آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی وضعیت بارش و دما کشور طی بهمن ماه 1399


طی بهمن ماه بارندگی‌ها همچنان کمتر از میزان بلند مدت خواهند بود. با توجه به آخرین تحلیل نقشه های هواشناسی، علیرغم بهبود نسبی بارندگی‌ها در نیمه دوم و بخصوص هفته پایانی بهمن ماه، میانگین بارش این ماه در بسیاری از مناطق بویژه در جنوب کشور کمتر از نرمال بلند مدت می‌باشد. 

میانگین الگوی تراز میانی جو نشان دهنده استقرار پشته پرارتفاع القائی بر روی منطقه و آنومالی مثبت ارتفاع جو طی ماه فوریه می باشد، در نتیجه این وضعیت نشان دهنده تضعیف تاثیر گذاری سامانه های دینامیکی کمفشار در منطقه و ایران می باشد. چنین شرایطی وضعیت مطمئن بارندگی ها را بر روی کشور دست کم طی هفته اول و دوم بهمن ماه در غالب مناطق کشور نشان نمی دهد. 


میانگین الگوی سی روزه ماه ماه فوریه 2021  خروجی ECM هفتگی نیز بیهنجاری مثبت ارتفاع تراز میانی را حدفاصل شرق مدیترانه تا آسیا میانه نشان می دهد، محور فرود بلند حلقه بادهای غربی بطور میانگین از حوالی دریا سیاه عبور می نماید در نتیجه می توان به عبور موج های کم ارتفاع کوتاه از محل تراف بر روی بخش های غربی - شمالی کشور امیدوار بود و این مناطق شرایط بارشی بهتری را نسبت به مناطق جنوبی و شرقی کشور خواهند داشت. 

ادامه مطلب ...

پیش بینی وزش تندبادها طی سه روز آینده در برخی از مناطق کشور


به دلیل تغییر متوالی توده های آب و هوایی و عبور موج های کوتاه در لایه های میانی جو که از سامانه ناوه عمیق شمال دریا سیاه نشات میگیرند، شرایط برای وقوع تندبادهای لحظه ای طی 3 روز آینده در برخی از مناطق کشور فراهم می باشد. 

طی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه 30 دیماه 99 برای مناطق واقع در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، گیلان، زنجان، خراسان رضوی، هرمزگان، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و سمنان شرایط وقوع تندبادهای لحظه ای را خواهیم داشت.


طی روز یکشنبه 28 دیماه، بر روی شمالغرب، استان های گیلان، مازندران، زاگرس شمالی، نواحی از شرق، مرکز و  جنوب شاخص وقوع تندباد لحظه ای در رنج متوسط تا زیاد می باشد.

ادامه مطلب ...