آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی 5 روز آینده وضعیت جوی کشور

بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهند که یک سامانه فعال سرد، طی هفته آینده بخش های مختلف کشور از بخش های غربی، شمالی و نواحی از مرکزی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده موجب کاهش شدید و ملموس دما، ریزش باران و برف  و در برحی نواحی به همراه وزش شدید باد خواهد شد. به دلیل این سامان با هوای سرد عرض های شمالی همراهی می گردد لذا نمود بارش ها بیشتر به شکل برف خواهد بود. از این رو طی روز های یکشنبه به دلیل ریزش برف و رخداد کولاک اختلال در تردد جاده های کوهستانی استان های واقع در دامنه های زاگرس، دامنه های البرز غربی و مرکزی و سپس روزهای دوشنبه و سه شنبه مورخ 16 و 17 آذر 94 برای دامنه های شرقی البرز به سمت شمال شرق کشور، آمادگی لازم در مواجه با شرایط حاد آب و هوایی و رعایت احتیاط لازم و ضروری می باشد.


با توجه به اینکه این سامانه با حرکت سریعی همراه ست، لذا در نواحی تحت تاثیر مدت بارش ها نسبتا کوتاه و با شدت بالا می باشد.


برای مشاهده انیمیشن نقشه تاوایی نسبی و خطوط جریان تراز 500 هکتوپاسکال اینجا را کلیک نمائید.


طی روز یکشنبه بر روی نواحی جنوبی استان های واقع در دامنه های البرز جنوبی و شمال زاگرس؛ شامل نواحی از استان سمنان، شمال استان اصفهان، قم، مرکزی، همدان و کردستان وزش بادهای شرقی نسبتا شدید پیش بینی می شود که ضمن افت قابل توجه دمای حسی منجر به رخداد کولاک در نواحی کوهستانی این استان ها خواهد شد. این وزش باد طی روز دوشنبه 16 آذر 94 بخش هایی از استان های واقع در البرز جنوبی (زون مرکزی) ، البرز شرقی، نواحی از شمال شرق کشور، زاگرس جنوبی و نواحی از مرکز کشور وزش باد شدید منجر به افت شدید دما و در نواحی کوهستانی بروز کولاک می گردد.


طی روز های شنبه و یکشنبه به سبب وزش باد شدید بر روی آب های خلیج فارس، دریا بویژه در بخش های مرکزی متلاطم بوده ، این تلاطم در روز دوشنبه به بخش های شرقی و تنگه هرمز خواهد رسید و برای روز سه شنبه 17 آذر 94 مواج بودن آب ها به آب های دریای عمان نیز انتقال خواهد یافت.

 

ادامه مطلب ...

پیش بینی آب و هوای کشورطی دسامبر 2015 ( 10 آذر الی 10 دی 94)

طی یکماه آینده الگوی غالب در سطح کشور، سرمایش را بر روی ایران نشان می دهد. این سرمایش به سبب افزایش گردش واچرخند بر روی اروپا و چرخندی بر روی ترکیه (در غالب فرود شرق اروپا_ غرب روسیه) و شمالی شدن جریانات بر روی جنوب غرب آسیا می باشد که با افت ملموس دما طی یکماه آینده همراه خواهد بود، این فرود به ناحیه چرخندی ترکیه ختم می گردد. 


چرخندی ترکیه بتدریج طی برهه هفته دوم و سوم پنجره زمانی یکماهه (16 الی 29 آذر94) تقویت خواهد یافت سبب  افت ملموس و قابل توجه دما در سطح  غرب منطقه و ایران می گردد. به لحاظ بارشی به نظر میرسد بارش ها در بخش هایی از شمال غرب کشور، سواحل غربی خزر گرایش به بالاتر از سطح نرمال را نشان دهد، در سایر مناطق نیمه شمالی کشور ریزش ها در محدوده نرمال دیده می شوند که گرایش کلی به سمت فراتر از نرمال می باشد. طی هفته دوم برهه یکماه آینده ریزش ها در سطح کشور فراگیرتر شده و بر روی نواحی داخلی و مرکزی و بخش هایی از جنوب نیز رخداد بارش ها مثبت می شوند. طبق مدل های بلند مدت امکان گرایش به کاهش ریزش ها در بخش هایی از جنوب غرب و دامنه های زاگرس جنوب غربی محتمل می باشد. 


 

ادامه مطلب ...