آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سازمان هواشناسی جهانی: یک رویداد ضعیف La Niña ممکن است اواخر2021 برای دومین سال متوالی دوباره ظاهر شود.


ژنو، 9 سپتامبر 2021 (WMO) - یک رویداد ضعیف La Niña ممکن است اواخر2021 برای دومین سال متوالی دوباره ظاهر شود، با این ریسک که الگوهای پیش بینی شده بارش ممکن است خشکسالی موجود در برخی از نقاط جهان را تشدید کرده و خطر بارندگیها سیل آسا و جاری شدن سیل در سایر نقاط دنیا را افزایش دهد. به گفته سازمان هواشناسی جهانی ، علیرغم تاثیر سرمایش لا نینا، انتظار می رود بین سپتامبر و نوامبر دمای مناطق جهان به ویژه در نیمکره شمالی بالاتر از حد متوسط ​​باشد. النینو و لا نینا محرکهای اصلی - اما نه تک عامل موثر - سیستم آب و هوایی زمین هستند.


سازمان هواشناسی جهانی WMO علاوه بر به روز رسانی وضعیت ENSO، بطور منظم به روز رسانی جهانی فصلی آب و هوا (GSCU) را منتشر میکند که شامل تأثیرات سایر عوامل اصلی آب و هوا مانند: نوسانات اقیانوس اطلس شمال (NAO)، نوسان قطب شمال (AO) و دو قطبی اقیانوس هند (IOD) است.
به روز رسانی جهانی فصلی آب و هوا بر اساس مراکز جهانی پیش بینی های بلند مدت WMO منتشر می شود و برای حمایت از دولتها، سازمان ملل متحد، تصمیم گیرندگان و ذینفعان در بخشهای حساس به آب و هوا برای بسیج تدارکات و حفاظت از زندگی و معیشت مردم در دسترس است. 
دمای هوای سطحی ، سپتامبر-اکتبر-نوامبر 2021

با وجود پیش بینی بازگشت شرایط ضعیف لا نینا، انتظار میرود گرمای دمای سطح آب دریای جهان بر دمای هوا دوره سپتامبر تا نوامبر 2021 تأثیر بگذارد. از این رو پیش بینی می شود، ناهنجاریهای مثبت دمای هوا در غالب مناطق نیمکره شمالی به جز شبه قاره هند، د ر سایر مناطق از جمله قسمت مرکزی و شرقی آمریکای شمالی، قسمت شمالی دور آسیا، قطب شمال و همچنین در بخشهای مرکزی و شرقی آفریقا و جنوب آمریکای جنوبی بیش از حد نرمال ​​باشد. 
بارش ، سپتامبر-اکتبر-نوامبر 2021

ناهنجاری های بارندگی معمولاً در ارتباط با La Niña درنظر گرفته میشود. احتمال بارش کمتر از حد نرمال در بسیاری از مناطق جنوب شرق آمریکای جنوبی در جنوب عرض 30 درجه و ناهنجاریهای بارندگی بالاتر از حد نرمال در شمال آن وجود دارد. در بسیاری از مناطق مدیترانه ای که به شبه جزیره عربستان و آسیای مرکزی گسترش یافته و در قسمتهای جنوبِ مرکز و شرق آفریقا احتمال بارندگی کمتر از حد نرمال نیز وجود دارد.
مناطقی که احتمال بارندگی بیشتر از حد معمول وجود دارد شامل: شبه قاره هند، استرالیا، شرق و جنوب شرق آسیا است. در حالی که احتمال افزایش بیشتر از حد نرمال بارش برای مناطق شمالی آسیا، در شمال عرض 15 درجه جنوبی آمریکای جنوبی و قسمتهای استوایی مجمع الجزایر اندونزی تا جنوب غرب اقیانوس آرام و  مناطقی از شمال شرق نیوزلند پیش بینی شده است.
احتمال رخداد شرایط غیرعادی خشکی در حومه و غرب خط روزگردان، در بخشهایی از اقیانوس آرام جنوبی و شرایط غیر عادی مرطوب در غرب و جنوب غرب اقیانوس آرام افزایش می یابد. در دریای کارائیب نشانه ای متوسط ​​تا قوی از بارشهای زیر نرمال و یک نوار شرقی-غربی از بارشهای بالاتر از حد معمول متمرکز در جنوب و  شمال خط استوا وجود دارد.
نظرات 1 + ارسال نظر
سعید جمعه 19 شهریور 1400 ساعت 14:17

سلام یعنی این خشکسالی در پاییز پیش رو برای ایران، با توجه به ۲۰درصد احتمال وقوع لانینو پیش بینی شده است ؟ در صورت مثبت بودن جواب احتمال وقوع خشکسالی مذکور ۲۰درصد خواهد بود؟

درود وقت بخیر

پاسخ سوال اول بله است و پاسخ سوال دوم خیر است . احتمال کاهش بارش روی ایران طبق نقشه بارش 50 الی 60 درصد در مناطق غربی و شمال شرقی و بخش هایی از مرکز کشور هست.

https://t.me/iranclima
https://www.instagram.com/iranclimate.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد