آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی بارش برف و باران و افت محسوس دما در یک هفته آتی

عرض سلام و وقت بخیر خدمت همه گرامیان:

براساس آخرین برونداد الگوهای پیش یابی و آینده نگری جو، پرفشار عمیق و سردی در شرق بالکان با کانون 1044 هکتوپاسکال، موقعیتی جنوبغرب سو یافته در مسیر حرکت این پرفشار، تاوه قطبی از شمالغرب آن که با گرمایش لایه استراتوسفر قطب همپیوندی داشته زبانه های آن را به سوی ایران از اواخر وقت امروز جمعه داخل می کند و تا اواخر هفته بعد همچنان ضمن گستردگی بیشتر در منطقه موجب افت بسیار محسوس دما خواهد شد.

در راستای نفوذ پرفشار سیبریایی، شرایط جو در تراز میانی، به جهت عدم همراهی ناوه فعال برای اوایل هفته پیش رو و عدم دسترسی موج به منبع رطوبتی قابل قبول، بیشترین حجم بارشها طی جمعه شب تا صبح دوشنبه متعلق به سواحل شمالی، استان اردبیل، استانهای حاشیه نشین البرز و با شدت کمتر بخشهایی از مرکز کشور خواهد بود. منبع تامین رطوبت طی این مدت در مناطق فوق الذکر دریای خزر و استروم تراک های غیرمستقیم از مسیر اطلس به سوی این مناطق است. تاوایی مثبت تر مناطق مذکور طی همین مدت مبرهن است.

اما این پایان داستان نیست، از بامداد دوشنبه کمفشار فعالی از سوی غرب و جنوبغرب که ماهیتی سودانی دارد و از منبع رطوبت دریای سرخ و تا حدی چنوبشرق مدیترانه بهره میبرد بر روی کانون 1008 تا 1012 هکتوپسکال موقعیتی شمالشرق سو میگیرد، در مسیر حرکت این کمفشار با توجه به تقویت و گسترش بیشتر پرفشار سیبری در تراز تحتانی، و براساس آخرین تحولات صعودی شده در روند کوتاه مدت اطلس شمالی(NAO)، جهت گستره این سیکلون فعال به بخشهای داخلی تر کشور و حتی گرایش شمال سو و شرق سوتر، تردید هایی وجود دارد، چرا که با توجه به نوسانات کوتاه مدت این شاخص ممکن است، فراز اروپا با تقویت بیشتری مواجه شود و هوای پایدار از سوی شمالغرب در مناطقی از ایران نیز مستقر کرده و واگرایی در پیوند پرفشار سیبریایی و کمفشار سودانی را میسر کند. اما به هر حال عملکرد این کمفشار فعال با توجه به غالبیت هوای سرد در کشور از دوشنبه تا پنج شنبه شب از غرب به شرق، در نقاط مستعد غرب، مرکز، دامنه های البرز، دامنه های زاگرس، شمالغرب و حتی بخشهایی از شرق و شمالشرق کشور به شکل بارش برف خواهد بود و در مناطق گرمسیرتر جنوبغرب کشور بارش متناوب باران را در پی خواهد داشت. در صورت تخفیف روند کوتاه مدت صعودی NAO عملکرد موج دوم بارش ها در سطح کشور گسترده تر و وزن بارشها بیشتر خواهد شد.


از منظر دمایی طی مدت مذکور تا چهارشنبه همچنان تداوم افت دما را خواهیم داشت بطوریکه بطور متوسط در بخشهای مختلف کشور بین 10 تا 25 درجه کاهش دما رخ خواهد داد، که اوج کاهش دما در شمالشرق کشور خواهد بود. براین اساس بخش وسیعی از مناطق مختلف کشور و حتی سراسر دامنه های البرز ضمن ثبت دماهای زیرصفر برفی خواهند شد.

از منظر شرایط بارشی، طی هفته پیش رو با فعالیت دو موج مذکور تا پایان هفته بعد بارش متناوب برف و باران همراه با افت دما را در استانهای شمالغرب، سواحل شمالی، غرب، جنوبغرب، دامنه های جنوبی البرز، دامنه های زاگرس، مرکز، شرق و بخشهایی از شمالشرق کشور خواهیم داشت که با توجه به شدت بارشها در بخشهایی از جنوبغرب کشور، امکان آبگرفتگی معابر عمومی و بارش نسبتا سنگین برف در نقاط مستعد سواحل شمالی، استان اردبیل و ارتفاعات البرزاختلال در تردد جاده های کوهستانی را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه از یکشنبه شب و بامداد دوشنبه به بعد غالبیت بارشها در دوسوم شمالی کشور با توجه به برودت هوا و تقویت سرمای سیبریایی به شکل برف خواهد بود و یخبندان در بخشهایی از این مناطق خواهیم داشت.

