آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل آب و هوای کشور طی بهمن ماه 1398


طبق پیش بینی های صورت گرفته؛

بارندگی بهمن ماه در سطح کشور از نظر مکانی و زمانی بینظم و ناهمگون پیش بینی می شود که در بسیاری از مناطق کشور درجاتی از کاهش نسبت به حد نرمال بلند مدت را نشان می دهد، طی این ماه بطور کل متوسط دما هوا در اقصی مناطق کشور نسبت به حد نرمال بلند مدت سردتر خواهد بود.

ورتکس قطبی طی ماه های گذشته مورد فشار و استرس زیادی قرار داشته است. اما علی رغم آن این استرس ها نیرویی به اندازه کافی جهت اضمحلال تاوه را دارا نبوده و در نتیجه، بطور میانگین تاوه قطبی نسبت به حد نرمال بلند مدت خود قویتر ظاهر شده است. قویتر شدن تاوه قطبی موجب نگه داشت هوای سرد شمالگان در حوزه قطب می باشد و امکان سرازیر شدن آن به سمت عرض های پایین را سلب می نماید. همین امر موجب بروز هوای گرم بر روی روسیه و بخش هایی وسیعی از اروپا به دلیل استقرار توده هوای پرفشار شده است. پیش بینی می شود این شرایط طی بهمن ماه 98 نیز کم و بیش تداوم داشته باشد. نمایه ورتکس یعنی نوسان قطبی (AO) به مثابه قدرتمندی تاوه قطب شمال در مقادیر مثبت خود واقع خواهد بود. گرچه پیش یابی ها نشان دهنده سیگنال هایی از کاهش مقادیر مثبت شاخص AO می باشند که کاهش قدرت تاوه را نشان می دهد، اما این روند افول مقادیر مثبت نوسان AO به اندازه ای نیست که منجر به تقسیم شدن ورتکس به 2 سلول کاملاً منفک از هم گردد. 

بر اساس ارتباط و پیوند الگوهای فشاری در اتمسفر، نوسان AO مثبت با تقویت پشته پرارتفاع جو بر روی اروپا - اوراسیا همراه می باشد و هوای گرمی را بر روی آن استقرار می نماید.

بر اساس مشاهدات صورت گرفته بر روی لایه فوقانی جو در سطح استراتوسفر، نواحی گرم و سرد در تراز 30 هکتوپاسکال همچنان به دوران در مناطق قطبی می پردازند. این کمپلکس دما و فشاری استراتوسفر می تواند به ایجاد یک سناریوی احتمالی تشکیل ناوه عمیق در سطح جو تحتانی (تروپوسفر) در هفته دوم بهمن ماه منجر شود. دوران نواحی گرم و سرد بر فراز استراتوسفر قطب شمال در حال تکرار واقعه ای است که قبلاً چند ماه پیش در نیمکره جنوبی در اواخر زمستان نیمکره رخ داده و سبب گرمایش جو شده بود، در ادامه این گرمایش به میانه تروپوسفر سرازیر (نزول) یافته و در نهایت منجر به فاز منفی بسیار قوی نوسان جنوبگان AAO شد (یکی از دلایل آتش سوزی های اخیر استرالیا). ممکن است این سناریو در نیمکره شمالی هم اتفاق بیوفت که در پی آن الگوی فاز منفی AO/NAO (بیشتر ناشی از لایه تحتانی جو) از نیمه دوم بهمن ماه غالب می شوند. ما در اواسط پاییز تا اوایل زمستان میزانی از پدیده گرمایش جوی را شاهد بودیم که منجر به بروز برف و سرما زودرس در سطح کشور شد. 

ادامه مطلب ...

