آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

طوفان "فریدریکه" مناطقی از غرب اروپا را در نوردید



طوفان فریدریکه روز پنج شنبه با باد بسیار شدید غرب اروپا را در نوردید و در برخی مناطق شمالی با بارش باران و برف همراه بود.

سرعت این تندباد در آلمان به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و در برخی مناطق سرعت این تندباد حتی به ۲۰۳ کیلومتر رسید. این طوفان به ویژه در ایالت نوردراین وستفالن و ایالت شمالی نیدرزاکسن بسیار شدید بود.

 در حوادث مرتبط با این طوفان در اروپا دست کم ۹ تن جان دادند.


در آلمان شش نفر به از جمله دو تن از آتشنشانان که در حال انجام ماموریت نجات بودند، کشته شدند. دو تن دیگر از کشته شده‌ها در آلمان در نتیجه افتادن درخت جان دادند و دو تن دیگر در جریان رانندگی به دلیل تندباد شدید کنترل را از دست داده و کشته شدند. مقام‌های هلند نیز گفته اند که دو تن در این کشور در نتیجه این طوفان جان داده اند. همچنین رسانه‌های بلژیک نیز گزارش داده اند که یک زن در جریان این طوفان کشته شده است.

ترین های بارشِ سامانه بارشزای جاری طی روزهای 29 دی الی 2 بهمن 96



آخرین مدل های پیش یابی بارندگی نشان می دهد که موج بارشزایی که تا ساعات آینده طی امروز جمعه 29 دیماه 96 از سمت غرب فعالیت خود را آغاز خواهد نمود تا روز یکشنبه در سطح کشور ماندگار ست.  در این مدت بیشترین میزان بارش ها در دامنه های زاگرس در غرب و جنوب غرب کشور متمرکز بوده بطوری که استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات شرقی خوزستان و غرب استان اصفهان بالاترین سطح بارندگی ها را نشان می دهند شهرهایی همچون کوهدشت، پلدختر، خرم آباد، درود، الیگودرز، ازنا، بروجرد، اندیمشک، دزفول، لالی، اندیکا، ایذه، کوهرنگ، اردل، فارسان، فریدونشهر احتمالا طی روزهای آینده بالاترین میزان بارندگی ها را به خود اختصاص خواهند داد. 

پس از آن ارتفاعات در جنوب غرب و غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه و بخش هایی از ایلام در رتبه دوم بالاترین میزان بارش ها قرار خواهند داشت.

شاخه شمالی موج ناپایدار که با مکانیسم زبانه های توده هوای پرفشار عمل می کند بارش هایی نه چندان قابل توجه در سواحل دریا خزر ایجاد خواهد کرد در این بخش از کشور مناطقی از استان مازندران همچون شهرهای تنکابن، عباس آباد، نوشهر، فریدونشهر، قائمشهر، سوادکوه، ساری و نکا بالاترین میزان بارش را در سواحل دریا خزر به خود اختصاص می دهند. 

فعالیت سامانه ناپایدر در دامنه های زاگرس، البرز، شمال غرب، شمال شرق و ارتفاعات شرق و دامنه های زاگرس جنوب شرقی بشکل برف خواهد بود. 

بیشترین میزان حجم برف در دامنه های جنوبغربی زاگرس و از کوهرنگ، اندیکا، الیگودرز و فریدونشهر خواهد بود و پس از آن ارتفاعات واقع در غرب کردستان، جنوبغرب و غرب آذربایجان غربی بالاترین حجم بارش برف را به خود اختصاص خواهد داد.

