آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

آخرین سامانه بارشی دیماه با برف و باران وارد کشور می شود...


سامانه ای بر روی ترکیه استقرار یافته است که با زبانه های کمفشار سطح زمین همراهی می گردد، این سامانه از امروز تا پایان روز دوشنبه بر روی کشور فعال بوده و باعث بارش برف و باران در بیشتر استان های کشور خواهد شد.

با توجه به استقرار توده هوای پرفشار بر روی شرق اروپا جریانات برگشتی در جانب شرقی این توده هوا موجب تشکیل سامانه ای کم ارتفاع بر روی ترکیه و شرق دریا مدیترانه شده است، ریزش مداوم هوای سرد از جانب شمال و فرارفت رطوبت در جلوی آن موجب تقویت سامانه شده و بدین ترتیب بیشتر نواحی کشور شاهد نزولات آسمانی تا روزهای میانی هفته آینده خواهند بود. با توجه به آنکه این سامانه با زبانه های کمفشار سطح زمین همراهی شده و فرارفت هوای مرطوب جنوبی را شاهد هستیم، نسبت به سامانه های قبلی فعالیت بیشتری را بر روی نواحی غرب و استان های واقع در دامنه های البرز جنوبی خواهد داشت. 

با عنایت به الگوی برآورد بارش تجمعی، پیش بینی می شود بیشترین میزان بارش های ناشی از این سامانه را باید بر روی دامنه های مرکزی زاگرس در جنوب غرب، بخش هایی از غرب و شمال غرب، کرانه های غربی تا مرکزی شمال کشور شاهد باشیم.

بر این اساس، برای استان های واقع در دامنه های مرکزی زاگرس همچون لرستان، شمال خوزستان و چهارمحال و بختیاری بخصوص طی روز شنبه 28 دی ماه پیش بینی بارش های شدید و احتمال آبگرفتی معابر عمومی و بالا آمدن آب رودخانه ها پیش بینی می شود، بارش برف و کولاک بر روی دامنه های زاگرس مرکزی سبب اختلال و کندی تردد در جاده های کوهستانی در این مناطق خواهد شد. با توجه به برودت هوا بارش برف بر روی شمال غرب، غرب، دامنه های زاگرس مرکزی، استان های واقع در دامنه های البرز طی روزهای جمعه تا دوشنبه و برای روز های یکشبنه و دوشنبه برای بخش های مرکزی، شمال شرق، شرق و دامنه های زاگرس جنوبی در ارتفاعات جنوب کشور پیش بینی می شود که در جاده های منتهی به کوهستانها می تواند با اختلال در تردد همراه باشد. 

طی روز جمعه، در برخی ساعات بارندگی ها را بر روی شمال غرب و غرب، غرب سواحل شمالی و استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز بشکل بارش برف، وزش باد و در مناطق کم ارتفاع و غیر مستعد بشکل باران خواهیم داشت، این بارش ها در شمال غرب بخصوص غرب آذربایجان غربی (ارومیه) نسبت به سایر مناطق بارزتر خواهد بود. 

به دلیل وزش باد بر روی منطقه عراق، کانون های تولید گرد و خاک طی روز جمعه فعال شده و از بعد ازظهر این روز نواحی از جنوب غرب و نوار غربی کشور را بطور نسبی تحت تاثیر قرار می دهد. این وزش باد همچنین بر روی نوار شرقی کشور در خراسان جنوبی و مناطقی از سیستان و بلوچستان در برخی ساعات شدید خواهد بود.

روز شنبه با حرکت شرقسوی سامانه بر شدت و گستره بارندگی ها افزوده می گردد، در کل نیمه غربی، سواحل شمالی و استان های واقع در دامنه جنوبی البرز شاهد بارندگی و وزش باد خواهیم بود، بارش بر روی اکثر مناطق واقع در شمال غرب، غرب، دامنه های زاگرس مرکزی، استان های جنوب البرز بشکل بارش برف خواهد بود. شدت بارش بر روی زاگرس مرکزی برای استان های لرستان، شمال خوزستان، غرب اصفهان، جنوب مرکزی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی می شود که به دلیل شدت بارش ها امکان رخداد آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها در برخی مناطق دور از انتظار نمی باشد، با توجه به بارش برف و کولاک در جاده های کوهستانی واقع در شمال غرب، غرب، دامنه های زاگرس جنوبی و البرز اختلال و کندی در تردد پیش بینی می شود. 

در جنوب غرب و تا حدودی نوار مرزی غرب کشور نفوذ گرد و خاک انتقالی از کانون های عراق و کاهش دید افقی پیش بینی می شود.

