آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی آب و هوای کشور طی 90 روز آینده ( نیمه دوم بهمن 94 لغایت نیمه اول اردیبهشت 1395)

برونداد الگوی 7 گانه مولتی مدل آمریکای شمالی (NAMME) حکایت از آن دارد که طی سه ماهه آینده (12 بهمن 94 الی 11 اردیبهشت 95) به طور کل چشم انداز بارش ها در سطح کشور در اکثر مناطق، نرمال با تمایل به کمتر از نرمال پیش بینی می شود. نرخ بارش ها در بخش هایی از غرب، جنوب غرب و نواحی جنوبی کشور نسبت به سایر مناطق نابهنجاری منفی قوی تری را نشان می دهد. 


ریزش ها در این بازه زمانی در بخش های شمالی، به ویژه نوار شمالی کشور به سطح هنجار نزدیک تر خواهد بود.


از نظر شرایط دمای طی سه ماهه یاد شده به طور متوسط در سطح کشو ر میزان میانگین دما بین 0.5 الی 1.0 درجه سلسیوس بالاتر از سطح هنجار پیش بینی می شود. که این وضعیت منجر به افزایش میزان سطح تبخیر و ذوب شدن زودهنگام منابع پوشش برفی می گردد. از اینرو به لحاظ چشم انداز ذخایر آبی در این مدت جبران خشکسالی  سال های اخیر کمرنگ تر به نظر می رسد.


شکل 1. پیش بینی الگوهای 7 گانه   مولتی مدل آمریکای شمالی (NAMME)  از وضعیت نابهنجاری بارش آسیا مرکزی طی دورهه سه ماهه 12 بهمن 94 الی 11 اردیبهشت 95


در ادامه به تشریح وضعیت سینوتیکی و اقیانوسی آب و هوا پرداخته شده است.

 

ادامه مطلب ...

پیش بینی آب و هوای کشورطی 14 روز آینده ( نیمه اول بهمن 94)

  بررسی نقشه های هواشناسی مبین این مطلب می باشد که طی 7 الی 10 روز آینده (دهه اول بهمن 94) با حاکمیت فرود موج بلند بر روی اوراسیا، مناطقی شامل شرق اروپا، حوزه دریا سیاه ، ترکیه، شرق مدیترانه به سمت جنوب غرب آسیا، با عبور متعدد موج های کوتاه از فراز منطقه و تاثیر گذاری آنها بر روی فلات ایران مواجه خواهیم بود. این شرایط در ابتدا با همراهی جریانات گرم و مرطوب جنوبی از عرض های پائین تر مصادف بوده که موجب رخداد بارش های قابل توجه بر روی غرب و جنوب غرب ایران، شمال غرب، سواحل دریای خزر و امتداد رشته کوه البرز خواهد شد. 


با توجه به غلبه جریانات جنوبی همراه این الگو دماها در سطح کشور روند کاهش قابل توجهی نخواهند داشت و با فعالیت موج های نا پایدار بتدریج دماها به شرایط زمستانی مطابق با موقعیت فعلی سال نزدیک خواهند شد. با حرکت ناوه به سمت شرق حاکمیت الگوهای سرد شمال غربی در سطح منطقه از اواسط بازه 7 الی 10 روزه مذکور، روند کاهش دما شتاب بیشتری به خود گرفته، به طوری که انتظار داریم از اواسط هفته آینده هوای سرد بتدریج در سطح کشور حاکمیت پیدا نماید. این کاهش دما به عنوان مثال در تهران طی اواسط تا اواخر هفته آینده در شهر تهران در مقایسه با روز جمعه 2 بهمن 94 در حدود 7 الی 9 درجه سلسیوس پیش بینی می شود.



در طی هفته دوم پیش بینی مورخ 10 الی 16 بهمن 94، با گسترش الگوی پر ارتفاع در سرتاسر جنوب اروپا _ حوزه دریا مدیترانه و حاکم بودن ناهنجاری مثبت فشار بر روی پهنه ی آبی مدیترانه، دریا سرخ و سرتاسر جنوب غرب آسیا شرایط برای عبور موج های دامنه کوتاه و تاثیر گذاری آنها بر روی بخش های شمالی ایران مهیا خواهد بود و شرایط بارش های سرتاسری در این ایام مناسب نمی باشد. دماها در این برهه روند ناهنجاری منفی خود را تداوم خواهند داد و پیش بینی می شود متوسط دمای هوا در غالب مناطق کشور سردتر از نرمال باشد.


 الگوهای بلند مدت برونداد مدل CFS نسخه دوم از تداوم هوای سرد در سطح منطقه و کشور طی اواخر دهه اول تا انتهای دهه دوم بهمن ماه 94 حمایت دارد.  

ادامه مطلب ...