آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی بارش نرمال و فرا نرمال طی نیمه دوم آذر و دی ماه 98؛ احتمال رخداد هوای سرد غیر عادی از نیمه دوم دیماه 98


بارندگی ها طی ادامه آذر و دیماه 98 بر روی بیشتر مناطق کشور نرمال و بیش از حد نرمال بلند مدت می باشد. بخش هایی از غرب، جنوب غرب و جنوب کشور هسته های ناهنجاری مثبت بارندگی ها را طی این مدت نشان می دهند. دما طی میانگین نیمه دوم آذر بر روی بسیاری از مناطق کشور بویژه بر روی نیمه شرقی - مرکزی (و حتی نواحی از نیمه شمالی) بیش از حد نرمال گرمتر بوده، اما بر روی حوزه زاگرس در غرب و جنوب غرب کشور نرمال و کمتر از حد نرمال می باشد. با توجه به شرایط الگوهای فرامنطقه ای احتمال رویداد یک شرایط حدی آب و هوایی طی برهه ای از دیماه 98 بشکل وقوع دماهای سرد حدی و بارش های بالاتر از نرمال بر روی کشور دور از انتظار نمی باشد (پیش آگاهی اولیه).

طی هفته های اخیر با گسترش جریانات شمالی از آسیا به سمت منطقه شاهد نفوذ هوای سرد از حوزه سیبری به سمت آسیا مرکزی تا خاورمیانه بوده ایم بطوریکه ملاحظه می گردد، میانگین سی روزه اخیر دما هوا بر روی بیشتر مناطق کشور سردتر از حد نرمال بلند مدت بوده است. این هوای سرد بر روی منطقه در حالی استقرار دارد که هوای گرمتر از شمال شرق آفریقا به سمت حوزه بالکان تا شرق اروپا گسترش یافته است.

چشم انداز مدل های پیش یابی نشان می دهد که طی 14 روز آینده هوای بسیار گرم غیر عادی نسبت به این موقع از سال بر روی روسیه استقرار خواهد داشت. بر روی آسیا میانه و پهنه شرقی - مرکزی ایران نیز طی این مدت از هوای گرمتری برخوردار خواهند بود، این در حالی ست که عمدتاً بر روی امتداد دامنه های زاگرس، میانگین دما به سطح هنجار نزدیکتر و در برخی از مناطق (جنوب غرب) گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت نیز دیده می شود.  


طی سی روز اخیر مقادیر بارندگی بر روی سرتاسر غرب روسیه - شرق اروپا کمتر از حد نرمال بلند مدت بوده است، این شرایط خشکی جو بر روی شمال غرب و دامنه های زاگرس شمالی نیز به چشم می خورد. بر روی کرانه های جنوبی دریا کاسپین، نواحی غرب، جنوب غرب (حوزه دریا خلیج فارس) به سمت نواحی شرقی بارندگی ها عمدتاً نرمال و بیش از نرمال بلند مدت بوده اند. 

بر اساس الگوی پیش یابی بارش، به نظر می رسد بارندگی ها در بسیاری از مناطق کشور نرمال و بالاتر از حد نرمال بلند مدت باشد، تنها بر روی بخش بسیار کوچکی از شمال غرب و کرانه های غرب تا مرکزی کاسپین نرمال با گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت را نشان می دهد. بر روی میانه غرب، جنوب غرب و سرتاسر بخش های جنوبی کشور هسته های اصلی بارندگی ها واقع می باشد. 

در الگوی میانگین 45 روزه نیز مشاهده می شود که مجموع بارندگی ها تا پایان دی ماه 98 روی هم رفته در بیشتر مناطق کشور نرمال و بالاتر از حد نرمال بلند مدت می باشد، این در حالی است که بر روی بخش میانه غرب، جنوب غرب و بخش های جنوبی کشور شرایط بارشی مقادیر بالاتری را نسبت به حد نرمال بلند مدت نشان می دهد. 

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

استراتوسفر فوقانی یک جابجایی منطقه هوا سرد قطبی را بر روی روسیه نشان می دهد. این شرایط معمولا با ایجاد و استیلای گرمایش کنونی ارتباط دارد.

توجه داشته باشید که چطور گرمایش از غرب در چشم انداز 15 روزه گسترش می یابد و در هفته های بعدی سیگنال های شرایط آب و هوایی سردتری را رقم می زند.

