آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی روزهای آلوده با حاکمیت شرایط جوی آرام و پایدار در سطح کشور


بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که 5 روز آینده شرایط برای پتانسیل تشدید آلاینده های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی مهیا می باشد. با توجه به آنکه طی روزهای پنجشنبه و جمعه تعداد چشمه های تولید آلاینده ها کمتر بوده لذا روند انباشت آلایندگی هوا به آرامی صورت می گیرد. اما طی روزهای شنبه و یکشنبه با شروع هفته کاری و همچنین با عنایت به الگوی نقشه های هواشناسی مبنی بر کاهش وزش باد و تهویه طبیعی جو، شرایط کاملاً برای تشدید آلودگی هوا در شهرهای ضعتی کشور مهیا می باشد. این وضعیت حتی می تواند تا روزهای میانی هفته پیشرو با توجه به استقرار ساختار پشته پر ارتفاع جو (خطوط هم ارتفاع قله ماننده روی کشور) و تشدید پایداری جو تداوم یابد.

نقشه های پیش یابی بارندگی نشان می دهند که با خروج تدریجی سامانه بارشزایی که از روز دوشنبه وارد کشور شده و سبب بارش های گسترده ای بر روی سطح کشور بخصوص ریزش های قابل توجه در جنوب غرب و جنوب کشور شد، از روز جمعه 29 آذر 98 تا روزهای میانی هفته پیشرو ریزش های جوی قابل ذکری بر روی کشور انتظار نمی رود. لذا یکی از پارامترهای موثر برای قرار گرفتن کیفیت هوا بر روی محدوده مجاز را طی 5 روز آیند نخواهیم داشت. 

عامل دیگری که در کیفیت هوا موثر می باشد پارامتر جابجایی هوا یا همان وزش باد ست. الگوی مدل ECM برای روز های شنبه و یکشنبه نشان دهنده کاهش وزش باد بر روی سطح کشور می باشد. در نقشه ذیل پارامتر حداکثر سرعت باد (کیلومتر در ساعت) برای ساعات بعد از ظهر روزهای شنبه و یکشنبه هفته پیشرو نشان می دهد که بر روی غالب استان های کشور در سطح شهرها وزش باد قابل توجهی در پیش نخواهد بود. این کاهش در سرعت جابجایی هوا، بستر و پتانسیل را برای تجمع آلاینده های جوی طی روزهای کاری هفته پیشرو که چشمه های بیشتری برای تولید مواد آلاینده وجود دارند، بیش از پیش فراهم می آورد. 

بنابر این با افزایش میزان پایداری جو طی روزهای پنجشنبه تا سه شنبه هفته آینده پتانسیل افزایش آلاینده های جوی (بویژه ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون  و دی اکسید نیتروژن) در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور مهیا می باشد که منجر به کاهش کیفیت هوا و افزایش آلایندگی ها خواهد شد. لذا توصیه می گردد که مسئولان ذیربط جهت مقابله با این پدیده تصمیمات به موقع و مقتضی را به جهت کاهش آثار مخرب آن اتخاذ نموده و هموطنان گرامی حتماً به توصیه های بهداشتی و اقدامات کمک دهنده در کاهش تاثیرگذاری این پدیده توجهات لازم را داشته باشند.


به نظر می رسد از روز سه شنبه با نزدیک شده یک سامانه کم ارتفاع به مرزهای غربی، تلاطم به جو کشور باز می گردد از اینرو وضعیت در نیمه دوم هفته آینده به نظر می آید در جهت کاهش آلایندگی جو قرار داشته باشد.


نظرات 1 + ارسال نظر
امین پنج‌شنبه 28 آذر 1398 ساعت 09:40

سلام.استارت دیماه در منطقه شمالغرب با دماهای بسبار بالای نرمال سد و آیا برای منطقه ما سرمای شدید فعلا دیده نمیشه و دیماه در مجموع گرمتر از نرمال خواهد شد؟؟؟؟احتمال زمستان گرم‌در منطقه ما هست؟؟؟؟

با سلام

به پیش بینی دیماه مراجعه نمائید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد