آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل نقشه های هواشناسی طی هفته سوم و چهارم بهمن 96



بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که مرکز پر ارتفاع آزور با حرکت به سمت شرق و گسترش به سمت عرض های بالاتر موجب بلاک منطقه ما طی هفته پیشرو (هفته سوم بهمن 96) خواهد شد. همانطور که در نقشه ذیل مشاهده می شود، مرکز پر فشار آزور بر روی شمال آفریقا استقرار داشته، گسترش شمالسوی پشته حاصل از آن با محوریتی مورب تا دریا سیاه، موجب شده که بر روی کشور آرایش الگوی پایدار شمالغربی شکل گرفته، این الگو همواره سبب ایجاد پایداری و در نتیجه آسمان صاف و کاهش بارندگی در بیشتر مناطق کشور خواهد شد. طی روز سه شنبه 17 بهمن 96، عبور یک موج تراز میانی را از دریا خزر و شمال شرق کشور خواهیم داشت که عمیق تر شدن تراف ناشی از آن در نیمه شرقی، موجب کاهش نسبی دما هوا و رخداد بارندگی برف و باران در مناطقی از نوار ساحلی خزر، شمال شرق، دامنه های البرز شرقی و حتی در ارتفاعات استان کرمان خواهد شد. در صورت استمرار در الگوهای فعلی، طی هفته چهارم بهمن ماه 96 بیشتر مناطق کشور شاهد عبور موج های متعدد ناپایدار، ناشی از فعالیت چرخندی (سیکلونی) ناوه عمیق بر روی اروپا خواهد بود. این امواج با محاسبات فعلی، طی روزهای یکشنبه 22 و سه شنبه 24 بهمن 96 از فراز کشور عبور کرده، موجبات بارش برف و باران در بسیاری از مناطق کشور خواهند شد.



طبق آنچیزی که ما از الگوی های پیش یابی بارندگی می توانیم استنباط کنیم، در مجموعِ فعالیت بارشی سامانه های یاد شده، در بسیاری از مناطق کشور همچون غرب، جنوب غرب، سواحل دریا خزر، دامنه های البرز، مناطقی از شمال شرق و بصورت ملایم تر بر روی مناطقی از شرق و مرکز کشور، ریزش برف و باران طی هفته آخر بهمن ماه 96 انتظار می رود. 

ادامه مطلب ...

الگوی دو قطبی لایه تراز میانی جو طی یکماهه آینده / دور ه پر بارش در راه هست ...


بررسی نقشه های میان مدت نشان می دهد که ظرف یکماهه آینده منطقه اروپا شاهد یک الگوی متضاد دو قطبی در آرایش تراز میانی جو خواهد بود که در پی آن در عرض های بالاتر رخداد پر ارتفاع/پرفشار و در عرض های پایین تر رخداد کم ارتفاع / کمفشار حاکمیت خواهد یافت.

همانطور که از نقشه ذیل بر می آید، بر روی اسکاندیناوی الگوی گردش واچرخندی به منزله حاکمیت پر ارتفاع بوده و بر روی مدیترانه کم ارتفاع منجر به گردش چرخندی می گردد، چرخندی بر روی مدیترانه سبب گسترش زبانه های توده هوای کمشار بر روی سرتاسر مدیترانه، شمال آفریقا، دریا سرخ و بخش هایی از شبه جزیره عربستان می گردد. نکته مثبت اینکه با توجه به آرایش محور جت استریم جنب حاره، خطوط میانگین هم ارتفاع تراز میانی بر روی غرب خاورمیانه، بجهت جنوب غرب - شمال شرقی قرار گیرد که این وضعیت نشان دهنده فراهم شدن الگوی گرادیان مناسب و تاثیر گذاری سامانه های بارشی طی یکماهه آینده بر روی منطقه ست.



نقشه بارشی نیز موئید این مطلب می باشد که بر روی سرتاسر حاره تا شمال آفریقا، دریا سرخ، شبه جزیره عربستان، غرب ایران و حوضه خلیج فارس مقادیر ناهنجاری نرمال شده بارندگی طی یکماهه آینده متمایل به بالا تر از حد نرمال می باشد، این الگو نشان می دهد که سامانه های مهاجر غربی در پس حرکت خود از منطقه مدیترانه و شمال آفریقا همپیوندی خوبی با عوامل حاره (جنوبی) ایجاد می نمایند و تشکیل رودخانه های اتسمفری در منطقه ذکر شده یکی از وجه های این موضوع می باشد.
ادامه مطلب ...

از هفته انتهایی بهن ماه 96 منطقه ما احتمالاً وارد یک دوره مرطوب می شود



بررسی پارامترهای مختلف آب و هوایی نشان می دهد که از هفته انتهایی بهن ماه 96 منطقه ما احتمالاً وارد یک دوره مرطوب می شود، از جمله پارامترهای مورد بررسی وضعیت شاخص همرفت فعال حاره (MJO)، شاخص AO/NAO و الگوی تراز 500 هکتوپاسکال نشان دهده فراهم شدن شرایط جهت شکل گیری امواج ناپایدار و تاثیر گذاری آن ها بر روی منطقه و کشور می باشد



با توجه به وضعیت شاخص MJO که هم اکنون بتازگی وارد فاز 6 قوی خود شده ست، به نظر می رسد از اواسط بهمن ماه 96 شاخص وارد فاز 7 قوی شود، این فاز بیانگر استقرار ناحیه همرفت حاره بر روی غرب اقیانوس آرام بوده و با تشکیل هسته های بارندگی بر روی این منطقه مصادف ست، از اواسط بهمن به سمت هفته واپسین آن، حرکت شرقسوی ناحیه همرفت موجب استقرار آن بر روی نیمکره غربی و غرب آفریقا خواهد شد. در این شرایط تراف موج های بلند چیره بادهای غربی عمیق تر شده و بر روی منطقه مدیترانه جانمایی می شوند، از طرف دیگر جریانات جنوبی مانند تشکیل رودخانه های اتمسفری از حاره آفریقا به سمت امواج غربی فزونی یافته و همگرایی بر روی دریا سرخ تقویت می گردند که همگی مصادف با ابرناکی فراتر از نرمال منطقه خاورمیانه و ایران خواهد بود که با شاخص OLR منفی نشان داده می شود. 

ادامه مطلب ...

سرما و بارش برف با توده هوای زمستانی در راه ایران ...



طی روزهای آینده، افزایش ابر، وزش باد، کاهش شدید دما و بارش برف و باران نتیجه ورود سامانه بارشزا به سطح کشور می باشد.


نقشه های هواشناسی نشان می دهد، که یک مرکز سامانه سردچال بسته بر روی منتهی الیه شرق مدیترانه بسته شده ست و به موازات حرکت آن به سمت شرق مرکز توده هوای پرفشار شمالی از عرض های بالاتر آن را همراهی می کند. طبق محاسبات انجام شده این سردچال سبب ارسال امواج ناپایدار تا روز شنبه 7 بهمن در بخش های غرب و جنوب غرب، شمال غرب، سواحل دریا خزر، دامنه های البرز و با شدت کمتر بخش هایی از شمال شرق و مرکز کشور خواهد شد، پیامد آن افزایش ابر، وزش باد، بارندگی و کاهش دما خواهد بود. 

با توجه به ماهیت سامانه، بارندگی را در شمال غرب، زاگرس، البرز با بارش برف و کولاک، کاهش دید افقی و مه گرفتگی توام خواهد بود که با
 افت دما از روز شنبه بخصوص از شب، بارندگی ها در بخش جلگه ای استان گیلان و در شهرهای واقع در دامنه های جنوبی البرز بتدریج تماماً به صورت برف نمایان خواهد شد.



تا روز شنبه 7 بهمن امواج ناپایدار مشاهده شده ناشی از امواج فرعی حاصل از پادساعتگردی سردچال بسته بروی غرب خاورمیانه خواهد بود، اما از روز شنبه اواسط وقت مرکز سردچال به غرب کشور کشیده خواهد شد. طی روز شنبه 7 بهمن ضمن تشدید و گسترش بارندگی ها، اکثر مناطق شمال غرب، غرب حتی جنوب غرب و دامنه های جنوب غربی زاگرس، سواحل خزر، دامنه های البرز و استان های واقع در حاشیه جنوبی آن و سپس از اواخر وقت بشکل خفیف در مناطقی از شمال شرق شاهد بارندگی خواهیم بود که بتدریج از بعد از ظهر و طی ساعات شب در  بیشتر مناطق ریزش ها به شکل برف نمایان می گردد.

ادامه مطلب ...