آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

طی پنج روز آینده 25 استان درگیر بارندگی ها خواهند بود، احتمال آبگرفتگی و خطر وقوع صاعقه در برخی مناطق کشور



بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهند که طی 5 روز آینده بر روی مناطق مختلف کشور در طی ساعات بعد از ظهر و اوایل شب شرایط برای رخداد ناپایداری ها فراهم خواهد بود. لذا برای مناطقی همچون شمال غرب، دامنه های زاگرس، البرز، بخش هایی از مرکز و دامنه های جنوبی زاگرس طی بعد از ظهرها و اوایل شب رشد ابرهای همرفتی، وزش باد، رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود. شدت بارش ها طی این مدت در برخی از مناطق شمال غرب برای استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل،  کردستان، زنجان، شمال زاگرس مناطقی از استان های همدان، مرکزی، ارتفاعات البرز در استان های قزوین، البرز، تهران ، جنوب شرق گیلان و جنوب مازندران و همچنین نقاطی از بخش های مرکزی همچون استان اصفهان  پیش بینی می شود. به سبب شدت بارش ها و کوتاه بودن مدت بارندگی ها، امکان افزایش رواناب های سطحی و به دنبال آن آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن آب رودخانه ها در مناطق یاد شده وجود دارد.



در برخی از مناطق بخصوص در شمال غرب، ارتفاعات زاگرس و البرز احتمال ریزش تگرگ و خطر وقوع صاعقه دور از انتظار نخواهد بود.


از نظر دمایی بواسطه وجود ناپایداری ها و وقوع ابرناکی و بارندگی در امتداد رشته کوه زاگرس و بخش هایی از مناطق شمالی و شمال غربی کشور روند نسبی کاهش دما تا روز چهارشنبه تداوم خواهد داشت، اما همچنان هوای گرم بر روی نوار ساحلی استان های گیلان، مازندران و گلستان تداوم می یابد. در نیمه شرقی کشور سطح دماهای روزانه بطور نسبی تا روزهای پایانی هفته افزایشی خواهد بود.


به سبب تقویت جریانات جنوبی و فرارفت هوا گرم، میزان دما هوا بخصوص برای سواحل دریا خزر و  نوار شمالی کشور از  پنجشنبه و طی روز جمعه بطور نسبی افزایش می یابد.


هشدار اولیه در خصوص گسترش طوفان های سیکلونی حاره به سوی دریا عرب و خلیج بنگال



در حالی که دریای عربی و خلیج بنگال برای گسترش سیکلون های حاره مورد ارزیابی و توجه قرار می گیرد، دماها در شمال هند به حدخطرناکی طی هفته های پیشرو بالا خواهد رفت.


پس از گسترش چند طوفان تندری در شمال غرب هند طی  اواخر هفته گذشته،با افزایش میزان فشار در اوایل هفته جاری در سراسر منطقه موج گرما مجددا تشدید می شود. این شرایط به مانند یک  اهرم  موجب گسترش مضاعف هوا حاره  بوده و سبب بالاترین مشاهدات دماهای چالشی در سال جاری می شود. 


چنین گرمائی برای میلیون ها انسان و حیوانات در سراسر شمال هند خطرناک است. 



همانطور که شمال هند متحمل تداوم گرمای سوزاننده می شود، ممکن است در برهه ای که  هنوز مونسون ماه ژوئن آغاز نشده، توجهات بروی  دریای عرب و خلیج بنگال جهت توسعه سیکلون های حاره متمرکز گردد. 


طی هفته جاری آب و هوای ناپایدار برفراز این دو پهنه آبی می تواند به یک طوفان سازمان یافته تر تبدیل شود. 


هواشناس AccuWeather ایوان دافی گفت: "شرایط آب و هوایی در دریای عرب برای تقویت سامانه های کمفشار به یک کم ارتفاع یا طوفان سیکلونی در اواخر هفته مساعد خواهد بود." 

ادامه مطلب ...

مونسون هند 29 می به کرالا می رسد؛ پیش بینی های اداره هواشناسی هند حاکی از آغاز زود هنگام مونسون تابستانه



ترجمه: مهرداد شهبازی
منبع: The Times of INDIA

احتمالا مونسون هند در 29 مه به کرالا می رسد پیش بینی های اداره هواشناسی هند (IMD) حاکی از آغازگری زودهنگام مونسون جنوب غربی می باشد.

نکات برجسته: 
  • این سومین سال متوالی است که IMD یک موسمی نرمالی را پیش بینی کرده است.
  •  بارش بین 96 تا 104 درصدLPA طی موسمی ژوئن-سپتامبر نرمال در نظر گرفته می شود. 
  • اداره هواشناسی هند پیش بینی خود را همراه با چشم اندازهای مناطق مختلف و ماه ها در اوایل ژوئن به روز می کند. 



پیش بینی فصلی مونسون 2018 - مدل ECMWF

انتظار می رود مونسون در روز 29 ماه مه، در کرالا - سه روز پیش از تاریخ طبیعی خود در سرزمین اصلی هند شروع به فعالیت کند. 

اداره هواشناسی هند (IMD) روز جمعه در حالی احتمال ورود زودهنگام مونسون را پیش بینی نمود که اعلام کرد: "انتظار می رود مونسون جنوب غربی در 29 مه با ضریب خطای 4 ± روز بر فراز کرالا قرار گیرد."

 موسمی جنوب غربی معمولا با انحراف معیار حدود هفت روز در کرالا قرار می گیرد. این رویداد، نشان از شروع فصل بارندگی در منطقه و گسترش رو به شمال آن را نشان می دهد و به دماهای داغ تابستانه برفراز مناطق خاتمه می دهد. 
ادامه مطلب ...

پیش بینی وضعیت جوی کشور طی تابستان 1397 (بخش اول: بررسی شاخص ها و عوامل اقلیمی موثر)




1- شاخص النینو _ نوسان جنوبی (ENSO)؛ 

شاخص نینو اقیانوسی (ONI) طی سه ماهه فوریه - آپریل 2018 به 0.6- درجه سلسیوس رسید.طی زمستان 96 بر روی آب های حاره اقیانوس آرام رویداد لانینا (مقادیر ONI معادل 0.5- یا سردتر برای 5 ماه متوالی) گزارش شد که کمترین میزان ONI  معادل 1- درجه سلسیوس بوده که بیانگر شدت لانینا با درجه متوسط می باشد. 

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در مرکز پیش بینی اقلیمی (CPC)  گذار وضعیت لانینا به وضعیت خنثی (ENSO-Neutral) صورت خواهد گرفت و وضعیت خنثی تا پاییز 97 تداوم خواهد داشت. با توجه به اینکه سطح دما آب های زیر سطحی در ناحیه شرق - مرکزی و شرق حاره اقیانوس آرام نرمال تا زیر نرمال می باشد. به نظر می رسد که احتمال رو به افزایشی برای رخداد فاز گرم ENSO (النینو) طی زمستان 97 وجود داشته باشد.  
ادامه مطلب ...

فعالیت سامانه بارشزا به کشور طی روزهای سه شنبه لغایت جمعه مورخ 18 الی 21 اردیبهشت 97



طی بررسی نقشه های هواشناسی سامانه ای که بر روی غرب منطقه واقع شده ست طی امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 97 فعالیت خود را از سمت شمال غرب و  غرب کشور آغاز نمود. بطوریکه در استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، شمال خوزستان، زنجان، قزوین، همدان، اراک، لرستان، قزوین، البرز، تهران  و قم در برخی از ایستگاه های هواشناسی برای ساعاتی گزارش بارش باران و وزش باد مخابره شد.



اگر بخواهیم وضعیت بارشی این سامانه را تشرح کنیم به این صورت می باشد که:


1- برای 24 ساعت اول(منتهی به بعد از ظهر چهارشنبه 19 اردیبهشت 97)؛ عمده بارش ها بر روی دامنه های زاگرس مرکزی شامل استان های ایلام، لرستان، کرمانشاه، غرب کردستان و جنوبغرب آذربایجان غربی، ارتفاعات در شمال خوزستان و غرب اصفهان خواهد بود. بطوری که هسته بارندگی بر روی مناطقی از لرستان تا بیش از 70 میلی متر پیش بینی می شود.

2- برای 24 ساعت دوم (منتهی به بعد از ظهر پنجشنبه 20 اردیبهشت 97)؛ ضمن کاسته شدن از شدت بارش ها در شمال غرب کشور، در غالب مناطق کشور با پدیده بارندگی مواجه خواهیم بود که شدت بارش در دامنه های جنوب غربی زاگرس و البرز مرکزی پیش بینی می شود، لذا برای مناطقی از استان های خوزستان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمدا، اصفهان، لرستان، ایلام، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم و ارتفاعات رشته کوه البرز رشد ابر، رگبار، رعد و برق وزش باد شدید و در پاره ای از مناطق مستعد ریزش تگرگ و احتمال آبگرفتگی عمومی و بالا آمدن آب مسیل ها پیش بینی می شود. 

3- برای 24 ساعت سوم (منتهی به بعد از ظهر جمعه 21 اردیبهشت 97)؛ دامنه بارش ها به بخش های مرکز، شرق و شمال شرق کشور متمرکز خواهد بود. شدت بارش بر روی مناطقی از استان های خراسان رضوی، جنوبی، یزد و شمال کرمان پیش بینی می شود. بلافاصله وارد عمل شدن سامانه دوم از سمت غرب و شمالغرب کشور را خواهیم داشت که شروع مجدد بارندگی ها بر روی نوار غرب و شمال غرب کشور  پیش بینی می شود.

شایان ذکر ست طی 24 ساعت سوم، شدت بارندگی ها در برخی مناطق مرتفع شمال غرب آذربایجان شرقی، اردبیل، دامنه های البرز و بخش هایی از دامنه های جنوب غربی زاگرس طی این مدت بارز بوده و میتواند منجر به طغیان آب رودخانه های و جاری شدن رواناب ها گردد.