روز یکشنبه در حالی که بتدریج بارش ها از سمت شمال غرب و غرب کشور کاسته خواهد شد، بارش ها به نواحی جنوبی تر بر روی فارس و بوشهر، نواحی شمالی هرمزگان و کرمان کشیده خواهد شد، دامنه بارش ها به بخش های مرکزی و سپس شرق و شمال شرق کشور گسترش یافته که این بارش ها در بسیاری از مناطق بشکل برف پیش بینی می شود. با تقویت جریانات شمالی طی روز یکشنبه بر شدت بارش ها بر روی سواحل شمالی کشور در استان های گیلان و مازندران افزوده خواهد شد. همچنین بارش ها بر روی شمال غرب، غرب، استان های واقع در البرز جنوبی بشکل برف تداوم می یابد. 

شدت بارش ها علاوه بر سواحل شمالی کشور بر روی دامنه های مرکزی زاگرس و جنوب غرب کشور برای خوزستان، جنوب شرق لرستان، غرب اصفهان، کهگیلویه و بویراحد و غرب فارس پیش بینی می شود. 

طی روز دوشنبه از میزان بارش ها بر روی نیمه غربی و جنوبغرب کشور کاسته خواهد شد، در حالی که بر روی نواحی مرکزی و نیمه شرقی، زاگرس جنوبی و جنوب شرق کشور بارندگی خواهیم داشت. بارش ها بر روی شمال شرق، نواحی مستعد در شرق و زاگرس جنوبی بشکل برف خواهد بود. علاوه بر نواحی ذکر شده بر روی سواحل شمالی و البرز شرقی نیز بارندگی پیش بینی می شود. 

با نگاهی به نقشه مجموع بارندگی برآوردیِ خروجی مدل پیش یابی ecmwf می توان دریافت که با فعالیت سامانه تا روزهای میانی هفته پیشرو بر روی اکثر مناطق کشور شاهد بارندگی خواهیم بود. هسته های بارندگی بر روی سواحل شمال کشور و همچنین دامنه های زاگرس مرکزی و جنوبغرب کشور متمرکز خواهد بود: 

  • در حوزه دامنه های مرکزی زاگرس و جنوبغرب کشور محدوده بارندگی بین 50 تا 125 میلی متر؛ مناطق تحت تاثیر: پلدختر، خرم آباد، الیگودرز، دزفول، لالی، مسجد سلیمان، کوهرنگ و فریدونشهر.
  • در حوزه شمال کشور در غرب سواحل محدوده بارندگی بین 50 تا 70 میلی متر؛ مناطق تحت تاثیر آستارا، تالش، رضوانشهر، صعومه سرا، فومن، شفت، رشت، سیاهکل، آستانه اشرفیه، لنگرود، رامسر و تنکابن
  • در حوزه شمال غرب کشور محدوده بارندگی 20 تا 50 میلی متر؛ مناطق تحت تاثیر ارومیه، اشنویه، پیرانشهر، مهاباد، سردشت، هشترود، چاراویماق، میانه، اردبیل، نیر، نمین، گرمی، کوثر و خلخال.

نقشه مجموع بارش برف نشان می دهد که بر روی شمال غرب، غرب، دامنه های مرکزی زاگرس، ارتفاعات البرز و استان های مرتبط، شمال شرق، شرق، زاگرس جنوبی و برخی از نواحی مرکز کشور در بسیاری از مناطق بارش برف خواهیم داشت. بیشترین میزان بارش برف تجمعی بر روی دامنه های مرکزی زاگرس، نواحی همچون خرم آباد، بروجرد، شازند، ازنا، الیگودرز، فریدونشهر، کوهرنگ و بر روی شمال غرب و البرز برای ارومیه، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، مهاباد، اردبیل، نمین، آستارا، تالش، فومن، شفت، روبار، سیاهکل، رامسر و تنکابن پیش بینی می شود.

با توجه به افزایش گرادیان فشاری در سطح منطقه غرب خاورمیانه، طی روز جمعه کانون های تولید گرد و خاک بر روی عراق فعال می شوند، با توجه به برآوردهای انجام شده بر طبق مدل های پیش یابی، توده ای از گردو خاک طی روز جمعه در برخی ساعات بر روی نواحی جنوب غرب و نوار مرزی غرب کشور تاثیر گذار خواهد شد. بخصوص طی روز شنبه در جنوب غرب کشور برای استان های خوزستان، ایلام و نواحی غربی استان لرستان وضعیت هوا را تحت تاثیر قرار خواهد داد که می تواند موجب کاهش دید و افت کیفیت هوا در برخی از نواحی این استان ها گردد. پیش بینی می شود طی روز یکشنبه نیز به شکل خفیف تر توده های گرد و خاک بر روی نواحی مرزی غرب و جنوب غرب کشور تاثیر گذار باشد.