بر این اساس دامنه های البرز از فردا بتدریج شاهد افت دما و شروع بارش ها خواهند بود بارشها از بامداد دوشنبه تا سه شنبه در غالب این مناطق از جمله تهران، قزوین، کرج، و بتدریج شمال و غرب سمنان به شکل برف سراسری خواهد بود. لذا در صورت عدم تغییر در الگوهای فعلی و اعتماد به آنها طی دوشنبه تا بامداد چهارشنبه بارش برف چهره ای زمستانی و سپیدپوش به مناطق مختلف پایتخت نیز خواهد بخشید.

با توجه روند تغییرات احتمالی نوسانات پیوندی در بازه کوتاه جوی و پارامترهای اصلی جو پست فعلی به روزرسانی خواهد شد. لذا اطلاعات بررسی شده براساس اخرین برونداد الگوهای جوی بوده که در صورت تغییرات پنیادی برای شما عزیزان اطلاع رسانی خواهم کرد.

با تشکر از همه گرامیان و توکل به خدای منان...

تحلیل نقشه های هواشناسی 14 روز آینده (طی هفته چهارم آبان الی پنجم آذر 1395) + نقشه ها



بر اساس نقشه های پیش یابی و آینده نگری، آب و هوای کشور طی هفته چهارم آبان ماه 95 تحت سلطه پر ارتفاع جنب حاره واقع خواهد بود که پیامد آن افزایش ساعات آفتابی، کاهش بارندگی ها و متوسط دمای هوا فرانرمال در بیشتر بخش های کشور خواهد شد. در طی این مدت با عبور امواج ناپایدار از فراز نوار شمالی کشور وقوع بارندگی  بر روی بخش هایی از شمال غرب و نوار ساحلی خزر پیش بینی می شود.


بیشترین میزان کاهش بارش ها در مقایسه با مقادیر نرمال های بلند مدت در طی هفته چهارم آبانماه 95 از آن استان های واقع در دامنه های زاگرس مرکزی و جنوب غرب کشور خواهد بودو رتبه های بعدی از آن نواحی از البرز مرکزی و شمال شرق کشور می باشد. با توجه به تسلط پر ارتفاع جنب حاره بر فراز کشور، افزایش ساعات آفتابی و نوع آرایش الگوهای جوی با فراتر هوای جنوبی، معدل دمای هوا طی 7 روزه هفته چهارم آبانماه 95 نسبت به مقادیر بلند مدت فراتر بوده که بیشترین میزان گرمایش نابهنجار دمای هوا واقع در استان های غربی، مرکزی و دامنه های البرز میانی خواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/q19ib3pobeikkeontnj.png


در طی روزهای واپسین آبانماه و طی هفته اول آذر 95 بطور کل کشور تحت حاکمیت پر ارتفاع لایه 500 هکتوپاسکال خواهد بود. گرچه از میزان شدت آن کاسته می گردد اما همچنان سطح وسیعی از فلات مرکزی، جنوبی و شرقی کشور از رژیم آب و هوایی با بارش کم مواجه خواهند بود. با عبور هوای خنک عرض های شمالی بارش هایی بر روی نوار ساحلی خزر رخ داده و همچنین با فراهم شدن نسبی شرایط لایه های میانی جو (به صورت موجهای کوتاه) و تقویت زبانه های توده هوای کمفشار بر روی دریا سرخ و مدیترانه انتظار می رود خط بارشی بر روی دریا سرخ به سمت شمال غرب و بخش های غربی کشور شکل بگیرد. این وضعیت موجب می گردد که با حرکت به سمت اواخر دهه اول آذر ماه 95 نابهنجاری منفی بارش در بخش های غربی کشور کاسته شده و به محدوده هنجارهای بلند مدت نزدیک شود.


در طی روزهای واسپین آبانماه و طی هفته اول آذر 95 معدل دمای هوای 7 روزه در بیشتر نواحی کشور فراتر از حد نرمال های بلند مدت می باشد و تنها با عبور جبهه موج های گذرای شمالی هوای خنک بر روی بیشتر نوار شمالی و سواحل دریا خزر، موجب کاسته شدن از این فرانرمال دمایی خواهد شد.


