آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

نوسان PDO وارد یک الگوی سرد چندین ساله شده است، شرایط به نفع الگوی لانینا ست


پیش بینی ها نشان دادند:

نوسان PDO وارد یک الگوی سرد چندین ساله شده است که آخرین بار در سالهای 2010 -12، 2007-09 و با لانینای قدرتمند 1998-00 مشاهد شد. مقادیر شاخص PDO در مارس امسال 1/7- بود که نشان دهنده فاز سرد متوسط تا قوی است. این فاز منفی  14-15 ماهه که از اوایل سال گذشته بروز یافت در ماه مارس امسال به بیشترین میزان رسید.  معمولا الگوی سرد (منفی) PDO همسو (تقویت کننده) با لانینا میباشد همانطور که در الگوهای چندین ساله فاز منفی PDO طی 25 سال اخیر، لانینا با شدت متفاوتی حضور داشت. طبق پیش بینی های فعلی نوسان ENSO طی اواسط سال میلادی جاری در فاز خنثی قرار دارد، اما اگر الگوی فاز سرد PDO خصوصاً با شدت فعلی ادامه یابد، لانینا ممکن است در ادامه سال 2021 سریعتر بازگردد.

 پیش بینی جدید مدل IRI شانس بروز مجدد لانینا را برای ماه سه ماهه اکتبر تا دسامبر/ ژانویه 2022 به بیش از 50 درصد رساند!! این خبر در وهله اول می تواند نگرانی هایی را بجهت کاهش بارندگی ها در برهه هایی از فصل بارشی پاییز و زمستان پیشرو ایجاد نماید.  اما قطعیت رخداد این شرایط هنوز مسجل نیست. 

ادامه مطلب ...

کمپلکس بلاکینگ پرفشار جنب حاره - پرفشار مهاجر عامل اصلی موج گرمای نیمه غربی و شمال غربی کشور


 بتدریج طی 5 روز آینده با تضعیف حد شرقی حجره پرفشار جنب حاره محور پرارتفاع به سمت غرب و شمالغرب کشور متمایل شده و از حد غربی خود با کمفشار بالکان برهمکنش قویتر را برقرار می کند. حد شمالی پرارتفاع با یک پرفشار مهاجر بر روی غرب روسیه همپیوند شده و بدین ترتیب پربندهای بسیار گرم 585 ژئوپتانسیل دکامتر تا عرض 60 درجه شمالی گسترش می یابد.

 ساختار بلاکینگ لایه تراز میانی از یکسو سبب فرارفت گرم در مناطق غربی و از سوی دیگر سبب فرارفت سرد (در راستای فرورد آسیا) در بخش های شرقی کشور می شود که در سطح زمین نیز زبان های پرفشار مهاجر نیز شارش های شمالی را به دنبال دارد.

ریزش های شمالی از جانب آسیا بر روی نیمه شرقی و فرارفت جنوبی بر روی نیمه غربی کشور طی روزهای آینده بکرات تا اواسط هفته آینده ...  ادامه مطلب ...