آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی جوی آرام در شب یلدای سی آذر 1398


با آرزوی یلدایی زیبا و دلنشین برای هموطنان عزیز در سرتاسر کشور 

بر اساس آخرین الگوهای هواشناسی شب یلدا (سی آذر 98) در سطح کشور جوی آرام حاکمیت دارد و بارندگی قابل ذکری در ناحیه خاصی در پیش نخواهیم داشت. 

بر اساس خروجی مدل اسمبل ECM طی شب یلدا مناطقی که در اونها احتمال رخداد دماهای انجماد (0 درجه) و سردتر وجود دارد عمدتاً بر روی شمال غرب، استان های واقع در غرب و جنوب غرب مرتبط با رشته کوه زاگرس، ارتفاعات البرز، شمال شرق، ناحیه کوچکی شرق و جنوب شرق در ارتفاعات خراسان جنوبی، سیستان و بولچستان و ارتفاعات استان کرمان واقع می باشند که این احتمال در بامداد روز یکشنبه (1 دیماه 98) مناطق بیشتری را طبق نقشه دوم در بر می گیرد که در این ساعت دمای کمینه روز یکشنبه اول دیماه 98 ثبت می شود. 

ادامه مطلب ...

تحلیل آب و هوای کشور طی دیماه 1398


بر اساس پیش بینی های انجام شده، طی دیماه 98 بارندگی ها بر روی بیشتر مناطق کشور در حد نرمال بلند مدت واقع باشد، نیمه غربی، بخش های شمالی، جنوب و نواحی شرقی کشور بارندگی ها متمایل به بیش از نرمال بلند مدت را نشان می دهد. به لحاظ دمایی دیماه بر روی کشور نسبت به شرایط بلند مدت گرمتر می باشد که میزان آن بر روی بیشتر مناطق 1 تا 2 درجه سلسیوس و در بخش های جنوبی در حد نرمال پیش بینی می شود. 

الگوی میانگین ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال بر روی نیمکره شمالی نشان دهنده کشیدگی یک سلول از ورتکس قطبی به روی شمال اطلس می باشد. نوسان اطلس شمالی (NAO) طی دیماه با تغییرات در الگوی فازی خود همراه ست بطوری که طی نیمه اول دیماه فاز غالب منفی و اما طی نیمه دوم بخصوص دهه انتهایی ماه گرایش به سمت خنثی تا فاز مثبت بیشتر می باشد. به هر روی  با فعالیت بیهنجار کم ارتفاع شمال اطلس گسترش شمالسوی پشته پر ارتفاع آزور بر روی اروپا غالبیت یافته و فرارفت هوای گرم و معتدلتری را بر روی قاره به ارمغان می آورد. همسو با آن غالبیت وقوع فاز مثبت شاخص Scand باعث و بانی حاکم شدن پشته پرارتفاع جو بر روی حوزه شمال اروپا (اسکاندیناوی) خواهد داشت. بدین ترتیب، با تقویت پشته پرارتفاع جو بر روی بخشی وسیعی از اروپا، امواج غربی بر روی حوزه بالکان، دریاه سیاه، شرق مدیترانه، ترکیه تا نواحی غربی خاورمیانه و شمال شرق آفریقا عمیق می گردد. عمیق شدن امواج کوتاه در این مناطق نشان دهنده حاکمیت الگوی گردش سیکلونی (پادساعتگرد) فرود موج بلندی ست که محور آن از مرکز دریا سیاه تا شمال شرق آفریقا امتداد دارد. فعالیت سیکلونی جو بر روی این منطقه با تشکیل و عبور امواج کم ارتفاع متعدد به سمت منطقه و ایران طی دیماه همراه خواهد بود که دامنه مسیر عبور آنها از شمال دریا سیاه تا شمال دریا سرخ در نوسان خواهد بود. 

استقرار پشته پر ارتفاع جو بر روی اسکاندیناوی (فاز مثبت Scand) شارش های شمالی را بر روی آسیا میانه هدایت می کند که در نتیجه آن امواج کم ارتفاع بر روی حوزه آرال، بخش وسیعی از آسیا میانه تا مرکزی گسترش می یابد.  مجدداً از شرق ایران تا حوزه شرق خاورمیانه (عمان، هند، پاکستان، افغانستان، هندوچین و..) امواج کم ارتفاع تقویت می شوند به عبارت دیگر یک الگوی سیکلونی دیگر بر روی منطقه شرقی خاورمیانه حاکمیت خواهد داشت که بر روی این توده هوای سرد زمستانی را به ارمغان می آورد. در برخی از مناطق هند، پاکستان و افغانستان شرایط حدی زمستانی (هوای فوق سرد، کولاک، یخبندان و ...) را میتواند به دنبال داشته باشد.  

ادامه مطلب ...

پیش بینی روزهای آلوده با حاکمیت شرایط جوی آرام و پایدار در سطح کشور


بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که 5 روز آینده شرایط برای پتانسیل تشدید آلاینده های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی مهیا می باشد. با توجه به آنکه طی روزهای پنجشنبه و جمعه تعداد چشمه های تولید آلاینده ها کمتر بوده لذا روند انباشت آلایندگی هوا به آرامی صورت می گیرد. اما طی روزهای شنبه و یکشنبه با شروع هفته کاری و همچنین با عنایت به الگوی نقشه های هواشناسی مبنی بر کاهش وزش باد و تهویه طبیعی جو، شرایط کاملاً برای تشدید آلودگی هوا در شهرهای ضعتی کشور مهیا می باشد. این وضعیت حتی می تواند تا روزهای میانی هفته پیشرو با توجه به استقرار ساختار پشته پر ارتفاع جو (خطوط هم ارتفاع قله ماننده روی کشور) و تشدید پایداری جو تداوم یابد.

