آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی آب و هوای کشور طی نیمه اول نوروز 1396



ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن فرخنده نوروز 1396 و آرزوی سالی سرشار از سلامتی و موفقیت برای شما همراهان همیشگی، پیش بینی وضعیت آب و هوای کشور در ایام نوروز را به سمع و نظر شما خوبان می رسانیم:



شرایط تراز Z500 طی نیمه اول فروردین 1396


طی نیمه اول ایام نوروز 1396 با تقویت ساختار پر ارتفاع تراز 500 hpa بر روی اروپا، جریانات معمول غربی از نوار جنب حاره جنوب دریا مدیترانه و دریا سرخ از یکسو و ریزش مداوم جریانات در سمت راست ساختار الگوی بلاکینگ بر روی جنوب غرب آسیا و خاورمیانه از سوی دیگر موجب تمرکز و تقویت توده هوای ناپایدار و تداوم بیشتر مرکز سامانه را در پی خواهد داشت که امواج متعدد ناشی از آن در طی نیمه اول نوروز 1396 کشور ما را به طور متناوب تحت تاثیر قرار خواهد داد و در بیشتر روزهای نیمه اول نوروز موجب بروز پدیده بارش باران در نواحی سردسیر و گردنه های برفگیر موجب کولاک و برف خواهد شد. در برخی از نواحی کشور شدت بارش ها بسیار بالاتر از سایر نواحی خواهد بود و موجب خواهد شد که در برخی از مناطق غرب، جنوب غرب، جنوب و نواحی از شرق کشور موجب بروز آبگرفتگی و بالا آمدن سطح آب روخانه ها گردد.




بر اساس نقشه های پیش یابی و آینده نگری طی ایام نوروز 1396 کشور بطور متناوب تحت تاثیر امواج متعدد و ناپایدار ناشی از توده  هوای اقیانوس اطلس واقع خواهد شد که ماحصل آن وقوع بارش باران و در نواحی سردسیر ریزش برف در مناطق مختلف کشور خواهد شد. عمده بارش های کشور در طی این مدت بر روی نیمه غربی، سواحل دریا خزر، دامنه های البرز، شمال شرق و نواحی از جنوب کشور خواهد بود. استان هایی که در طی ایام نیمه اول نوروز 1396 شاهد بارش های قابل توجه  و بارزی خواهند بود عبارتند از استان های: جنوب استان آذربایجان غربی، شرقی و ادربیل، بیشتر استان های واقع در دامنه های زاگرس،ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال  و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس، کرمان، هرمزگان، نیمه غربی استان اصفهان، سواحل دریا خزر شامل گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان، در شمال شرق کشور خراسان شمالی، رضوی و بیشتر نواحی استان خراسان جنوبی و سر انجام استان های وافع در حاشیه البرز جنوبی از جمله زنجان، قزوین، البرز، تهران و قم.


مسافرینی  در استان هایی همچون ایلام، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، کرمان و همچنین خراسان جنوبی به دلیل شدت بالای بارش ها در طی نیمه اول نوروز 1396 باید نسبت به وضعیت آب و هوا اطلاعات کافی را دریافت نموده در هنگام بارندگی از اتراق در حریم رودخانه ها و مسیل های آبی جدا خودداری کرده و به نواحی امن جابجا گردند چرا که با توجه به حجم بارندگی هایی که در طی نیمه اول نوروز در این مناطق خواهیم داشت امکان آبگرفتگی و حتی سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها وجود خواهد داشت.



به رانندگانی که قصد عزیمت به سمت جاده های کوهستانی البرز و زاگرس را دارند، آگاه باشید که در طی نیمه اول نوروز 1396 در اکثر مناطق استان های واقع در شمال غرب، شمال زاگرس، دامنه های مرکزی در جنوب غرب کشور، ارتفاعات مرکزی استان کرمان و همچنین دامنه های واقع در استان های قزوین، البرز، تهران، شمال سمنان و نواحی مرتفع جنوبی استان های حاشیه دریا مازندران شاهد ریزش برف، در برخی مناطق وقوع کولاک، اختلال در تردد خواهد بود. این شرایط برنامه ریزی در سفرهای نوروزی و داشتن آمادگی لازم از جمله تجهیزات زمستانی و لباس گرم را در جهت مدیریت شرایط مذکور لازم و ضروری می سازد.


بطور کل به مسافرانی که قصد دارند در تعطیلات نوروز امسال به یکی از مناطق واقع در غرب و جنوب غرب کشور، جنوب، شمال شرق و نوار شمالی کشور عزیمت کنند توصیه اکید می گردد، جهت آمادگی لازم برای سفر خود از آخرین اطلاعات راه ها و وضع آب و هوای مسیر و مقصد خود مطلع گردند و وسایل و امکانات لازم را همراه داشته باشند.

