آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

احتمال وقوع گرمایش ناگهانی استراتوسفری (SSW) برای اوایل بهمن 1395



یک پدیده گرمایش ناگهانی استراتوسفری (SSW) برای اواسط دهه اول بهمن در چشم اندازهای آب و هوایی دیده می شود، که سبب آشفتگی در الگوی ورتکس قطبی و در نهایت جابجایی هوای سرد از موقعیت قطبی به سوی عرض های جغرافیایی پایین تر خواهدشد. در گذشته این پدیده آب و هوایی غالبا منجر به وقوع دوره سرمایش در نواحی  مختلف نیمکره شمالی شده است، اما در پاره ای از مواقع نیز چنین نشده ست. در نتیجه تحلیل و بررسی الگوهای آتی تا زمان موعود وقوع این پدیده لازم و ضروری به نظر می رسد. هر الگوی سرمایشی بالطبع بعد از یک دوره 2 الی 3 هفته پس از پدیده گرمایش ناگهانی استراتوسفری (SSW) رخ می دهد. از اینرو ممکن ست ما در اواخر بهمن ماه و یا حتی اوایل اسفند ماه 95 به شرایط سرمایشی فرین برخورد نمائیم.


به نقشه های مدل gfs که این پدیده گرمایشی را نشان می دهند توجه نمائید:


15 بهمن 959 بهمن 95




پیش بینی می شود، بادهای مداری غربی که بطور نرمال در سرتاسر لایه استراتوسفر در جریان می باشند، بطور قابل توجهی تضعیف شده و به راستای شرقی (مخالف) تغییر یافته که در این صورت منجر به ریسک وقوع ریزش هوای سرد می گردد.


در این شرایط  حضور بیشتر بلاکینگ عرض های شمالی محتمل تر خواهد بود.



آخرین آنالیز و پیش بینی باد مداری (U-Wind) از مدل GMAO بین عروض 60 الی 80 درجه شمالی بیانگر تقویت بادهای مداری شرقی (مقادیر منفی) در استراتوسفر فوقانی برای اوایل بهمن 95 دیده می شود که در سری زمانی _ نیمرخ قائم جو به صورت رنگ های سرد (آبی و بنفش) در پنجره زمانی پیش بینی دیده می شود. این چشم انداز نشان دهنده افزایش میزان دما و فشار لایه استراتوسفر فوقانی تا میانی و در نتیجه تغییر راستای وزش بادهای معمول غربی در این لایه و  تبدیل آنها به بادهای شرقی هست :



خروجی مدل مرکز آب و هوای منطقه اروپا (ECMWF): چشم انداز بارش و دما سه ماهه آینده منتهی به 12 فروردین 1396



برونداد مولتی مدل (برآیند مدل Metoffice، مدل Meteo France و ECMWF) نشان دهنده چشم انداز بارش های محدوده نرمال در سرتاسر پهنه فلات ایران طی سه ماهه آینده منتهی به 12 فروردین 96 می باشد. همانطور که دیده می شود، در ناحیه دریا سرخ نواحی بارش های فراتر از نرمال بیانگر تقویت منطقه همگرایی دریا سرخ طی این مدت می باشد که سبب گسترش منطقه بارش از حوضه دریا سرخ به سمت شبه جزیره عربستان و پهنه غرب و جنوب غرب فلات ایران می باشد. بطور کل بر روی نواحی از غرب، جنوب غرب، حوضه دریا خلیج فارس، نقاطی از پهنه ایران مرکزی مقایر بارش کل در طی سه ماهه منتهی به 12 فروردین 96 متمایل به فراتر از نرمال های بلند مدت دیده می شود. 


بر اساس نقشه احتمالاتی این مدل تمامی سطح فلات ایران، بالاترین احتمال متعلق به سطوح نرمال بارشی در طی سه ماهه منتهی به 12 فروردین 96 می باشد. 


از منظر دمایی، به نظر می رسد بر اساس برونداد موتی مدل، متشکل از خروجی مدل ECMWF، اداره هواشناسی بریتانیا و فرانسه، برای نیمه جنوبی کشور متوسط دمای هوا طی دوره سه ماهه منتهی به 12 فروردین 96 تا 0.5 درجه سلسیوس فراتر ار نرمال های بلند مدت ترسیم نموده است که این رقم در جنوب شرق کشور تا 1 درجه سلسیوس می تواند بالغ گردد، در نیمه شمالی به نظر می رسد رنج دمای سه ماهه آینده منتهی به 12 فروردین 96 به محدوده هنجار نزدیک تر بوده و حتی در پاره ای از نقاط کمتر از حدود نرمال میانگین دما دوره مذکور واقع باشد. این شرایط می تواند بیانگر این باشد که در طی دوره باقی زمستان 1395 فرکانس نفوذ و عبور سامانه های سرمایشی از فراز کشور به میزان قابل توجهی باشد که می تواند در برهه هایی از زمان منجر به وقوع دماهای پایین و ایجاد شرایط زمستانی به صورت نزدیک به نرمال در نیمه شمالی کشور باشد. 




در ادامه نقشه های اسمبل نابهنجاری میانگین دما و بارش و احتمالاتی آنها را به تفکیک اداره هواشناسی فرانسه، بریتانیا و مدل ECMWF برای دوره سه ماهه آینده منتهی به 12 فروردین 95 مشاهده خواهید نمود:

 

ادامه مطلب ...

پست ویژه در خصوص چشم انداز الگوهای آب و هوایی نیمه دوم دی و اوایل بهمن 1395



با سلام


در پی سوالات زیادی که از طرف مخاطبان سایت در ارتباط با تغییر الگوهای حاکم موثر بر پایداری و سکون بارشی اخیر در سطح کشور دریافت کردیم، تصمیم گرفته شد تا پست ویژه ای را طی روزهای آینده در این خصوص تدارک ببینیم و آخرین اطلاعات و نقشه های هواشناسی را در ارتباط با روند الگوها و چشم انداز آب و هوای کشور در اختیار شما عزیزان قرار بدیم.


لذا از این روز به بعد به طور مرتب مطالب جدید در زیر پست (با ذکر تاریخ) اضافه می گردد.


http://up.iranjoman.com/images/44sd8jg93gbp9zyeboa4.png


آخرین بروز رسانی (جمعه 25 دی 95)


اطلاعات جدید در مورد چشم انداز بارش و دمای کشور طی 14 روز آینده (هفته چهارم دی لغایت هفته اول بهمن 95) اضافه شد به ادامه مطلب مراجعه نمائید.



ادامه مطلب ...

تحلیل آب و هوای کشور از منظر واکاوی آرایش الگوی تراز فوقانی، میانی، سطح زمین و نقش مولفه اقیانوس هند طی 7 و 8 الی 14 روز آینده



بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که الگوهای حاکم بر لایه تراز 500 هکتوپاسکال به صورت گسترش فرود کم ارتفاع / ناهنجاری منفی ارتفاع لایه تراز میانی بر روی حوضه دریا سیاه تا شرق مدیترانه می باشد، که با گردش نابهنجار سیکلونی (چرخندی) در این مناطق همراه می باشد. رها ورد این وضعیت، تشکیل پشته القائی بر روی لایه میانی تا فوقانی جو (200-500 hpa)  با الگوی تراز میانی مداری - پشته ای در مرکز فلات ایران طی هفته سوم دی 95 بر روی سطح کشور می باشد. بنابر این چشم انداز کلی آب و هوا در طی هفته سوم دی 95 حاکمیت و تداوم الگوهای پایداری نسبی، افزایش تعداد روزهای با کاهش کیفیت هوای کلان شهرها و روند نسبی افزایش دمای هوا خواهد بود.


با تغییر الگوهای جو طی هفته چهارم دی ماه 95، بصورت  افزایش میزان ارتفاع لایه تراز 500 هکتوپاسکال بر روی شرق مدیترانه، کاهش میزان انحنای خطوط هم ارتفاع و راستای جنوب غربی و همچنین نابهنجاری منفی ارتفاع تراز میانی بر روی حوضه دریا خزر و شمال غرب کشور موجب کاسته شدن از میزان شدت پر ارتفاع حاکم بر سطح کشور خواهد شد اما به طور کل میزان ارتفاع لایه 500 هکتوپاسکال بر روی سطح کشور تا میزان 30+ متر فراتر از نرمال های بلند مدت دیده می شود.


بنابر با توجه به چشم انداز 14 روز آینده، بنظر می رسد پای ثابت الگوهای آب و هوای کشور وجود پشته ارتفاعی واچرخند جنب حاره می باشد که از خلیج فارس تا دریا عمان نوسان مداری خواهد داشت. به همین سبب بواسطه فراهم نبود شرایط در لایه های میانی تا فوقانی جو و عدم ارتباط مناسب عوامل حاره با پارامترهای جریانات غربی معتدله وضعیت جهت بارندگی های موثر و نافع در سطح کشور مهیا نمی باشد.

 

ادامه مطلب ...

پیش بینی یکماهه آب و هوا بر اساس چشم انداز ژانویه 2017 (10 دی لغالیت 10 بهمن 1395)



طبق خروجی 3 مدل آب و هوایی JMA، ECMWF و CFS به نظر می رسد، بطور کل ارتفاع لایه تراز میانی جو (500 هکتوپاسکال) در بخش وسیعی از عرض های جنوب آسیا و از جمله ایران بین 30-15 متر فراتر از نرمال را نشان می دهد. این در حالی ست که در عرض های شمالی اوراسیا نابهنجاری منفی ارتفاع تراز میانی جو را خواهیم داشت. چنین شرایطی نشاندهنده میانگین الگوهای مداری بر روی سرتاسر فلات ایران می باشد. بدین ترتیب به نظر می رسد با برقراری شرایط پر ارتفاع و مداری بر روی کشور  پراکنش بارش ها ناهمگنی شدیدی را نشان دهد، و جریان بارندگی های اصلی  بر روی غرب ، شمال شرق و سواحل خزر باشد.


بطور کل متوسط دمای هوا طی یکماهه آینده در طول ماه ژانویه 2017 در غالب نواحی کشور فراتر از نرمال های بلند مدت بوده اما با توجه به الگوهای حاکم بر روی عرض های شمالی امکان عبور جبهه های هوای سرد از سطح کشور انتظار می رود که سبب خواهد شد این فرانرمال دمایی تا حدودی در پاره ای از مواقع شکسته شود. از اینرو برای بخش های نیمه جنوبی و مرکز کشور متوسط دما ماه ژانویه 2017 بین 0.5 تا 1 درجه سلسیوس بوده که برای جنوب شرق کشور تا 1.5 درجه گرم تر از نرمال نیز فراتر خواهد بود. در نوار شمالی کشور به طور کل وضعیت دمایی نرمال تا بالاتر از نرمال در محدوده رنج 0.5+ الی 0.5 - درجه پیش بینی می شود.


http://up.iranjoman.com/images/k64j0akj8gckzqpsmmvk.png


ادامه مطلب ...