آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل آب و هوای کشور طی شهریور ماه 1398


طی شهریور ماه همچنانکه کشور همچنان تحت سیطره پر ارتفاع جنب حاره ای واقع خواهد بود، فرودهایی (تراف) از روسیه به سوی شرق دریا کاسپین و آسیانه میانه به همراه زبانه های پرفشار مهاجر اروپایی سبب ریزش هوای سرد بر روی بخش های شمالی - شرقی کشور گردیده که سبب بارندگی هایی در نوار شمالی خواهد شد. در اوایل ماه خط کانتری هم ارتفاع 585 ژئوپتانسیل دکامتر بعنوان حد شمالی (بیرونی) پشته پرارتفاع جنب حاره از بخش شمال دریا کاسپین عبور می کند و بیهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل در سراسر حد فاصل بالکان تا کاسپین و نواحی غربی خاورمیانه مثبت می باشد. در مقایسه، طی انتهای شهریور ماه خط کانتری 885 ژئوپتانسیل دکامتر از جنوب دریا کاسپین عبور می کند و عملاً شمال غرب تا شمال شرق ایران از محدوده توده هوای پرفشار جنب حاره خارج خواهد شد، پربند 588 ژئوپتانسیل دکامتر از میانه غرب تا جانب شمال مرکزی کشور عبور کرده و پربند 591 ژئوپتانسیل دکامتر نیز محور خواهد شد.

بطور کل طی یکماهه شهریور ماه، میانگین ارتفاع ژئوپتانسیل تراز 500 هکتوپاسکال بر روی حدفاصل دریا سیاه تا کاسپین بالاتر از حد نرمال بلند مدت بوده و این بی هنجاری مثبت ارتفاع تا شرق دریا مدیترانه، نواحی غربی خاورمیانه و ایران گسترش خواهد یافت. این شرایط نشان می دهد همچنان منطقه تحت تاثیر فشار زیاد جنب حاره واقع می باشد. 

ادامه مطلب ...

بارش پاییز پیشرو به موقع و کمی زودتر از موعد فرا می رسد


خروجی مدل های هواشناسی حکایت از کاهش بارندگی های مونسون طی ماه های سپتامبر و اکتبر 2019 در غالب مناطق وسیعی از شبه قاره هند را نشان می دهد. برآوردهای انجام شده نشان می دهد در طی ماه سپتامبر بیشترین میزان کاهش بارش ها در آب های سواحل غربی، بخش های غربی مرکزی شبه قاره متمرکز می باشد که میزان آن در بخش غربی شبه قاره هند تا بیش از 100 میلی متر در یکماه بالغ می گرد. این در حالی ست که یک مسیر همگرایی جریانات از مرکز حاره اقیانوس هند بسمت سریلانکا در جنوب شبه قاره و در نهایت پیشروی آن به سمت خلیج بنگال سبب کانال بارندگی در سرتاسر این منطقه شده است. 

این کاهش بارش ها در نیمه دوم فصل مونسون که عقب نشینی (Withdrawal) توده هوای موسمی می باشد به سبب رخداد یکسری عوامل  در لایه های تراز فوقانی و پایینی جو بوده که در نهایت بر روی الگوهای فشار و بادهدایت کننده مونسون تاثیر می گذارند:

1- تضعیف جت سومالی در لایه های پایینی جو (900- 850 هکتوپاسکال) بر روی آبهای دریا عرب

2- افزایش میزان فشار سطحی (MSLP)

3- تضعیف فرابار تبت در تراز فوقانی جو و پایینسو بودن روباد جنب حاره نسبت به موقعیت نرمال خود

با توجه به آخرین پیش بینی های انجام شده توده هوای موسمی در حد فاصل 14 الی 24 اکتبر 2019 از مرکز شبه قاره هند خارج می گردد. 

ادامه مطلب ...

تحلیل شرایط آب و هوای کشور طی 14 روز آینده


طی 14 روز آینده متوسط دما هوا بر روی شمال شرق، شرق، دامنه های مرکزی تا شرقی البرز، نوار جنوب کشور و ارتفاعات جنوبی رشته کوه زاگرس گرایش به خنکتر از حد نرمال بلند مدت و در مقابل نیمه غربی، شمال غرب و نوار ساحلی دریا مازندران متوسط دما هوا گرمتر از حد  نرمال را تجربه خواهند کرد. بارش در همین مدت بصورت ریزش های ناچیز بر روی سواحل دریا مازندران، نواحی شمالی آذربایجان های غربی، شرقی و اردبیل، ارتفاعات مرکزی زاگرس و بخش هایی از استان های هرمزگان، جنوب شرق فارس و کرمان می باشد که مقادیر آن بر روی نوار شمالی کشور گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت را نشان می دهد.

 با توجه به مدل های هواشناسی با حاکم شدن پشته پرارتفاع/ پرفشار بر روی عرض های جغرافیایی بالا بر روی غرب روسیه و الگوی چرخندی بر روی دریا سیاه محور کمربند پرارتفاع جنب حاره به طرف شمال - غرب جابجا شده و سرتاسر غرب آسیا تحت پرارتفاع ستون جو واقع خواهد شد و موجبات شکل گیری هوای گرم بر روی بخش های غربی - شمالی کشور می گردد. اما به دلیل ریزش جریانات بر روی آسیا میانه ضلع شرقی کمربند جنب حاره عقب نشینی کرده و باعث استقرار هوای خنکتر بر روی  بخش های شمال شرقی - شرقی کشور می گردد. بلاک شدن مسیر عبور توده هوای آب و هوایی بر روی کاسپینکاهش بارندگی ها را بر روی کرانه های دریا مازندران و سایر نوار شمالی کشور در پی خواهد داشت. 

الگوی پیش بینی مقادیر بارندگی 15 روزه نشان دهنده کاهش مقادیر بارش بر روی شمال غرب و کرانه های دریا مازندران می باشد. بیشترین کاهش بارش مربوط به استان گیلان با مقدار حدودا 35 الی 45 میلی متر در 15 روز آینده می باشد.  

ادامه مطلب ...

پیش بینی فصلی آب و هوای کشور طی پاییز 98 - آپدیت ششم پیش بینی دما - بارش کشور طی فصل بارندگی خزری (سپتامبر - نوامبر 2019)


آپدیت ششم پیش بینی فصلی پاییز 98 با تحلیل وضعیت جوی و پیش بینی دما - بارش کشور در فصل بارندگی خزری (سپتامبر - نوامبر) منتشر شد.

با توجه به روند نسبتا قابل توجه سرمایش دمای سطح آب خزر (CASP SST) طی یک ماهه اخیر و حاکم شدن بیهنجاری منفی SST مقادیر بارندگی ها در ابتدای دوره فصل بارندگی های خزری (SON) گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت خواهد داشت. پیش بینی می شود، از اواخر شهریور و طی ماه های مهر و آبان مقادیر بارش نرمال و فراتر از حد نرمال بلند مدت باشد. برآیند خروجی مدل های آب و هوایی دینامیک و آماری نشان می دهد مجموع بارندگی کل دوره (SON) بر روی کرانه های دریا مازندران نرمال و گرایش به کمی بیش از حد نرمال بلند مدت ست. از نقطه نظر دمایی میانگین دما (SON) نرمال و گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت را نشان می دهد. 

تحلیل شرایط الگوی SST جهانی 

ال نینو ضعیف 2018-19 با سرمایش در اقیانوس آرام شرقی (منطقه Nino3) در حالی که گرمایش SST به سمت غرب جابجا و در نزدیکی Date line (منطقه Nino4) تثبیت شد، محو گردید. الگوی ال نینو مودوکی با گرمایش شمال شرق اقیانوس آرام  توسعه یافته است که نشان دهنده حضور مرحله گرم نوسان دهه ای اقیانوس آرام (+ PDO) است. به طور معمول، یک ال نینو با + PDO همراه است. پیش بینی  CFS V2 برای سه ماهه (SON 2019) نشان می دهد که ال نینو مودوکی تا پایان سال 2019 ادامه خواهد یافت. دفتر هواشناسی استرالیا نیز نشان می دهد ناهنجاری گرمایش  Nino4 و خنثی Nino3 در طول باقی سال 2019 بر حضور ال ال نینو مودوکی تأکید دارد. طبق چشم انداز سه ماهه (SON) رویداد فاز مثبت نوسان چند دهه ای اقیانوس اطلس (+ AMO) نشان داده شده است. 

ادامه مطلب ...

سوال مخاطبان عزیزمان ...


اقلیمی اسماعیلی 

 سلام خسته نباشید. دو سوال تخصصی اقلیمی داشتم. اوا اینکه چرا شهر قم با انکه در عرض های شمالی کشور قرار دارد، بسیار گرمتر از شهرهای اطراف است؟ معمولا ایستگاه شکویه قم بعد از اهواز، رکورد ثبت دما را میزنه. از طرفی زمستان های بسیار سرد و خشکی هم داره. سوال دوم اینکه آیا میتوان از این گرما کمی جلوگیری کرد؟ شهرداری قم چند سالی است که شروع به کاشت درخت کرده و قرار است کمربند سبز قم، به زودی دور شهر زده شود. میخواستم بدانم چقدر درخت کاری در اقلیم یک منطقه تفاوت ایجاد میکند. سپاس از پاسخگویی و زحمات  یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ @ ۰۱:۰۳ ب.ظ
با سلام 
در خصوص سوال اول شما باید عرض کنم که شهر قم دارای ارتفاع کمی است (928 متر) چنین ارتفاع کمی در موقعیت جغرافیایی منطقه جنب حاره که ایران در آن قرار دارد باعث میشه که هوا با تابش خورشید به سرعت گرم شود. در صورتی که هوای ارتفاعات از اعتدال برخوردارست. دومین عامل را می توان به اقلیم بیابانی و همجواری قم با کویر دانست که سبب خواهد شد هوای این شهر نسبت به شهرها دیگر هم عرض خود گرمتر باشد. 
در خصوص سوال دوم شما پوشش زمین در رژیم حرارتی تاثیر گذار است. اینکه جنس سطح خشکی، دریا، جنگل و ... باشد می تواند نتایج متفاوتی را داشته باشد. در خصوص پوشش گیاهی، برگ گیان تابش خورشید را منعکس و بخشی را جذب می کند در نتیجه در تلطیف هوا بسیار موثر هست شما وقتی از یک خیابان به محیط یک پارک نزدیک می شوید به تفاوت دما بطور ملموس پی می برید ولی باید توجه داشت پوشش گیانی نمیتواند اقلیم را دچار تغییر نماید چرا که ذات اقلیم منطقه ما این است که به سرعت با تابش خورشید گرم و خشک شود. 
شاخص ها سلیمی
با سلام و خسته نباشید میخواستم توضیح دهید که شاخص های دورپیوندی و دمای اب اقیانوس ها (SST) کدام یک بر اب و هوای ایران موثر است؟ به عبارتی این شاخص ها در چه فازی باشند برای بارندگی ایران خوب است؟ دمای اقیانوس ها چی؟ ایا تاثیری در بارندگی ایران دارد؟ سپاس فراوان جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ @ ۰۸:۳۴ ب.ظ
با سلام شاخص های مهم و تاثیر گذار بر روی آب و هوای کشور طی ماه های سال بر روی نموداری مشخص شدند. در این نمودار میزان همبستگی هر یک از این دورپیوندها بر روی بارش ایران را مشاهده می کنید. هر چه در هر برهه زمانی (ماهها) ضریب همبستگی بیشتر باشد نشان دهنده تاثیر بیشتر آن شاخص بر بارش های آن برهه زمانی است.