آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

آیا لانینا می تواند جهان را از رکودهای گرمایش محافظت نماید ؟



 سی ان ان، بن وستکات، مترجم: مهرداد شهبازی 

پنجشنبه 28 مرداد 1395 


سی ان ان - طبق بررسی های سازمان ناسا، ژوئیه 2016 در ردیف شکست رکورد دمای جهانی قرار گرفته و گرمترین ماه جهان تا کنون بوده است. اما ممکن است تغییرات در غالب یک الگو آب و هوا لانینای در حال توسعه (از سال 2017) در راه باشد



روز سه شنبه (۱۶ ژوئیه) ناسا در بیانیه ای تائید گرمترین ژوئیه تاکنون را صادر کرد که  با احتساب دماهای هوا و سطح دریا، تقریبا یک درجه تمام بالاتر از حد میانگین در مقایسه با اندازه گیری های سال های بین ۱۹۵۱ الی ۱۹۸۰ می باشد. 

 

ادامه مطلب ...

جولای 2016 گرم‌ترین ماه تاریخ زمین یا دست‌کم گرم‌ترین ماه این سیاره از اواخر قرن نوزدهم !



آمارها نشان می‌دهند ماه جولای سال ۲۰۱۶، یعنی ماه گذشته‌ی میلادی، گرم‌ترین ماه تاریخ زمین یا دست‌کم گرم‌ترین ماه این سیاره از اواخر قرن نوزدهم به بعد بوده است


جولای ۲۰۱۶ ؛ گرم‌ترین ماه تاریخ جولای 2016 ؛ گرم‌ترین ماه تاریخ شاید هنوز افرادی باشند که لجوجانه گرم شدن کره‌ی زمین در اثر فعالیت‌های تولیدی بشر را انکار می‌کنند یا این پدیده را صرفا پدیده‌ای مقطعی می‌بینند که اگر به حال خودش رهایش کنیم درست می‌شود. اما ظاهرا این طور نیست. 



آمارهای مختلف نشان می‌دهند دمای زمین، دست‌کم در صد سال گذشته، به صورت خطرناکی در حال افزایش بوده است. بر اساس همین آمارها، ماه جولای امسال هم رکورد گرم‌ترین ماه تاریخ را شکسته است. ماه جولای (یعنی تیر و مرداد خودمان) همیشه گرم‌ترین ماه سال محسوب می‌شود. زیرا این ماه‌ها گرم‌ترین ماه‌های تابستان در نیم‌کره‌ی شمالی محسوب می‌شوند. درست است که در همین زمان اهالی نیم‌کره‌ی جنوبی در زمستان به سر می‌برند، اما به طور کلی نیم‌کره‌ی شمالی به دلیل داشتن نسبت بالاتر زمین به دریا، تغییرات حرارتی بیشتری هم دارد.

 

ادامه مطلب ...

کمینه گراند، آیا ما اکنون در آغاز ورود به یک دوره کاهش فعالیت خورشید برای چندین دهه هستیم ؟ !



سیر فعالیت خورشیدی (Solar Activity) ۤدر یک چرخه تقریبا 11 ساله تبیین می گردد. چرخه ای از رخدادها که با فراز و فرودهایی در تعداد و اندازه هر 11 سال یکبار تکرا می گردند



فعالیت خورشیدی به هر گونه فرآیند یا فعل و انفعالاتی همچون:


- لکه های خورشید (Sun Spot)

- بادهای خورشیدی (Solar Wind)

- شراره ها (flares)

- فوارن های تاج خورشیدی (Ejection Coronal Mass)

و...


اطلاق می گردد. 


لکه ها خورشیدی طوفان های مغناطیسی عظیمی هستند که نشان دهنده بخش سرد تر  و تاریک تر خورشید می باشند. در دوره بیشینه فعالیت خورشید ظهور لکه های خورشید انرژی بیشتری را نسبت به دوره کمینه ساطع می کند (حدود ۱ درصد یا بیشتر). نواحی روشن تر اطراف لکه ها انرژی بیشتری را ساطع می کنند به طوریکه تاریکی ناشی از لکه ها را جبران می نمایند. 


این چرخه 11 ساله همیشگی نیست

ادامه مطلب ...

آپدیت دمای جهانی دانشگاه هانستویل آلاباما (UAH): دمای جهانی برای ژوئیه 2016: 0.39+ درجه سلسیوس



دوشنبه، اوت 1، 2016


دما ژوئیه کمی از سقوط آزاد قبلی باز یافت...



نسخه 6.0  ناهنجاری متوسط ​​دما جهانی  در وردسپهر پایینی (LT) برای ژوئیه 2016 معادل 0.39 درجه سلسیوس است، کمی بالاتر از ماه ژوئن 2016 به میزان 0.34 درجه سلسیوس:


  ادامه مطلب ...