سامانه ای از بعد از ظهر روز جمعه از سمت غرب وارد کشور خواهد شد + انیمیشن ها



سامانه ای از بعد از ظهر روز جمعه از سمت غرب وارد کشور خواهد شد، پیش از آن ابرهای پیشقراول این سامانه بر روی شمالغرب و سپس نواحی غرب و جنوب غرب کشور نمایان خواهد شد



روز جمعه 29 دی ماه 96؛ برای استان های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، مناطقی از استان های زنجان، همدان، مرکزی، همچنین در استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری،کهکیلویه و بویراحمد و  غرب استان اصفهان افزایش ابر و از بعد از ظهر به سمت اواخر وقت با بارش و وزش باد همراه خواهد بود که بارش در ارتفاعات شمال غرب و دامنه های زاگرس به شکل برف نمایان خواهد شد. 

شدت وزش باد در مناطقی از کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد نسبتا قابل توجه بوده که در جنوبغرب و غرب کشور برای استان های ایلام و خوزستان می تواند با خیزش گرد و خاک نیز همراه باشد.

شدت بارندگی ها طی روز جمعه برای نواحی جنوب غرب و غرب استان آذربایجان غربی، غرب کردستان و کرمانشاه خواهد بود.

طی روز جمعه  تا اواسط وقت، در مناطقی از شمال غرب، مانند استان اردبیل و همچنین دامنه ها در استان های گیلان و مازندران وزش بادهای جنوبی پیش بینی می شود که در دامنه ها تا 100 کیلومتر در ساعاتی  بالغ می گردد. 



ادامه مطلب ...

کاهش دما هوا بین 2 تا 6 درجه سلسیوس تا روز سه شنبه در سطح کشور



با توجه به بررسی الگوهای مدل دمایی، با عبور موجی از لایه های تراز میانی جو و نفوذ جریانات شمالی به کشور کاهش دما هوا بین 3 تا 6 درجه در سطح کشور برای مناطق غرب، شمال و شمال شرق کشور تا روز سه شنبه 26 دی ماه 96 رخ خواهد داد.

انیمیشن تغییرات آنومالی دما بیشینه تا روز جمعه 29 دی ماه 96 در فایل ذیل مشاهده می کنید، از روز سه شنبه تا پایان هفته مجددا روند افزایش دما هوا انتظار می رود.




برای مشاهده انیمیشن در ابعاد و کیفیت بالاتر بر روی اینجا کلیک نمائید.

تداوم بارش ها در شمال غرب و بخش های شمالی کشور، هوا سردتر می شود



جریانات شمالی که روز گذشته وارد کشورمان شده همچنان در بخش هایی از شمال کشور استمرار می‌یابد.

سامانه بارشی جدیدی عصر امروز وارد کشورمان شده است، از اواخر وقت امروز نیز بارش برف و باران در بخشهایی از شمال غرب، البرز غربی و قسمتی از غرب کشور و به‌صورت پراکنده در ارتفاعات زاگرس مرکزی پیش‌بینی می‌شود.

 از اواخر وقت امروز یکشنبه نیز پدیده باد و گردوخاک در شهرهای مرزی جنوب غرب و غرب کشور دور از انتظار نیست.

طی روز دوشنبه با حرکت سامانه بارشی به‌سمت شرق از شدت بارش در مناطق شمالی شمال غرب به‌صورت نسبی کاسته می‌شود و بارش برف علاوه بر مناطق ذکرشده در روز یکشنبه، البرز مرکزی و شرقی، شمال شرق و بارش باران در سواحل شرقی دریای خزر به‌وقوع می‌پیوندد.


در همین مدت نیز بارش پراکنده باران و برف در استانهای واقع در جنوب البرز و ارتفاعات زاگرس مرکزی نیز پیش‌بینی می‌شود.

طی روز سه‌شنبه نیز بارش پراکنده باران در سواحل دریای خزر و خراسان شمالی ادامه می‌یابد و رفته رفته از اواخر وقت این روز شاهد کاهش بارشها خواهیم بود. 

با توجه به کاهش دما در برخی نقاط کشور، طی سه روز آینده دمای هوا در نیمه شمالی کشور و مناطق بارانی و برفی حدود 2 تا 6 درجه کاهش می‌یابد.

نقشه بارش برف در ادامه مشاهده می شود...

ادامه مطلب ...