آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

فعالیت سامانه بارشزا جدید طی روزهای دوشنبه 25 لغایت بامداد جمعه 29 آذر 98


الگوی نقشه های پیش یابی و آینده نگری، حکایت از شکل گیری یک کم ارتفاع نسبتاً عمیق بر روی دریا مدیترانه می باشند. طبق محاسبات انجام شده، این سامانه که طی روز شنبه 23 آذر 98 بر روی منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه واقع خواهد شد، بسبب حرکت شرقسوی خود، از روز دوشنبه 25 آذر 98 آغاز فعالیت ناپایداری های آن از سمت جنوب غرب و غرب به کشور پیش بینی می شود. فعالیت سامانه از روز دوشنبه 25 آذر آغاز و تا اوایل بامداد روز جمعه 29 آذر 98 ادامه یافته و در طی این مدت تقریباً اکثر استان های کشور از تاثیرات بارشی آن بهره مند خواهند شد. 

بر اساس چشم انداز های فعلی با عنایت به آنکه این سامانه دارای 2 شاخه فعالیت در شمال و جنوب کشور می باشد، لذا در مدت فعالیت این سامانه، شاخه شمالی عمدتاً بر روی استان های غربی - شمالی کشور متمرکز و شاخه جنوبی آن بر روی استان های واقع در جنوب - شرق کشور فعال خواهد بود.

پیش یابی مدل های بارشی نشان می دهد که برآیند ریزش های جوی ناشی از فعالیت سامانه مذکور بر روی نیمه غربی، جنوب غرب، جنوب، مناطقی از شرق و همچنین بر روی استان های ساحلی شمال کشور بارز می باشد. جنوب استان های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان، همدان، ایلام، لرستان، مرکزی، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، نیمه غربی اصفهان، بوشهر، فارس، جنوب یزد، کرمان، هرمزگان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی و همچنین استان های گیلان، مازندران و مناطقی از استان های مرتبط با دامنه های جنوبی البرز همچون قزوین، البرز، تهران، قم و ارتفاعات شمالی سمنان نسبت به سایر مناطق از بارش های بیشتری بهره مند خواهد بود.  

 اما در این بین با توجه به آنکه شاخه جنوبی سامانه از تغذیه رطوبتی مناسبی برخودار می باشد لذا استان های واقع در جنوب غرب و جنوب کشور بارش ها از شدت بیشتری برخوردار می باشد؛ لذا استان های کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهیکلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، جنوب یزد، کرمان، هرمزگان و جزایر جنوبی، بخش های شمالی سیستان و بلوچسنان و جنوب خراسان جنوبی به لحاظ شدت بارش ها امکان آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و مسیل های آبی و وقوع سیلاب در برخی از مناطق پیش بینی می شود. این بارش ها در گردنه های برفگیر سبب بارش برف و کولاک، پدیده مه گرفتگی و کاهش دید شده لذا بر روی شمال غرب، ارتفاعات زاگرس، البرز و مناطق مرتفع در جنوب کشور اختلال در رفت و آمد جاده های کوهستانی دور از انتظار نخواهد بود

اوج فعالیت سامانه بارشی طی روز های دوشنبه و سه شنبه بر روی نواحی غرب (زاگرس مرکزی)، جنوب غرب و جنوب کشور پیش بینی می شود که در این مناطق هشدار آبگرفتگی، سیلاب، وقوع تگرگ، صاعقه، اختلال در تردد جاده های کوهستانی به سبب برف و کولاک و کاهش دید پیش بینی می شود. 

از روز دوشنبه شب با شمالی شدن سوی جریانات بر روی کاسپین از سمت استان گیلان ضمن کاهش دما، بارندگی ها آغاز شده و طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه سرتاسر استان های ساحلی دریا مازندران هوا بارانی خواهد بود. 

