آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سال ها آنالوگ مشابه با دوره 9 مهر الی 9 آبان 96 (اکتبر 2017)



بررسی الگوهای پیوند از دور اقلیمی نشان می د هد که دوره 9 مهر الی 9 آبان 96 مشابه با 4 سال 1374، 1386، 1390 و 1395 می باشد. این سال های آنالوگ مشابه با دوره یاد شده با پشته پر ارتفاع قوی در نواحی شمالی اوراسیا شامل اسکاندیناوی و شمال غرب روسیه همراه می باشد. حاکمیت این پشته پر ارتفاع 2 عامل را سبب می شود:


1- با ایجاد جریان فرارفت سرد بر روی آسیا به تداوم  حضور ناوه کم ارتفاع آسیا میانه کمک می کند که این ناوه تا شرق دریا سیاه امتداد خواهد داشت.     

2- زبانه های توده های پرفشار سطح زمین در عرض های بالاتر تقویت می گردند که می توانند تا بخش های جنوبی گسترش یابند. 


بدین ترتیب با گسترش فرود بلند بر روی عرض های شمالی منطقه  عبور متناوب موج های کوتاه را بر فراز شمال کشور خواهیم داشت که با زبانه های توده هوای پرفشار سطح زمین همراهی می شوند. این وضعیت برای سواحل دریا خزر می تواند باران های مناسبی را در این مدت ایجاد نماید و همچنین به تناوب نفوذ هوای سرد شمالی را به روی کشور خواهیم داشت.


خطوط هم مقدار آنومالی بارش نشان می دهد که یک منطقه با بارش های فرانرمال تا نرمال، متشکل از زون غربی شمال غرب، سواحل جنوب غربی تا مرکزی خزر، شمال زاگرس، دامنه های غربی تا مرکزی البرز واقع می باشند. 


منطقه دیگر با بارش های مطابق با نرم  بلند مدت بصورت منفرد بر روی جنوب سیستان و بلوچستان واقع شده و یک منطقه در جنوب شرق کشور را شامل می گردد.




راهنمای نقشه های 4 گانه:


الف - آنومالی ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال (متر)

ب- آنومالی فشار سطح دریا (هکتوپاسکال)

ج- آنومالی دما تراز 850 هکتوپاسکال (سلسیوس)

د- آنومالی بارش (میلی متر در روز)




لینک کانال:


گروه تحلیلی ایرما

https://t.me/joinchat/AAAAAEP7IiEWYwCyk4bO8w



تحلیلی نقشه های هواشناسی طی هفته جاری (ویژه نیمه شمالی کشور)



تحلیل نقشه های هواشناسی


 با توجه به تحلیل هایی که طی روز های گذشته به سمع و نظر شما رسید، طی هفته جاری نیمه شمالی کشور تحت تاثیر امواج ناپایدار متعدد ناشی از وجود یک ناوه فعال شمالی قرار خواهد گرفت. این ناوه با تداوم حضور خود بر روی دریا خزر به همراه نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار ضمن افت ملموس دما هوا طی روز دوشنبه 10 مهر 96  در نوار شمالی و سپس  طی روز های سه شنبه تا پنجشنبه با کشیده شدن هسته سرد آن به عرض های پائین تر بر روی نیمه شمالی کشور تا پایان هفته سبب ریزش باران های قابل توجهی بر روی شمال غرب، کرانه های دریا خزر و سپس بر روی شمال زاگرس، دامنه های جنوبی البرز و شمال شرق کشور خواهد شد.


الگوی آنومالی ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال طی نیمه دوم هفته جاری (ژئوپتانسیل دکامتر)



لذا طی روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری  پدیده هایی هم چون بارش های شدید، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها، افت شدید دما، طوفانی شدن دریا و در نواحی سردسیر ریزش برف را برای مناطق ذیل پیش بینی می کنیم:


 بر روی استان های مازندران، گیلان، اردبیل، نواحی شرق و شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی شرایط فوق پیش بینی می شود، همچنین از روز دوشنبه تا پنجشنبه کاهش شدید دما هوا در برخی از مناطق شمال شرق و دامنه های البرز تا 15 درجه سلسیوس، سایر مناطق نیمه شمالی بین 8 تا 12 درجه  و در مرکز کشور تا 10 درجه دما هوا طی بازه زمانی مذکور افت خواهد کرد. 


لذا توصیه می گردد هموطنان ما در استان های یاد شده اخبار روز هواشناسی را طی روزهای پیشرو دنبال کنند و از جدیدترین تغییرات آب و هوایی مطلع باشند تا انشااله این شرایط خاص آب و هوا در حداقل خسارت ممکن گذر نماید.

 الگوی دمایی نیمه اول هفته جاری (دماها اکثرا افزایشی)


بر اساس اطلاع رسانی های قبلی، طی امروز هسته هوای سردی که از روزهای اخیر میمهان کشور بویژه بر روی استان های شمالی کشور بود، به سمت شرق جابجا شده تمرکز هوای سردتر را بر روی شمال شرق، نیمه شرقی، دامنه های البرز، نوار ساحلی خزر و مرکز کشور داریم، در همین حال از سمت جنوب غرب و غرب بر میزان دما هوا افزوده شده ست. 

ادامه مطلب ...

احتمال رخداد هوا سرد غیر معمول از اواسط تا اواخر هفته پیشرو در مناطق مختلف کشور؛ بارش برف در ییلاقات شمال غرب و دامنه های البرز



احتمال رخداد هوا سرد غیر  معمول از اواسط تا اواخر هفته پیشرو در مناطق مختلف کشور

با توجه به الگوهای فعلی از روز دوشنبه با نفوذ هوای سرد به بخش های شمالی کشور کاهش ملموس دما هوا در نوار شمالی اتفاق خواهد افتاد، همچنین توده هوا خنکی از سمت غرب به استان های غربی کشور نفوذ خواهد کرد، که تا روز های پایانی هفته پیشرو در بیشتر مناطق کشور بخصوص در بخش های شمالی کاهش بسیار ملموس دما هوا رخ خواهد داد. 

اطلاعات اولیه نشان می دهند این کاهش دما در مناطقی از شمال شرق تا 14 درجه و در مناطق مرکزی تا 10 درجه سلسیوس طی روز های دوشنبه تا پایان هفته در پیش ست. 

متئوگرام شهر تهران طی 10 روز آینده؛ سردترین اوقات شهر تهران صبگاه جمعه 14 مهر با کمینه 10 و خنک ترین اوقات ظهرگاه پنجشنبه با بیشینه 17 درجه سلسیوس می باشد، اولین باران آخر هفته در راه هست.


 لذا به جهت مدیریت شرایط فوق بخصوص در بحث زارعت و سایر فعالیت های که دما هوا در انجام آنها بسیار مهم می باشد توصیه می گردد اخبار روز هواشناسی را در روزهای آینده دنبال کنید.
ادامه مطلب ...

پیش بینی یکماهه آینده آب و هوا کشور (9 مهر لغایت 9 آبان 1396)



پیش بینی یکماهه آینده آب و هوا کشور (9 مهر لغایت 9 آبان 1396)


بررسی الگو مدل های آب و هوایی نشان می دهند که بطور متوسط میزان ارتفاع تراز لایه 500 هکتوپاسکال بر روی بخش وسیعی از کشور تا 60 متر بالاتر از حد نرمال  و متوسط فشار سطح دریا تا 4 هکتوپاسکال کمتر از حد نرمال می باشد که بر روی بخش وسیعی از عربستان، شمال دریا سرخ و دریا مدیترانه تا 4 هکتوپاسکال بالاتر از حد نرمال بلند مدت می باشد. چنین الگویی، شرایط مناسبی را جهت بارندگی های موثر در سطح کشور فراهم نمی آورد.


بر روی مناطق شمالی آذربایجان ها، اردبیل، سواحل گیلان و مازندران طی یکماهه آینده بارش های حدود نرمال و فراتر از نرمال پیش بینی می شود. بر این اساس بر روی نواحی شمالی آذربایجان های غربی، شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران بارش ها نرمال و فراتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می شوند.


برونداد پیش یابی بارندگی ماه اکتبر 2017 از سه مدل CFS، ECMWF و JMA؛ رنگ های گرم آنومالی منفی بارش و رنگ های سرد آنومالی مثبت بارش می باشند.


در بخش هایی از شمال غرب، دامنه های شمالی و مرکزی زاگرس، دامنه های البرز  بارش ها یکماهه آینده گرایش به کمتر از نرمال بین 12 تا 25 میلی متر را نشان می دهد. در استان گلستان، شمال شرق برای نیمه جنوبی آذربایجان ها، کردستان، همدان، قزوین، مرکزی، البرز، تهران، قم، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان بارندگی ها در مجموع کمتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.


در سایر مناطق کشور مجموع بارندگی در محدوده نرمال واقع خواهد بود؛ در نیمه شرقی، مرکز و جنوب کشور بارش ها در مجموع در حد نرمال بلند مدت این مناطق ست.

ادامه مطلب ...

آیا اولین موج غربی فرا می رسد؟


آیا اولین موج غربی فرا می رسد؟


 طی 2 روز اخیر  در انتهای run بازه 7 روزه ی مدل های آب و هوایی GFS و ECMWF شکل گیری یک موج کم ارتفاع دینامیک در اواخر هفته آینده دیده می شود، اطلاعات اولیه نشان می دهد این موج یک کم ارتفاع عمیق می باشد که از سطح زمین با کمفشار همراهی شده و هسته آن در لایه های بالایی جو سردست.  استقرار آن در غرب خاورمیانه با ایجاد الگوی ناپایداری پادساعتگرد سبب فعال شدن جبهه هوای ساکن دریا سرخ می گردد. لذا در تراز های پائینی جو عوامل حاره نظیر فرارفت هوای گرم و مرطوب تر جنوبی با آن همراه می باشد.


در برهه فعلی در خصوص این موج ذکر 2 نکته حائز اهمیت می باشد:

1- بازه زمانی هنوز طولانی هست و عدم قطعیت در پیش بینی ها نسبتا بالاست. 

2- هر دو مدل GFS و ECMWF در آخرین بروندادهای خود ورود اولین موج غربی را نشان می دهند. 


نحوه شکل گیری و تغییرات احتمالی این موج مورد تعقیب ما می باشد و با آخرین تغییرات در برونداد مدل های آب و هوایی در بخش های بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.

 لینک کانال تلگرامی 


لینک کانال ما در تلگرام:
https://t.me/joinchat/AAAAAEP7IiEWYwCyk4bO8w