آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

چشم انداز بارش و دمای کشور طی 14 روز آینده + تحلیل ویژه و اولیه موج قدرتمند مدیترانه ای (سامانه بلاکینگ/ Blocking)



با توجه به آخرین خروجی مدل های بارشی حاصل از برونداد اسمبل مدل پیش بینی آب و هوا منطقه اروپا (ECMWF) موسوم به EPS از نمایه Control طی 14 روز آینده سیمای بارش کشور بدین صورت تشریح می گردد:


1- طی 7 روزه اول؛ 27 آذر لغایت 3 دی 95 عمده بارندگی ها در سطح کشور بر روی شمال غرب، میانه غربی (شمال زاگرس)، جنوب غربی زاگرس، سواحل دریا خزر، دامنه های البرز پیش بینی می شود. هسته برآینده بارش ها در این مدت بر روی سواحل جنوب غربی  خزر شامل استان های گیلان و غرب استان مازندران با محدوده بارشی بین 50 الی 60 میلی متر پیش بینی می شود. ریزش ها در ارتفاعات واقع در استان کرمان و شمال شرق کشوراز نواحی ثانوی بارش های کشور را نشان می دهد. در بخش هایی از مرکز و شرق کشور بارش هایی با توزیع و شدت پراکنده  دیده می شود.


2- طی7 روز دوم؛ 4 الی 10 دی 95 گسترش بارش ها را بر روی نواحی مرکزی و بخش هایی از جنوب کشور خواهیم داشت. منطقه اصلی بارندگی در این برهه زمانی را در نیمه غربی کشور متمرکز بر روی رشته کوه های زاگرس تشکیل می دهد، بطوری که 2 هسته اصلی بارش در این بخش از کشور واقع می باشد:

الف - جنوب غرب کشور متمرکز بر دامنه های زاگرس مرکزی شامل استان های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و نواحی مرتفع شرق خوزستان با بیشینه بارش بین 50 الی 60 میلی متر.

ب- جنوب آذربایجان های غربی و شرقی، غرب کردستان و کرمانشاه با بیشینه بارش بین 40 الی 45 میلی متر.


http://up.iranjoman.com/images/xde9c6d853qqxfx8d66.png


محدوده بارندگی ها در چشم اندازهای 8 الی 14 روزه آینده نشان دهنده گسترش بارندگی ها به بخش های مرکزی و نواحی از جنوب کشور می باشد. نکته مهمی که در نقشه های این برهه دیده می شود، خط همگرایی قوی از حوضه دریا سرخ (RSCZ) و جریان بارشی ست که از سوی دریا مدیترانه به بخش های غربی کشور گسیل می گردد که در ادامه به بررسی الگوی این چشم انداز خواهیم پرداخت.


بطورکل طی 14 روز آینده در بخش هایی از جنوب، جنوب شرق، مرکز، شرق و زون شرقی نیمه شمالی کشور میزان بارش ها کمترین میزان را خواهد داشت. استان هایی همچون سمنان، غرب استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق استان فارس، هرمزگان، یزد و بخش های از استان اصفهان در این مناطق واقع هستند.

 

ادامه مطلب ...

بررسی آخرین برونداد الگوهای پیش یابی و آینده نگری طی 5 روز آینده

عرض سلام و وقت بخیر خدمت همه گرامیان:


براساس بررسی آخرین برونداد الگوهای پیش یابی و آینده نگری ناوه عمیق ارسالی از تراف تاوه قطبی، از شمال بالکان موقعیتی جنوبغرب سو گرفته که زبانه بلند آن تا شرق مدیترانه، و دریای سیاه را پوشش داده و طی 5 روز پیش رو امواجی را به کشور ما ارسال میکند. سلول مرکزی و بسیار سرد تراف مذکور در بررسی الگوی بی هنجاری ارتفاع در تراز میانی با مرکزیت حلقه کانونی 492 هکتوپاسکال، سلول بسیار سرد تاوه را در محور اصلی آن در محدوده سیبری مستقر کرده است. که با الگویی واچرخند و مورب منجر به تشکیل کمفشارهای نسبتا فعالی در محدوده جنوب دریای سیاه، شمالشرق مدیترانه و شرق ترکیه و عراق میگردد.



یکی از امواج مذکور که با کانون 1006 هکتوپاسکال در سطح زمین مطالعه گردید، از امروز صبح(شنبه صبح) از سمت شمالغرب کشور منجر به بارش برف و هوایی مه آلود شده است، که تدریجا با گسترش موج مذکور از بعدازظهر سواحل شمالی کشور از سمت استان گیلان و سپس با کمی تاخیر از امشب البرز غربی مناطقی از زنجان و قزوین و ارتفاعات البرز مرکزی تا نیمه شب در سیطره عملکرد موج مذکور قرار گرفته که پیامد آن بارش برف و باران و افت نسبی دما در مناطق تحت تاثیر خواهد بود، دامنه موج اول ارسالی به جز شمالغرب، بخشهایی از کردستان و شمال کرمانشاه، دامنه های غربی البرز، سواحل شمالی دریای کاسپین و بتدریج بخشهایی از ارتفاعات شمال سمنان و شمالشرق کشور خیلی گستردگی در سطح کشور نخواهد داشت.

  ادامه مطلب ...

پیش بینی وضعیت جوی کشور طی 5 روز آینده منتهی به چهارشنبه 1 دی ماه 95


نقشه های آینده نگری هواشناسی نشان می دهند با گسترش تراف بلند ناوه عمیق ورتکس قطبی سیبری، منطقه فعالی بر روی شرق مدیترانه، دریا سیاه  و ترکیه شکل خواهد گرفت که امواج ناپایدار ناشی از آن تا اواسط هفته آینده کشور را تحت تاثیرات خود قرار داده و موجب بروز ناپایداری ها به شکل بارش برف و باران در شمال غرب، نواحی از غرب، دامنه های شمالی و جنوب غربی زاگرس، دامنه های البرز، سواحل دریا خزر و سپس شمال شرق کشور خواهد شد. با توجه به اینکه هوای سردی این سامانه ناپایدار را همراهی می نماید، با فعالیت آن به طور متوسط چیزی در حدود 3 الی 4 درجه سلسیوس کاهش دمای هوا در بخش های مختلف کشور بخصوص نیمه شمالی کشور را  طی روزهای واپسین آذر ماه 95 در برخواهد گرفت.  لذا بیشتر بارش های ناشی از این سامانه با توجه به برودت هوایی که به همراه خواهد داشت به شکل برف نمایان می گردد. بارش ها در شمال غرب و شمال و جنوب غرب دامنه های زاگرس، ارتفاعات البرز، نواحی مرتفع استان های ساحلی دریا خزر و شمال شرق کشور به شکل برف نمایان خواهد شد.


لذا در طی هفته آینده به سبب رخداد بارش برف جاده های مواصلاتی در شمال غرب، دامنه های زاگرس، دامنه های البرز و حتی شمال شرق کشور با پدیده بارش برف در برخی نواحی کولاک و اختلال در تردد همراه ست، می طلبد که هموطنان عزیز در تردد از جاده ها و گردنه های برفگیر با تجهیزات کامل زمستانی و آمادگی کامل مسافرت نمایند.



http://up.iranjoman.com/images/8px1rsqmstf28kmh5d40.png

 

ادامه مطلب ...

تببین الگوهای دمای 14 روزه آینده کشور؛ الگوی امواج بلند آسیایی یا امواج غربی مدیترانه ای!؟



بر اساس مشاهدات صورت گرفته به نظر می رسد مرکز هوای سرد آسیای مرکزی طی 7 روز آینده در این منطقه فعال باشد و بدین ترتیب گسترش کم ارتفاع های مورب به سمت جنوب از مرکز توده هوا موجب گردد که عبور هوای سرد شمالی از فراز کشور طی 1 هفته آینده تداوم داشته باشد. باید به این نکته اشاره کرد، که الگوهای دمایی در هر منطقه به سبب آرایش ارتفاعی لایه میانی جو و همچنین توزیع فشاری در لایه های پایینی جو شکل خواهد گرفت. بر اساس بررسی های صورت گرفته نوع آرایش ارتفاعی لایه میانی جو (Z500) نشان می دهد که تا پایان آذر ماه 95 الگوی کم ارتفاع مورب آسیا به مرکزیت ناوه عمیق مستقر بر روی روسیه در سطح منطقه فعال می باشد که در طی این مدت آرایش فشار در لایه های پایینی جو (MSLP) بیانگر تاثیر گذاری زبانه های توده هوای پرفشار مهاجر از منطقه اروپا (اسکاندیناوی) به سمت کشور می باشد. ترکیب این دو عامل سبب می گردد که طی 7 روز آینده منتهی به روزهای آغازین دی ماه 95 الگوی سرمایشی در سطح کشور با محوریت آسیایی حاکم باشد.

http://up.iranjoman.com/images/aeuj9b98cm576c34hla.png


از روزهای آغازین دی ماه 95 به سمت پایان دهه اول این ماه با جابجایی شرق سوی مرکزی واچرخندی (پشته ارتفاعی / پرفشار سطح زمین) حاکم بر روی اسکاندیناوی به سمت شرق و جانمایی آن بر روی روسیه غربی تضعیف و حرکت شرق سوی مرکز فعال ناوه روسی را به سمت نواحی شرقی تر آسیا و قطع تاثیر آن بر روی جنوب غرب آسیا را خواهیم داشت. اولین نشانه های این تغییر را می توان از اواخر ماه آذر بر روی الگوی های تراز میانی جو مشاهده نمود که مراکزی از کم ارتفاع های بسته بر روی حوالی جنوب اروپا و دریا مدیترانه را نشان می دهند.


 بنابر این کشور طی 14 روزه آینده هوای سردتر از نرمالی را به طور متناوب تجربه خواهد کرد.

ادامه مطلب ...

سامانه بارشی فعال و پر انرژی در راه ست؛ توده هوای بسیار سرد روسی برف و سرما را میمهان خطه شمال غرب و غرب کشور می نماید



همانطور که در بخش های قبلی به آن اشاره شد، به نظر می رسد از نیمه دوم هفته جاری نزدیک شدن یک سامانه فعال دینامیکی را بر روی منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه خواهیم داشت.این سامانه از انرژی مناسبی برخوردار بوده که  با توجه به اینکه با زبانه های کمفشار سطح زمین همراهی می گردد، بنابر این از تغذیه رطوبتی مناسبی برخوردار می باشد. لذا بارش ها در بخش های غرب و شمال غربی کشور به سبب فعالیت این سامانه ناپایدار قابل توجه خواهد بود. محاسبات نشان می دهد که بتدریج با نفوذ جریانات حاصل از این سامانه بازشزا، بارندگی ها از روز چهارشنبه 24 آذر 95 از سمت شمال غرب و جنوب غرب کشور آغاز خواهد شد.با توجه به سرد بودن مرکز سامانه و همراهی آن با توده هوای سرد عرض های شمالی بارش ها غالبا در شمال غرب کشور به شکل برف نمایان خواهد شد. این سامانه طی روزهای چهارشنبه 24 لغایت جمعه 26 آذر ماه 95 در سطح کشور فعال خواهد بود که طی این مدت سبب ریز برف و باران بر روی شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل دریا خزر، دامنه های البرز، تا حدودی شمال شرق و بشکل ضعیف تر در نواحی مرکزی کشور خواهد شد.

http://up.iranjoman.com/images/7x088afjju6xpyg8c6tt.png


همانطور که اشاره شد این سامانه دارای هسته سرد بوده و با توده هوای سرد عرض های شمالی همراهی می گردد. لذا به نظر می رسد با فعالیت این سامانه بارشزا، دمای هوا بتدریج طی نیمه دوم هفته جاری، از سمت شمال غرب و غرب کشور روند کاهشی را خواهد داشت. سر منشا این هوای سرد از جنوب روسیه می باشد. بنابر این باید در نواحی شمال غرب، بتدریج دامنه های مرکزی و جنوب غربی زاگرس برای غالب استان های غربی کشور، همینطوری دامنه های رشته کوه البرز از اواخر روز چهارشنبه تا جمعه کاهش شدید دمای هوا و بارش برف را انتظار داشت که سبب اختلال در تردد جاده های کوهستانی و مواصلاتی خواهد شد.


همچنین کاهش ملموس دمای هوا سبب خواهد شد که میزان مصرف گاز در منطقه شمال غرب کشور افزایش چشمگیری را تجربه نمود و مشکلاتی در خصوص انتقال حامل های سوختی را برای نواحی برفگیر درپیش داشته باشیم.

 

ادامه مطلب ...