آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

مخاطرات آب و هوایی موج طوفانی در کشور از فردا جمعه لغایت یکشنبه 22 دیماه 1398


یک سیستم طوفانی که در حال تقویت است از روز پنجشنبه تا یکشنبه پیشرو، میلیون ها نفر از عربستان، ایران تا پاکستان و افغانستان را تحت تأثیر خود قرار می دهد. پیشتر این طوفان در روزهای اخیر باعث سیلاب در بخش هایی از یونان، ترکیه، سوریه و اسرائیل شده است.

سامانه ای طوفانی که پیشتر در مناطقی از خاورمیانه سببب بروز سیلاب شد و در بخش های مختلف این رسانه اطلاع رسانی شده بود، فعالیت خود را از عصر دیروز از سمت بخش های غربی کشور آغاز کرد که در نتیجه آن کل نیمه غربی تا البرز مرکزی تحت تاثیر ناپایداری این سامانه بارش برف و باران را تجربه کردند. هسته های بارش دریافت شده طی 24 ساعت گذشته تا صبح امروز بر روی نواحی از شمال غرب، غرب و دامنه های مرکزی زاگرس متمرکز بوده، بطوریکه بیشترین میزان بارندگی از ایستگاه سردشت به میزان 25/3 میلی متر گزارش شد. 

 انتظار می رود شاخه جنوبی طوفان طی روز پنج شنبه با بارش های پراکنده و رعد و برق، مناطق شرقی عربستان، قطر، امارات، عمان تا بخش های جنوب ایران را تحت تاثیر قرار دهد. موج های بارش باران از پنجشنبه شب تا شنبه در این مناطق ادامه خواهد یافت و خطر سیلاب ناگهانی را افزایش می دهد. 

 نواحی از کشور که بیشترین میزان بارندگی ها را طی مدت فعالیت سامانه (جمعه لغایت یکشنبه 22 دیماه) دریافت خواهند کرد عبارتند از: 

  • استان هرمزگان (کل استان): بندر لنگه، بستک، رودان، بندر عباس، (جزایر جنوبی)، میناب و جاسک با محدوده بارش 50 تا 230 میلی متر. 
  • استان کرمان (نیمه جنوبی و ارتفاعات غربی): کهنوج، منوجان، عنبرآباد، جیرفت، بم (نواحی جنوبغربی) و سیرجان با محدوده بارش 50 تا 200 میلی متر
  • استان فارس و بوشهر: ممسنی، کازرون، شیراز (نواحی غربی)، فیروزآباد، داراب، لارستان، لامرد، مهر، جم و کنگان با بیشینه بارش تا 60 میلی متر
  • سیستان و بلوچستان (هسته اصلی در غرب، نیمه جنوبی و مرکزی): نیک شهر، چابهار، سرباز، سراوان، ایرانشهر، خاش و زاهدان با محدوده بارش 50 تا 150 میلی متر.
  • خراسان جنوبی (نیمه شرقی): قائنات، سرایان، بیرجند، سربیشه، نهبندان با بیشینه بارش تا 60 میلی متر
  • استان خراسان رضوی (نیمه شرقی و جنوب شرقی): سرخس، تربت جام، تایباد، خواف، گناباد (نیمه شرقی و جنوبی)، رشتخوار (نیمه شرقی و جنوبی)، تربت حیدریه (نواحی غربی)، فریمان و مشهد با بیشینه بارش تا 60 میلی متر.

طی فردا جمعه 20 دیماه، بر روی بیشتر مناطق کشور به جز نواحی غربی شاهد بارندگی خواهیم بود، کل نیمه جنوبی، نواحی مرکزی، دامنه های البرز شرقی، نیمه شرقی، شمال شرق و سواحل شمالی کشور بارش پیش بینی می شود، بارندگی ها بر روی ارتفاعات البرز، شمال شرق و شرق، مرکز، ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی بشکل برف خواهد بود که اختلال در تردد جاده های کوهستانی را بخصوص برای استان های کرمان، فارس و خراسان رضوی در پی خواهد داشت. شدت ریزش ها در این روز بر روی مناطق جنوبی کشور متمرکز می باشد. فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی خراسان رضوی و کرانه های سواحل شمالی بیشترین میزان بارش های کشور را به خود اختصاص خواهند داد. از اینرو بویژه در مناطق جنوبی کشور برای استان های فارس، هرمزگان، جزایر واقع در تنگه هرمز، نیمه جنوبی و ارتفاعات غربی کرمان و غرب و مرکز استان سیستان و بلوچستان بارندگی ها بشکل رگبار، رعد و برق (احتمال صاعقه)، ریزش تگرگ، وزش باد شدید لحظه ای محتمل بوده و می تواند پتانسیل وقوع آبگرفتی معابر عمومی، بالا آمدن آب رودخانه ها و سیلاب را در پی داشته باشد، بارش ها در ارتفاعات کرمان و فارس می تواند بشکل برف ظاهر شده و منجر به کندی و اختلال در تردد جاده های کوهستانی گردد.

طی روز شنبه 21 دیماه، بارندگی ها در مناطق ذکر شده در سواحل شمالی، نواحی مرکزی، جنوب و نیمه شرقی کشور تداوم خواهد داشت. شایان ذکر است که شدت بارندگی ها بر روی جنوب، جنوب شرق، نیمه شرقی و سواحل شمالی کشور می باشد. بارندگی ها طی این روز نیز می تواند بشکل رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید لحظه ای، ریزش تگرگ نمایان شده و منجر به بروز آبگرفتگی معابر عمومی و سیلاب بخصوص در استان های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان های جنوبی و رضوی شود. بارندگی ها در ارتفاعات البرز، شمال شرق، شرق، نواحی مرکزی، ارتفاعات واقع در استان های جنوبی کشور بشکل برف خواهد بود که اختلال در تردد جاده های کوهستانی را در پی خواهد داشت.

طی روز یکشنبه 22 دیماه، با حرکت شرقسوی سامانه طوفانی از شدت و گستردگی بارندگی ها در سطح کشور کاسته خواهد شد و تتمع بارندگی ها بر روی نیمه شرقی و جنوب شرق کشور متمرکز خواهد بود، بارش برف بر روی خراسان های رضوی و جنوبی، ارتفاعات سیستان و بلوچستان و کرمان و یزد پیش بینی می شود.

پیش بینی می شود بیشترین میزان بارندگی از اواخر جمعه تا شنبه در امارات، شمال عمان و جنوب شرقی ایران دریافت گردد. بارش باران تا روز یکشنبه در این مناطق ادامه خواهد داشت. بارندگی تجمعی 25-75 میلی متر (1-3 اینچ) با یک هسته بیشینه به میزان بیش از 150 میلی متر (6 اینچ) پیش بینی شده است. این میزان بارندگی می تواند باعث ایجاد طغیان آب رودخانه ها و افزایش احتمال رانش زمین در کوهپایه ها شود. این شرایط آب و هوایی اختلال در حمل و نقل مسافری را نیز در پی خواهد داشت.

مکانها از دوحه تا دبی و مسقط به طور میانگین 75 تا 150 میلی متر (3-6 اینچ) بارندگی را برای یک سال کامل دریافت می نمایند. بارندگی های شدید ناحیه ای نیز از اواخر جمعه تا یکشنبه در ارتفاعات پایینی افغانستان و جنوب غربی پاکستان متمرکز شده و خطر سیل را افزایش می دهد. انتظار می رود همچنانکه که طوفان به سمت شرق حرکت می کند، بارندگی در اسلام آباد و کراچی کاهش یابد. این طوفان همچنین برف سنگینی را در ارتفاعات بالادست بر روی ایران تا افغانستان و شمال پاکستان ایجاد خواهد کرد.سنگین ترین بارش برف در سراسر پاکستان متمرکز خواهد شد که برخی از نواحی در مناطق مرکزی و غربی این کشور بیش از 1 متر (39 اینچ) بارش برف را به خود اختصاص می دهد. بارش برف تجمعی 8-15 سانتی متر (3-6 اینچ) در کابل با بیش از 30 سانتی متر (12 اینچ) در کوه های مجاور دور از انتظار نیست. بارش برف شدید در اواخر روز شنبه تا یکشنبه در سراسر شمال افغانستان و شمال هند پیش بینی می شود.

با توجه به افزایش سرعت وزش باد، آبهای دریا عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز از روز جمعه تا دوشنبه مواج و طوفانی خواهد بود که بر روی آب های ساحلی استان سیستان و بلوچستان ارتفاع موج به 2.5 تا 3 متر نیز خواهد رسید، دریا کاسپین نیز طی روز شنبه مواج پیش بینی می شود.

