آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

چشم انداز خزان 1395: مونسون قوی هند ارمغان پاییز دیررس؛ گسترش لانینا هیبرید اقیانوس آرام و فاز منفی IOD اقیانوس هند



هم اکنون شرایط طبیعی اقیانوس آرام بر روی پهنه آبی حاره آن حکم فرما می باشد. بر اساس آخرین گزارش  سازمان NOAA طی تابستان 1395 پدیده لانینا ( فاز سرد ENSO) گسترش یافته و در حدود 75٪ احتمال تداوم این پدیده طی پاییز و زمستان 1395 پیش بینی می شود. 


دمای پهنه آبی ناحیه نینو 3.4 طی هفته های اخیر (24-17 خرداد 1395) معادل 0.1+ درجه سلسیوس نسبت به مقادیر نرمال انحراف را نشان داد. این در حالی ست که طی چهار هفته اخیر (27 اردیبهشت لغایت 24 خرداد 1395) نابهنجاری دمای سطح آب دریا در بخش حاره در نزیکی خط روز گردان (Date Line)، شرق اقیانوس هند و غرب اقیانوس اطلس فراتر از نرمال و در شرق اقیانوس آرام نزدیک تا کمتر از نرمال بوده است. 


این شرایط بیانگر حاکمیت نابهنجاری SST فراتر از نرمال بر روی مرکز اقیانوس آرام و در مقابل گسترش غربسوی نابهنجاری های منفی (سرمایش) در شرق اقیانوس می باشد.



 بر اساس نقشه های پیش یابی نابهنجاری SST جهانی طی  سری زمانی 3 ماهه ( تیر لغایت شهریور 1395) بیانگر حضور نابهنجاری SST سردتر از نرمال در شرق و مرکز حاره اقیانوس آرام می باشد. همچنین در پاسخ به اضمحلال پدیده گرمایشی El nino، روند سرمایش آبهای اقیانوس هند تداوم داشته و این سرد شدن منتج به ظاهر شدن نابهنجاری منفی SST در پهنه غربی اقیانوس هند طی سه ماهه یاد شده خواهد شد. 

ادامه مطلب ...

گرد و خاک غلیظ در ایلام؛ ۱۸ برابر مجاز/ فقط ۱۰۰ متر جلوتر قابل دیدن است



خبر آنلاین پنجشنبه 27 خرداد 1395 - 18:34:16


جامعه > محیط زیست - ایسنا نوشت: مدیرکل بحران استانداری ایلام گفت: غلظت ریزگردها در برخی مناطق به بیش از 18برابر حد مجاز رسید و در بعضی مناطق دید افقی به کمتر از 100 متر کاهش پیدا کرده است.


احمد کرمی گفت: توده‌ی گرد و خاکی که در در سوریه و عراق شکل گرفته به دلیل شدت باد زودتر از پیش‌بینی‌ها به استان ایلام وارد شد.


وی افزود: شدت آلایندگی ریزگردها در برخی مناطق استان به بیش از 18 برابر حد مجاز رسیده به گونه‌ای که دید افقی را به زیر صد متر کاهش داده است.


کرمی خاطرنشان کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد این توده تا پایان هفته در آسمان استان ایلام فعال خواهد بود به همین سبب از شهروندان عزیز می‌خواهیم که از ترددهای غیرضروری خودداری کنند به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی در منزل بمانند.




پیش بینی سه روزه آینده: تحلیل داده ها و مدل های پیش یابی هواشناسی

بر اساس تحلیل داده ها و مدل های پیش یابی هواشناسی، با گذر موج تراز میانی جو از شمال غرب کشور، طی سه روز آینده برای شمال غرب کشور رگبار باران گاهی با رعد و برق ، کاهش نسبی دما وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود. بر این اساس وضع هوای مناطق ذکر شده به ترتیب زیر پیش بینی می شود:


پنجشنبه 95/03/27: رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در آذربایجان شرقی، غربی، نیمه جنوبی اردبیل، غرب کردستان و زنجان و احتمال تگرگ و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها درنیمه شمالی آذربایجان شرقی و نیمه غربی آذربایجان غربی.


جمعه 95/03/28: رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در آذربایجان شرقی، غربی، شمال کردستان و احتمال تگرگ و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها در آذربایجان غربی.


شنبه 95/03/29: رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در آذربایجان، آذربایجان غربی.



در این شرایط احتمال وقوع صاعقه و سیلابی ناگهانی و موقت بویژه در مناطق کوهستانی و دره های پرشیب وجود دارد و بنابر این برای جلوگیری از خسارات احتیاط لازم بعمل آورده شود.  ادامه مطلب ...

نشریه جغرافیا و توسعه: تعداد روزهای یخبندان ایران در هر دهه رو به کاهش ست



با توجه به نتایج پژوهشگران دکتر سید ابوالفضل مسعودیان و دکتر محمد دارند، بطور کلی روند تعداد روزهای یخبندان ایران روبه کاهش است. تنها در گستره ی بسیار کوچکی از ایران روند تعداد روزهای یخبندان مثبت است که بر روی بلندی های زاگرس و البرز دیده میشود. در مناطق پست و هموار ایران روند منفی است.