ما می بینیم، در پیش بینی بلند مدت دامنه عملکرد هوای سرد گسترش یافته و بر روی بخش وسیعی از آسیا و خاورمیانه هوایی سردتر از نرمال بلند مدت استقرار دارد. این هوای سرد بر روی منطقه و از جلمه ایران چشم انداز استیلا و حاکمیت هوای بسیار سرد زمستانی را طی برهه هایی از دیماه نشان می دهد که با توجه به بارندگی ها نرمال و فراتر از نرمال بلند مدت می تواند پیش آگاهی اولیه (در صورت عدم تغییر) باشد برای رویارویی با شرایط آب و هوایی حدی (اکستریم) در ماه آینده.


نظرات 34 + ارسال نظر
صالح دوشنبه 9 دی 1398 ساعت 01:36

باتشکر از سایت بسیار عالی شما
بی زحمت به ما بگید برای دی ماه جنوب بارش دارد

با سلام

بله انشالله از هفته آینده سامانه هایی بر روی کشور وارد می شوند که خوشبختانه بر روی مناطق جنوبی کشور هم تاثیر گذار و موجب بارندگی های خوبی انشااله خواهند شد.

فراز جمعه 22 آذر 1398 ساعت 20:47

با عرض سلام و خداقوت خدمت استاد بزرگوار.
بدون تعارف به نظر من سایت شما بهترین سایت هواشناسی کل کشور.ممنون برای زحمات شما.
استاد عزیز پسر من 7 سالش هر سال تمام زمستان منتظر برف میمونه که بتونه یه ادم برفی تو حیاط خونه درست کنه ولی هنوز به ارزوش نرسیده!!!
ازتون خواهش میکنم با زبان ساده بگین ایا در خود شهر کرمانشاه در دی ماه بارش برف(برفی که روی زمین بشینه و روز بعد فوری اب نشه)داریم؟اگه داریم در هفته چندم دی ماه بیشترین احتمال بارش داریم؟
خواهش میکنم حتما با زبان ساده و بازه زمانی بارش بگین خیلی ممنوننننننن

با سلام

ممنونم از اظهار محبتتان

به واقع صحبت و پیش بینی در مورد پدیده پیچیده ای مثل برف بسیار سخت و با عدم قطعیت در پیش بینی همراه هست فعلا در چشم انداز 10 روزه بارش برف در شهر کرمانشاه به حدی که نشستن باشد و چهره کاملا زمستانی را ایجاد کند در مدل های ما به چشم نمی خورد. در مورد سامانه اخیر امکان بارش برف نچندان قابل توجه در شهر کرمانشاه (نواحی مستعد) هست و بر روی ارتفاعات نیمه شرقی استان بالطبع برف رو داریم.

پیشنهاد می شود روند روزانه و کوتاه مدت پیش بینی های ما را در مورد آب و هوا کشور دنبال کنید.

حمید جمعه 22 آذر 1398 ساعت 14:31

سلام
سه شنبه یه بارندگی خوب داریم
یه مطلب براش پست کنی بد نیست
دمت گرم

امین جمعه 22 آذر 1398 ساعت 12:32

سلام.به دلیل ورود پشته های پرارتفاع اروپایی باید منتظر گرما و بلاک‌ سنگین در شمالغرب بشیم؟؟؟آیا گرمای ناهنجار اواخر آذر و چله و اوایل دیماه خواهیم داشت؟؟؟؟یهویی نقشه ها دگرگون و زیر و رو شدن

با سلام

با توجه به الگوهای بلند مدت از نظر آماری طی دیماه ما بلاک برای شمال غرب نخواهیم داشت و بارش ها گرایش به نرمال و در برخی مناطق بیش از نرمال خواهد بود اما امکان بیهنجاری های مثبت دمایی وجود خواهد داشت.

فرشاد فیروزاباد جمعه 22 آذر 1398 ساعت 01:32

سلام محمد حسین عزیزم بله خودم هستم دوست عزیز میخاستم نظر استاد شهبازی رو درون سایت بدونم که کاملا حق با جناب شهبازی عزیز هست.طبق بررسی هایی که کردم به این عقیده رسیدم که احتمال یک دوره سرمایشی بیست روزه در کشور وجود داره،و این حرف بنده زمانی سندیت پیدا می‌کنه که رفتار تاوه قطبی خوب بررسی بشه اونجوری که خطوط فشاری دارن نشون میدم سرما میل ریزش به عرض های جنوبی رو داره و این خودش جای خوشحالی داره و صدالبته نگرانی درباره سرمازدگی باغات مرکبات و ...که میطلبه کشاورزان و باغداران گلخانه داران بیشتر به پیشبینی ها توجه کنن،ضمن اینکه در هفته جدید دشت ریزش های آسمانی بیشتر نقاط کشور رو هدف قرار داده که به جرات میشه گفت استان فارس و بوشهر هرمزگان در راس بارش سنگین قرار بگیرن که هسته بارش ده روزه در برخی نقاط از صدملیمتر فراتر بره و اینم اضافه کنم که نسبت به سال های گذشته بارش برف بیشتری ایران عزیزمون رو مورد هجوم قرار میده حتی خوده کلانشهر شیراز که چن ساله برف رو ندیده به خودش حتی خوده اصفهان عزیزه شما و خیلی از جاهای پست تر کشور که ارتفاع بالای ۱۰۰۰متر رو دارن،امیدوارم که زیاد ننوشته باشم و تشکر از همه دوستان که وقت میزارن نظرات و دنبال میکنن،و یه خدا قوت به مهرداد عزیز با پیشبینی های دقیق و جامع خودش،حق نگهدار

هادی چهارشنبه 20 آذر 1398 ساعت 16:33

درود استاد
با نقشه های کنونی دیماه خوزستان پربارشه. بیشتر منظورم شمالشه.؟
نشانه های پربارشی برا دیماه چیه؟
مرسی

با سلام

با توجه به اطلاعات حاضر میزان ریزش ها در مجموع برای استان خوزستان نرمال و بیش از نرمال دیده می شود.

مهدی چهارشنبه 20 آذر 1398 ساعت 13:36

سلام ایا برای دامنه های البرز جنوبی خصوصا کرج بارش خوبی داریم

با سلام

بارش ها در برآیند طی دیماه برای دامنه های البرز جنوبی شامل البرز و تهران نرمال در برخی مناطق بیش از نرمال خواهد بود.

هادی چهارشنبه 20 آذر 1398 ساعت 12:45

استاد سلام
تفاوت شکست استراتوسفری مینور با ماژور چیه در نحوه ورود سرمای قطبی.میشه کامل بگین
ممنونم

سلام وقت بخیر

گرمایش های مینور مشابه گرمایش های ماژور هستند هر چند آنها کمتر چشمگیر هستند، بادهای غربی کند شده اما معکوس نمی شوند. به همین جهت هرگز شکست ورتکس قطبی مشاهده نمی شود.

گرمایش ماژور زمانی اتفاق می افتد که بادهای غربی در 60 درجه شمالی در ارتفاع 10 هکتوپاسکال معکوس می شوند، یعنی شرقی می شوند. یک شکست کامل ورتکس قطبی مشاهده شده و ورتکس یا به 2 سلول تقسیم می شود و یا از موقعیت نرمال خود بر فراز قطب جابجا می گردد.

رضا سه‌شنبه 19 آذر 1398 ساعت 18:17

سلام تهران از نظر بارشی چی جوری میبنی ، برف درست وحسابی می بینیم تو دی ماه مخصوصا شمال تهران‌

با سلام پتانسیل ها برای بارش برف خوب وجود دارد هر چند نمی شود در بلند مدت بخصوص برای پدیده برف اظهار نظر داشت

منتظر سه‌شنبه 19 آذر 1398 ساعت 15:16

به به،اقافرشادگل،داداش فرشادخودتی؟من محمدحسین هستم که توی اون سایت کازرون باهم حرف میزنیم،چرا یه سری بهم نمیزنی.

هادی سه‌شنبه 19 آذر 1398 ساعت 13:46

سلام استاد منظورم یخزدگی محصولاته تو شمال خوزستان

منتظر سه‌شنبه 19 آذر 1398 ساعت 11:43

سلام استادگرامی،ممنون از مطالب مفیدتون.بارش برف و باران به ویژه (برف)در اصفهان را طی بازه زمانی مذکورچگونه پیش بینی میکنید؟احتمال برف سراسری در اصفهان طی اواخرآذرودیماه وجوددارد،لطفا به طور کامل جواب دهید.

با سلام
با توجه به نوع سرمایش پیش بینی شده که بیشتر درون فلاتی هست میزان برف نواحی پست مرکزی نسبتاً پتانسیل بالای وقوع دارند.

محمد سه‌شنبه 19 آذر 1398 ساعت 11:32

سلام باز هم یک تجزیه تحلیل عالی از شما.
1-برای تهران دی ماه چگونه پیش بینی می کنید؟
2-قبل از شروع دی ماه بازهم تجزیه تحلیل تکمیلی خواهید داشت؟
با تشکر و خسته نباشید.

با سلام

برای دامنه های جنوبی البرز هم وضعیت مناسبی در دیماه متصور هست و ما در این خصوص اطلاعات جدید را منتشر خواهیم کرد.

هادی سه‌شنبه 19 آذر 1398 ساعت 07:48

سلام
چرا بارشهای خوزستان کم جون شدن پس سیستمهای قوی کی ظاهر میشن
ممنونم

فرشاد فیروزاباد سه‌شنبه 19 آذر 1398 ساعت 00:56

سلام در فیروزآباد فارس احتمال داره طی اواخر آذر برف بباره ؟؟؟ممنون

با سلام

مناطقی که استعداد بارش برف دارند بیشترین میزان بارش های برف رو خواهند داشت با رخداد دماهای سرد بیهنجار این بارش برف به نواحی کم ارتفاع تری که پتانسیل بارش برف دارند گسترش خواهد یافت.

هادی دوشنبه 18 آذر 1398 ساعت 17:50

سلام و درود
کانتر 536 تو شمال خوزستان پایین میاد ایا یخبندان وجود داره برا اوایل دیماه
مرسی از زحماتت

هادی دوشنبه 18 آذر 1398 ساعت 17:23

سلام استاد
با ریزش هوای بسیار سرد اوایل دی که احتمالا بیاد ایا در شمال خوزستان شاهد یخبندان و دماهای زیر صفر میشه و احتمال یخ بستن ؟
. چونکه فرمودید بیشترین سرمایش برا زاگرس
ممنونم ازتون

با سلام

بر روی ارتفاعات خوزستان بالطبع دماهای سرد انجماد خواهیم داشت.

امین دوشنبه 18 آذر 1398 ساعت 11:08

سلام‌.ولی نیمه اول دیماه احتمال دماهای فرانرمال در برخی نقاط کشور از جمله شمالغرب هست؟؟؟بارشها در شمالغرب در طی زمستان خوب خواهد بود؟؟؟

بارندگی ها بر روی شمال غرب نرمال در برخی مناطق بیش از نرمال خواهد بود و دما هوا گرایش به سردتر شدن خواهد رفت.

مینا دوشنبه 18 آذر 1398 ساعت 11:06

سلام. آیا برای شمال کشور در دیماه احتمال یخ زدگی باغات مرکبات در جلگه وجود دارد؟ممنون

با سلام این احتمال وجود دارد در برهه هایی از فصل زمستان (در این مقطع صحبت ما برای دیماه ست) رخداد دماهای غیر عادی سرد بر روی جلگه رخ دهد .

حسین دوشنبه 18 آذر 1398 ساعت 07:57

سلام
این سرمایش برای نیمه اوله یا نیمه دوم دیماهه
ماندگاریش زیاده؟

با سلام جز الگوهای غالب منطقه خواهد بود در نتیجه ماندگاری خواهد داشت.

حسین دوشنبه 18 آذر 1398 ساعت 00:55

مطمینی نیمه دوم دی سرما غیر عادی بیش میاد ؟
واضح بدهید چون بیمه سرمازدگی دو ماهه بخرم .

چشم انداز مدل ها به ما ا مدت های قبل شرایط سردی را طی زمستان نشان داده است.

Bahman یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 22:41

سلام و درود مهرداد جان عزیز
فوق العاده بود و جالب
به امید تقویت این سامانه ها و جریانات آب و هوایی.
الهی که امسال همه استانهای کشور عزیزمون از نعمت برف بی بهره نمونند و در انتظار حسرتش باقی نمونند.
به انتظار تحقق بخشیدن این واقعه.
دوستدارت مهرداد عزیزم........بهمن

درود

انشاالله به امید سیراب شدن همه جای کشور

Reza یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 19:26

سلام
امکانش هست زمستان ۸۶ تکرار بشه؟

با سلام

من تصور نمی کنم به حد سرمای زمستان 86 باشه ...

هادی یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 17:21

سلام درود استاد
سیستم قوی تو نیمه دوم اذر برا جنوب غرب نیست؟
سیستم های قوی برا جنوبغرب کی داریم
مرسی

با سلام
طبق الگوی مدل های آب و هوایی به طور مکرر کشور طی 45 روز آینده تحت تاثیر ورود سامانه های بارشزا قرار خواهد گرفت که جنوب غرب کشور هم در تیر راس آنها بارش های خوبی رو به خواست خدا تجربه خواهد کرد.

رضا یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 16:52

با سلام آیا برای منطقه خراسان رضوی تا آخر زمستان شرایط بارشی مناسبه و مثل سال قبل پر بارش میشه؟

با سلام

بارش های امسال نسبت به سال قبل از بی نظمی زمانی برخودار هست یعنی به جای انکه بارش ها طبق روال عادی خود انجام شوند به صورت ناهمگن در طول فصل رخ می دهند در هر صورت انتظار بر این هست منطقه شمال شرق ایران هم بارش های نرمال و در برخی مناطق فرانرمالی را تجربه نماید.

امین یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 11:47

سلام.آیا دهه سوم آذر و دیماه سرمایش محسوسی در شمالغرب و کل کشور خواهیم داشت و منطقه شمالغرب و ایران زمستان سخت و خشنی خواهند داشت؟؟؟

با سلام

بیشترین سرمایش هوا بر روی دامنه های زاگرس به چشم می خورد و بیشتر مناطق کشور از این سرمایش جو برخودار هستند انتظار داریم شمال غرب ایران هم در مقاطعی از فصل و باز زمانی مورد اشاره دماهای سرد بیهنجاری را تجربه نماید

هادی یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 11:35

سلام
برا دیماه چند سیستم بارشی داریم حدودا
یعنی برا خوزستان پربارشه
مرسی

سلام

انتظار بر این هست خوزستان تحت تاثیر سامانه های بارشی متوالی طی بازه زمانی مورد نظر واقع شود و بارش ها بر روی این بخش از کشور به بالاتر از سطح هنجار واقع گردد.

حامد یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 11:15

باعرض سلام خدمت استادارزشمندلطفادرموردبارش فارس بفرماییدایا کل استان درگیر بارش های خوب وفرانرمال خواهدبود ایاامثال دراین خطه بارشها فرانرمال خواهدبود

با سلام

انشااله طبق برآوردهای انجام شده بارش ها در سطح استان فارس نرمال و گرایش به بالاتر از حد نرمال بلند مدت خواهد بود.

محمد یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 10:28 http://Iranclimate. Ir

سلام به نظر شما احتمال بارش سراسری برف و سرما در اواخر آذر و طی دیماه در غرب کشور هست.؟

با سلام

با توجه به چشم انداز دیده شده دور از انتظار نخواهد بود.

ابوالفضل یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 10:26

سلام وضعیت بارشی شمال شرق چه موقع اوضاع بهبود پیدا میکنه؟

با سلام

انتظار بر این هست بارندگی ها بر روی شمال شرق کشور نرمال و در برخی از مناطق به بالاتر از نرمال بلند مدت قرار گیرد.

محمد یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 10:26 http://Iranclimate. Ir

سلام در ادامه آذر ودی 98 آیا باید منتظر بارش برف سراسری و سرما در استان لرستان باشیم آیا چنین چیزی هست؟و بارش و مای استان لرستان چگونه است؟

با سلام با توجه به چشم انداز مورد اشاره احتمال وضعیت ذکر شده به صورت سراسری در سطح استان لرستان دور از انتظار نمی باشد. که جزئیات دقیق تر در زمان مقتضی بیان خواهد شد.

هادی یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 08:44

سلام و درود استاد
شما تو پیشبینی فصلیتون برا پاییز گفتین امسال مشابه 92 میشه و اواخر ابان و اوایل اذر سرمای قطبی رخ داد که اصلا مشابه اون سال نبود نظرتون چیه بالاخره مشابه کدوم ساله تقریبا
با تشکر

با سلام

مجموعه پیش بینی های فصلی را یکبار دیگر مطالعه بفرمائید:
https://iranclimate.ir/category/%d9%be%db%8c%d8%b4-%d8%a8%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%88%d8%b6%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d9%87%d9%88%d8%a7/%d9%be%db%8c%d8%b4-%d8%a8%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%81%d8%b5%d9%84%db%8c-%d8%a2%d8%a8-%d9%88-%d9%87%d9%88%d8%a7

حسین یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 08:27

با سلام
تحلیل این پست شما ناشی از تغییرات مدلها در چه بازه زمانی بوده؟
آیا برای یک هفته اخیر بوده یا روز اخر را در نظر گرفتید؟

با سلام دور نمای مدل ها دائما به صورت مکرر الگوی سرمایش برای بازه زمانی مورد اشاره را پیش بینی می کنند.

هادی یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 08:05

استاد شهبازی سلام
یعنی خوزستان از الان تا دیماه پربارش هستش؟
مرسی از لطفتون بیزحمت مفصل جواب بدین

با سلام

انشاالله با توجه فراهم آمدن شرایط در خصوص وقوع IOD مثبت و الگوی های مناسب سطوح جو بر روی منطقه بارش های خوبی در راهه این خطه خواهد بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد