آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

چشم انداز یک ماهه آب و هوا کشور ( خرداد ۱۳۹۵)



چکیده (بخش های اصلی)


بررسی و تحلیل آخرین خروجی 3 مدل آب و هوایی JMA،ECMWF و CFS v.2 طی یکماهه آینده (خرداد ۱۳۹۵)، نشان دهنده فعالیت توده های کم ارتفاع بر روی حومه دریا سیاه _ شرق مدیترانه می باشد که با عبور امواج ناپایدار از فراز بخش های شمالی کشور موجب بروز رخداد ناپایداری هایی در شمال کشور و به شدت ضعیف تر بر روی برخی از نواحی مرکز کشور خواهد شد. 


با گسترش شمال سوی کمربند پر ارتفاع تراز جنب حاره بر روی بخش هایی از دریا مدیترانه و وجود پشته پرفشار مانع در عرض های شمالی بر روی بخش هایی از شمال اروپا و آسیا،  توده هوای ناپایدار از شمال اقیانوس اطلس به سوی عرض های معتدله اروپا به سمت دریا خزر جابجایی شرقسوی خود را گسترش دهد. نتیجه این توزیع، تاثیر پذیری نواحی از شمال کشور و سواحل دریا خزر بسبب عبور امواج ناپایدار طی یکماهه آینده (خرداد 1395) خواهد بود، که به صورت ریزش بارندگی ها ظاهر می گردد.


هسته بارش های خرداد 1395 بر روی نوار شمالی کشور مناطقی از شمال غرب، سواحل دریا خزر، دامنه های رشته کوه البرز به سمت بخش هایی از شمال شرق کشور متمرکز خواهد بود. در این نواحی بیشینه بارش بر روی ارتفاعات البرز مرکزی با محدوده بارش 115 الی 125 میلی متر در 30 روز واقع خواهد شد. میزان ریزش ها بر روی بخش های شمالی آذربایجایجان شرقی، غربی، اردبیل، سواحل دریا خزر، دامنه های مرکزی و شرقی البرز، استان های خراسان شمالی، سمنان و بخش های غربی استان خراسان رضوی ,و جنوبی نرمال تا 2 میلی  متر در روز فراتر از نرمال پیش بینی می گردد. 


 به نظر می رسد آغاز بارش های نوع دوم خزر بر روی سواحل دریا کاسپین به شکل مطلوب ظاهر گردد و طی یکماهه آینده میزان ریزش ها بر روی سواحل خزر به صورت نرمال تا فراتر از نرمال پیش بینی می گردد. شایان ذکر ست بارش های نوع دوم خزر نوعی از بارش هاست که سرمنشا اصلی آن توده هوای مرطوب اقیانوس اطلس بوده و در حدود 50 الی 80 روز بعد از عید هر سال بر روی نوار ساحلی خزر ظاهر می گردند در این برهه زمانی کل فلات ایران تحت سیطره پشته پر ارتفاع جنب حاره واقع شده و اثری از بارش های نوع اول (سرمنشا بادهای غربی) نخواهد بود


باید به این نکته توجه شود که ظاهر شدن مطلوب بارش های نوع دوم خزر هیچ گونه ضمانتی برای عملکرد مطلوب آن تا شهریور ماه (دوره نرمال آن از اواسط خرداد الی شهریور ماه) نخواهد بود و بایستی بررسی های دقیق تر بر اساس خروجی مدل های دینامیک و آماری صورت گیرد


نقشه های متوسط دمای یکماهه بر روی غالب مناطق کشور نرمال با تمایل به فراتر از نرمال های بلند مدت پیش بینی می گردد. بر این اساس بر روی نواحی از شمال غرب کشور، سواحل دریا خزر و نیمه شرقی کشور بین 1 الی 2 درجه سلسیوس فراتر از نرمال بوده و در سایر نواحی کشور نرمال تا 1 درجه سلسیوس فراتر از نرمال پیش بینی می شود.   بر روی نوار شمالی کشور شامل بخش هایی از شمال غرب، نواحی از شرق دریا خزر و بخش هایی از شمال شرق کشور متوسط دمای هوا طی خرداد ماه 1395 نرمال تا کمتر از نرمال پیش بینی می شود. در بخش های شرق سواحل دریا خزر، شامل استان گلستان، خراسان شمالی و دامنه های شرقی البرز بین 0.5 الی 1.5 درجه سلسیوس کمتر از نرمال پیش بینی می گردد. 


بر روی نوار جنوبی کشور بخش هایی از جنوب غرب کشور، شامل استان خوزستان، استان بوشهر، غرب و جنوب استان فارس، استان هرمزگان و نوار ساحلی سیستان و بلوچستان نرمال و کمتر از نرمال طی یکماهه خرداد 1395 پیش بینی می گردد. این نابهنجاری کمتر از نرمال متوسط دمایی بر روی نوار ساحل جنوبی کشور شامل جنوب شرق استان خوزستان، استان بوشهر، هرمزگان و نوار ساحلی سیستان و بلوچستان بین 1 الی 2.5 درجه سلسیوس کمتر از نرمال طی خرداد ماه 1395 پیش بینی می گردد.

  بر روی نوار شمالی کشور شامل بخش هایی از شمال غرب، نواحی از شرق دریا خزر و بخش هایی از شمال شرق کشور متوسط دمای هوا طی خرداد ماه 1395 نرمال تا کمتر از نرمال پیش بینی می شود. در بخش های شرق سواحل دریا خزر، شامل استان گلستان، خراسان شمالی و دامنه های شرقی البرز بین 0.5 الی 1.5 درجه سلسیوس کمتر از نرمال پیش بینی می گردد. 


طی نیمه دوم ماه از شدت نابهنجاری بالاتر از نرمال در بخش های شرقی، جنوبی و مرکز کشور کاسته شده  بر روی نواحی شمالی و غربی کشور بین 0.5 الی 1.2 درجه سلسیوس کمتر از نرمال حاکم می گردد. 

 

ادامه مطلب ...

امکان رخداد طوفان همرفتی شدید در دامنه های البرز شرقی و مرکزی / رعد و برق و و زش باد را جدی بگیرید

بر اساس تحلیل آخرین نقشه های هواشناسی، طی 24 ساعت آینده بر روی استان های واقع در امتداد دامنه های البرز بخش هایی از شمال غرب، سواحل دریا خزر به سمت بخش هایی از شمال شرق کشور در ساعاتی بویژه در بعد از ظهر فردا جمعه 31 اردیبهشت 95 با رشد ابر، وزش باد شدید و در برخی نواحی گرد و خاک همراه بوده که می تواند منجر به رگبار و رعد و برق به صورت پراکنده و محلی گردد.


شدت بارش ها همانطور که در نقشه های مربوط به بارش ملاحظه می فرمائید بر روی ارتفاعات واقع در دامنه های البرز مرکزی، شرقی به سمت بخش هایی از شمال شرق کشور متمرکز خواهد بود که در این نواحی به سبب مساعد بودن شرایط در جهت تشدید ناپایداری ها، می تواند شدت بارش ها به دلیل کوتاه بودن مدت بارش ها و شدت بالای آنها منجر به آبگرفتگی معابر عمومی گردد. 



طبق خروجی مدل GFS، مجموع بارش 24 ساعت منتهی به 03:00 روز شنبه 1 خرداد 1395 بر روی نواحی از ارتفاعات البرز شرقی شامل ارتفاعات شمال استان سمنان و جنوب گلستان در حدود 70 الی 75 میلی متر در 24 ساعت و در ارتفاعات البرز مرزی در شمال استان تهران بین 40 الی 45 میلی متر در 24 ساعت هسته بارش ها واقع خواهند شد.


همچنین بر روی نواحی از مرکز و دامنه های جنوبی زاگرس وقوع بارش های محلی و نقطه ای همرفتی در ساعات بعد از ظهر طبق نقشه فوق دیده می شود. 

  ادامه مطلب ...

النینو، گامی نزدیک تر به سوی یک پایان ...



مترجم: مهرداد شهبازی

گزارش ۱۰ می ۲۰۱۶ سازمان هواشناسی استرالیا از شاخص ENSO


گرمایش حاره اقیانوس آرام به سطوح النینو - خنثی تضعیف گردید. بواسطه آب های زیر سطحی سردتر از نرمال، در طی ۲ هفته اخیر دمای سطح آب دریا در سرتاسر حاره اقیانوس آرام سردتر شد. مولفه های اتمسفری نیز بسوی نرمال می گرایند. بادهای تجارتی به طور پیوسته طی چند هفته، نزدیک به نرمال بوده ست. بطور کل، الگوهای ابرناکی النینو در حال اضمحلال بوده و نوسان شاخص جنوبی (SOI) در حالی که هنوز منفی می باشد، بطور پیوسته در حال صعود ست.




همه مدل های  بین المللی پیشنهادمی کنند، حاره اقیانوس آرام به  سرمایش بیشتر پیش خواهد رفت، تا سپتامبر ۲۰۱۶، از ۷ مدل، ۸ مورد ازآستانه های لانینا فراتر می روند. به هر حال، چشم انداز تک مدل باقی مانده، یک فاصله بزرگ بین سناریوهای وضعیت خنثی و لانینا را نشان می دهد.


بواسطه تغییرات اخیر در حاره اقیانوس آرام و مولفه اتمسفر در ترکیب با چشم اندازهای فعلی مدل آب هوایی، چشم انداز اداره هواشناسی استرالیا از وضعیت ENSO، در وضعیت مشاهده لانینا (La Nina Watch) باقی می ماند. این بدان معناست که احتمال شکل گیری لانینا برای باقی سال ۲۰۱۶ در حدود ۵۰٪ می باشد.


گرمایش قابل توجه دمای سطح آب دریا در سرتاسر بخش بزرگی از اقیانوس هند تداوم می یابد. به این ترتیب، دمای آب در حوالی دریا عرب بالاتر از سطح هنجار باقی می ماند. گرمایش در این بخش ها می تواند ضمن فراهم آوردن رطوبت بیشتر به سامانه های حاره بارشی، پتانسیل شکل گیری سیکلون های حاره را در آبهای اقیانوس هند و دریا عرب افزایش دهد.



به طور کلی طی لانینا، وضعیت مونسون تابستانه شبه قاره هند قویتر از نرمال خواهد بود، به همین دلیل می تواند بر روی بارش های تابستانه در بخش هایی از جنوب و جنوب شرق ایران نقش مثبتی ایفا نماید. همچنین بر اساس بررسی های بعمل آمده طی وقوع لانینا و سرمایش آبها در ناحیه ۳.۴، به سبب همبستگی قابل توجه بارش های بخش های مختلف کشور بویژه نواحی غرب، مرکز ایران با ناهنجاری های SST این ناحیه امکان وقوع بارش های کمتر از نرمال پاییزه بر روی فلات ایران دور از انتظار نبوده و این شرایط با توجه به وقوع فاز منفی IOD (سرمایش آبهای غربی حاره اقیانوس هند) می تواند برای پاییز ۹۵ نقش تشدید کننده کاهش بارش را در پی داشته باشد.

 

ادامه مطلب ...

انیمیشن مکانسیم فازهای النینو و لانینا



در این لحظه ما مکانیسم فازهای مختلف شاخص النینو نوسان جنوبی (ENSO) را در غالب فایل انیمیشن تهیه نمودیم که می توانید به صورت مصور مکانیسم یاد شده را مشاهده نمائید. به فازگرم پدیده ENSO النینو، به فاز سرد یا منفی آن لانینا اطلاق می گردد به شرایط مابین این دو فاز وضعیت طبیعی (خنثی) یا لانادا گفته می شود.



برای اطلاعات بیشتر در مورد شاخص ENSO می توانید به بخش شاخص های دور پیوند از طریق لینک ذیل مراجعه نمائید:


شاخص های دور پیوندی 



آینده‌ای مرگبار و نزدیک برای بشر؛ طوفان‌های شدید، سیل و خشکسالی انسان‌ها را آواره و بی‌خانمان می‌کنند


خبر آنلاین - دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 - 10:05:40

 ۱۰۰ سال دیگر شاید کره زمین به انتهای مسیر نابودی نزدیک شود، مسیری که با دود شدن سوخت های فسیلی شروع شد و هنوز هیچ اقدامی مفیدی برای توقف آن انجام نشده است. اما همین تغییرات اقلیم منجر به بی‌خانمانی هم می شود


http://www.shiaupload.ir/images/79782398643391561483.jpg

نیو صدر: زنی روی صندلی های پارکی در پاراگوئه مشغول به شستن لباس های خود و خانواده اش بود، او در این پارک یک آواره بود نه به علت فقر، اعتیاد یا هر معضل اجتماعی دیگری که می شناسید؛ بلکه به خاطر مسئله ای که بسیاری آن را بزرگترین مسئله قرن بیست و یکم می دانند؛ گرم شدن کره زمین.

گرم شدن کره زمین، خشکسالی ها، طوفان ها و سیل ها را افزایش داده است در پاراگوئه که به گفته اهالیش هر ۱۰ سال سیل می آید، مدتی است که سیل های شدیدی دیده شده است، سیل هایی که هزاران نفر دیگر مانند این زن را تبدیل به یک بی خانمان کرده است.

آینده زمین

در آینده ای بسیار نزدیک شاید تا 100 سال دیگر، بخشی از خاورمیانه غیرقابلسکونت می شود، شهرهای بزرگ و ساحلی مانند نیویورک، میامی، ونیز و ... به زیر آب می روند، طوفان های شدید نسل های آینده را مجبور می کنند دائما در حال سفر باشند. بیماری های میکروبی، عفونی و همچنین بیماری های مرگباری که توسط پشه ها منتقل می شوند مانند ملاریا افزایش می یابند، یک چهارم گونه های گیاهی و حیوانی کاهش می یابند، جنگ های زیادی مانند آنچه در سوریه در حال رخ دادن است بر سر آب در جهان رخ می دهد و...

در آن زمان شاید کره زمین به انتهای مسیر نابودی نزدیک شود، مسیری که به علت سوزانده شدن سوخت های فسیلی آغاز شده و هنوز هیچ اقدامی مفیدی برای توقف آن انجام نشده است. سوزاندن سوخت های فسیلی دی اکسید کربن تولید می کند و این منجر به گرم شدن کره زمین می شود گرمایی که باعث از بین رفتن حیات انسان و بسیاری از گونه های حیوانی روی کره زمین می شود.

اما این مسئله هم اکنون هم تاثیرهای زیادی روی کره زمین داشته است؛ طوفان‌ها، سیل‌ها و خشکسالی‌ها بسیاری از کشورهای دنیا را در برگرفته اند. بسیاری بر این باورند گرمایش جهانی یکی از عوامل شروع جنگ سوریه بوده است و تحقیقات جدیدی نشان می دهد که حتی افزایش دما کره زمین آینده دریاجه ارومیه را هم تهدید می کند.
 
ادامه مطلب ...