آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی فصلی آب و هوای کشور ( 26 اردیبهشت ماه 1399)


چشم انداز ماه های آینده شاخص اقلیمی  ENSO نشان دهنده احتمال یک رویداد سرد (منفی) در پهنه حاره اقیانوس آرام در طی تابستان جاری می باشد. بنابر این بروز یک لانینای (La Niña) ضعیف تابستانه بر روی آب های حاره شرق تا مرکز اقیانوس آرام پیش بینی می شود. از سوی دیگر پیش یابی مدل اداره هواشناسی استرالیا (POAMA) از چشم انداز دمای سطح آب دریا (SST) اقیانوس هند، نشاندهنده روند کاهش دما سطح آب دریا در حوزه غربی و افزایش آن در بخشهای شرق اقیانوس هند می باشد که به منزله فاز منفی ضیف نوسان IOD  می باشد. 

با توجه به آنکه پوشش برف (Snow Cover) زمستانه اوراسیا در دوره فصلی زمستان تا اوایل بهار جاری کمتر از حد نرمال بلند مدت بوده است، این وضعیت می تواند با تغییر بر محتوای گرمایی سطح زمین، بر روی الگوهای فشاری تاثیر گذاشته و در نهایت هوای مرطوب بیشتری را از دریا عرب به سمت منطقه موسمی براند. در نتیجه این شرایط می تواند به فعالیت موسمی نرمال و فراتر از نرمال طی تابستان جاری منجر شود.                          

با توجه به رخداد موسمی تابستانه نرمال و قویتر از نرمال و بروز جریانات ضعیف لانینا تابستانه، کمربند پر ارتفاع جنب حاره ای بسوی عرض های شمالی تر نسبت به موقعیت نرمال تابستانه خود در منطقه خاورمیانه جابجا خواهد شد. با این شرایط به نظر می رسد بارندگیها در منطقه موسمی جنوب – جنوب شرقی کشور مطابق با نرمال و در برخی مناطق بیش از نرمال بلند مدت باشد.

ادامه مطلب ...

آوریل 2020، یک ماه گرم دیگر که دومین رکورد گرما را به خود اختصاص داد.


آپریل ۲۰۲۰ مانند الگوی دو ماه گذشته خود را به عنوان دومین ماه آپریل گرم جای داد و این بدان معنی است که سال ۲۰۲۰ تقریباً در بین چهار سال گرم ثبت شده قرار داشته و شانس خوبی برای جای گرفتن در مقام گرمترین یا دومین رکورد سال گرم را دارد. در حالی که هر ماه الگوهای مختلفی از گرما را تجربه کردیم - جزئیاتی که در زیر آنها را توضیح خواهیم داد - تصویر کلی مشخص است. اقیانوس ها و زمین های ما بسیار گرمتر از گذشته است. برای خواندن کلیه جزئیات اتفاقاتی که در آپریل ۲۰۲۰ رخ داده است، خلاصه گزارش جهانی اقلیمی ماه آپریل ۲۰۲۰ توسط مراکز ملی داده محیطی (NCEI) را بررسی کنید.

این نقشه ناهنجاری های دما جهانی را در آپریل ۲۰۲۰ نشان می دهد. ناهنجاری ها نشان می دهد که دمای هوا در سطح سیاره چقدر با نرمال (۱۹۸۱-۲۰۱۰) متفاوت است. رنگهای قرمز مناطقی را نشان می دهند که تا ۱۱ درجه فارنهایت (۶ درجه سلسیوس) گرمتر از حد نرمال است، در حالی که رنگ های آبی مناطقی را نشان می دهند که تا ۱۱ درجه فارنهایت سردتر از حد نرمال هستند. اگرچه آپریل ۲۰۲۰ دومین ماه آپریل گرم جهانی برای کره زمین بود، اما هنوز مناطقی وجود دارد که خنک تر از نرمال ماه را تجربه کردند.

ادامه مطلب ...