آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی فصلی پاییز 96: تحلیل خروجی سپتامبر 2017 مدل های JAMSTEC ،JMA و NMME (شماره 8)


 تحلیل مدل های:

  1. آژانس هواشناسی ژاپن (JMA) 
  2.  آژانس علم و فناوری دریایی-زمین ژاپن (JAMSTEC) 
  3.  اسمبل مولتی مدل آمریکای شمالی NMME  


نتیجه گیری 

  •  باتوجه به میزان همبستگی ها بالای فاز شاخص ENSO با بارش و دما ایران طی ماه های مهر و آبان به سبب چشم اندازهای بروز درجاتی از فاز سرد این شاخص به صورت لانینا نوع هیبرید، انتظار کاهش در میانگین بارش کشور طی این دو ماه بی جا نخواهد بود. 
  • طی ابتدای فصل پاییز کمربند پر ارتفاع جنب حاره تقویت نسبی را نشان داده، الگوهای گردش بی هنجار واچرخندی در سطح منطقه توسعه خواهند داشت، خطوط هم ارتفاع آرایش بالاسوئی نسبت به حدود نرمال بلند مدت را خواهند داشته لذا سامانه های آب و هوایی پتانسیلی برای رخنه به موقعیت کشور را در حد کمتر خواهند داشت.  
  • زبانه های توده هوای کمفشار دریا سرخ طی فصل پاییز پتانسیل فعالیت مناسبی را نشان می دهد، این توده هوا با توجه به وضعیت تراز لایه های میانی و فوقانی جو در بخش حاره [آنومالی منفی پتانسیل سرعت تراز 200 (واگرایی)، آنومالی مثبت تابع جریان تراز 850 ( سیکلونی)، فاز SST مناسب اقیانوس هند، فاز گرم دریاهای سرخ، عمان، عرب و خلیج فارس] می تواند شرایط مناسبی را جهت ایجاد جبهه های بارشی و گسیل آنها به حومه خلیج فارس، جنوب غرب ایران فراهم نماید. 
  • مناطقی همچون شمال غرب و کرانه های دریا خزر برای طی ماه های مهر و آبان پتانسیل بالایی برای تجربه بارش های کمتر از نرمال را خواهند داشت، از اینرو به نظر می رسد جهت مدیریت شرایط ذکر شده برنامه ریزی های لازم از سوی نهادهای ذی ربط اتخاذ گردد. 
  • در سایر مناطق کشور بی هنجاری های بارشی نسبت به مناطق ذکر شده انحراف کمتری را نسبت به حدود هنجارهای بلند مدت نشان می دهند؛ به عبارت دیگر صرف نظر ار نوع بی هنجاری میزان اختلاف آن نسبت به حدود هنجار کمتر از مناطق مودر بحث شمال غرب، کرانه های خزر یا جنوب غرب کشور می باشد. 
  •  با توجه به چشم انداز وبسایت Accuweather، Jamstec، JMA و چشم انداز فاز سرد SST خزر در اواخر فصل (آذر ماه) احتمال رخداد بروز موج های سرمایی بر روی فلات ایران به چشم می خورد. تحلیل مدل معتبر ECMWF در طی هفته آخر شهریور منتشر خواهد شد.


فایل کامل پیش بینی فصلی پاییز 96 را از طریق لوگوی PDF زیر دانلود نمائید:



چشم انداز آب و هوای کشور طی 14 روز آینده (منتهی به اول مهر 96)



بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد، با استقرار و گسترش توده هوای پرفشار جنب حاره و همسویی آن با پشته ارتفاعی بر روی شمال غرب خاورمیانه شرایط آب و هوایی گرمتر از نرمال بر روی شمال غرب، دامنه های البرز غربی و بخش هایی از غرب کشور طی دو هفته آینده تداوم خواهد داشت. این آب و هوای گرم گاها بر روی بخش هایی از کرانه های دریا خزر، نیمه شمالی و حتی مرکز کشور هم گسترش می یابد. دامنه های البرز شرقی، شمال شرق، بخش های شرقی، دامنه های جنوب شرقی زاگرس و ارتفاعات در برخی از استان های جنوبی کشور می تواند دماهای نرمال یا گرایش به کمتر از نرمالی را طی این مدت تجربه نماید. از نظر الگوهای بارشی با عبور متناوب سامانه های بارشزا تراز میانی و همراهی آنها با پارامترهای نسبی سطح زمین، از روی کرانه های دریا خزر، نواحی از شمال غرب و دامنه های البرز شرایط برای رخداد بارندگی مهیا می باشد. همچنین بر روی ارتفاعات واقع در استان های جنوبی کشور به سبب فراهم شدن شرایط همرفت به صورت محلی و نقطه ای وقوع بارش های موقتی دور از انتظار نمی باشد، از این رو در استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان طی دو هفته آینده شرایط رخداد ناپایداری های همرفتی و بارش های موقتی را در برخی از مناطق خود  پیش بینی می کنیم.


در سایر نواحی با توجه به مدل های فعلی پدیده آب و هوایی موثری پیش بینی نمی شود.



پیش آگاهی (قطعی نیست): با توجه به مدل های دمایی خروجی های فعلی از اواخر هفته پیشرو (هفته سوم)  و طی آخرین هفته از شهریور 96 شرایط برای بروز موج دمایی گرمتر از نرمال در سطح کشور دیده می شود، این موج هوای گرمتر از نرمال بر روی بخش های شمال غرب، غرب، نیمه شمالی بارزتر ست و گسترش هوای گرم در پهنه کشور پیش بینی می شود. در این خصوص تعقیب الگوهای بعدی در مورد تغییرات احتمالی این شرایط لازم بوده و هر گونه تغییر در شرایط مذکور در بخش های بعدی به سمع و نظر مخاطبان خواهد رسید.

