آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل وضعیت الگوها جریان، بارش و دمای مهر 1395


بر اساس نقشه های پیش یابی طی هفته اول مهر ماه 1395، برآیند الگوی جریان بر روی ناحیه قفقاز و دریا سیاه با استقرار ناوه عمیق، واجد گردش چرخندی بر روی جنوب شرق اروپا می باشد. در این شرایط نوار جنب حاره (STH) بر روی منطقه ضمن عقب نشینی در ضلع شمالی خود موجب جابجایی شرقسوی محور آن به سوی نواحی شرقی ایران و منطقه می باشد. لذا این شرایط موجب گسترش جریانات گرمایشی بر روی بخش های شرقی و شمال شرق طی نیمه اول مهر ماه می گردد. ضمن آنکه در طی این مدت با گذر امواج ناپایدار به همراه زبانه های توده هوای پر فشار سطح زمین ضمن ایجاد جریانات شمالی ( افت دما) موجب رخداد بارش بر روی نوار شمالی و سواحل دریا کاسپین می گردد.


در بخش های جنوب کشور، به دلیل حاکمیت جریانات حاره شرقی و جابجایی غربسوی تراف کم ارتفاع بر روی آب های دریا عرب ضمن ایجاد جریانات شمال سو (جنوبی) گرم و مرطوب حاره موجب فراهم شدن شرایط برای ایجاد شرایط همرفت بر روی جنوب شرق و دامنه های زاگرس جنوب شرقی می گردد.


در طی نیمه دوم ماه، با گسترش زبانه های توده هوای پرفشار عرض های بالا و تقویت آن بر روی بخش های شمالی و همچنین وجود زبانه های توده هوای کمفشار بر روی بخش های جنوبی و دریا عرب الگوی تقویت بارش ها در بخش های شمالی، شامل نوار شمالی و سواحل دریا خزر و همچنین جنوب شرق و دامنه های زاگرس جنوب غربی فراهم می آید.


http://up.iranjoman.com/images/frvpk3s28v8ourfmmd9y.png



در هفته چهارم مهر ماه 1395 ضمن تضعیف الگوی مذکور از شدت بارش و ناپایداری ها در بخش های تحت تاثیر کاسته می گردد. در این برهه هپیوندی بین جانب شمالی پشته پر ارتفاع جنب حاره در منطقه و فراز ناشی از واچرخندهای  الگوی اصلی مورد انتظار می باشد.


در نقشه دمای  تراز 2 متر، همانطور که ملاحظه می گردد بر روی عرض های قطب و پیرا قطبی هوای گرم تر از نرمالی طی هفته های اول و دوم (نیمه اول مهر 1395) حاکم می باشد. این هوای گرم به سبب وجود جریانات نزول شونده بر روی قطب ناشی می گردد. بر روی حوزه  مدیترانه، جنوب اروپا، شمال شرق آفریقا، شبه جزیره عربستان و غرب فلات ایران هوای خنک تر از نرمال در برهه های هفته اول و دوم  مهر 1395حاکم می باشد.


http://up.iranjoman.com/images/xczp7hhimkkt0yrpsdvu.png

 

ادامه مطلب ...

آیا زمان الگوهای پاییز فرا رسیده است ؟؟؟



بررسی الگوهای جوی حاکی طی یکماهه آینده بیانگر تداوم حضور جریانات ناپایدار بر روی دریا کاسپین تا اوایل مهر ماه 1395 می باشد.


با توجه به قرار گرفتن شاخص +EA (الگوی اطلس شرقی) در فاز مثبت قوی و همچنین درجاتی از فاز گرم الگوی +Scand تقویت الگوی پشته ارتفاعی بر روی شبه جزیره اسکاندیناوی و گردش سیکلونی قوی بر روی شمال شرق اطلس شمالی موجب می گردد که مولفه باد نصف النهاری جریانات بر روی اروپای غربی افزایش یافته و گسترش ناوه تراز میانی به همراه لغزش تاوه قطبی بر روی شمال شرق اطلس و شمال غرب اروپا حاکمیت نماید.


با گسترش ناحیه پر ارتفاع اروپای مرکزی رو به شمال و همپیوندی آن با پشته پر فشار روسیه در عرض های قطبی ضمن تشدید گرادیان فشار در غرب اروپا و ایجاد جریانات شمالسوی جریانات، موجب شکل گیری و انحصار یک ناحیه سیکلونی بر روی حومه دریا کاسپین، اورال و آسیا میانه می گردد که محصور مانده آن موجب تداوم حضور آن برای روزهای آینده و احتمالا هفته ها در این منطقه می باشد.



http://s7.picofile.com/file/8266837184/eps_z500_168h_asia_1.pnghttp://s6.picofile.com/file/8266837192/eps_z500_168h_asia_3.png
http://s7.picofile.com/file/8266837218/eps_z500_168h_asia_5.pnghttp://s7.picofile.com/file/8266837426/eps_z500_168h_asia_7.png


این سامانه با حرکت سیکلونی خود به همراه جریانات غربی، الگوی اصلی منطقه و فلات ایران را طی روزهای آینده و احتمالا هفته ها بسوی پاییز را بدست خواهد داشت.

همانطور که دیده می شود گرایش به سمت فاز مثبت در شاخص نوسان قطبی AO در طی روند یک الی دو هفته آینده دیده می شود. این الگو می تواند منجر به افزایش جریانات در پیرا قطبی شده و به طبع آن تقویت روبادها را در سرتاسر عرض های شمالی در پی داشته باشد.




ادامه مطلب ...