نظرات 10 + ارسال نظر
علی اخروی یکشنبه 29 دی 1398 ساعت 15:38

سلام موج بعدی اصفهان کی هست و ریزش‌ها در خود شهر اصفهان به چه سورت هست برف یا باران ممنون از پاسخگویی سریعتون

با سلام

سامانه بعدی از روز چهارشنبه به سطح استان وارد می شود و عمده بارش ها در 1/2 بخش غربی استان دریافت می گردد در شهر اصفهان بارش های پراکنده ای بشکل باران خواهیم داشت.

علی اخروی شنبه 28 دی 1398 ساعت 13:26

سلام یعنی از روز دوشنبه در خود اصفهان برف میبارد و اینکه عثلن طی ماه بهمن خود شهر اصفهان برف دارد یا خیر ممنون

با سلام

با توجه به نقشه پیش یابی بارش برف ما میتوانیم به وضوح مشاهده کنیم خود شهر اصفهان بارش برفی رو نخواهد داشت و بارش برف محدود به بخش های شمالی استان و به نحو بارزتر ارتفاعات منتهی به غرب استان مثل فریدونشهر هست .

علی اخروی شنبه 28 دی 1398 ساعت 01:01

سلام آیا در این صامانه بارشی خود شهر اصفهان توست بارش برف سفید میشود یا خیر ممنون

با سلام تا روز دوشنبه که عمده فعالیت سامانه نخست هست بارندگی قابل توجهی بر روی مرکز استان و از جمله شهر اصفهان پیش بینی نمی شود.

مصطفی جمعه 27 دی 1398 ساعت 23:05

باسلام برای سیرجان بارش برف پیش بینی می کنید ؟ باتشکر

با سلام فعلا تا اواسط هفته شرایط برای بارش برف در شهر سیرجان فراهم نمی باشد.

مجید جمعه 27 دی 1398 ساعت 12:30

سلام خسته نباشید شهرستان محلات برف میاد یا باران چه روزهایی به چه میزان با تشکر؟؟

با سلام

اگر منظور محلات واقع در استان مرکزی باشد طی امروز و فردا در برخی ساعات بارش پراکنده ای بصورت برف و باران حدودا تا 5 میلی متر قابل انتظار می باشد.

مهدی جمعه 27 دی 1398 ساعت 11:49

سلام.سمت سمنان هواچطوریه؟

با سلام

طی امروز آسمان سمنان قسمتی تا نیمه ابری و فردا تمام ابری خواهد بود به نظر می رسد طی روز دوشنبه در برخی ساعات وقوع بارندگی های پراکنده ای رو در شهر سمنان داشته باشیم. تغییرات دمایی تا اواسط هفته بر روی شهر سمنان چشمگیر نمی باشد و تنها تا روز دوشنبه یکی دو درجه بر میزان سرمای هوا افزوده می گردد.

حمید جمعه 27 دی 1398 ساعت 06:45

چهارشنبه و پنج شنبه هم بارش هست؟ برای جنوب غرب؟

بله با توجه به الگوی های هواشناسی ما طی دو روز یاد شده با ورود سامانه بارشی بارندگی هایی رو در این خطه پیش بینی می کنیم .

محمد جمعه 27 دی 1398 ساعت 01:29 http://Iranclimate. Ir

سلام پس انشالله روز شنبه بارش برف مرکز لرستان خرم آباد راسفید پوش خواهد کرد خوش خبر باشید خیلی خبر خوبی دادید

محمد جمعه 27 دی 1398 ساعت 01:21 http://Iranclimate. Ir

سلام به نظر شما نخستین برف زمستانی روز شنبه شهر خرم آباد را سفیدپوش خواهد کرد؟ دلمان برای یک برف خوب تنگ شده

با سلام

عمده بارش برف بر روی نیمه شرقی شهر خرم آباد که مرتفع تر هست خواهیم داشت.

Bahman جمعه 27 دی 1398 ساعت 01:06

سلام مهرداد جان
دستت طلا
در مورد بارش برف سواحل شمالی کشور هم حرفی بزن تو توضیحاتت. ممنون میشیم ما رو جزو استانهای کشور بدونی. هیچ وقت هیچ توضیحی نمیدی در این خصوص و فقط احتمال میدی.یه پست در مورد بارش برف هم بزار. ولا مام آدمیم.جواب پیام قبلی منو ندادی در پست قبلیت.مال همه رو دادی ولی مال من رو نه. با این حال بازم مطالبت خوبه و ارزنده.باشد روزی از خجالتتون در بیایم.
با تشکر

با سلام

در خصوص سواحل فعلا بارش برف متصور نمی شود، قطعاً اگر اطلاعاتی در این خصوص نتیجه گیری شود جهت عموم و هم میهنان در این مناطق اطلاع رسانی خواهد شد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد