آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سامانه فعال بارشزا از اواسط هفته وارد منطقه می شود


از اواسط هفته با لغزش ورتکس قطبی، فرود موج بلندی بر روی حلقه بادهای غربی اوراسیا شکل می‌گیرد، در همین اثنا با تقویت پشته پرارتفاع و گسترش شمالسوی آن بر روی اروپا امواج بر روی این فرود بلند شکسته شده و بصورت یک فرود (تراف ثانویه) در زیر فرود اوراسیا بر روی شرق مدیترانه قرار می گیرد. 


الگوی گردش پادساعتگرد آن بر روی شرق مدیترانه با گردش ساعتگرد پرفشار جنب حاره واقع در جنوب منطقه همگرا شده و موجب تشکیل جریانات مرطوب بارشزا جنوب غربی بطرف ایران می شود. با رخداد همزمان تقویت و گسترش توده هوای پرفشار / پر ارتفاع اروپا و لغزش ورتکس قطبی بر روی حلقه بادهای غربی در شرق اروپا، شکستگی جریانات بر روی بالکان طی الگوی بندال Rex سبب  شکل‌گیری مرکز فعال کمفشار بر روی شرق مدیترانه می شود که با پرفشار جنب حاره ای وارد برهمکنش می شود.

 از بر همکنش دو مرکز یاد شده جریانات جنوبغربی به موازات جریانات کوتاه وارد منطقه شده و با حرکت کند و آهسته ساختار یاد شده، متناوباً برای روزهای متمادی سبب وقوع بارندگی ها می شود.   ادامه مطلب ...

سیمای کلی آنومالی منابع آبی منطقه و ایران منتهی به آبان 1399


پیش بینی دوره 12 ماهه منتهی به ماه نوامبر 2020 نشانگر کاهش شدید و گسترده منابع آبی در بخش عمده ای از شبه جزیره عربستان شمال ناهنجاری های استثنایی در عربستان سعودی، یمن و عمان ست.

ناهنجاری منفیِ شدید تا بسیار شدید منابع آب برای جنوب عراق پیش بینی می شود، افزایش شدید منابع آبی در شمال عراق در حوالی موصل و شرایط ناهنجاری کسری و افزایش (صورتی/ بنفش) در غرب رود فرات طی گذار ست.

افزایش استثنایی منابع آبی از مرکز تا شمال سوریه با تعدیل در مرزهای ترکیه انتظار می رود. نواحی از جنوب شرق ترکیه نیز با افزایش منابع آبی مواجه خواهد بود. ناهنجاری منفی شدید در گرجستان در شمال تفلیس پیش بینی می شود.

در ایران افزایش شدید تا استثنایی منابع آبی در امتداد ساحل دریای خزر پیش تا مرز ترکمنستان انتظار می رود. یک محدوده ناهنجاری مثبت منابع آبی در امتداد مرز عراق و ایران به سمت غرب ایران پیش بینی شود. مناطقی با ناهنجاری مثبت منابع آبی در استان های جنوبی ایران در امتداد خلیج فارس و ناهنجاری های استثنایی بر روی تنگه هرمز که به سمت استان کرمان منتهی می شود پیش بینی شده است. کاهش منابع آبی با شدت های متفاوت در مرکز کشور پیش بینی می شود.

ادامه مطلب ...

وسعت یخ قطب شمال در 5 مارس 2020 به حداکثر سالانه خود رسید.


 وسعت یخ قطب شمال - منطقه ای که تراکم پوشش یخ آن حداقل 15 درصد است - در 5 مارس 2020 به حداکثر سالانه خود رسید. 

در تاریخ 24 مارس، مرکز داده های برف و یخ ملی ایالات متحده (NSIDC) گزارش داد که دوره افزایشی پوشش یخ قطب شمال طی 2019-2020 پایان عادی داشت: 5.81 میلیون مایل مربع (15.05 میلیون کیلومتر مربع). این مقدار یازدهمین کاهش میزان بیشینه فصلی پوشش یخ قطب شمال در رکورد ماهواره ای 42 ساله محسوب می شود. 

نقشه بیشینه پوشش یخ 20-2019 قطب شمال، با کدهای رنگی، تراکم پوشش یخ دریای قطب شمال را در 5 مارس 2020 نشان می دهد. تیره ترین رنگ آبی نشانگر آبهای باز (آزاد) یا تراکم یخ کمتر از 15 درصد است. سایه های روشن و آبی روشن متمایل به سفید نشان دهنده 15 تا 100 درصد پوشش یخ است. خط طلایی میانگین وسعت یخ برای دوره مشابه بلند مدت طی سال های 1981-2010، یعنی مساحت 6.04 میلیون مایل مربع (15.64 میلیون کیلومتر مربع) را نشان می دهد. حد میانه "در وسط" قرار می گیرد، چراکه نیمی از سال ها در دوره بلند مدت (1981–2010) وسعت یخ بیشتری داشته و نیمی از آنها وسعت کمتری را دارا بودند. 

ادامه مطلب ...

پیش بینی اولیه موسمی 2020 شبه قاره هند


موسمی جنوبغربی (تابستانه) هند همه سالی حوالی ١ ژوئن در کرالا آغاز می شود و تا سپتامبر ادامه دارد. چندین الگوی پیوند از دور (شاخص های اقیانوسی - جوی) وجود دارد که ما برای پیش بینی مونسون آنها را بررسی می کنیم. 

اولین پیوند از دور، پوشش برف اوراسیا است. پوشش برف زیر نرمال از اواخر زمستان تا بهار معمولاً به معنای یک موسمی خوب است. با نگاهی به داده های آزمایشگاه دانشگاه راتگرز، می توانیم ببینیم که ناهنجاریهای پوشش برف در فوریه سال ٢٠٢٠ در سومین رکود کمترین میزان بعد از سال های ٢٠٠٢ و ١٩٩۵ قرار داشت. میزان وسعت برف فصل زمستان ٢٠١٩/٢٠٢٠ به طور کلی در کمترین حد از سال ٢٠٠٧ بود.   ادامه مطلب ...