ادامه مطلب ...

چشم انداز آب و هوای کشور طی 14 روز آینده (هفته انتهایی اسفند ماه و سال 1395 و روزهای نخست سال 1396)



بر اساس نقشه های هواشناسی و پیش یابی، طی 14 روز آینده کشور تحتت اثیر امواج ناپایدار متعددی قرار خواهد داشت که  رهاورد آنها بارش در بخش های مختلف کشور خواهد بود. عبور متناوب توده های آب و هوایی شرایط آب و هوایی به نسبت متغییری را در سطح کشور ایجاد خواهد نمود، این تغییرات در عناصر دما و بارش به خوبی لمس خواهند شد. طبق آنچه که در آخرین خروجی اسمبل مدل آب وهوایی ECMWF نمایه Control دریافت کردیم، هسته های اصلی بارندگی طی 14 روز آینده منتهی به 4 روز نخست سال 1396، بر روی شمال غرب، دامنه های جنوب غربی استان آذربایجان غربی، دامنه های زاگرس (بویژه در جنوب غرب کشور)، دامنه های البرز و همچنین نواحی از جنوب شرق و دامنه های جنوب شرقی زاگرس به چشم می خورد. اگر بخوایم در این خصوص نام استانی را اشاره داشته باشیم می توانیم به استان هایی همچون: آذربایجان غربی، شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، نواحی از شمال غرب فارس، مناطقی از سیستان و بلوچستان، کرمان و همچنین در دامنه های البرز استان های قزوین، البرز، تهران و نواحی کوهستانی البرز شرقی و استان خراسان رضوی در شمال شرق کشور  را اشاره نمود.


در نقشه ذیل مجموع بارش بر حسب اینچ طی شنبه 21 لغایت جمعه 27 اسفند ماه 95 مشاهده می شود (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر بر روی نقشه کلیک نمائید).



در نقشه ذیل نابهنجاری میانگین دمای 7 روزه بر حسب سلسیوس طی شنبه 21 لغایت جمعه 27 اسفند 95 (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر بر روی نقشه کلیک نمائید).



همانطور که در نقشه های مجموع بارش و میانگین دمای 7 روزه طی هفته پایانی اسفند ماه و سال 1395 مشاهده می شود، بر روی عروض 45 تا 65 درجه شمالی اوراسیا شامل بخش وسیعی از آسیا میانه، مرکزی، غربی و اروپای مرکزی منطقه سراسری از بارش های تجمعی کمتر از نواحی مجاور دیده می شود که به همراه گسترش هوای گرمتر از نرمال بر روی بخش وسیعی از اوراسیا آب و هوای گرمتر و کم بارشی را طی این مدت برای نواحی مذکور به ارمغان می آورد. دلیل این شرایط بسط و توسعه مراکز پر ارتفاع در لایه های میانی جو در سرتاسر منطقه عرض معتدله می باشد، که با همپیوندی فرابار سیبری با پرفشار مهاجر غربی کمربندی سرتاسری را در اوراسیا به ارمغان خواهد آورد. پرفشار از زیر و پر ارتفاع از لایه های بالاتر جو واچرخندی عمیقی را در این مناطق سبب خواهد شد که پیامد آن را به شکل دریافت بارش های کمتر و هوایی به نسبت گرمتر از نرمال این موقع از سال در منطقه اوراسیا شاهد خواهیم بود.


این اتفاق برای نواجی جنوبی اروپا و حوضه دریا مدیترانه به سمت جنوب غرب آسیا، گسترش جریانات بارشی و در نتیجه شرایط مرطوب تر از نرمال خواهد بود. این وضعیت را میتواند از جریانات الگوی سیکلونی بر روی عرض جنب حاره بواسطه حضور مراکز معتدد ناوه کم ارتفاع مشاهده نمود. این ناوه ها در جنوب غرب آسیا میتواند با زبانه های توده هوای کمفشار سطح دریا در حوضه دریا سرخ ارتباط برقرار کرده و تشکیل جبهه های بارشزا و فعالی رادهد. وجود زبانه های توده هوای پرفشار به صورت کمربند سرتاسری در سطح زمین بر روی عرض های شمالی اوراسیا، شبه قاره هند، پاکستان، دریا عرب به صورت فشار سطح دریا فراتر از نرمال و گسترش زبانه های توده هوای کمفشار بر روی پهنه آبی دریا مدیترانه، سرخ، شبه جزیره عربستان و سطح پهنه فلا ت ایران شرایط مساعدی را به جهت الگوهای شیب فشاری و الگوی جریان تراز نزدیک به سطح زمین فراهم خواهد آورد.

 

ادامه مطلب ...

پیش بینی فصلی بهار 96 : چشم انداز مدل (Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology (JAMSTEC؛ (شماره 5)



بر اساس خروجی ماه فوریه 2017  آژانس علم و فناوری دریایی-زمین ژاپن، الگوهای آب و هوایی حاکم بر روی اوراسیا بدین شکل تفسیر می گردد:


میزان نرخ مجموع بارندگی های سه ماهه مارس - می 2017  بر روی حوضه اروپای مرکزی بین 0.3 تا 0.6 میلی متر در روز کمتر از نرمال های بلند مدت می باشد و متوسط دمای هوا در طی سه ماهه یاد شده بالغ بر 1 درجه سلسیوس فراتر از نرمال بلند مدت خواهدبود، این وضعیت احتمالا شرایط آب و هوای گرم و خشکتری نسبت به حدود نرمال بر روی اروپای مرکزی - جنوبی می تواند ایجاد نماید. الگوهایی که بدان اشاره شد ناشی از چشم انداز استقرار پر ارتفاع مانع (Blocking) بر روی اورپای مرکزی - جنوبی محسوب می گردد. پشته پر ارتفاع، مانعی بر سر راه جریانات معمول غربی ست که توده های آب و هوایی را از اقیانوس اطلس به داخل قاره اروپا جابجا می نمایند، از طرف دیگر بر روی حوضه جنوب گرینلند با تسلط پر فشار در شمال اقیانوس اطلس جریانات شمالی (جنوبسو) بر روی این بخش تقویت خواهد شد و سرانجام برآیند الگوی جریان بر روی میانه اطلس شمالی به صورت سیکلونی / چرخندی محل فعالیت توده های آب و هوایی اقیانوس بشمار می روند. شیفت جریانات به صورت شمال سو با جابجایی توده های آب و هوایی اقیانوس اطلس به سمت بریتانیا، شمالشرق اطلس، شمال اسکاندیناوی و سپس سرتاسر روسیه غربی  خواهد بود. این وضیت احتمالا برای شمال غرب اروپا نظیر بریتانیا آب و هوای گرم و مرطوب تر از نرمال و در بخش هایی از شمال روسیه به همراه بسط و تقویت پرفشار شمالی، آب و هوای سردتر و در عرض های پایین تر آن آب و هوای مرطوبتری را به همراه خواهد داشت.



با توجه به گسترش واچرخندی بر روی اروپای مرکزی _ جنوبی با حرکت آنتی سیکلونی خود توده های آب و هوای را در راستای شاخه شمالی به عرض های شمالی تر قاره جابجا می نماید، اما بر روی عرض های جنوبی تر نیز مسیر عبور توده های آب و هوای از بستر اقیانوس اطلس جریان شاخه جنوبی را تشکیل می دهد، بنابر این بر روی عرض های جنوبی (پهنه دریا مدیترانه به سمت عرض های جنب حاره) الگوی جریان سیکلونی نشان دهنده بسط و توسعه توده های آب و هوایی مرطوب و ناپایدار خواهد بود. چشم اندازهای ترسیم شده بر روی سرتاسر پهنه آبی دریا مدیترانه شرایط نرمال بارشی به همراه متوسط دمای فراتر از نرمال را در نظر گرفته اند، حدود شمالی این پهنه آبی از بارش های کمتر از نرمال و در حوضه مرکزی و جنوبی با بارش های نرمال و فراتر از نرمالی مواجه خواهند بود.

ادامه مطلب ...

پیش بینی فصلی بهار 96 : چشم انداز مدل (North American Multi-Model Ensemble (NMME؛ اسمبل مولتی مدل آمریکای شمالی (شماره 4)



بر اساس برآیند 8 مدل مرکز مدلینگ آمریکای شمالی (مدل های  CFSv2 ، CMC1، CMC2، GFDL، GFDL-FLOR، NASA، NCAR-CCSM4، NCAR-CCSM4) طی بهار 1396 بر روی جنوب غرب آسیا حد فاصل شرق دریا مدیترانه تا ایران با وضعیت نرمال و فراتر از نرمال ارتفاع تراز 200 هکتوپاسکال (جو فوقانی) به همراه آرایش الگوی جنوب غربی مواجه خواهیم بود که این شرایط می تواند نشان دهنده عبور امواج غربی بر روی منطقه ما و بروز ناپایداری ها باشد.


از بین مجموعه مدل های ذکر شده، مدل هایی همچون مرکز آب و هوایی کانادا  CMC2 و آزمایشگاه دینامیک سیالات ژئوفیزیکی  GFDL شرایط وجود فعالیت های سیکلونی را بر روی حوضه دریا مدیترانه به خوبی نشان می دهند.


در کل بر روی عرض های شمالی منطبق بر روسیه غربی، حوضه دریا مازندران، اسکاندیناوی در اکثریت قریب به اتفاق مدل های مجموعه یاد شده، با افزایش میزان ارتفاع تراز 200 هکتوپاسکال مواجه بوده، واچرخندی در این نواحی به همراه وجود جریانات سیکلونی ناشی از چرخندی موج های غربی در حوضه شمال شرق آفریقا و شرق مدیترانه میتواند شرایط مناسبی در برهه هایی از بهار 1396 به جهت بروز ناپایداری ها در سطح کشور و منطقه ایجاد نماید.


نقشه ذیل آنومالی ارتفاع تراز 200 هکتوپاسکال مدل های 8 گانه  طی سه ماهه آپریل تا ژوئن 2017 را نمایش می دهد (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر بر روی نقشه کلیک نمائید):



با توجه به بررسی نقشه های پیش یابی نابهنجاری نرمال شده مجموع بارندگی طی بهار 1396 برونداد مدل های 8 گانه مرکز مدل سازی آمریکای شمالی به این نکته پی می بریم که بر روی مناطقی از شرق ترکیه، دریا سیاه، بخش هایی از شمال غرب ایران و سواحل جنوب غربی دریا مازندران (استان گیلان) سیگنال هایی از کاهش نسبت به نرمال را نشان می دهند، این نکته بر روی خروجی مدل های  CMC1، CMC2، GFDL، NCAR-CCSM4 بخوبی نمایان می باشد.

  ادامه مطلب ...

پیش بینی فصلی بهار 96 : چشم انداز مدل (Climate Forecast System Version 2 (CFSv2؛ سامانه پیش بینی آب و هوا نسخه دوم (شماره 3)



نقشه های فصلی مدلCFSv2، نشان می دهد در آرایش الگوی تراز 700 هکتوپاسکال طی سه ماهه آپریل تا ژوئن 2017 مطابق با بهار 1395، انحنای خطوط هم ارتفاع تراز مذکور به شکل تراف به محوریت دریا سیاه، مدیترانه شرقی و شمال دریا سرخ که با آنومالی ارتفاعی 8+- بر روی سرتاسر نیمه شرقی مدیترانه، منطقه و ایران همراه بوده، نشان دهنده شرایط مساعد برای عبور امواج کوتاه غربی در سطح منطقه و کشور می باشد. بر روی حوضه اسکاندیناوی، جنوب و جنوب شرق آسیا میزان نابهنجاری ارتفاع تراز 700 هکتوپاسکال نرمال تا حدود 16 متر بالاتر از حد نرمال بوده که الگوهای مناسب در جهت شکل گیری و مسیر حرکت سامانه های آب و هوایی ناپایدار در سطح کشور به شمار می روند. 


الگوی باد مداری تراز های 200 تا 850 همتوپاسکالی با 2 قطب متضاد نابهنجاری مثبت (باد مداری شرقسو) بر روی حاره و نزدیک به آن در جنوب آسیا و نابهنجاری منفی (باد مداری غربسو) بر روی سرتاسر جنوب اروپا و جنوب غرب آسیا می باشد که نشاندهنده جابجایی جنوب سوی روباد جنب حاره به عرض های پایین تر و در نتیجه حاکمیت برآیند الگوی گردش سیکلونی/ چرخندی بر روی لایه جو مناطق جنب حاره جنوب غرب آسیا و ایران خواهد بود.




برآیند نابهنجاری الگوی باد مداری 850-200 هکتوپاسکال طی سه ماهه آپریل تا ژوئن 2017 در نقشه ذیل مشاهده می شود:

مقادیر نابهنجاری منفی با رنگ سرد (آبی) بیانگر الگوی باد مداری غربسو ( شرقی) و مقادیر نابهنجاری مثبت با رنگ گرم (قرمز) بیانگر الگوی باد مداری شرقسو (غربی) می باشد.همانطور که دیده می شود بر روی جنوب غرب آسیا و سرتاسر جنوب اروپا و منطقه دریا مدیترانه نابهنجاری منفی باد مداری لایه مذکور پیش بینی شده که شرایط تضعیف جریانات غربی و در نتیجه پایین سوئی جت جنب حاره را در طی سه ماهه مذکور نشان می دهد، این وضعیت میتواند مجال بیشتری برای به عرصه آمدن توده هوای سامانه های مهاجر غربی را در سطح منطقه فراهم آورد.

  ادامه مطلب ...