آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی تحلیلی آب و هوا کشور طی فصل تابستان 1398


بررسی الگوهای پیش یابی هواشناسی نشان می دهد طی تابستان 1398، دما هوا در غالب مناطق نرمال تا 0.5+ درجه سلسیوس فراتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می شود، گرچه سهم بارندگی تابستان در توزیع بارش سالانه ناچیز می باشد، در غالب مناطق وضعیت ریزش ها در محدوده نرمال می باشد گرچه سینگال هایی برای کاهش نسبت به هنجار بلند مدت بر روی مناطقی از شمال غرب و سواحل خزر به چشم می خورد.  


با توجه به در کنار هم قرار گرفتن دسته ای از عوامل اقیانوسی و اتمسفری که بر روی چرخه گردش مونسون هند تاثیر گذار هستند، مونسون شبه قاره به طور میانگین تمایل به ضعیف تر از نرمال بلند مدت را نشان می دهد اما روی هم رفته به نظر می رسد سیگنا ل های واضحی از بارش های در حد نرمال بر روی ناحیه موسمی جنوب شرق کشور طی تابستان 98 دریافت می گردد.



در ادامه به تحلیل تخصصی الگوی آب و هوا کشور طی تابستان 1398 خواهیم پرداخت.


ادامه مطلب ...

الگوی آب و هوای کشور و منطقه طی یکماهه پیشرو (ژوئن 2019)



نقشه های پیش یابی حکایت از الگوی بلاکینگ عمیق به مرکزیت اسکاندیناوی بر روی شمال اروپا می باشد که با خیمه پشته پر ارتفاع جو همراه ست. سیگنال هایی از وجود گردش آنومالی سیکلونی بر روی جنوب مدیترانه با ژئوپتانسیل کم ارتفاع نسبی که وجود این گردش جو بر روی مدیترانه سبب القای پشته پر ارتفاع بر روی نواحی غربی خاورمیانه و ایران می گردد. در نتیجه این شرایط حاکمیت توده هوای گرم بر روی غالب مناطق غرب خاورمیانه، غرب، شمال غرب و جنوب غرب ایران طی یکماهه آینده پیش بینی می شود. ریزش هوای شمالی بر روی غرب آسیا به همراه حاکمیت الگوی ژئوپتانسیل کم ارتفاع و گسترش آن بر روی آسیا میانه سبب رخداد دماهای معتدلتر بر روی نواحی شمال شرق، شرق و بخش هایی از مرکز خواهد شد. 



هوای پرفشار با نزول دینامیک جو، آب و هوای گرم و خشکی نسبت به نرمال بر روی بخشی وسیعی از نواحی شمالی تا مرکزی اروپا به ارمغان می آورد. بر روی شبه جزیره بالکان گسترش جریانات مرطوب از دریا و صعود دینامیکی جو موجب بارندگی های فراتر از نرمال طی ژوئن 2019 خواهد شد. 


حاکمیت الگوی نابهنجار صعود جو بر روی جنوب دریا عرب، آب های شمالی اقیانوس هند و شرق آفریقا که با پاسخ مناسب در تابع جریان تراز 850 هکتوپاسکال همراه خواهد شد شرایط تشدید ناپایداری و بارش های فراتر از نرمال فراهم خواهد آورد. این شرایط بر روی شبه قاره هند به سبب استقرار الگوی فرونشینی جو و در نتیجه ایجاد واگرایی در لایه های پایینی جو باعث کاهش بارندگی ها در برهه آغازین فصل موسمی 2019 خواهد شد.  


ادامه مطلب ...