  ادامه مطلب ...

تحلیل نقشه های هواشناسی 14 روز آینده (طی هفته سوم الی چهارم آبان 1395) + نقشه ها



بررسی نقشه های پیش یابی و آینده نگری نشان می دهند، کشور طی هفته های سوم و چهارم آبان 95 (14 روز آینده) تحت حاکمیت پر ارتفاع تراز میانی جو واقع خواهد بود که این شرایط با افزایش ساعات آفتابی و پایداری جو در بخش های مرکزی، شرقی و نیمه جنوبی کشور همراه بوده و ارمغان آن تداوم و استمرار آب و هوای خشک در این نواحی خواهد بود. بنظر می رسد که این شرایط با عبور موج های تراز میانی جو و فراهم آمدن نسبی شرایط منجر به وقوع ناپایداری های منجر به بارش های رگباری و پراکنده در بخش جنوب غرب، نواحی از غرب، دامنه های البرز و نوار شمالی کشور طی هفته سوم آبانماه خواهد شد.


از اواخر هفته سوم آبانماه با تعمیق تراف یک ناوه عمیق بر روی منطقه اروپا و گسترش آن به سمت عرض های جنوبی منجر به تشدید پر ارتفاع در سطح منطقه و ایران از سمت بخش های غربی خواهد شد، این پشته القائی طی غالب برهه هفته چهارم آبانماه 95 در سطح منطقه و ایران تسلط یافته که منجر به بالا رفتن متوسط دما هوا و تداوم شرایط خشکی بر روی نیمه جنوبی، مرکز و بخش هایی از جنوب غرب و غرب کشور خواهد شد.


http://up.iranjoman.com/images/ydslmdwvfuii3k5xx799.png


از نظر دمایی بطور کل الگوهای دما هوا در سطح کشور متاثر از شرایط تراز میانی و سطح زمین نشان دهنده فراتر از نرمال بودن آن خواهد بود. این فرانرمال دمایی طی نیمه اول هفته سوم آبانماه 95 با عبور امواج ناپایدار ناشی از موج تراز میانی از جنوب غرب و بخش های شمالی کشور منجر به کاهش نسبی و موقتی دمای هوا بخصوص در نواحی که در آنها بارش رخ می دهند، خواهد شد. بتدریج از اواسط این هفته، روند افزایش دمای هوا از سمت غرب کشور آغاز شده و با کشیدگی خطوط هم ارتفاع و نفوذ زبانه های پرفشار در بخش های شرقی چربش به سمت دماهای کمتر از نرمال پیش بینی می شود. بتدریج با تشدید پر ارتفاع جنب حاره از اواخر هفته سوم و طی هفته چهارم آبانماه 95 بر میزان دماها در غالب نواحی کشور افزوده خواهد شد. این افزایش دما در نوارشمالی کشور بسیار ملموس خواهد بود و بتدریج این افزایش دمای هوا بر روی نواحی شرقی کشور نیز تسلط خواهد یافت.


به نظر می رسد از اواخر هفته چهارم آبانماه 95 با ورود یک سامانه ناپایدار مجددا روند کاهش دما و بروز ناپایداری ها از سمت شمال غرب و بخش های شمالی کشور آغاز گردد.

  ادامه مطلب ...

پیش بینی یکماهه آب و هوا بر اساس برونداد مدل CFSv2.0 و تفسیر الگوهای Z500 مورخ 11 آبان الی 10 آذر 95



بررسی آخرین خروجی مدل های آب و هوایی بیانگر آن می باشد که طی بازده زمانی یکماهه آینده منتهی به 10 آذر 95، تقویت نسبی سلول پر ارتفاع جنب حاره در سطح منطقه می باشد که بصورت بی هنجاری مثبت ارتفاع تراز فشار 500 هکتوپاسکال درسراسر منطقه جنوب غرب آسیا بروز می نماید. همانطور که در نقشه های مرتبط با نابهنجاری ماهیانه ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال دیده می شود، بطور میانگین طی 30 روز آینده بر روی بخش وسیعی از سطح کشور، آسیا میانه و دریا مدیترانه با بیهنجاری مثبت ارتفاع تراز میانی مواجه خواهیم بود که می تواند باعث کاهش فراوانی عبور توده های آب و هوای کم ارتفاع مهاجر از سطح منطقه و در نتیجه پتانسیل ایجاد کاهش بارش طی 30 روز آینده منتهی به 10 آذر 95 باشد.


در الگوهای مرتبط با میانگین 30 روز آینده مرکز یک کم ارتفاع بسیار عمیق بر روی اروپای مرکزی - شرقی معرف فعالیت ناوه عمیقی می باشد که تا نواحی دریا سیاه گسترش خواهد داشت. حاکمیت این ناوه فعال با حرکت پادساعتگرد متناوب خود موجب تشدید پشته القایی بر روی بخش هایی از دریا خزر، شرق دریا مدیترانه  و ایران می گردد که بسبب عبور متناوب زبانه های کمفشار سطح دریا همراه با افزایش ارتفاع لایه تراز میانی، موجب افزایش متوسط دمای هوا در این مناطق همراه  خواهد شد.


موج های کوتاه حاصل از مرکز فعالیت یاد شده موجب نرمال و بالاتر از نرمال ماندن سطح بارش ها در  نواحی از بخش های شمال غربی ایران خواهد گردید.


میانگین اسمبل 1/4 روزه Z500 پیش یابی منتهی به 10 آذر 95میانگین اسمبل ده روزه Z500 پیش یابی منتهی به 10 آذر 95
http://up.iranjoman.com/images/7j9mqnlmln6vgc22pjhl.pnghttp://up.iranjoman.com/images/xa9qed5nus85j5oj3qwm.png


بر اساس نقشه های برآورد نابهنجاری مجموع بارش 30 روزه منتهی به 30 آذر 95 در غالب استان های واقع در سطح کشور با درجاتی از کاهش بارش ها نسبت به میزان مقادیر بلند مدت مواجه خواهد شد. در این چشم انداز استان های واقع در غرب کشور (امتداد رشته کوه زاگرس) و نواحی از استان های ساحلی خزر بالاترین کاهش میزان مجموع بارش های 30 روز آینده نسبت به مقادیر بلند مدت را از آن خود خواهند داشت.
 
ادامه مطلب ...

واکاوی الگوهای پیوند از دور، پیش بینی نوسان بارش/ دمای میانگین فصلی ایران طی 10 آبان الی 10 دی 1395 + نقشه های استانی



واکاوی الگوهای پیوند از دور

میانگین دمای پهنه های آبی همسایه (پنج دریا) در ماه سپتامبر 2016 حدود 26.3 درجه سلسیوس بوده که نسبت به نرمال 0.9 درجه گرم تر و نسبت به سال گذشته 0.9 درجه سردتر بود. میانگین دمای شمال اقیانوس هند طی مدت یاد شده 27.3 درجه سلسیوس بوده که نسبت به نرمال 0.2 درجه گرم تر و نسبت به سال گذشته 0.9 درجه سردتر بوده است. نمایه شیو دمای سطحی آب بین دو سوی اقیانوس هند گرمسیری (IOD) در این ماه نیز منفی بوده و به 0.97- رسیده است (سال گذشته 0.9+ درجه). میانگین دمای پهنه گسترده اقیانوس آرام گرمسیری (25.0)، 0.1 درجه نسبت به نرمال و 2.3 درجه نسبت به دوره مشابه سال گذشته، سردتر بوده که نشاندهنده فاز خنثی تا لانینای ضعیف می باشد (0.1- درجه سردتر از ماه گذشته). برونداد مدل های مراکز هواشناسی ملی و جهانی، نشان دهنده ادامه شرایط خنثی تا لانینای ضعیف در فصل پاییز می باشد سایر رکوردهای مهم: گرمترین اقیانوس آرام شمال شرقی، بالاترین شاخص اطلس شرقی (EA)، بیشترین ماندگاری فاز مثبت نوسان شبه دوسالانه (QBO)، (همه رکوردها در 65 سال گذشته).


پیش بینی نوسان بارش/ دمای میانگین فصلی ایران

پیش بینی می شود بارش میانگین کشور در ادامه پاییز (آبان+آذر) بویژه در نیمه جنوب غربی کشور کمتر از نرمال و سال گذشته و در نوار شمالی کشور نزدیک نرمال باشد.  از پایان فصل پاییز  و طی فصل زمستان - بویژه از میانه دی تا اوایل اسفند و در حوضه زاگرس بزرگ و نواحی جنوبی کشور - بهبود شرایط بارش پیش بینی می شود. بارش انباشتی سال آبی آینده (48 ایستگاه و تا تیر)، حدود 240 تا 300 م م برآورد می گردد که 10 تا 20 درصد کمتر از نرمال خواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/lw3qnd1xdt5jtp3scq18.png

  ادامه مطلب ...