آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل کلی شرایط آب هوایی بهمن ماه 97 بر اساس خروجی مدل تجربی SubX


بررس آخرین خروجی مدل تجربی SubX متشکل از برآیند 6 مدل آب و هوایی نشان می دهد که به طور میانگین طی بهمن ماه 97 گردش سیکلونی بر بخش وسیعی از ایران حاکمیت خواهد داشت که هسته آن بر روی دریا عمان و جنوب شرق کشور استقرار می یابد. این مرکز سیکلون مرهون گسترش واچرخندی در غرب منطقه می باشد. مراکز واچرخند بر روی منتهی الیه شرقی مدیترانه - شمال شرق آفریقا، شمال کاسپین استقرار داشته و به منطقه وسیع پرفشار Block  کننده غرب - شمال غرب روسیه منتهی می باشد این ساختار وسیع با آنومالی مثبت ارتفاع بواسط جابجایی ورتکس قطبی بر روی اروپا می باشد و شرایط زمستانی و سرد بر روی بخش هایی از این قاره طی یکماهه آینده غالب خواهد شد. 


جریانات برگشتی ناشی از پرفشار غربی بر روی آسیا مرکزی - میانه و سر انجام فلات ایران به صورت تقویت بادهای نصف النهاری (V-Wind) جنوبسو (شمالی) در ستون جو نشان می دهد که بخصوص از نیمه دوم بهمن ماه 97 می توان شرایط تقویت تراف های مورب آسیا یا نظایر آنها (کم فشارهای بریده ) بر روی منطقه شاهد باشیم که با ایجاد الگوهای بلاکینگ ماندایی نسبتا طولانی را خواهد داشت.


با نگاهی به نقشه میانگین آنومالی بادهای نصف النهار (V-Winds) تراز 850 هکتوپاسکال طی بهمن ماه 97 گسترش بادهای شمالی بر روی فلات ایران به وضوح مشخص می باشد که به سبب تقویت جریانات شمالی بر روی منطقه در طی بهمن ماه 97 بخصوص نیمه دوم آن ست. رنگ های سبز آنومالی بادهای نصف النهار شمالی (جنوبسو) و رنگ های صورتی بیانگر بادهای نصف النهار جنوبی (شمالسو) در تراز لایه 850 هکتوپاسکال می باشد. مناطق وسیعی از بالکان، جنوب شرق اروپا به سمت عرض های شمالی تر تحت تقویت بادهای جنوبی ستون جو واقع می باشند که ناشی از قرار گرفتن این مناطق در جلوی گردش سیکلونی قوی ناوه ورتکس مستقر بر روی غرب اروپا می باشد که با فرارفت جنوبی جریات همراه می باشد. همین وضیت به صورت بالعکس در منطقه ما و بر روی فلات ایران رخ می دهد که نتیجه آن فرارفت شمالی جریانات همراه بوده که به دلیل تضعیف مکانیسم همگرایی دریا سرخ بارندگی های دامنه های زاگرس می تواند از نیمه دوم بهمن 97 دچار کاهش ریزش ها گردیده و بالعکس بر روی نواحی مرکزی، بخش هایی از جنوب ، شرق و نیمه شمالی با بارش های موثر واقع شوند.  

ادامه مطلب ...

تحلیل وضعیت الگوی آب و هوا کشور طی بهمن1397



بررسی اطلاعات هواشناسی نشان می دهد که با رخداد پدیده گستت در ورتکس قطبی و استقرار الگوی پرفشار بر روی شمال اقیانوس اطلس (فاز منفی NAO) طی بهمن ماه 97 ، تقویت گردش سیکلونی عمیق بر روی اروپا موجب خواهد شد با تشدید واچرخندی بر روی نیمه شرقی دریا مدیترانه شاهد شکلگیری پشته پر ارتفاع بر روی شرق دریا مدیترانه، دریا سرخ، شمال شرق آفریقا و بطور کل بخش های غربی منطقه باشیم. نتیجه این امر چیزی نیست جز جابجایی غربسوی پشته پرارتفاع به سمت غرب که در پی آن الگوی سیکلونی عمیق بر روی نیمه جنوبی کشور، دریا عرب در تراز فوقانی جو شکل بگیرد. از نظر الگوی فشار طی بهمن ماه 1397 بر روی سرتاسر نواحی معتدله و جنب حاره اوراسیا آنومالی منفی فشار حاکمیت دارد که این وضعیت بر روی جنوب غرب آسیا با تضعیف زبانه های غربی پرفشار سیبری بر روی منطقه همراه بوده اما هسته مرکزی آن با تشدید فشار رو به روست و زبانه های جنوبی آن تا دریا عمان و بخش هایی از دریا عرب موجب ایجاد الگوی شیب فشاری / جریان بر روی این منطقه خواهد شد.



الگوی پتانسیل سرعت تراز فوقانی (CHI) نشان می دهد که طی نیمه اول بهمن ماه 1397 الگوی تقویت همرفت حاره (آنومالی منفی CHI) بر روی خلیج بنگال و شرق اقیانوس هند می باشد که با همگرایی جریانات لایه فوقانی بر روی پهنه فلات ایران همراه خواهد بود. روند شاخص MJO در این مدت قرار گرفتن نوسان بین فازهای 5 تا 7 خود می باشد که این شرایط سبب خواهد شد دست کم در طی دهه اول بهمن ماه 1397 بارندگی ها بر روی بیشتر مناطق کشور با کاهش نسبت به نرمال مواجه گردد این آنومالی منفی بارش بخصوص در بخش های غربی و دامنه های جنوب غربی زاگرس بارزتر خواهد بود که نتیجه آن چیزی نیست جز تضعیف مکانیسم های مرتبط با جبهه همگرایی دریا سرخ می باشد. 


در صورتی که الگوهای فعلی تغییر نیابند، با ورود شاخص MJO به فاز 7 خود با تقویت گردش سیکلونی در الگوی میدان باد بر روی دریا عرب و عمان و از طرفی گسترش زبانه های توده هوای پرفشار آسیا بر روی این منطقه موجب تشکیل جبهه مرطوب بر روی شرق و بخش هایی از جنوب کشور می گردد. این شرایط با عبور امواج کم ارتفاع غربی در عرض های شمالی تر کشور سبب تقویت بارش های در این مناطق و حتی بخش های مرکزی بعد از پایان دهه اول بهمن ماه بسمت اواسط آن گردد. 

ادامه مطلب ...

آبگرفتی و سیلاب در استان های جنوبغرب، سواحل دریا خزر و دامنه های البرز؛ برف و کولاک و کاهش دید در گردنه ها



همانطور که انتظار داشتیم، بارندگی ها ناشی از عبور امواج ناپایدار سامانه بارشزا مستقر روی شرق دریا مدیترانه طی ساعات گذشته از استان های واقع در جنوبغرب آغاز شد؛ در برخی از ایستگاه های واقع در استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان، یزد و ... گزارش بارندگی داشتیم. در طی ساعات آینده دامنه بارش ها بتدریج به سایر مناطق نیمه غربی کشور و از اواخر وقت به دامنه های البرز کشیده خواهد شد. طی روز پنجشنبه 27 دی 97 بارش ها بر روی کشور گسترده شده، بیشتر مناطق نیمه غربی،سواحل دریا خزر، دامنه های البرز، شمال شرق و همچنین بر روی جنوب غرب و با شدت ضعیف بر روی مناطقی از مرکز و دامنه های جنوبی زاگرس بارندگی ها را خواهیم داشت. شدت بارش طی فردا بر روی سواحل دریا خزر، ارتفاعات واقع بر روی دامنه های رشته کوه البرز و با شدت کمتر بر روی نواحی از شمال غرب و دامنه های جنوب غربی زاگرس پیش بینی می شود. طی روز جمعه 28 دی از شدت و گستره بارش ها کاسته شده و بارندگی ها محدود به بخش های شمالی برای نواحی از استان های حاشیه دریا خزر، دامنه های البرز و مناطقی از شمال شرق کشور خواهد بود که شدت بارش بر روی البرز شرقی و استان گلستان پیش بینی می شود.



لذا با توجه به شدت بارش ها، احتمال آبگرفتی معابر عمومی و همچنین وقوع کولاک و اختلال در تردد جاده های کوهستانی به شرح ذیل اعلام وضعیت می گردد:

ادامه مطلب ...

سردچال عمیق هوای کشور را به چالش خواهد کشید، آبگرفتگی ها، بارش برف، بروز کولاک و کاهش شدید دما از تبعات سامانه بسیار قوی ...



سامانه بسیار فعالی  در حال نزدیک شدن به منطقه می باشد، همانطور که در پست گذشته به سمع و نظر شما رسید، این سامانه از گسترش فرود بلند ورتکس قطبی فعال بر روی اروپا شکل خواهد گرفت. با توجه به اطلاعات نقشه های هواشناسی این سامانه طی روز چهارشنبه 26 دی 97 بر روی منتهی الیه شرقی دریای مدیترانه بشکل یک سردچال عمیق ظاهر خواهد شد. سامانه مذکور دارای هسته سرد بوده و توده های سرد ناشی از آن بر روی راس تراف به سمت عقب موج قرار دارد. از سوی دیگر این سامانه با ساختار دینامیکی خود با زبانه های کمفشار سطح زمین همراهی می گردد. لذا طی دو روز آینده روند افزایش دما هوا در بخش های شمالی کشور به سبب توسعه جریانات جنوبی سطح زمین و واچرخندی تراز بالایی جلوی ناوه بر روی ایران پیش بینی می شود. این افزایش دما در نوار ساحلی دریا خزر طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه بین 5 الی 10 درجه سلسیوس پیش بینی می شود.



با نزدیک شدن ناوه مذکور به غرب منطقه از اواخر وقت روز چهارشنبه از سمت غرب و شمال غرب کاهش دما آغاز خواهد شد و هوای گرم بر روی نیمه شرقی کشور استقرار می یابد. بتدریج این هوای سرد با کشیده شدن سامانه به داخل کشور طی روزهای پنجشنبه و جمعه به بخش های مرکزی و شرقی کشور گسترش خواهد یافت و بیشتر مناطق کشور با کاهش دما محسوسی مواجه خواهند شد. بطور میانگین این کاهش دما بین 6 تا 10 درجه سلسیوس پیش بینی می شود. باید توجه داشت این کاهش دما به همراه وزش بادهای نسبتا شدید در مناطق مختلف کشور خودنمایی خواهد کرد، لذا طی روز پنجشنبه تا اوایل وقت روز جمعه برای مناطق مرکزی و شرقی کشور همچون استان های اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان، شمال فارس و سیستان و بلوچستان همچنین نواحی جنوبی استان های حاشیه البرز جنوبی به سمت شمال شرق کشور همچون مرکزی، قم، جنوب استان تهران، سمنان و خراسان رضوی وزش باد پیش بینی می شود. این وزش باد طی روز جمعه بر روی دامنه های جنوب شرقی زاگرس همچون کرمان و سیستان بازر خواهد بوده و می تواند منجر به ایجاد گرد و خاک در برخی از مناطق شود. 


اثرات وزش باد همچنین سبب خواهد شد که خلیج فارس بخصوص در بخش های شمالی و مرکزی از اواخر وقت روز چهارشنبه تا جمعه متلاطم شود. خزر نیز طی روزهای پنجشنبه و جمعه طوفانی خواهد بود. 


هموطنانی که طی اواخر هفته قصد عزیمت به جاده های کوهستانی واقع در شمال غرب، زاگرس و البرز را دارند، آگاه باشند طی چهارشنبه شب 26 دی 97 با گسترش جریانات بارشی به جنوب غرب و غرب کشور بارندگی ها بر روی بخش از کشور آغاز خواهد شد، بارش ها بر روی دامنه های جنوب غربی کشور بسیار سنگین بوده و در ارتفاعات زاگرس با بارش سنگین برف  همراه می باشد، بتدریج بارش ها به بیشتر مناطق غربی کشور رسیده و طی روز پنجشنبه با گذر سامانه از فراز کشور بارش ها بر روی دامنه های البرز، سواحل خزر، بخش های مرکزی کشور کشیده شده بارش باران و در ارتفاعات بارش برف پیش بینی می شود. با توجه به وزش شدید باد، بارش برف در جاده ها با کولاک شدید و کاهش دید افقی همراه خواهد بود. بتدریج از اواخر وقت روز پنجشنبه و طی روز جمعه دامنه بارش ها به بخش های شمال شرق کشور کشیده خواهد شد و شاخه جنوبی سامانه نیز بر روی استان های جنوبی کشور از  فارس و بوشهر به هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان گسترش می یابد، بارندگی ها بر روی ارتفاعات کرمان در طی روز جمعه قابل توجه خواهد بود که امکان بروز آبگرفتگی در این مناطق وجود دارد. 


ادامه مطلب ...

سخاوتمندی دیماه 97 در آخرین هفته خود؛ دو موج بارشزا کشور را در بر خواهد گرفت، رخت سپید بر تن بسیاری از شهرها ...



با توجه به الگوی نقشه های هواشناسی با رخداد پدیده گرمایش ناگهانی استراتوسفری (SSW) در طی اوایل دیمه 1397، وردتکس قطبی (Vortex) نیمکره شمالی دچار گسستگی گردید که نتیجه آن در ابتدا تغییرحالت و ساختار ورتکس بوده و در ادامه سرانجام به چندین سلول (Split) شد. یکی از سلول ها ورتکس بر روی اوراسیا و مشخصا اروپا فعال ست که مرکز کمفشار زیر قطبی آن بر روی حوزه اسکاندیناوی واقع می باشد. استقرار مرکز توده هوای پرفشار بر روی اطلس با گردش آنتی سیکلونی خود موجب تداوم ریزش هوای شمالی بر روی منطقه اروپا گردیده که این منطقه فعال ورتکس بر روی اروپا با الگوی گردش سیکلونی موجب ریزش هوای سرد شمالی بر روی این قاره گردیده است. 



برونداد مدل های هواشناسی موئید این مطلب می باشد گسترش مورب روباد جبهه قطبی بر روی مدیترانه که با کاهش میزان ارتفاع ستون جو بر روی این پهنه آبی همراه می باشد تقویت امواج غربی را بر روی آن در پی خواهد داشت این امواج غربی ایجاد شده بر روی مدیترانه طی نوسان متعدد ورتکس قطبی به صورت تراف (فرود) با دامنه و طول موج قابل توجه طی اواسط هفته چهارم دیماه 97 ادغام شده و با حرکت شرقسوی خود محدوده جنوبی - جنوب شرقی آن به جنوب غرب آسیا (خاورمیانه) نزدیک می گردد و پر ارتفاع جنب حاره واقع بر روی ایران را تدریجا به سمت شرق خواهد راند. بر همکنش بین این دو توده آب هوایی با ویژگی های متفاوت، با افزایش گرادیان فشار/ دما  بر روی منطقه بشکل جریانات جنوب غربی - شمال شرقی موجب فرارفت هوای گرم و مرطوب از حوزه دریا سرخ  به سمت فلات ایران خواهد شد. 

ادامه مطلب ...