شایان ذکر است که عمده بارندگی های سامانه بر روی استان های حاشیه البرز جنوبی از اواخر وقت دوشنبه و طی روز سه شنبه ریزش نموده که بارندگی ها بر روی ارتفاعات البرز بشکل برف نمایان و به همین جهت تمهدات لازم برای تردد در جاده های کوهستانی را ضروری می سازد. بتدریج از بعد از ظهر روز سه شنبه بارش ها به شمال شرق و نیمه شرقی کشور کشیده خواهد شد و تا روز پنجشنبه در بخش های مختلف نیمه شرقی شاهد بارندگی ها خواهیم بود که بتدریج از اواخر وقت روز پنجشنبه این سامانه به طور کامل از مختصات کشور خارج می گردد. 

از نظر تغییرات دمایی، طی دو روز آینده روند افزایش نسبی دما بر روی بیشتر مناطق بخصوص بر روی نوار شمالی و شمال شرق کشور در حدود 3 الی 4 درجه پیش بینی می شود. اما از روز دوشنبه و طی روز های نیمه دوم هفته روند کاهشی دما هوا با ورود و فعالیت سامانه بارشی بر روی بیشتر مناطق در پیش خواهد بود. با توجه به پیش یابی مدل دمایی، هوای سرد سامانه طی روز سه شنبه بر روی نیمه غربی، مرکزی و نوار سواحلی شمال کشور متمرکز بوده، بتدریج با پیشروی سامانه بر روی کشور برای روز چهارشنبه بیشتر مناطق کشور از تاثیرات سرمایشی سامانه بهره مند خواهند شد. طی روز پنجشنبه و جمعه این هوای سرد بر روی دامنه های مرکزی و جنوبی زاگرس و نیمه شرقی کشور متمرکز خواهد بود، ضمن آنکه با نفوذ تدریجی پشته پر ارتفاع جو از سمت شمال غرب کشور روند تدریجی افزایش دما هوا از روزهای منتهی به پایان هفته آغاز می گردد...

نظرات 12 + ارسال نظر
هادی سه‌شنبه 26 آذر 1398 ساعت 20:44

درود استاد
اوضاع دیماه از نظر بارش و فشار جوریه برا خوزستان؟
اوضاعمون نسبت به بارشهای اذر بهتره یا بدتر
ممنونم مرسی

با سلام

در خصوص فصل زمستان در مورد جنوب و جنوب غرب کشور بین مدلها اختلاف نظر وجود دارد اما در پیش بینی نهایی به جزئیات ذکر خواهیم کرد.

سعید سه‌شنبه 26 آذر 1398 ساعت 17:28

سلام زمستان را دوباره آپدیت نمیکنید؟ ممنون میشم اگر بشه

با سلام

انشاالله امروز و فردا آپدیت نهایی ارائه می گردد

حمید سه‌شنبه 26 آذر 1398 ساعت 14:48

درود بر مهرداد و همه کسانی که برای سربلندی ایران و سرزمین کورش زحمت می کشند

درود بر شما

محمدی سه‌شنبه 26 آذر 1398 ساعت 13:31

سلام استاد خسته نباشی و خدا قوت
استاد کاش یه تجزیه تحلیل درباره دی ماه تهران هم داشته باشی از نظر بارش برف و سرما .چون بالاخره پایتخت هستش و شاید میزان بازدید کنندگان بیشتری هم داشته باشه.
با تشکر فراوان همیشه سلامت باشی

با سلام وقت بخیر

اطاعت امر می شود.

هادی سه‌شنبه 26 آذر 1398 ساعت 12:16

درود استاد
سیستم قوی برا جنوبغرب کی داریم؟
سیستم بعدی کی میاد؟
ممنونم

با سلام

تا 5 روز آینده فعلاً در سطح کشور سامانه قوی دیده نمی شود از روز سه شنبه به نظر می آیند در صورت عدم تغییر در الگوهای آب و هوایی سامانه ای از سمت غرب به کشور نزدیک می شود که در روزهای آینده در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

فرشاد دوشنبه 25 آذر 1398 ساعت 23:45

سلام استاد اکیوودر برای شیراز برف وارد کرده شما چقدر برف شیراز رو تایید میکنین

با سلام

فعلا طی 14 روز آینده چینین شرایطی دیده نمیشه

سعید شنبه 23 آذر 1398 ساعت 00:02 http://iranclimate.ir

سلام و خسته نباشید خدمتتون
میخواسم بدونم کرج از این سامانه برف داره یا اینکه در کل کی میتونیم برف ببینیم؟؟

با سلام

احتمال رخداد بارش برف و باران در شهر کرج هست و برف بر روی بلند های استان مورد انتظار خواهد بود.

محمد جمعه 22 آذر 1398 ساعت 23:41 http://Iranclimate. Ir

سلام آیا سامانه بارشی برای شب یلدا 30 آذر دیده شده در غرب کشور؟ و آیا احتمال بارش برف و سرمای سراسری غرب کشور انشالله کی هست؟

با سلام وقت بخیر

طبق بررسی الگوی نقشه های هواشناسی در شب یلدا بر روی بیشتر متناطق کشور جوی نسبتا آرام و بدون بارشی را در پیش خواهیم داشت.

محمد جمعه 22 آذر 1398 ساعت 23:39 http://Iranclimate. Ir

سلام کاهش دما در غرب کشور حدودا چند درجه است و آیا در حد بارش برف هست؟

کاهش دما هوا بر روی غرب کشور بیشتر بر روی دما کمینه خودش رو نشون خواهد داد و به طور نسبی رخ میدهد بارش برف بر روی شمال غرب و استان های واقع در زاگرس شمالی پیش بینی می شود بر روی میانه غرب و جنوب غرب کشور بر روی ارتفاعات بیشتر انتظار میرود.

منتظر جمعه 22 آذر 1398 ساعت 23:09

سلام استادعزیز،ممنون از مطالب مفیدتون.بارش اصفهان روازسامانه پیش روچگونه پیش بینی میکنید.ایااحتمال بارش برف هم هست.

با سلام وقت بخیر

بارندگی های سامانه بیشتر بر روی 1/2 غربی استان متمرکز هست بارندگی ها بر روی ارتفاعات غرب، جنوب و بلندی های مرکز استان به شکل برف نمایان خواهد شد شهر اصفهان هم به نظر میاد طی دوشنبه اواخر وقت تا روز چهارشنبه در برخی ساعات بارندگی هایی رو بشکل باران و در ارتفاعات شهر به شکل برف داشته باشد.

Bahman جمعه 22 آذر 1398 ساعت 21:50

سلام مهرداد جان عزیز
خبر خوبی بود مرسی و ممنونم ازت.
راستی در آخر هفته میتونی پیش بینی نهایی زمستون رو به سمع و نظر بینندگان برسونی؟
ممنون میشم ازت.
توفیقت روزافزون و سلامتی و تندرستی واسه خودت و خونواده محترم و عزیز شما.
نهایت دوستدارت.......بهمن

با سلام

ما در پیش بینی فصلی از سه روش استفاده میکنیم:

1- پیش بینی های آنالوگ (بر اساس اماری)
2- پیش بینی های دینامیک (مدل های رایج جهانی)
3- الگوی رواناب ها

که مورد سوم هنوز اطلاعات آن استخراج نشده به نظر میاد برای اواخر اذر بتونیم جمع بندی ها رو ارائه کنیم

Reza جمعه 22 آذر 1398 ساعت 20:44

سلام
تعجب است چرا این چند روز پیک بارش ها جنوب کشور است
و مناطق شمالی کمتر بهره میبرند؟
میشه دلایل علمی آن را توضیح دهید؟

با سلام

با توجه به الگوهای آب و هوایی، سامانه ها به عرض های پایین تر جابجا می شوند این سامانه ها بر روی مناطق جنوبی با همراهی جریانات مرطوب از عرض های پایین تر همراه هستند و این هوای مرطوب از طریق خلیج فارس با جریانات ناپایدار همراه شده و موجبات بارش های قابل توجهی را فراهم آورده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد