آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

چشم انداز آب و هوای کشور طی 14 روز آینده (نیمه اول اسفند 95)



طی فعالیت سامانه بارشی اخیر که طی روز های گذشته در سطح کشور فعال بوده ست وقوع بارش هایی را بر روی سواحل دریا خزر، شمال شرق، شرق، جنوب شرق ، نیمه جنوبی و برخی از مناطق مرکزی کشور  را خواهیم داشت. شدت بارش در طی هفت روز آینده منتهی به جمعه 6 اسفند 95 بر روی نواحی از جنوب شرق استان کرمان و نقاطی از  بخش های مرکزی سیستان و بلوچستان پیش بینی می شود. بر روی نیمه غربی  و دامنه های زاگرس بارش قابل توجهی در طی 7 روزه آینده منتهی به جمعه 6 اسفند دیده نمی شود. با حاکمیت این شرایط از اوایل هفته نخست اسفند ماه 95 تا روزهای واپسین، هوای سرد و غالبا بدون بارشی را در بیشتر نواحی کشور خواهیم داشت، عبور امواج ضعیفی از روز سه شنبه و همچنین روزهای پایانی هفته نخست اسفند 95 از جنوب غرب و جنوب کشور موجب می گردد که همچنان شرایط برای بروز برخی از رگبارهای خفیف و گذرا در این نواحی کم و بیش فراهم باشد.


ریزش هوای سرد شمالی بر روی سطح فلات کشور طی هفته اول اسفند ماه 95 سبب می گردد که در کل کشور میانگین دمای هوا در طی 7 روز آینده کمتر از میزان مقادیر بلند مدت واقع گردد. بیشترین سطح نابهنجاری دمایی بر روی دامنه های البرز غربی و شمال زاگرس شمل استان زنجان، کردستان، مرکزی، همدان، قزوین و در خراسان رضوی در شمال شرق پیش بینی می شود.



با توجه به چشم اندازهای ترسیم شدن راجع به نحوه رفتار شاخص زیر فصلی حاره ای مادن جولیان (MJO) که در طی آن شاخص مذکور طی 5 الی 10 روز آینده در شاخص های 8 تا 1 خود واقع خواهد شد، شرایط برای سرکوب همرفت بر روی حوضه خلیج بنگال، آب های جنوب شرقی آسیا و در مقابل تقویت همرفت بر روی شمال آفریقا، دریا سرخ، شبه جزیره عربستان و فلات ایران مهیا خواهد بود. این وضعیت به طور بالقوه شرایط را برای تشکیل همرفت را بر روی حوضه دریا سرخ و فلات ایران مناسب نموده و شرایط انقال رطوبت به سمت کشور را مساعد نشان می دهد. این وضعیت مولفه اقیانوسی هند به همراه چشم انداز وجود یک ناوه فعال دیگر موج غربی بر روی حوضه دریا سرخ در لایه تراز میانی جو، ما را بیش از پیش برای از سر گیری بارش ها بار دیگر در نیمه جنوبی، شرق و مرکز کشور امیدوار نموده است. 

 

ادامه مطلب ...

چشم انداز آب و هوای کشور طی 5 روز آینده (29 بهمن الی 3 اسفند 95)


با توجه به ادامه فعالیت سامانه بارش زا در سطح کشور برای استان های واقع در جنوب کشور، شامل استان های بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، بارش شدید باران، رعد و برق و آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها پیش بینی می شود. از این رو در نواحی مرکز و جنوب استان بوشهر، غرب، مرکز، جنوب، در استان فارس برای بخش های شرقی همچون کازرون، جهرم، قیروکارزین، داراب، نی ریز و غرب شیراز، در استان کرمان، همچون سیرجان، بافت، جیرفت، عنبرآباد و در استان هرمزگان در بخش های شمالی همچون حاجی آباد دارای بارش های بسیار شدید و قابل توجهی در 24 ساعت منتهی به بامداد روز شنبه 30 بهمن 95 را دریافت خواهند کرد. هسته های بارشی در این استان های در یک محدوه بین 50 الی 120 میلی متر در 24 ساعت قرار خواهند داشت.



طی بعد از ظهر تا اوایل وقت روز جمعه 29 بهمن 95 شدت بارندگی ها بر روی جنوب شرق استان فارس، شمال هرمزگان و نواحی غربی - مرکزی استان کرمان پیش بینی می شود. ضمن اینکه مقادیر بارش بر روی بخش های شمالی تر مانند غرب استان خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز بازر  که شاهد ریزش برف گسترده در استان خراسان رضوی خواهیم بود. در سواحل خزر شدت بالای بارش برف در استان گیلان بخصوص بخش های مرکزی و شرقی استان نیز به خوبی خودنمایی خواهد کرد و شرایط را برای تردد و رفت و آمد مختل و در برخی از  نواحی روستایی سبب بروز مشکلاتی نیز خواهد شد. از بامداد روز شنبه 30 بهمن 95 بارش ها از سمت نواحی غربی کشور بتدریج کاسته شده و انتظار داریم بارش ها آهسته به اتمام برسند. هسته های بارش های قابل توجه با حرکت شرقسوی سامانه در این زمان بر روی مرکز و بخش های جنوبی استان کرمان، شمال هرمزگان  و شمال شرق کشور برای استان خراسان رضوی و همچنین مناطقی از خراسان جنوبی خواهد بود . ضمن اینکه شدت بارش برف در استان گیلان بتدریج به نواحی شرقی استان کشیده خواهد شد.

 

ادامه مطلب ...

هشدار وقوع سیل در استان های حاشیه خلیج فارس و جنوب کشور؛ بازگشت چهره زمستانی به غرب کشور/ احتمال سرما قابل توجه در اوایل اسفند



 با توجه به نقشه های پیش یابی و آینده نگری؛


بسبب بارش های شدید و قابل توجه از نیمه دوم هفته چهارم بهمن 95 احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدت سیلاب در استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، غرب و مرکز هرمزگان و استان کرمان،  اختلال در تردد جاده های کوهستانی در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و ارتفاعات زاگرس جنوب شرقی به سبب بارش برف و زمستانی شده چهره ایران در غرب و جنوب غرب کشور پیش بینی می شود.


بر اساس نقشه های هواشناسی، شرایط برای شکل گیری  ناوه فعال بر روی غرب منطقه خاورمیانه فراهم می باشد. بدین ترتیب طی روزهای هفته پایانی بهمن 95 و احتمالا اوایل اسفند ماه،  امواج ناشی از مرکز فعالیت ناوه بر روی دریا سرخ، شرق مدیترانه ، ترکیه و دریا سیاه مهیا می باشد. بیشتر مناطق کشور از بخش های غربی و جنوب غرب، جنوب، نیمه شمالی، شرق و شمال شرق کشور از این بارش های مطلوب بهره مند خواهد شد. شدت بارش ها در کل بر روی استان های واقع در سواحل خلیج فارس و جنوب غرب کشور مانند: چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، غرب و مرکز استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شمال غرب، غرب و دامنه های البرز خواهد بود. از این رو طی هفته پایان بهمن ماه 95 خطر وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر عمومی برای استان های  چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس، غرب و مرکز هرمزگان و کرمان وجود داشته باید تمهیدات لازم برای مقابه با این وضعیت احتمالی اتخاذ گردد.



 همچنین به سبب شدت بارش برف بر روی دامنه های زاگرس جنوب غربی برای استان های چهار محال و بختیاری، لرستان، غرب و جنوب غرب اصفهان، ارتفاعات نیمه شمالی فارس، کرمان و به طور کل سرتاسر شمال غرب و دامنه های شمالی، مرکزی زاگرس و رشته کوه البرز به سمت شمال شرق بارش برف سبب  اختلال در تردد جاده های کوهستانی و حاکمیت چهره زمستانی خواهد شد



در نتیجه چهره برفی و زمستانی به خیلی از مناطق بویژه در غرب و جنوب غرب ایران باز خواهد گشت.


ادامه مطلب ...

چشم انداز الگوهای آب و هوا طی بهمن؛ بارشهای موثر و نافع طی بهمن و اوایل اسفند 95



بر اساس بررسی آخرین جروجی مدل های هواشناسی، طی بهمن ماه 95 سطح بارش های کشور به حدود نرمال های بلند مدت این موقع از سال نزدیک شده، در برخی از نواحی این میزان بارش ها فراتر از نرمال های بلند مدت خود خواهد بود، نیمه جنوبی بویژه جنوب شرق، نواحی از مرکز و نیمه شرقی از جمله مناطقی هستند که به طور کل طی بهمن ماه 95 از بارش های فراتر از نرمال مقادیر بلند مدت برخوردار خواهند بود. بارش ها در خط سواحل خزر عمدتا در محدوده هنجارهای بلند مدت باقی مانده، اما در برخی از نواحی شمال غرب و میانه غربی کشور به نظر می رسد بارندگی های بهمن ماه متمایل به کمتر از میزان نرمال های بهمن ماه ریزش نماید. 


در سایر نواحی کشور از جمله استان های واقع در امتداد دامنه های البرز بارش های بهمن ماه 95 تفاوت قابل توجهی نسبت به حدود نرمال های بلند مدت را نشان نمی دهد.


از نظر دمایی با توجه به خروجی نقشه نابهنجاری میانگین دمای یکماهه آینده، متوسط دما هوا در نیمه شمالی و شرق کشور در حدود 1 الی 2 درجه سلسیوس کمتر از نرمال بوده، در غالب نواحی مرکزی کشور در حدود رنج نرمال بهمن ماه واقع خواهد بود، در برخی از نواحی جنوب غرب، غرب، شمال زاگرسو امتداد حاشیه دریا خلیج فارس بین 0.5 تا 1 درجه سلسیوس دما هوا طی بهمن ماه 95 فراتر از نرمال های بلند مدت واقع خواهد بود.



طی بهمن ماه 1395 چشم انداز مجموع بارش کشور دارای سه هسته اصلی بارندگی می باشد:


1- هسته اول بر روی ارتفاعات زاگرس واقع در غرب و جنوب غرب کشور با بیشینه 125 الی 140 میلی متر در 30 روز.

2- هسته دوم بر روی کرانه های جنوب غربی دریا خزر واقع در استان گیلان با بیشینه 115 الی 130 میلی متر در 30 روز.

3- هسته سوم بر روی جنوب شرق کشور با بیشینه 90 الی 100 میلی متر در 30 روز.


سیمای برف تجمعی یکماهه طی بهمن 95 در سطح کشور نشان دهنده تمرکز پوشش برف بر روی شمال غرب کشور، دامنه های البرز و دامنه های زاگرس می باشد. هسته های اصلی بارش برف تجمعی طی بهمن 95 بر روی ارتفاعات جنوب غرب استان آذربایجان غربی و غرب کردستان، ارتفاعات زاگرس مرکزی بر روی استان های جنوب شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و نواحی از استان کهکیلویه و بویر احمد در جنوب غرب کشور و بالاخره دامنه های میانی البرز غربی در استان های گیلان و مازندران می باشد. با توجه به چشم انداز دماهای کمتر از نرمال بر روی نیمه شمالی (بویژه نوار شمالی) و شرق کشور و همینطور چشم انداز دمایی تقریبا نزدیک به نرمال در نواحی غربی به نظر می رسد، تقویت پوشش برف در ارتفاعات کشور را داشته باشیم و تا حدودی کمبود ذخیره برفی ماه گذشته (دی 95) را جبران نماید. 

  ادامه مطلب ...