پیش بینی وضعیت جوی البرز مرکزی (استان های تهران و البرز) طی جمعه 27 لغایت 1 بهمن 98


با توجه به ورود سامانه بارشزا به کشور طی امروز و فردا در برخی ساعات وقوع بارندگی هایی را در سطح منطقه البرز مرکزی خواهیم داشت، طی روز یکشنبه بارش ها شکل منسجم تری به خود گرفته و کل منطقه تحت تاثیر بارندگی ها خواهد بود، با توجه به کاهش دما هوا منطقه طی 3 روز آینده، بارندگی ها در مناطق بیشتری از استان های تهران و البرز بشکل برف نمایان خواهد شد. این بارش ها در جاده های منتهی به گردنه های برفگیر بشکل کولاک برف و مه گرفتگی می تواند اختلال در تردد محورهای موصلاتی منتهی به نواحی کوهستانی منطقه را در پی داشته باشد. با حرکت شرق سوی سامانه مذکور، طی روزهای دوشنبه و سه شنبه بارندگی ها از استان البرز خارج شده و عمدتاً بر روی استان تهران متمرکز می باشد که در برخی ساعات بارش برف و باران در نواحی از این استان پیش بینی می شود. 

الگوی مجموع بارندگی طی 5 روز آینده نشان می دهد ما هسته های بارندگی ها را بر روی نواحی شمالی ارتفاعات استان البرز و تهران، نواحی مرکزی شامل شهر تهران بسمت محدوده دماوند خواهیم داشت که این بارش ها در سطح منطقه غالبا به شکل برف خواهد بود. بیشترین میزان بارش برف تجمعی بر روی نواحی شمالی ارتفاعات استان البرز، تهران، نواحی مرکزی به سمت منطقه دماوند پیش بینی می شود. بارش برف می تواند در جاده های کوهستانی و برفگیر توام با کولاک، مه گرفتگی و اختلال در تردد باشد لذا توصیه می شود طی روزهای منتهی به اواسط هفته پیشرو وسایل نقلیه به تجهیزات زمستانی مهجز گردند.   ادامه مطلب ...

آخرین سامانه بارشی دیماه با برف و باران وارد کشور می شود...


سامانه ای بر روی ترکیه استقرار یافته است که با زبانه های کمفشار سطح زمین همراهی می گردد، این سامانه از امروز تا پایان روز دوشنبه بر روی کشور فعال بوده و باعث بارش برف و باران در بیشتر استان های کشور خواهد شد.

با توجه به استقرار توده هوای پرفشار بر روی شرق اروپا جریانات برگشتی در جانب شرقی این توده هوا موجب تشکیل سامانه ای کم ارتفاع بر روی ترکیه و شرق دریا مدیترانه شده است، ریزش مداوم هوای سرد از جانب شمال و فرارفت رطوبت در جلوی آن موجب تقویت سامانه شده و بدین ترتیب بیشتر نواحی کشور شاهد نزولات آسمانی تا روزهای میانی هفته آینده خواهند بود. با توجه به آنکه این سامانه با زبانه های کمفشار سطح زمین همراهی شده و فرارفت هوای مرطوب جنوبی را شاهد هستیم، نسبت به سامانه های قبلی فعالیت بیشتری را بر روی نواحی غرب و استان های واقع در دامنه های البرز جنوبی خواهد داشت. 

با عنایت به الگوی برآورد بارش تجمعی، پیش بینی می شود بیشترین میزان بارش های ناشی از این سامانه را باید بر روی دامنه های مرکزی زاگرس در جنوب غرب، بخش هایی از غرب و شمال غرب، کرانه های غربی تا مرکزی شمال کشور شاهد باشیم.

بر این اساس، برای استان های واقع در دامنه های مرکزی زاگرس همچون لرستان، شمال خوزستان و چهارمحال و بختیاری بخصوص طی روز شنبه 28 دی ماه پیش بینی بارش های شدید و احتمال آبگرفتی معابر عمومی و بالا آمدن آب رودخانه ها پیش بینی می شود، بارش برف و کولاک بر روی دامنه های زاگرس مرکزی سبب اختلال و کندی تردد در جاده های کوهستانی در این مناطق خواهد شد. با توجه به برودت هوا بارش برف بر روی شمال غرب، غرب، دامنه های زاگرس مرکزی، استان های واقع در دامنه های البرز طی روزهای جمعه تا دوشنبه و برای روز های یکشبنه و دوشنبه برای بخش های مرکزی، شمال شرق، شرق و دامنه های زاگرس جنوبی در ارتفاعات جنوب کشور پیش بینی می شود که در جاده های منتهی به کوهستانها می تواند با اختلال در تردد همراه باشد. 

ادامه مطلب ...

