آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

گرم ترین کشورهای جهان کدامند؟

کشورهای نزدیک به خط استوا در طول سال نسبت به کشورهای شمالی یا جنوبی خط استوا دمای گرم تری را تجربه می کنند.

شمالی ترین کشورهای نیمکره شمالی یا جنوبی ترین کشورهای نیمکره جنوبی چهار فصل سال و تغییرات وسیع دما و همچنین دمای سردتر زمستان را تجربه می کنند.

عوامل متعددی بر این امر موثر هستند، عبارتند از: 

1. کج شدن محور زمین

این مهمترین عامل است، به دلیل کج شدن زمین نسبت به محور خود، قطب ها نور خورشید را با زاویه ای مایل دریافت می کنند و پرتو اشعه های خورشیدی در منطقه وسیعی پخش شده و تمرکز آن کاهش می یابد و خط استوا پرتوهایی دریافت می کند مستقیم تر در یک منطقه کوچکتر  که باعث می شود پرتوها بیشتر متمرکز شوند.

2. جذب و انتشار نور خورشید هنگام عبور از جو

اینها دیگر عوامل کم اهمیت هستند که هنوز به گرم شدن مناطق در خط استوا کمک می کنند. در جایی که عرضهای جغرافیایی بیشتر دارای ذرات و جرم هوا بیشتری هستند که منجر به جذب بیشتر نور خورشید و دسترسی کمتر سطح زمین به آنها می شود، انرژی خورشیدی باز می گردد و زمین را گرم نمی کند.

3. انعکاس انرژی خورشیدی از سطح زمین

میزان اشعه های منعکس شده بستگی به ماهیت سطح زمین دارد. به عنوان مثال، برف، مقدار زیادی از انرژی خورشید را منعکس می کند و باعث می شود مناطق سردسیر سردتر بمانند. مناطق اطراف خط استوا مقدار زیادی از نور خورشید را جذب می کنند و در نتیجه شرایط گرم تری ایجاد می شود.

به دلیل این عوامل، آب و هوا و دمای کشورها و حتی بخشهای مختلف یک کشور بزرگ مانند ایالات متحده بسیار متفاوت است. ایالات متحده دارای آب و هوای متنوعی درمناطق خود بسته به موقعیت آنها است.

بنابراین، گرمترین کشورهای جهان به خط استوا نزدیک هستند و داغترین کشورهای جهان کشورهای محصور در خشکی مانند بیابانها و جزایر هستند.

داغ ترین کشور جهان

انتخاب داغ ترین کشور جهان ممکن است به دلیل اندازه های مختلف کشورها نادرست باشد، اما ما برای تعیین اینکه گرمترین کشور کدام است، به متوسط ​​دمای سالانه کشورهای جهان اتکا می کنیم.

مالی، واقع در غرب آفریقا، گرمترین کشور روی زمین با متوسط ​​دمای سالانه تقریباً 28.78 درجه سانتی گراد است. مالی دارای آب و هوای گرم و خشک با بارندگی کم است. منطقه مرکزی مالی نسبتاً نیمه خشک است و در بیشتر سال به شدت گرم و خشک است و یک دوره بارندگی کوتاه را تجربه می کند. منطقه  جنوبی دارای آب و هوای ساوانای حاره ای است که در طول سال دارای فصول خشک و مرطوب است.

بورکینافاسو با میانگین دمای سالانه نزدیک به مالی 28.67 درجه سانتیگراد می تواند با مالی در صدر فهرست گرمترین کشورهای جهان قرار گیرد. بورکینافاسو یک کشور آفریقایی با آب و هوای حاره ساوانا است که این کشور را در تمام طول سال با یک دوره طولانی آب و هوای خشک و گرم و یک فصل بارانی کوتاه گرم نگه می دارد. منطقه شمالی بورکینافاسو در غرب آفریقا واقع شده و تحت پوشش صحرا قرار داشته و این کشور در معرض خشکسالی های پی در پی است.