آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

اطلاعیه در خصوص اختلالات اخیر بوجود آمده در شبکه اینترنت


اطلاعیه

 مخاطبان عزیز 

با توجه به اختلالات اخیر بوجود آمده در شبکه اینترنت و عدم دسترسی به اطلاعات جهانی، در تهیه داده ها و نقشه های پیش یابی دچار مشکل شده ایم. بنابر این به مانند سابق نمی توانیم تحلیل های خود را انجام داده و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. حق دسترسی آزاد به اطلاعات ایجاب می نماید که هر چه زودتر نسبت به رفع قطعی های تحمیلی بوجود آمده در حوزه ارتباطات اقدام گردد.

از اینرو ضمن عذر خواهی از تمامی شما همراهان همیشگی وبسایت آژانس آب و هوا ایران شما را به صبر دعوت می نمایم.


ادامه فعالیت سامانه بارشی در شمال و جنوب کشور ...


همانطور که از اوایل هفته گذشته در خصوص فعالیت سامانه بارشزا در بخش های قبلی اطلاع رسانی های لازم صورت گرفت، بر طبق انتظارات این سامانه از روز پنجشنبه 23 آبان 98 از سمت سواحل شمالی کشور فعالیت خود را آغاز کرد و تا روز شنبه 25 آبان 98 عمده فعالیت آن بر روی بخش های شمالی کشور به ثبت رسید. اما از روز یکشنبه 26 آبان 98 فعالیت شاخه جنوبی این سامانه از سمت جنوب غرب تشدید شد و موجب بارش های قابل توجهی در این خطه از کشور گردید. اگر بخواهیم از ابتدای فعالیت این سامانه بارشزا تا صبح روز دوشنبه 27 آبان آماری در خصوص مجموع بارندگی ها ذکر نمائید، باید به ایستگاه نوشهر با 149.9 میلی متر و پس از آن بندر انزلی با 139.1 میلی متر و جیرکل با 136.4 میلی متر اشاره داشت. طی 24 ساعت گذشته نیز با تشدید شاخه جنوبی سامانه یاد شده، بارش ها در حوزه خلیج فارس تشدید شد، بطوریکه بیشترین میزان بارش کشور از لالی استان خوزستان با  66.8 میلی متر و پس از آن جزیره خارک  64.2 میلی متر در  استان بوشهر گزارش شد.

بررسی داده های هواشناسی و تحلیل مدل های پیش یابی، نشان دهنده تداوم فعالیت بارشی سامانه عمیق طی نیمه دوم هفته بر روی اقصی مناطق کشور می باشد. اما در ادامه وضعیت فعالیت بارشی سامانه یاد شده بر روی کشور بدین شرح خواهد بود: 

ادامه مطلب ...

یک هفته پر خیر و برکت؛ از برف و باران در نیمه شمالی و مرکزی تا احتمال جاری شدن سیل در جنوب غرب و نقاطی از جنوب کشور


پیرو اطلاع رسانی های قبلی طی هفته جاری کشور تحت تاثیر یک سامانه سرد و بارشزا واقع خواهد شد که سبب رخداد بارندگی ها بشکل برف و باران و کاهش شدید هوا در بسیاری از استان ها خواهد شد. با توجه به کاهش شدید دما (گاه تا 12 درجه) بسیاری از استان ها چهره کاملاً برفی و زمستانی به خود خواهند گرفت. همانطور که قبلا گفته شد، این سامانه از دو شاخه شمالی و جنوبی تشکیل شده است، فعالیت شاخه شمالی که ناشی از فعالیت مستقیم مرکز چرخند سرد می باشد،  از روز پنجشنبه 23 آبان 98 با رخداد بارندگی ها بر روی کرانه های دریا مازندران آغاز شده است و تا نیمه دوم هفته جاری (روز چهارشنبه) به فعالیت خود در بخش های شمالی و مرکزی ادامه داده و باعث رخداد بارش باران و زمستانی شدن بسیاری از استان های نیمه شمالی و مرکزی خواهد شد. شاخه جنوبی سامانه که بخصوص از اواسط هفته (روز دوشنبه) تا پایان هفته پیشرو از سمت جنوب غرب و خلیج فارس فعال شده، سبب بارش های قابل توجه بشکل باران های شدید، در برخی مناطق رعد و برق و در ارتفاعات زاگرس جنوب غربی و بلندی های نیمه جنوبی (کرمان) بشکل کولاک برف خواهد شد.

به طور متوالی کشور طی 10 روزه آینده آماج نفوذ متناوب هوای سرد عرض های شمالی واقع خواهد بود، در نتیجه متوسط دما هوا طی ده روز آینده بر روی سطح کشور نسبت به سطح عادی این موقع از سال در غالب مناطق سردتر خواهد بود. این سرمای هوا به قدری خواهد بود که بیشتر استان های در نیمه شمالی، همینطور بخش های مرکزی و ارتفاعات در جنوب کشور باید به استفاده از وسایل گرمایشی و پوشیدن لباس های ضخیم بیش از پیش روی آورده و شرایط یخبندان ها درییلاقات و سردسیرات بخصوص در نیمه دوم و روزهای پایانی هفته جاری (با عبور شاخه شمالی سامانه) پیش روی خواهد بود.  ادامه مطلب ...

یک سامانه سرد چرخندی صور زمستان را میدمد !!!


از فردا پنجشنبه 23 آبان تا روزهای پایانی هفته آینده کشور تحت تاثیر مستقیم یک سامانه سردچرخندی (شاخه شمالی) واقع خواهد شد که به همراه جریانات ناپایدار  جنوبی (شاخه جنوبی) اغلب استان های کشور را درگیر بارندگی (برف و باران) و کاهش شدید دما خواهد نمود.

بر اساس نقشه های هواشناسی یک چرخند سرد از سمت شرق دریا کاسپین وارد کشور خواهد شد، ابتدا بارندگی ها به همراه کاهش ملموس دما هوا  از سمت سواحل شمالی کشور آغاز خواهد شد. طی روز های پنجشنبه تا یکشنبه عمده بارش ها بر روی نیمه شمالی کشور و بر روی سواحل دریا مازندران واقع بوده اما از روز دوشنبه هفته آینده شاخه جنوبی از سمت خلیج فارس فعالتر ظاهر شده و ابتدا سبب وقوع بارش های شدیدتر در استان های جنوبی غربی کشور شده و سپس روز های پایانی هفته آینده بیشتر استان های جنوبی کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. 

الگوی مجموع بارندگی طی 5 روزه آینده منتهی به پایان روز دوشنبه 27 آبان 98 حاصل از فعالیت شاخه شمالی و جنوبی سامانه بارشزا مذکور، هسته بارندگی ها را بر روی کرانه های دریا مازندران برای استان های گیلان، مازندران، ارتفاعات جنوبی استان گلستان و دامنه های البرز در نیمه شمالی کشور نشان می دهد. این در حالی ست که در جنوب کشور برای حوزه خلیج فارس، آب های فراساحل استان های خوزستان و بوشهر واقع می باشد. جنوب  استان خوزستان، بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، جنوب چهارمحال و بختیاری و غرب استان هرمزگان از جمله مناطق پربارش نیمه جنوبی کشور تا اواسط هفته آینده می باشد. 

ادامه مطلب ...

آپدیت مشاهده گرمایش استراتوسفری: تاوه قطبی از اواسط هفته آینده شروع به تضعیف و مراحل مختلف گرمایش را پی می گیرد.


تاوه قطبی استراتوسفری در اواسط هفته آینده به اوج نهایی قدرت خود می رسد. قویترین شدت را طی میانه نوامبر در 40 سال اخیر خواهد داشت. اما به زودی این قدرت از بین خواهد رفت، زیرا فازهای گرمایش/ فشار متوالیاً شروع به انتشار بسوی تاوه قطب شمال خواهند کرد.

تاوه قطب شمال چیست و چرا مهم است؟

همانطور که در پست قبلی (اینجا را بخوانید) نوشتیم، در حال حاضر تاوه قطبی استراتوسفری در رکورد 40 ساله بالاترین قدرتِ سطح 10 هکتوپاسکال (ارتفاع 30 کیلومتری) طی این موقع از سال است. قدرت تاوه توسط شدت جت استریم استراتوسفری، که به آن "جت شب قطبی" نیز می گویند، تخمین زده می شود. ما می توانیم به وضوح در پیش بینی فعلی تضعیف جت شب قطبی رامشاهده کنیم که به موازات آن تاوه قطبی نیز ضعیف می شود.

پیش بینی سرعت جت شب قطبی در لایه 10 هکتوپاسکال.

تاوه ابتدا به دلیل افزایش میزان فشار روی لبه های آن، که به آن موج فشار گفته می شود، ضعیف می شود. بسته به تعداد این امواج، آنرا رویداد موج 1 یا موج 2 می نامیم. در تصویر زیر می بینیم که یک رویداد موج 2 خواهیم داشت، یکی از سوی اقیانوس آرام و دیگری دورتر از آن از سمت اقیانوس اطلس (کمی قوی تر). 

ادامه مطلب ...