آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

باران شدید برای اولین بار بر فراز کوه یخ در گرینلند بارید ... این یعنی چه ؟!


در رویدادی که برای اولین بار در تاریخ ثبت شد، هفته گذشته باران شدید بر روی سطح یخی گرینلند بارید، اشاره ای ترسناک به تشدید بحران آب و هوا، اهمیت این امر چیست ؟!
باران شدید طی سه روز بر روی سطح یخی به ارتفاع 3216 متر در گرینلند، از 14 تا 16 آگوست 2021، رواناب را به 7 میلیارد تن آب رساند که بیشترین مقدار از زمان شروع ثبت در سال 1950  است.


با تداوم بارش باران به مدت نه ساعت، دمای هوا افزایش یافت، گرچه دمای سطح یخ به سختی از حد انجماد بالاتر رفت، اما اکنون سه بار در کمتر از یک دهه این اتفاق رخ داده است.

علائم نگران کننده بارش بر روی یخ های گرینلند
آب گرمتر صفحه یخی را بیشتر در معرض ذوب شدن قرار میدهد و آب بیش از آنکه مثل برف نور را بازتاب دهد، آن را بیشتر جذب میکند.
این آب حاصل از ذوب یخ به اقیانوس میرود و باعث افزایش سطح دریا میشود. دانشمندان تخمین میزنند که ذوب شدن پوشش یخ گرینلند (دومین ذخایر یخ بزرگ جهان پس از قطب جنوب) باعث شده است که سطح آب دریا در چند دهه گذشته حدود 25 درصد افزایش یابد. انتظار میرود با افزایش دمای کره زمین این سهم افزایش یابد.

رویداد نادر بارش باران
بارش باران در بالای گرینلند و دمای بالا باعث ذوب گسترده یخ در سراسر جزیره شد که در اواسط ماه اوت باعث از بین رفتن توده یخ سطحی شد که هفت برابر بیشتر از حد نرمال ​​بود.
رخدادبارش باران آخرین مورد از مجموعه علائم هشداردهنده در مورد تأثیر تغییرات آب و هوا بر سطح یخی گرینلند است.
گرینلند در اواخر ژوئیه یک رویداد ذوب عظیمی را تجربه کرد، هنگامی که میزان یخ کافی در طی یک روز ذوب شد تا ایالت فلوریدا (5 سانتی متر) از آب  پوشیده شود.
این ذوب و همچنین بارش باران هفته گذشته ناشی از الگوهای گردش هوا بود، به این معنی که هوای گرم و مرطوب جزیره را به طور موقت تحت تاثیر قرار داده است.
این شرایط، همراه با افزایش سیل، آتشسوزی و سایر حوادث حدی دیگر، یکی  از علائم بسیار هشداردهنده ای ست که ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را نشان میدهد. ترجمه: مهردا دشهبازی