نقشه های پیش یابی بارندگی نشان می دهند که با خروج تدریجی سامانه بارشزایی که از روز دوشنبه وارد کشور شده و سبب بارش های گسترده ای بر روی سطح کشور بخصوص ریزش های قابل توجه در جنوب غرب و جنوب کشور شد، از روز جمعه 29 آذر 98 تا روزهای میانی هفته پیشرو ریزش های جوی قابل ذکری بر روی کشور انتظار نمی رود. لذا یکی از پارامترهای موثر برای قرار گرفتن کیفیت هوا بر روی محدوده مجاز را طی 5 روز آیند نخواهیم داشت. 

ادامه مطلب ...

فعالیت سامانه بارشزا جدید طی روزهای دوشنبه 25 لغایت بامداد جمعه 29 آذر 98


الگوی نقشه های پیش یابی و آینده نگری، حکایت از شکل گیری یک کم ارتفاع نسبتاً عمیق بر روی دریا مدیترانه می باشند. طبق محاسبات انجام شده، این سامانه که طی روز شنبه 23 آذر 98 بر روی منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه واقع خواهد شد، بسبب حرکت شرقسوی خود، از روز دوشنبه 25 آذر 98 آغاز فعالیت ناپایداری های آن از سمت جنوب غرب و غرب به کشور پیش بینی می شود. فعالیت سامانه از روز دوشنبه 25 آذر آغاز و تا اوایل بامداد روز جمعه 29 آذر 98 ادامه یافته و در طی این مدت تقریباً اکثر استان های کشور از تاثیرات بارشی آن بهره مند خواهند شد. 

بر اساس چشم انداز های فعلی با عنایت به آنکه این سامانه دارای 2 شاخه فعالیت در شمال و جنوب کشور می باشد، لذا در مدت فعالیت این سامانه، شاخه شمالی عمدتاً بر روی استان های غربی - شمالی کشور متمرکز و شاخه جنوبی آن بر روی استان های واقع در جنوب - شرق کشور فعال خواهد بود.

پیش یابی مدل های بارشی نشان می دهد که برآیند ریزش های جوی ناشی از فعالیت سامانه مذکور بر روی نیمه غربی، جنوب غرب، جنوب، مناطقی از شرق و همچنین بر روی استان های ساحلی شمال کشور بارز می باشد. جنوب استان های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان، همدان، ایلام، لرستان، مرکزی، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، نیمه غربی اصفهان، بوشهر، فارس، جنوب یزد، کرمان، هرمزگان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی و همچنین استان های گیلان، مازندران و مناطقی از استان های مرتبط با دامنه های جنوبی البرز همچون قزوین، البرز، تهران، قم و ارتفاعات شمالی سمنان نسبت به سایر مناطق از بارش های بیشتری بهره مند خواهد بود.  

ادامه مطلب ...

پیش بینی بارش نرمال و فرا نرمال طی نیمه دوم آذر و دی ماه 98؛ احتمال رخداد هوای سرد غیر عادی از نیمه دوم دیماه 98


بارندگی ها طی ادامه آذر و دیماه 98 بر روی بیشتر مناطق کشور نرمال و بیش از حد نرمال بلند مدت می باشد. بخش هایی از غرب، جنوب غرب و جنوب کشور هسته های ناهنجاری مثبت بارندگی ها را طی این مدت نشان می دهند. دما طی میانگین نیمه دوم آذر بر روی بسیاری از مناطق کشور بویژه بر روی نیمه شرقی - مرکزی (و حتی نواحی از نیمه شمالی) بیش از حد نرمال گرمتر بوده، اما بر روی حوزه زاگرس در غرب و جنوب غرب کشور نرمال و کمتر از حد نرمال می باشد. با توجه به شرایط الگوهای فرامنطقه ای احتمال رویداد یک شرایط حدی آب و هوایی طی برهه ای از دیماه 98 بشکل وقوع دماهای سرد حدی و بارش های بالاتر از نرمال بر روی کشور دور از انتظار نمی باشد (پیش آگاهی اولیه).

طی هفته های اخیر با گسترش جریانات شمالی از آسیا به سمت منطقه شاهد نفوذ هوای سرد از حوزه سیبری به سمت آسیا مرکزی تا خاورمیانه بوده ایم بطوریکه ملاحظه می گردد، میانگین سی روزه اخیر دما هوا بر روی بیشتر مناطق کشور سردتر از حد نرمال بلند مدت بوده است. این هوای سرد بر روی منطقه در حالی استقرار دارد که هوای گرمتر از شمال شرق آفریقا به سمت حوزه بالکان تا شرق اروپا گسترش یافته است.

چشم انداز مدل های پیش یابی نشان می دهد که طی 14 روز آینده هوای بسیار گرم غیر عادی نسبت به این موقع از سال بر روی روسیه استقرار خواهد داشت. بر روی آسیا میانه و پهنه شرقی - مرکزی ایران نیز طی این مدت از هوای گرمتری برخوردار خواهند بود، این در حالی ست که عمدتاً بر روی امتداد دامنه های زاگرس، میانگین دما به سطح هنجار نزدیکتر و در برخی از مناطق (جنوب غرب) گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت نیز دیده می شود.   ادامه مطلب ...