الگوی تغییرات دمایی نشان می دهد که طی 4 روز آینده بر روی نواحی مختلف کشور بین 3 تا 7 درجه از میزان دما هوا بطور میانگین کاسته خواهد شد، این کاهش دما در نواحی که با بارندگی مواجه خواهند بود سبب می گردد بارشها بیشتر بشکل برف در مناطق بیشتری از کشور نمایان گردد (مانند خراسان های رضوی، جنوبی، ارتفاعات کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان، فارس، قم و ...). این کاهش دما بخصوص طی روز شنبه و بامداد روز یکشنبه بر روی بیشتر مناطق کشور تجربه خواهد شد و طی بامداد روز یکشنبه هوای بسیار سرد زمستانی بر روی کشور استقرار می یابد. بطوریکه دما هوا در بسیاری از مناطق صفر و زیر صفر رفته، این کاهش دما هوا بخصوص پس از بارندگی ها می تواند، پدیده یخبندان ها، یخزدگی سازه ها را در برخی از مناطق در پی داشته باشد. این کاهش دما طی روز یکشنبه و بامداد دوشنبه بر روی نیمه شرقی کشور متمرکز خواهد شد.


نظرات 5 + ارسال نظر
پویا شنبه 21 دی 1398 ساعت 20:41

سلام استاد.سامانه بعدی بارشی چه زمانی وارد میشود؟و آیا روی تهران تاثیر دارد؟و اگر دارد،چه نوع بارشی هست؟ ممنون و مچکرم...

با سلام طی ادامه هفته پیشرو 2 سامانه شمالی به کشور رخنه خواهند کرد و تاثیر زیادی روی تهران نخواهند داشت تنها طی روز سه شنبه افت نسبی دما پیش بینی و بر روی ارتفاعات و نواحی شمالی طی امروز بارش های پراکنده برف رخ می دهد.

امین جمعه 20 دی 1398 ساعت 21:08

سلام.خیلی ممنون بابت پیشبیتی خوبتون.همانطور که برای نیمه دوم سرمای شدید و غیر عادی برای کشور پیشبینی کرده بودین اتفاق افتاده و اکثر مناطق کشور شاهد سرمای محسوس و اصیل زمستانی با دمای زیر نرمال هستیم و آیا این سرمای هوا طولانی مدته واقعا؟؟؟؟

با سلام

دست کم تا دهه اول بهمن این سرما با محوریت نیمه شرقی و جنوبی تداوم می یابد.

منتظر جمعه 20 دی 1398 ساعت 08:21

سلام استاد.بارندگی اصفهان برای امروزوفرداچه مقدارهست؟ایامناطق مرکزی اصفهان سفیدپوش میشه؟ممنون.

با سلام

مرکز شهر اصفهان حدودا تا 7 میلی متر پتانسیل وقوع بارندگی خواهد داشت و بارش برف بر روی بیشتر مناطق استان اصفهان خودنمایی و استان را سفید پوش خواهد کرد.

رضا جمعه 20 دی 1398 ساعت 08:16

سلام مشهد روز جمعه وشنبه ویکشنبه حدود چند سانت برف داره

با سلام

آخرین اطلاعات نشان دهنده پتانسیل وقوع برف تجمعی تا 20 سانتی متر در فرودگاه مشهد می باشد.

Bahman جمعه 20 دی 1398 ساعت 00:20

سلام مهرداد جان
خوبی؟
خیلی عالی و پیشرفته بود....باب دلم رو گفتی. کاش همیشه همینطوری بطور پیشرفته و مثل کارشناسان اروپایی و آمریکایی گزارش کردی. همیشه همینطور باش. اینجوری خوبه. من همین گزارشت رو از دو روز پیش به ساکنین جنوب کشور اطلاع و هشدار و حالت فوق العاده رو صادر و ابلاغ کردم در پیج هواشناسی خودم در اینستاگرام.
در ضمن تمامی مدلها و حتی آقای محمد اصغری کارشناس هواشناسی در خبر صدا و سیما از بارش برف از اواخر روز جمعه تا پایان روز یکشنبه برای سواحل خزر خبر داد و تایید کرد.نظر خودت چیه در این مورد.
بازم تشکر و سپاس فراوان.....

با سلام وقت بخیر
ممنونم از اظهار محبتتون

فعلا در سواحل شمالی کشور (از نام خ ز ر استفاده نشود) در قسمت های پست و کم ارتفاع جلگه ها بارش برف پیش بینی نمی شود و عمده بارش برف بر روی دامنه های البرز خواهیم داشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد