آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی الگوی آب و هوایی بر اساس اطلاعات آنالوگ سال های مشابه (فصل بهار 1398)



با توجه به پیش یابی الگوی شاخص ENSO که در آن شرایط النینوی ضعیف دست کم تا اواخر بهار 1398 ادامه دار بوده و همچنین الگوی نوسان بادهای تراز فوقانی بخش حاره (QBO) که حکایت از گسترش شرایط فاز مثبت (غربی) نوسان شبه دو سالانه دارد، الگوی آنالوگ مشابه با بهار 1398 شناسایی و نقشه های مربوطه ترسیم شدند. برآیند این سال ها نشان می دهد بر روی حوزه دریا کاسپین ما با افزایش میزان فشار زیاد ستون جو و در مقابل برروی عرض های جنوبی تر در محدوده دریا مدیترانه تا فلات ایران با بی هنجاری منفی ارتفاع جو مواجه خواهیم بود بود. این وضعیت نشان دهنده تاثیر گذاری مناسب سامانه های بازشزای تلفیقی بر روی فلات ایران می باشد در نتیجه به نظر می رسد بارندگی ها طی عمده فصل بهار بِویژه در نواحی غربی - جنوبی و مرکزی کشور گرایش به بالاتر از سطح هنجار بلند مدت را داشته و دما هوا بویژه بر روی بخش جنوبی کشور گرایش به کمتر از نرمال بلند مدت را داشته باشد. 



الگوهای آنالوگ نشان دهنده حضور پر رنگ فرارفت جنوبی از بخش حاره آفریقا - دریا سرخ در همراهی سامانه های فلاتی ایران طی فصل بهار 98 می باشد. همانطور که در نقشه سمت چپ (تصویر پایین) مشاهده می گردد، رطوبت ویژه تراز 850 از بخش حاره آفریقا - دریا سرخ به درون فلات ایران فرارفت داشته ست که با بیهنجاری های مثبت رطوبتی در منطقه و ایران مصادف می گردد. در نقشه سمت راست الگوی باد مداری تراز 500 هکتوپاسکال نشان دهنده تضعیف قابل توجه روباد جنب حاره بر روی سرتاسر عرض جنب حاره شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا بوده که امکان تاثیر گذاری سامانه های کم ارتفاع تراز میانی جو را طی فصل بهار 1398 نشان می دهد.

ادامه مطلب ...

تحلیل الگوی آب و هوا منطقه طی مارس 2019 (10 اسفند 1397 لغایت 11 فروردین 1398)



بررسی الگوهای میانگین یکماهه آینده نشان دهنده آنومالی منفی ارتفاع /فشار بر روی حوزه شمالگان (قطب شمال) و آنومالی مثبت آن بر روی عرض معتدله اوراسیا می باشد که بیانگر فاز مثبت شاخص AO می باشد. از طرف دیگر بر روی حوزه ایسلند و آزورِ اطلس شمالی با بی هنجاری بترتیب منفی و مثبت فشار / ارتفاع جو مواجه خواهیم بود که فاز خنثی تا مثبت شاخص NAO را نشان می دهد. در نتیجه این شرایط با بی هنجاری مثبت فشار و ارتفاع جو بر روی حوزه مدیترانه و نیمه جنوبی اروپا مواجه خواهیم بود که ایجاد یک الگوی جریان غربیِ اطلس به روی این منطقه و در نتیجه بالاسو شدن روباد قطبی را در پی خواهد داشت. کاهش عبور سامانه های آب و هوای از حوزه مدیترانه بخصوص طی دهه دوم مارس 2019 (دهه سوم اسفند 97) موجب کاهش مقادیر بارندگی  بر روی سرتاسر مدیترانه و خاورمیانه خواهد شد. 


علی رغم گسترش تراف ورتکس قطبی بر روی غرب آسیا، به سبب ایجاد بلاکینگ ناشی از پشته پر ارتفاع جو بر روی عرض جنوبی منطقه معتدله متمرکز بر سرتاسر نواحی دریا سیاه، قفقاز، کاسپین تا آرال متوسط دما هوا گرایش به بالاتر از حد نرمال را طی دوره یکماهه مذکور در پی خواهد داشت.



آرایش الگوی آنومالی ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال بر روی منطقه با بی هنجاری مثبت ارتفاع بر روی نواحی شمالی و حاکمیت کم ارتفاع بسته بر روی نواحی جنوبی (پاکستان و شمال هند) می باشد که این الگوی نامتقارن ارتفاع به همراه سیمای نامناسب فشار سطح زمین که به صورت بی هنجاری های مثبت فشار سطح دریا بر روی سرتاسر بخش های جنوبی اروپا، مدیترانه، شمال آفریقا، دریا سرخ، عربستان  و آنومالی منفی آن بر روی سرتاسر عرض های شمالی آسیا و اروپا نمی تواند بیانگر شرایط نامناسب و ناهمگن بارشی در سطح منطقه خاورمیانه و ایران طی یکماهه آینده باشد. 

ادامه مطلب ...