بر اساس نتایج این یافته که در نشریه جغرافیا و توسعه شماره 39 تابستان 1394 صفحات 49 الی 60 چاپ شده است، یکی ازمهمترین آثارگرمایش جهانی اخیر، کاهش تعداد روزهای یخبندان و افزایش طول دوره ی فصل بدون یخبندان است. نتایج این پژوهش نشان داد که روند تعداد روزهای یخبندان ایران در بیشتر گستره ی ایران رو به کاهش است. مناطقی که روند منفی تعداد روزهای یخبندان را نشان می دهند، برروی شمال غرب کشور و نواحی پست و هموار مرکزی، جنوبی و شرقی ایران قرار دارد. روند تعداد روزهای یخبندان در گستره ی بسیار کوچکی از ایران مثبت است که آنهم بر روی ناهمواری های زاگرس و البرز دیده می شود. بیشترین درصد از گستره ی روند منفی تعداد روزهای یخبندان در بین ماه های سال، مربوط به دی ماه و بیشترین درصد ازگستره ی ایران که دارای روند مثبت است مربوط به اسفند است. بیشترین شیب روند مناطقی که دارای روند مثبت است مربوط به ماه اسفند است. تعداد روزهای یخبندان ایران در فصل تابستان و خرداد بدون روند است. بطور کلی میتوان گفت که در فصل گرم سال تعداد روزهای یخبندان ایران ایستا و بدون تغییر است درحالی که در فصل سرد سال تعداد روزهای یخبندان تغییرات بسیار زیادی را از خود نشان می دهد. روند تعداد روزهای یخبندان سالانه نیز کاهشی است.


 

شمال استان تهران بیشترین شیب روند کاهشی تعداد روزهای یخبندان را دارد. شیب روند تعداد روزهای یخبندان سالانه در شمال استان تهران 28 تا 35 روز در سال به ازای هر دهه رو به کاهش است. بیشترین افزایش تعداد روزهای یخبندان بر روی رشته کوه های البرز در شمال سمنان و جنوب غرب استان خراسان شمالی قراردارد.



 

ادامه مطلب ...

چشم انداز هفت روزه آب و هوا کشور (27 خرداد لغایت 2 تیر 1395)



تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی و داده های هواشناسی، بیان گر جوی پایدار در اغلب مناطق کشور طی روز چهارشنبه می باشد. از بعدازظهر روز پنج شنبه با ورود موج تراز میانی جو از شمال غرب کشور، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در شمال غرب و بخش هایی از غرب کشور آغاز شده و در روز جمعه بر شدت فعالیت این سامانه در شمال غرب کشور افزوده خواهد شد, علاوه بر آن بارش پراکنده سواحل غربی دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی را نیز در بر خواهد گرفت. 



با توجه به نقشه مجموع بارش 7 روز آینده عمده بارش ها بر روی استان های شمال غرب و دامنه های مرکزی البرز متمرکز خواهد بود. استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، نواحی از استان زنجان، نواحی مرتفع در استان های گیلان و مازندران از جمله مناطقی می باشد که بیشترین میزان بارش های 7 روز آینده  را از آن خود خواهند داشت.


نواحی مرتفع استان آذربایجان شرقی با بیشینه بارش 200 الی 215 میلی متر در 7 روز آینده هسته بارشی را در این برهه زمانی در بر خواهد داشت.




بر اساس نقشه های نابهنجاری دمای بیشینه طی 7 روز آینده، بر روی بخش های شرقی کشور همچون استان های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و شرق استان اصفهان تمرکز هوای خنک تر نرمالی را در این مدت خواهیم داشت.


 این در حالی ست که در استان های واقع در نوار ساحلی خزر بویژه شرق دریا مانند شرق استان مازندران و استان گلستان طی 7 روز آینده  و همچنین از اواسط هفته ٖآینده برای استان های واقع در جنوب غرب و میانه غربی کشور مانند استان های کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، نوار غربی و جنوبی استان فارس و بخش هایی از استان هرمزگان متوسط دمای هوا فراتر از نرمال پیش بینی می گردد. 



طی سه روز آینده برای شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید پیش بینی می شود که در برخی نقاط به ویژه در منطقه زابل با گرد و خاک همراه خواهد بود. در روزهای پنج شنبه و جمعه رخداد پدیده گرد وخاک و کاهش کیفیت هوا در مناطقی از غرب و جنوب غرب کشور دور از انتظار نمی باشد. با توجه به پیش بینی افزایش سرعت وزش باد و تشکیل توده گرد و خاک  بر روی کشور عراق و انتقال شرق سوی آن، از بعد از ظهر روز پنج شنبه و طی روز جمعه در کرمانشاه، ایلام، خوزستان و با شدت کمتر در کردستان پدیده گرد و غبار موجب کاهش کیفیت هوا خواهد شد. بر اساس آخرین تحلیل از داده های هواشناسی، سامانه کم ارتفاع تراز میانی جو که با مرکز کم فشار سطح زمین همراه می شود؛ از فردا تا اوایل روز شنبه، جو منطقه را تحت تاثیر داشته و طی این مدت سبب تقویت میدان های باد و تشکیل توفان هایی از گردوخاک روی صحاری کشورهای سوریه و عراق خواهد شد. 


با توجه به غربی بودن جهت جریانات در بیشتر ساعات روز و اوایل شب، غبار ناشی از این توفان ها بتدریج به جو منطقه نفوذ و در بعضی ساعات هوا را غبارآلود خواهد کرد. غبار طی ساعاتی از عصر فردا تا اواسط روز جمعه غلظت بیشتری داشته، پیش بینی می شود؛ دید افقی در نواحی مرزی در بعضی ساعات به کمتر از 1000 متر نیز برسد.


 همچنین در بعدازظهر روزهای پنجشنبه و جمعه وزش باد شدید موقتی در بخش هایی از استان های تهران، قم، سمنان و اصفهان پیش بینی می شود.

شایان ذکر است که در طی سه روز آینده بخشهای شرقی دریای عمان و طی روز جمعه دریای خزر مواج خواهد بود.