آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سامانه بندالی سبب روزهای متمادی سرد و بارانی اوایل اردیبهشت؛ هوا بر روی شمال غرب، ارتفاعات زاگرس و البرز برفی می شود ؟!


طبق تحلیلی که در پست گذشته مورخه‌ 27 فروردین 1398(اینجا را ببینید) ذکر شد، الگوی جو بر روی اوراسیا متحمل رخداد پدیده بندال امگا بر روی اروپا شده است که در آن ناحیه پشته به همراه استقرار توده هوای پرفشار بر روی اسکاندیناوی و بازوی راست ساختار بندال مذکور بر روی سرتاسر آسیا واقع شده ست که قائده تراف آن با الگوی گردش سیکلونی بر روی دریا سیاه - ترکیه واقع بوده و امتداد تراف تا شمال دریا سرخ کشیده شده ست. سامانه سیکلونی بر روی دریا سیاه - ترکیه  دائما سبب ارسال امواج ناپایدار توام با بارش های رگباری و کاهش دما بر روی بسیاری از مناطق شمال غرب، غرب، بخش های شمالی، سواحل دریا مازندران، شمال شرق گردیده و این شرایط طی چهار روز آینده تداوم خواهد یافت.

بر روی نواحی عرض های شمالی تراف در بازوی راست ساختار بندال مذکور پیشروی و  گستردگی چرخندی تاوه قطبی (PV) به چشم می خورد. 



علاوه بر آثار بارش های متناوبی که این الگوی بندال برای کشور ما به ارمغان آورده و خواهد داشت، شکل گیری توده هوای سرد و کم ارتفاعی ست که بر روی نواحی استقرار تراف حاکمیت دارد، نقشه های هواشناسی نشان می دهد نفوذ متناوب هوای سردی که با هر ریز موج وارد کشور می گردد، طی نیمه اول تا اواسط هفته پیشرو، بتدریج جای خود را به هوای سرد منسجم  و ماندگاری خواهد داد که بر روی کشور جاری خواهد شد. 


سیستم کمفشار تراز میانی جو طی اواسط هفته بر روی حوزه کاسپین استقرار می یابد، واگرایی حاصل از استقرار ناوه در لایه های میانی تا فوقانی جو به همراه زبانه های توده هوای پرفشار سطح زمین طی روزهای دوم و سوم اردیبهشت 98 شرایط خاص بارندگی را بر روی سواحل مازندران ایجاد می کند، بارندگی های شدید به همراه افت محسوس دما هوا و همچنین وزش باد بر روی فراساحل ایجاب می کند که هموطنان استان های گیلان، مازندران و گلستان آمادگی لازم را جهت مواجه با هوای سرد و بارندگی های گاهاً شدید و دریایی طوفانی و متلاطم  را داشته باشند. 


پدیده بارز و غالب بر روی نواحی مرکزی و دامنه های جنوبی زاگرس وزش باد خواهد بود این وزش باد که تا اواسط هفته میهمان این نواحی خواهند بود در برخی ساعات به صورت لحظه ای شدید خواهند بود، این وزش باد شدید می تواند در برخی از مناطق سبب ایجاد گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا شود. 

ادامه مطلب ...

رخداد الگوی بلاکینگ عامل مانگاری توده هوای کم ارتفاع مدیترانه ای و استمراربارش ها؛ سرمای نابهنگام در راه هست ...



با عنایت به الگوی شاخص های دور پیوند (مولفه های اقلیمی) پس از یک دوره نسبتا کوتاه فاز منفی شاخص NAO / AO به نظر می رسد طی روزهای واپسین فروردین و اوایل اردیبهشت شاخص ها وارد محدوده قلمرو مثبت خود خواهند شد. همزمان با این اتفاق امواج MJO که هم اکنون بر روی آفریقا قرار دارد، وارد فاز 2 تا 3 خود شده و بر روی اقیانوس هند استقرار یابند. با این اتفاق بتدریج ناوه مستقر بر روی اروپا جای خود را به یک توده هوای پرفشار و هوای گرمتر از نرمال خواهد داد و فرارفت سرد شمالی آن بر روی غرب روسیه تا شرق مدیترانه گسترش خواهد یافت که محل فرود محور مورب و بلند کم ارتفاع آسیا خواهد بود که به یک چرخند بر روی منطقه شرق مدیترانه ختم می گردد. بر روی منطقه سیبری روسیه تقویت (تشدید) و گسترش ورتکس قطبی با الگوی بزرگ سیکلونی برقرار ست. حاکمیت توده هوای پرفشار / پر ارتفاع اروپا به مرکزیت اسکاندیناوی، ساختار بلاکینگ امگا (Ω) را تشکیل می دهد که آسیا مرکزی تا جنوب غربی تحت بازوی راست ساختار بندال مذکور با پدیده بند آئی  (وقفه آب و هوا) مواجه خواهد بود. 


وقفه آب و هوا سبب خواهد شد که دائما از منطقه پرفشار اروپا ریزش هوای سرد بر روی غرب روسیه تا شرق دریا مدیترانه  تداوم داشته و سامانه کم ارتفاع ماندگاری خود را در منطقه در غالب فرود بلند آسیا تمدید نماید.


رخداد پدیده وقفه آب و هوایی در غالب ساختار یاد شده می تواند استمرار بارندگی ها را در سطح منطقه تضمین نماید و حتی سبب بروز مخاطرات آب و هوایی در نواحی تحت تاثیر شود. به نظر می رسد در صورتی که روند الگوهای فعلی برطبق محاسبات صورت گرفته تداوم یابد باید با حرکت تدریجی محور فرود کم ارتفاع آسیا به سمت شرق و نزدیک شدن زبانه های پرفشار اروپا بر روی دریا سیاه، شاخه ای از هوای سرد توده هوا برای یک دوره ای از واپسین روزهای فروردین و اوایل اردیبهشت رخداد نفوذ آنومالی هوای سرد را از سمت شمال غرب و شمال به کشور موجب گردد.


چنین اتفاقی در میانه ماه آپریل سال های 1952، 1969، 1987، 1991 و 2014  رخ داده ست که در آنها الگوی اقیانوسی النینو مودوکی با رخداد فاز nao/ ao + حاکمیت داشته ست.  

ادامه مطلب ...

علت بارش‌های شدید ماه‌های اخیر چیست؟



علل بارش های شدید در ماه ها اخیر بر طبق دیدگاه  رئیس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین:


رییس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین ضمن اشاره به اینکه بارش‌های گسترده و شدید سال آبی اخیر متاثر از بر هم کنش چند پدیده جوی است، گفت: فعال‌تر شدن سامانه سودانی نسبت به سایر سامانه‌ها و انتقال رطوبت فراوان به این سامانه یکی از مهمترین عوامل بارش‌های شدید ماه‌های اخیر است.



  1. فعال‌تر شدن سامانه سودانی نسبت به سایر سامانه‌ها و انتقال رطوبت فراوان به این سامانه
  2. قرار گرفتن در انتهای سیکل خورشید و برقراری دوره آرامش فعالیت 
  3.  فاز مثبت پدیده نوسان جنوبی _ النینو و در نتیجه افزایش تبخیر درون جو
  4.  افزایش دمای سطح آب در اقیانوس‌ها و دریاهای گرم اطراف شبه جزیره عربستان و در نتیجه افزایش میزان رطوبت انتقالی به سامانه‌های انتقالی بر منطقه
  5. جابجایی مناسب واچرخند عربستان (پرفشارجنب حاره) جابجایی شرق‌سو و انتقال رطوبت دریای گرم عمان و اقیانوس هند به سامانه سودانی و توام با آن فراهم شدن  زمینه ورود این سامانه به کشور
  6. موقعیت مناسب سامانه های پرفشار/ پرارتفاع عرض مناطق معتدله سبب تقویت قابل توجه ناوه ها گردیده و با ایجاد پدیده مانع - بلاکینگ - سبب افزایش عمر سامانه ورودی و ماندگاری بالاتر سامانه بر روی کشور گردید.    
ادامه مطلب ...

باران توام با طوفان تندری در راه خاورمیانه، احتمال سیلاب های ناگهانی در برخی از مناطق



در حالی که  طی روزهای اخیر فعالیت های شدید آب و هوایی در خاورمیانه خود را با سیلاب بزرگ ایران نمایان کرده بود، در حال حاضر، ناپایداری آب و هوایی در سوریه و اردن حاکم بوده که از طریق گردش سیکلونی سطوح پایین در راستای شرق - شمال شرقی حرکت خواهد کرد.


چندین پهنه آبی وجود دارد که سیستم را پشتیبانی می کنند که شامل دریای مازندران، مدیترانه و دریای سیاه می باشد.



به دلیل حرکت یک سیستم آب و هوایی بر فراز ایران ، بارندگی فراوانی در مناطق تحت تاثیر در پیش می باشد. هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی بیشترین تاثیر را خواهند داشت، اما مناطق اطراف آن نیز باید برای مواجه با آب و هوای بارانی آماده باشند.


ایران، عراق، عربستان سعودی، کویت، بحرین، امارات متحده عربی، قطر و عمان در 24 تا 48 ساعت آینده تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. انتظار می رود که فعالیت بارشی در سطح بالاتر با خطر سیلاب ناگهانی در برخی از بخش ها نیز همراه باشد.


علاوه بر این، ریزش باران طی روزهای 25 و 26 فروردین افزایش می یابد که به دلیل ماندگاری بیشتر سیستم (بلاکینگ)، ممکن است باعث وضعیت سیلاب احتمالی در ایران و عراق شود. بادهای مخرب به همراه سیلاب های ناگهانی و طوفان های تندری همچنین در کویت و عربستان سعودی محتمل است. انتظار می رود آب و هوا تنها پس از 27 فروردین آرام شود.

ادامه مطلب ...

پیش بینی کارشناسان در خصوص در پیش بودن یک دوره عمیق و طولانی کمینه فعالیت خورشیدی



این پیش بینی هفته گذشته توسط هیئت بین المللی کارشناسانی صورت گرفت که در کارگاه سالانه هوا فضا NOAA برای پیش بینی چرخه بعدی فعالیت خورشیدی گرد هم آمدند. اگر این چشم انداز صحیح باشد، شمار کم لکه های خورشیدی بین اوایل ژوئن 2019 تا سپتامبر 2020 به حداقل میزان خود رسیده و پس از آن یک رشد آهسته به سوی حداکثر فعالیت خورشیدی در چرخه 25 را بین سال های 2023-2023 خواهد داشت.



 لیزا اپتون، فیزیکدان خورشیدی سیستم فضایی می گوید:"ما انتظار داریم که چرخه 25 خورشیدی بسیار شبیه به چرخه 24 خواهد بود: یکی دیگر از ضعیف ترین بیشینه ها که قبل از آن کمینه ای طولانی و عمیق روی می دهد"


چرخه خورشیدی مثل یک آونگ است، هر 11 سال یا بیشتر، بین دوره های لکه های خورشیدی با شدت و کم، نوسان می کند. محققان با کشف چرخه فعالیت خورشید در قرن نوزدهم، سیر فعالیت های خورشیدی را دنبال کرده اند. همه چرخه ها یکسان نیستند. بعضی از آنها شدید هستند، با تعداد زیادی از لکه ها و رویداد شراره های انفجاری اما دسته دیگر چرخه ها ضعیف هستند، مانند جدیدترین دوره 24 خورشیدی، که در سالهای 2012-2014 با فعالیت نسبتاً کمی در اوج خود بود.

 

ادامه مطلب ...