ادامه مطلب ...

افتتاح کانال تخصصی آب و هوای ایران



با سلام و عرض وقت بخیر؛

با توجه به درخواست های مکرری که از دوستان و مخاطبان عزیز داشتیم بر آن شدیم تا کانالی را به صورت تخصصی راه اندازی نمائیم تا شما مخاصبان عزیز در سریع ترین زمان ممکن به اطلاعات و اخبار هواشناسی کشور و دنیا دسترسی داشته باشید. برای عضویت در کانال تخصصی آب و هوای ایران می توانید به نشانی ذیل مراجعه نمائید:



لینک:

ID: @iranclim

Link: https://t.me/iranclim


با کلی مطلب منتظرتون هستیم ! 


هواشناسی ملی: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید لحظه ای و کاهش ملموس دما در راه هست ...



همانطور که در پست قبل به آن اشاره شد، طبق آنچیزی که در مدل های هواشناسی به چشم می خورد از بعد از ظهر و اواخر وقت روز پنجنشبه 16 شهریور 96 ورود یک موج بارشزا را از سمت استان اردبیل و غرب سواحل دریا خزر به بخش های شمالی کشور خواهیم داشت که رهاورد آن رشد ابر، وزش باد شدید لحظه ای و رگبار و رعد و برق در استان های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات در دامنه های البرز خواهد شد. ورود این سامانه سبب کاهش ملموس دما هوا، وزش باد شدید لحظه ای و رخداد بارش های رگباری شدید در نواحی مختلف نوار شمالی کشور می گردد. 


بر اساس مدل های بارشی به برآیند کل فعالیت سامانه بارشی بر روی نوار ساحی خزر چشمگیرتر خواهد بود؛ هسته های بارشی بر روی مرکز و نیمه شرقی استان گیلان، غرب و جنوب شرق استان مازندران تشکیل خواهد شد لذا برای خیلی از مناطق همچون تالش، فومن، شفت، سیاهکل، املش، رودسر، رامسر، تنکابن، چالوس، نور، قائم شهر، سواد کوه، ساری، نکا و بهشهر پیش بینی بارش های قابل توجهی طی روز جمعه 17 شهریور را خواهیم داشت، در این مناطق و سایر نواحی تحت تاثیر دو استان گیلان و مازندران امکان آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل های آبی وجود دارد. در نتیجه هموطنانی که در تعطیلات قصد سفر به این دو استان را دارند آگاه باشند که از اواخر وقت روز پنجشنبه و طی روز جمعه 17 شهریور 96 وضعیت جوی ناپایداری را در پیش خواهند داشت.


 

ادامه مطلب ...

از اواخر هفته، ورود موج بارشزا به سواحل خزر، پیش بینی وزش باد شدید لحظه ای و تغییرات ملموس دما هوا



بر اساس نقشه های هواشناسی و آینده نگری از بعد از ظهر روز پنجشنبه 16 شهریور 96 با ورود یک توده هوای ناپایدار تراز میانی جو بر روی دریا خزر بهمراه نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار، از سمت غرب دریا، باید منتظر وقوع ناپایداری های جوی به شکل رشد ابر، وزش باد شدید لحظه ای و وقوع رگبار باران و رعد و برق باشیم. لیکن تا قبل از ورود موج مذکور طی روزهای چهارشنبه تا ظهر پنجشنبه  15 الی 16 شهریور 96، در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار و روند افزایش دما هوا بویژه در اردبیل و  نوار ساحلی خزر خواهیم داشت، هوای گرم و تابستانه ای در این مناطق پیش بینی می شود. از بعد از ظهر روز پنجشنبه 16 شهریور 96 با شمالی شدن تدریجی سوی جریانات، آغاز روند کاهشی دما از سمت استان اردبیل و غرب خزر پیش بینی می شود، طی روز جمعه 17 شهریور 96 این کاهش دما در سرتاسر نوار ساحلی خزر، دامنه های البرز و سپس تا روز شنبه 18 شهریور 96 در دامنه های شرق البرز و شمال شرق پیش بینی می شود. 



فعالیت موج مذکور سبب می شود که از بعد از ظهر روز پنجشنبه 16 شهریور 96 بارش ها در استان اردبیل، نواحی شمالی استان آذربایجان شرقی و غرب استان گیلان آغاز شده و سپس بتدریج طی روز جمعه 17 شهریور 96 بر روی سرتاسر استان گیلان، مازندران وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید لحظه ای را داشته باشیم و دما نیز افت نماید. شدت بارش ها در طی روز جمعه 17 شهریور 96 بر روی استان های گیلان، مازندران پیش بینی می شود، شدت بارش به حدی می باشد که در برخی از ساعات می تواند منجر به افزایش رواناب، آبگرفتگی معابر عمومی و در نواحی کوهستانی طغیان روخانه ها گردد. بنابر این برای دو استان گیلان و مازندران بویژه در نیمه شرقی استان گیلان، غرب و جنوب شرق استان مازندران شرایط احتیاطی صادر شده و مردم در از اتراق در حریم روخانه ها و مسیل های آبی جدا و از تردد غیر ضروری در فضای باز به سبب افزایش تندبادها لحظه ای خودداری نماید.

ادامه مطلب ...