آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

موج گرما کم سابقه تابستانه دست کم تا پایان تیر ماه ماندگار ست...


بررسی نقشه های هواشناسی همچنان تداوم الگوهای تابستانه را بر روی غالب مناطق کشور طی روزهای آینده نشان می دهند که پیامد آن آسمانی صاف و تداوم گرما هواست.


بر طبق بررسی مدل های آینده نگری طی دو روز آینده روند افزایش دما هوا در بیشتر مناطق کشور تدام خواهد داشت و هوا گرم در بسیاری استان های کشور مهمترین پدیده آب و هوایی بشمار خواهد رفت. دلیل این شرایط چیزی نیست جز حاکمیت مطلق الگوی تابستانه و استقرار توده هوای پر ارتفاع جنب حاره بروی کشور که موجب بروز گرما هوا می گردد. با توجه به تشدید پشته ارتفاعی این توده هوا بر روی بخش های غربی - شمالی بویژه در مناطق شمال غرب و دامنه های غربی البرز دما هوا نسبت به نرمال بلند مدت به طرز چشمگیری گرمتر خواهد بود و این گرمای هوا در برخی از استان های این ناحیه بین 7+ تا 12+ درجه نسبت به شرایط عادی این موقع از سال نمایان می گردد که این عدد بسیار قابل توجه می باشد.



بر اساس نقشه های هواشناسی تا روز چهارشنبه 20 تیر 97 روند نسبی افزایش دما هوا در بیشتر مناطق کشور بخصوص بر روی بخش های شمالی کشور شامل شمال غرب و نوار ساحلی دریا خزر افزوده خواهد شد و روز چهارشنبه اوج گرمای هوا را تجربه خواهیم کرد، طی روز های پایانی هفته قدری از گرمای هوا کاسته خواهد شد تا اینکه مجددا از روز شنبه 23 تیر ماه، روند افزایش دما هوا با ورود موج سوم گرمای تابستانه آغاز گردد. 

ادامه مطلب ...

پیش بینی سی روزه وضعیت آب و هوا کشور طی ژوئیه 2018 (10تیر لغایت 9 مرداد ماه 97)



چکیده:

  • بر اساس آخرین خروجی مدل برآِیند 6 مرکز معتبر آب و هوایی جهان، طی یکماهه آینده (10 تیر لغایت 9 مرداد 97)بر روی منطقه اروپا با استقرار پشته پر ارتفاع لایه تراز 500 هکتوپاسکال تا 10+ هکتوپاسکال ارتفاع لایه تراز میانی بالاتر از حد هنجار بلند مدت می باشد که این پشته پر ارتفاع دریا کاسپین و مناطق غربی کشور را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.
  • با تشدید پر ارتفاع و افزایش ضخامت جو الگوهای دمایی به صورت گرمتر از حد نرمال بلند مدت بر روی بیشتر مناطق کشور (بخصوص نیمه غربی - شمالی) خودنمایی خواهد کرد. 
  • با توجه به الگوی آرایش تراز 500 هکتوپاسکال طی یکماهه آینده مقادیر بارندگی بر روی نوار ساحلی دریا خزر و مناطقی از شمال غرب کشور کمتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.
  •  بارندگی ها در منطقه موسمی جنوب شرق کشور عمدتاً در محدوده حد هنجار پیش بینی می شود.


خروجی مدل چندگانه مراکز آب و هوایی معتبر جهانی نشان می دهد میزان بارش تابستان سطح کشور که سهم ناچیز (در بیشتر مناطق 0 میلی متر) از بارندگی سالانه را به خود اختصاص می دهد در محدوده رنج نرمال واقع می باشد. در نواحی شمال غرب و نوار ساحلی دریا خزر مقادیر بارندگی نرمال و کمتر از حد نرمال بلند مدت می باشد که احتمال وقوع این بیهنجاری منفی بارندگی تا 60 % برآورد می گردد.

در سایر مناطق نیمه شمالی کشور از جمله استان های واقع در دامنه های رشته کوه البرز احتمال رخداد بیهنجاری بارش حدودا 50 
 % برآورد می گردد. در منطقه موسمی جنوب شرق بارندگی ها عمدتاً در حد هنجار می باشد و احتمال رخداد آن حدودا تا 60 % پیش بینی می شود.
ادامه مطلب ...

با جابجایی و تشدید توده هوا پر ارتفاع جنب حاره موج اول گرمای تابستانی در راه هست ...


چکیده:

  • با توجه به نقشه های هواشناسی با جابجایی محور پر ارتفاع جنب حاره بروی غرب کشور و  تشکیل پشته ارتفاعی بر روی مدار غرب روسیه و امتداد آن تا غرب خاورمیانه،  بسبب ورود توده های گرم طی روزهای آینده روند افزایش دما هوا در نواحی نیمه شمالی (بخصوص شمالغرب)، غرب و با شدت کمتر بر روی بخش های مرکزی کشور تداوم خواهد داشت.
  • طی 5 روز آینده استان های واقع در شمالغرب، سواحل دریا خزر و دامنه های البرز و استان های واقع در غرب کشور گرمترین استان های نسبت به نرمال بلند مدت با آنومالی بین 2 تا 10 درجه سلسیوس بالاتراز حد نرمال استان های واقع در شرق، مرکز، دامنه های جنوبی - جنوب شرقی زاگرس، دامنه های زاگرس جنوبی - جنوب شرقی در استان های کرمان، یزد و فارسخنکتر از حد نرمال بین 1 الی 8 درجه سلسیوس کمتر از حد نرمال.
  • اوج گرمای تهران طی روزهای یکشنبه و دوشنبه مورخ 10 الی 11 تیر با حدود دمای 40 الی 41 درجه و برای استان خزوستان با تشدید زبانه های توده هوای کمفشار فصلی طی روز دوشنبه با دماهای 50 و بالاتر پیش بینی می شود.
  • به سبب استقرار زبانه های کمفشار فصلی و افزایش ضخامت جو، مناطق داغ (Hot Spot) مناطق گرمتر منطقه بر روی بخش های غربی، جنوبی و جنوب شرقی کشور، جنوب پاکستان و افغانستان واقع می باشند.


با توجه به افزایش قابل توجه دمای هوا  طی 5 روز آینده در بخش شمالی کشور بخصوص شمال غرب و سواحل دریا خزر وقوع دماهای بیشینه بسیار بالا در این مناطق نسبت به نرمال بلند مدت در پیش ست بطوری که طی 5 روز آینده وقوع دماهای بالای 30 درجه در اردبیل، بالای 35 درجه در تبریز، بالاتر از 35 درجه در مناطق جلگه ای گیلان - مازندران و بالاتر از 40 درجه در مناطق پست استان گلستان پیش بینی می شود. این میزان دما در منطقه شمال غرب کشور بین 5 تا 14 درجه، در سواحل دریا خزر 4 تا 11 درجه (در استان گلستان تا 14 درجه) و در غرب کشور بین 3 تا 7 درجه بالاتر از حد نرمال این موقع از سال می باشد.


اوج گرمای تهران طی روز های یکشنبه و دوشنبه 10 الی 11 تیر 97 پیشرو خواهد بود و پیش بینی می شود دما هوا تهران در ایستگاه مهرآباد طی روز یکشنبه به 41-40 درجه سسیلسیوس افزایش یابد که حدودا 7 درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود. انتظار می رود، اوج گرما در منطقه جنوب غرب کشور و جلگه خوزستان با تشدید زبانه های توده هوا کمفشار فصلی، طی روز دوشنبه 11 تیر 97 بوقوع پیوسته و دماهای حتی بالاتر از 50 درجه سلسیوس از ایستگاه های مختلف استان مخابره گردد. 

ادامه مطلب ...

پیش بینی وضعیت جوی کشور طی تابستان 1397 (پیش بینی نهایی)



چکیده:

  • بر اساس داده های ماهواره های هواشناسی آنومالی SST بر روی آب های دریا خزر به صورت گرمتر از نرمال می باشد که این گرمایش بر اساس پیش بینی های مدل های معتبر آب و هوایی در طول تابستان تداوم خواهد داشت. اما علی رغم این شرایط، به سبب عدم الگوهای مناسب گردش جو بر روی عرض های شمالی و موقعیت مداری غربی، سیمای کلی بارندگی بر روی سه ماهه تیر – مرداد – شهریور به صورت کاهش بارندگی با احتمال 50 تا 60 درصد بر روی نوار ساحلی دریا خزر و بخش هایی از شمال غرب کشور می باشد. این چشم انداز کلی بارش دقیقاً مطابق با نتایج بدست آمده با الگوهای سال های آنالوگ مشابه با تابستا 1397 می باشد. 
  • عدم قطعیت وقوع چشم انداز ترسیم شده در خصوص کاهش بارندگی ها در نوار ساحلی خزر طی ماه های تیر و مرداد نسبت به ماهِ گذار شهریور 97 (از تابستان به پایین) می باشد. بر روی جنوب پاکستان، دریا عمان و موسمی جنوب شرق کشور چشم انداز بارش های کلی فصل به صورت ریزش های نرمال با اطمینان حدوداً 40 الی 50 درصد می باشد. 


  • بطور کل در ابتدای فصل تابستان بارش ها در موسمی شبه قاره از نرخ بالاتری نسبت به نرمال بلند مدت واقع می باشد. اما در ادامه فصل با توجه به چشم اندازهای ترسیم شده در خصوص روند افزایشی SST در حاره مرکز – شرق اقیانوس آرام، روند منفی شدن دو قطبی اقیانوس هند (IOD) و تاثیر بر روی الگوی های باد و فشار در منطقه موسمی جنوب – شرق آسیا، بارندگی ها طی اواسط تابستان رو به تضعیف گذاشته و بر روی مناطقی همچون غرب شبه قاره، آب های شرقی دریا عرب و نواحی از شمال غرب هند آنومالی منفی بارش دیده می شود. 
  • بر روی سایر مناطق همچون مناطق داخلی پهنه فلات ایران با توجه به آنکه مقادیر بارندگی در فصل تابستان به نسبت بارش کل سال، مقادیر ناچیزی را شامل می شود صرف نظر از الگوهای آنومالی از اهمیت کمی بر خوردار می باشد و در واقع فصل خشک منطقه محسوب می گردد.


مشروح پیش بینی فصلی تابستان 1397  را در دو نسخه پاورپوینت و پی دی اف پیگیری نمائید.