وقوع بارندگی های سیل آسا، آبگرفتگی ها و بارش برف رهاورد سامانه طوفانی اخیر، ورود سامانه های شمالی در نیمه دوم هفته!


سامانه ای که چند روزی است در مورد آن صحبت می کنیم، در ادامه فعالیت خود سبب وقوع بارندگی های گسترده ای در اقصی مناطق کشور شد، بارندگی ها در نیمه غربی، مرکز و مناطقی از شمال کشور چندان قابل توجه نبود، تنها بر روی کرانه های ساحلی شمالی کشور بر طبق آمارهای دریافتی بارش های نسبتاً خوبی از این سامانه گزارش شد، اما بارندگی ها بر روی نیمه شرقی و بخصوص استان های واقع در جنوب کشور قابل توجه بوده است. بطوری که بیشترین میزان بارش ها بر روی نواحی جنوبی فارس و کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است. بالاترین میزان بارش دریافتی طی 24 ساعت منتهی به صبح روز شنبه 21 دیماه از ایستگاه هایی همچون رودان 102.8، بندر عباس 92.7 و بستک با 91.5 میلی متر واقع در استان هرمزگان گزارش شد. 

طبق هشدارهایی که به دفعات در پست های مختلف داده شد، آبگرفتگی و سیلاب در برخی از نواحی استان های جنوبی و بارش برف و انسداد جاده های کوهستانی در نواحی شمال شرق، شرق، مرکز، ارتفاعات جنوبی و برخی نقاط شمالی کشور گزارش شد.

در استان هرمزگان وقوع آبگرفتی ها در جزیره قشم و معابر بندر عبارس گزارش شد. به نظر می رسد بیشترین میزان حجم آبگرفتی ها از روستاهای واقع در شهرستان جاسک بوده که سبب تعطیلی مدارس روستاهای این شهرستان شد. در استان سیستان و بلوچستان بارش ها در همه شهرستان های استان سیل آسا گزارش شد، در 24 ساعت منتهی به شب گذشته میزان ریزش ها در نیکشهر واقع در جنوب غرب استان به 186 میلی متر رسید. این بارش ها سبب تعطیلی مدارس برای دومین روز متوالی شد، به سبب بارش های شدید و طغیان آب رودخانه ها انسداد در محورهای اصلی و فرعی را در سطح استان شاهد بودیم. همچنین با توجه به پیش بینی های ورود سیلاب از افغانستان از ورودی جریکه به رودخانه هیرمند به سمت ایران به نظر می رسد این سیلاب به زودی به سد زهک برسد. 

ادامه مطلب ...

مخاطرات آب و هوایی موج طوفانی در کشور از فردا جمعه لغایت یکشنبه 22 دیماه 1398


یک سیستم طوفانی که در حال تقویت است از روز پنجشنبه تا یکشنبه پیشرو، میلیون ها نفر از عربستان، ایران تا پاکستان و افغانستان را تحت تأثیر خود قرار می دهد. پیشتر این طوفان در روزهای اخیر باعث سیلاب در بخش هایی از یونان، ترکیه، سوریه و اسرائیل شده است.

سامانه ای طوفانی که پیشتر در مناطقی از خاورمیانه سببب بروز سیلاب شد و در بخش های مختلف این رسانه اطلاع رسانی شده بود، فعالیت خود را از عصر دیروز از سمت بخش های غربی کشور آغاز کرد که در نتیجه آن کل نیمه غربی تا البرز مرکزی تحت تاثیر ناپایداری این سامانه بارش برف و باران را تجربه کردند. هسته های بارش دریافت شده طی 24 ساعت گذشته تا صبح امروز بر روی نواحی از شمال غرب، غرب و دامنه های مرکزی زاگرس متمرکز بوده، بطوریکه بیشترین میزان بارندگی از ایستگاه سردشت به میزان 25/3 میلی متر گزارش شد. 

 انتظار می رود شاخه جنوبی طوفان طی روز پنج شنبه با بارش های پراکنده و رعد و برق، مناطق شرقی عربستان، قطر، امارات، عمان تا بخش های جنوب ایران را تحت تاثیر قرار دهد. موج های بارش باران از پنجشنبه شب تا شنبه در این مناطق ادامه خواهد یافت و خطر سیلاب ناگهانی را افزایش می دهد. 

ادامه مطلب ...