آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

وقوع بارندگی های سیل آسا، آبگرفتگی ها و بارش برف رهاورد سامانه طوفانی اخیر، ورود سامانه های شمالی در نیمه دوم هفته!


سامانه ای که چند روزی است در مورد آن صحبت می کنیم، در ادامه فعالیت خود سبب وقوع بارندگی های گسترده ای در اقصی مناطق کشور شد، بارندگی ها در نیمه غربی، مرکز و مناطقی از شمال کشور چندان قابل توجه نبود، تنها بر روی کرانه های ساحلی شمالی کشور بر طبق آمارهای دریافتی بارش های نسبتاً خوبی از این سامانه گزارش شد، اما بارندگی ها بر روی نیمه شرقی و بخصوص استان های واقع در جنوب کشور قابل توجه بوده است. بطوری که بیشترین میزان بارش ها بر روی نواحی جنوبی فارس و کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است. بالاترین میزان بارش دریافتی طی 24 ساعت منتهی به صبح روز شنبه 21 دیماه از ایستگاه هایی همچون رودان 102.8، بندر عباس 92.7 و بستک با 91.5 میلی متر واقع در استان هرمزگان گزارش شد. 

طبق هشدارهایی که به دفعات در پست های مختلف داده شد، آبگرفتگی و سیلاب در برخی از نواحی استان های جنوبی و بارش برف و انسداد جاده های کوهستانی در نواحی شمال شرق، شرق، مرکز، ارتفاعات جنوبی و برخی نقاط شمالی کشور گزارش شد.

در استان هرمزگان وقوع آبگرفتی ها در جزیره قشم و معابر بندر عبارس گزارش شد. به نظر می رسد بیشترین میزان حجم آبگرفتی ها از روستاهای واقع در شهرستان جاسک بوده که سبب تعطیلی مدارس روستاهای این شهرستان شد. در استان سیستان و بلوچستان بارش ها در همه شهرستان های استان سیل آسا گزارش شد، در 24 ساعت منتهی به شب گذشته میزان ریزش ها در نیکشهر واقع در جنوب غرب استان به 186 میلی متر رسید. این بارش ها سبب تعطیلی مدارس برای دومین روز متوالی شد، به سبب بارش های شدید و طغیان آب رودخانه ها انسداد در محورهای اصلی و فرعی را در سطح استان شاهد بودیم. همچنین با توجه به پیش بینی های ورود سیلاب از افغانستان از ورودی جریکه به رودخانه هیرمند به سمت ایران به نظر می رسد این سیلاب به زودی به سد زهک برسد. 

 با رخداد برودت هوا، بارش برف در بخش هایی از کشور بخصوص در نواحی مرکزی و شرقی کشور خبر ساز شد. بطوری که بارش برف بر روی استان خراسان جنوبی در شهرهای بیرجند (اولین برف سال 98)، فردوس و نهبندان، سبب تعطیلی مدارس و انسداد در برخی از محورها شد. در یزد پس از 6 سال و شهرهای سردسیر استان همچون تفت بارش برف گزارش شد، در برخی محورهای مواصلاتی استان یزد همچون تفت - ابرکوه، محور یزد به طبس و روستای ده بالا، سانیچ سخوید و بیداخوید تردد با تجهیزات زمستانی همچون زنجیر چرخ امکان پذیر شد! در خراسان رضوی بارش برف سبب اختلال یا انسداد برخی از محورهای ارتباطی در این استان شد؛ در جاده های جغتای - سبزوار و جوین بارش شدید برف سبب در راه ماندن خودروها و گرفتاری 35 مسافر شد، در استان فارس نیز بارش برف در شهرهایی همچون آباده، اقلید و سپیدان نیز سبب تعطیلی مدارس شد. 

با توجه به هشدارهای قبلی مبنی بر کاهش شدید و قابل توجه دما در مناطق مختلف کشور، خروجی مدل های دمایی موئید این مطلب می باشد که طی 5 روز آینده عمده کاهش دما هوا بر روی نیمه شرقی، دامنه های جنوبی زاگرس و جنوب کشور متمرکز خواهد بود:

با توجه به وجود برف بر روی سطح زمین، افت دما هوا بخصوص بر روی دماهای کمینه شبانگاهی که در برخی از نواحی کوهستانی شمال شرق، نیمه شرقی و ارتفاعات زاگرس جنوبی، وقوع یخبندانهاو پدیده یخ زدگی تاسیسات را در پی خواهد داشت:

کمینه یکشنبه 22 دی 98

کمینه دوشنبه 22 دی 98

کمینه سه شنبه 23 دی 98

خروجی مدل های هواشناسی از آینده نگری الگوی آب و هوای منطقه نشان دهنده تقویت یک توده هوای پرفشار در غرب خاورمیانه می باشد بطوری که سرتاسر غرب منطقه تا حوزه بالکان تحت تاثیر یک پشته پرارتفاع واقع خواهد شد، با تقویت الگوی گردش واچرخندی بر روی دریا سیاه ریزش جریانات بر روی فرود بلند آسیا تقویت می گردد، این الگوی جریانات شمالی غربی با ماندگاری هوای سرد تا پایان هفته بر روی کشور همراه بوده و به دنبال آن ما طی نیمه دوم هفته میزبان 2 سامانه کم ارتفاع دامنه کوتاه خواهیم بود؛ اولین سامانه طی روز دوشنبه 22 دی ماه از شرق دریا سیاه وارد شمال غرب کشور شده و در امتداد دامنه های رشته کوه زاگرس به سمت عرض های جنوبی کشور پیشروی می نماید. عمده فعالیت سامانه طی روز دوشنبه بر روی شمال غرب، زاگرس شمالی و غرب سواحل شمال کشور (استان گیلان) به صورت بارش برف و باران خواهد بود. شاخه جنوبی این سامانه طی روز سه شنبه به بخش های جنوبی تر بر روی دامنه های مرکزی و جنوبی زاگرس کشیده خواهد شد، ضمن آنکه شاخه شمالی آن به نواحی مرکزی تا شرق سواحل شمالی کشور و بخش هایی از شمال شرق کشور کشیده شده و سبب رخداد باران و در نواحی مستعد بارش برف می گردد.

طی روز چهارشنبه اواخر وقت، سامانه دیگری که عمدتاً بر روی نوار شمالی کشور فعال خواهد بود از سمت استان گیلان وارد کشور می گردد؛ سبب رخداد بارندگی بر روی کرانه های شمالی دریا مازندران و سپس شمال شرق کشور خواهد شد. با توجه به برودت هوا در هر دو سامانه بر روی بسیاری از مناطق تحت تاثیر شاهد بارش برف خواهیم بود.

عمده بارندگی روز دوشنبه بر روی شمال غرب و غرب، زاگرس شمالی و غرب سواحل شمالی کشور متمرکز می باشد:

طی روز سه شنبه بارندگی ها در غرب، جنوب غرب، زاگرس جنوبی و نواحی از مرکز پیش بینی می شود، ضمن آنکه شاخه شمالی سامانه بر روی کرانه های شمالی کشور و نواحی از شمال شرق کشور واقع خواهد بود. ضمن آنکه سرعت وزش باد در برخی از مناطق جنوب کشور مانند استان فارس و کرمان در برخی ساعات گاه می تواند افزایش یابد.

طی روز چهارشنبه در حالی که بواسطه وجود جریانات ناپایدار بر روی نواحی از جنوب کشور مانند ارتفاعات کرمان و هرمزگان امکان رخداد بارندگی ها خواهد بود. اما سامانه دوم طی اواخر وقت از سمت غرب سواحل شمالی به کشور رخنه خواهد کرد و بارندگی ها در این نواحی آغاز خواهد شد. این در حالی است که طی روز چهارشنبه پدیده غالب در جنوب کشور وزش باد خواهد بود، این وزش باد بر روی استان فارس، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و نوار شرقی خراسان جنوبی در برخی ساعات می تواند بشکل تند بادهای لحظه ای ظاهر گردد.

طی روز پنجشنبه گستردگی و شدت بارش ها را بر روی کرانه های شمالی کشور خواهیم داشت و بارندگی ها بتدریج به سمت شمال شرق کشور نیز پیشروی می نماید. 

بر طبق خروجی مدل پیش یابی بارندگی ها، مجموع برآیند بارندگی های سامانه های اول و دوم طی نیمه دوم هفته عمدتاً بر روی شمال غرب، نواحی از غرب، نوار شمالی به سمت شمال شرق کشور واقع می باشد. انتظار می رود طی نیمه دوم هفته میزان مجموع بارش ها بر روی کرانه های سواحل شمال کشور همچون استان گیلان و مازندران نسبت به مناطق دیگر بعنوان هسته بارش ها در اوج باشد.

با توجه به سرمای هوا بارندگی ها طی نبمه دوم هفته جاری در شمال غرب، غرب، دامنه های مرکزی زاگرس، نواحی مرتفع مرکز و جنوب کشور، دامنه های البرز و شمال شرق کشور به شکل برف خواهد بود:

نظرات 17 + ارسال نظر
امین پنج‌شنبه 26 دی 1398 ساعت 22:32

سلام.با توجه به اینکه امسال زمستان سخت و فوق العاده سردی رو سپری کردیم و در 10 سال گذشته چنین سرمایی بیسابقه بود میشه اظهار نظر کرد که دوران زمستانهای سخت و قدیمی فرارسیده و به خاطر فعالیت خورشیدی از این به بعد همه فصل ها سردتر خواهند شد؟؟؟؟

با سلام

اقلیم و آب و هوا دارای پیچیدگی هست ...

هر پدیده های در الگوهای آب و هوایی در هر جای کره زمین دوره بازگشتی براش متصور هست، اقلیم یا آب و هوا علاوه بر نوساناتی که در هر یک از ویژگی های عناصر جوی رو در کوتاه مدت شاهد هست در دوره بلند مدت هم از یک الگوی معینی تبعیت می کنه در نتیجه در کوتاه مدت نمیتوان به سادگی در مورد اقلیم اظهار نظر کرد و مستلزم بررسی علمی و کارهای محاسباتی و تحلیلی هست.

shahram پنج‌شنبه 26 دی 1398 ساعت 19:18

سلام.پست جدید نمیزارین.درباره بلاک شدید ونفوذ سرما به کشور

با سلام

تحلیل تخصصی در این مورد منتشر خواهد شد

امین پنج‌شنبه 26 دی 1398 ساعت 18:44

سلام.آیا در شمالغرب دهه اول بهمن سرماهای ناهنجار و غیر عادی داریم؟؟؟میشه توضیح بدین علت ماندگاری بیش از حد معمول سرما در بسیاری از مناطق کشور چیه و تا کی این سرمایش ادامه خواهد داشت؟؟؟؟؟

با سلام به نظر می آید طی هفته بهمن در منطقه شمال غرب و غرب کشور متوسط دما هوا سردتر از حد میانگین بلند مدت باقی بماند اما بعضی از مدل ها نشان می دهند که از هفته دوم بهمن ماه از شدت سرمایش کاسته و حتی در برخی مناطق بیهنجاری های مثبت دمایی ظهور می یابد.

هادی پنج‌شنبه 26 دی 1398 ساعت 17:19

درود استاد
ایا سرمای شدید که میگن برا بهمن ماه حتمیه در این مورد بیزحمت ی پستی بزارین
ممنونم

با سلام

تحلیل تخصصی در این مورد منتشر خواهد شد

رضا سه‌شنبه 24 دی 1398 ساعت 15:13

ببخشید نظر کارشناسی شما درباره پیشبینی وقوع عصریخبندان با توجه به کم شدن فعالیت خورشید چیه تاثیر وقوع عصریخبندان در کشور در آنصورت به چه شکلی خواهد بود؟ اصن این پیشبینی درستیه یا خیر. ممنون میشم پاسخ بدید

با سلام

به نظر میرسد گرمایش جهانی مساله ای بسیار جدی تر از تصورات ما از آب و هوای کره زمین هست علی زغم کاهش مداوم در سطح میزان انرژی ورودی از خورشید به جو زمین از حوالی دهه 80 میلادی روند افزایش دما هوا کره زمین بی وقفه ادامه ادامه شده و خیلی این مساله نتونسته بر گرمایش جهانی تاثیر گذار باشه

رضا سه‌شنبه 24 دی 1398 ساعت 15:09

سلام از سال ۹۲ در کرمانشاه تا به الان شاهد برف فراگیر در مرکز شهر نبودیم. امسال هم فقط سرمای خشک سهم شهر کرمانشاه بود. حالا اگه پیشبینی وقوع عصریخبندان از سال ۲۰۲۱ به بعد صحت داشته باشه شاید برف ببینیم...

پویا سه‌شنبه 24 دی 1398 ساعت 13:29

سلام.وضعیت و نوع بارش تهران طی،هفته اینده چگونه خواهد بود؟

در پست های آینده اطلاع رسانی می گردد.

امین سه‌شنبه 24 دی 1398 ساعت 09:36

سلام.10 روزه در آذربایجانها و نیمه غربی کشور سرمای محسوس و شدیدی داریم به نظرتون سرما تا کی تداوم خواهد داشت؟؟؟قبلا گفتین تا 10 بهمن سرما تداوم دارم یعنی بعد 10 بهمن ناهنجاری گرمایشی جای سرمایشی رو میگیره؟؟؟

مصطفی دوشنبه 23 دی 1398 ساعت 19:32

از اینکه به همه سوالات با دقت پاسخ می دهید و وقت می گذارید صمیمانه سپاسگزارم

سلام
خواهش میکنم

Bahman یکشنبه 22 دی 1398 ساعت 23:01

سلام مهرداد جان
دستت درد نکنه
خواهشم ازت اینه که ما سواحل شمالی رو مسخره نکنید چون جز ذلت ندیدن برف در دل ما داغ ما رو زیادتر نکنید.
خواهشا مسخره نکنید،شما میگید که سواحل شمالی در موج قبلی بارش خوبی دریافت کرده ولی وقتی برفی در کار نیست چه فایده همون که نگی بهتره. حرف آخرم اینه که هواشناسان بعضی ها رو مورد مسخره و تمسخر قرار میدن. تو رو به فاطمه زهرا قسم سواحل شمالی رو مسخره نکن و برفی در کار نیست اسمش رو نبر و گر نه به واسطه همون قسم زیر نفرین قرار میگیری چون داغدار هستیم. کل نیمه شمالی برف اومده الا سواحل. آخه چرا.

مصطفی یکشنبه 22 دی 1398 ساعت 22:29

باسلام وخسته نباشید از این سامانه برای سیرجان برف پیش بینی می کنید ممنون

با سلام احتمال بارش های پراکنده ای وجود خواهد داشت.

پویا یکشنبه 22 دی 1398 ساعت 15:55

سلام.بارندگی تهران چگونه خواهد بود؟

با سلام

تا پایان هفته بارش قابل توجهی در سطح استان تهران نخواهیم داشت امروز بارش های پراکنده در ارتفاعات و نواحی شمالی پیش بینی می شود.

امین یکشنبه 22 دی 1398 ساعت 13:58

سلام.آیا هفته بعد هم سرما در شمالغرب ماندگار خواهد بود و سرمای شدید داریم؟؟؟؟

با توجه به الگوی شمال غربی که در سطح کشور حاکم شده است سرمای هوا بر روی کشور ماندگار است این سرمای هوا در نیمه شرقی و جنوبی کشور متمرکز خواهد بود و بتدریج از شدت سرمای نیمه غربی و شمال غربی کاسته خواهد شد.

Reza یکشنبه 22 دی 1398 ساعت 13:16

سلام استاد خسته نباشید
مناطق البرز جنوبی دو سه هفته ای است که بارش خوبی ندارند. و فقط ترکش‌هایی از این موج ها به این مناطق میرسد. کی باید منتظر بارش های خوبی این مناطق باشیم؟
سپاس

با سلام

به نظر نمی رسد تا پایان دی ماه شرایط بهبود پیدا کند و باید از بهمن ماه منتظر تغییر در الگوهای آب و هوایی باشیم.

حامد یکشنبه 22 دی 1398 ساعت 12:46

باعرض سلا م وخسته نباشیدبخاطرزحمات شما درادامه زمستان بهمن واسفندایابارشهابرای استان فارس نرمال خواهدبودبارشهاغالبابشکل برف خواهدبودیاباران باتشکر

با سلام

در پیش بینی ماهیانه اطلاع رسانی خواهد شد.

محمد یکشنبه 22 دی 1398 ساعت 12:41 http://Iranclimate. Ir

سلام احتمال نفوذ موج برف وسرما به نیمه غربی کشور از اواخر دی 30دی وجود دارد؟ شما گفتید از 25 دی هوای کشور به شدت سرد می‌شود اما مدلهای جدید از 25 دی تا 29دی افزایش دما زدن وکمی گرما حالا علت چیه؟

با سلام

با توجه به الگوهای آب و هوایی هوای سرد بر روی نیمه شرقی و جنوبی استقرار پیدا خواهد کرد و از شدت سرمای نیمه غربی کاسته خواهد شد

محمد یکشنبه 22 دی 1398 ساعت 12:36 http://Iranclimate. Ir

سلام به نظر شما دوشنبه شب و بامداد سه شنبه در استان لرستان شاهد بارش خواهیم بو؟و آیا احتمال بارش برف بامداد سه شنبه در شهر خرم آباد هست؟

با سلام

این احتمال وجود داره بارش های پراکنده ای در سطح استان لرستان داشته باشیم و در شهر خرم آباد بارش برف پراکنده ای دور از انتظار نخواهد بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد