آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل آب و هوای کشور طی شهریور ماه 1398


طی شهریور ماه همچنانکه کشور همچنان تحت سیطره پر ارتفاع جنب حاره ای واقع خواهد بود، فرودهایی (تراف) از روسیه به سوی شرق دریا کاسپین و آسیانه میانه به همراه زبانه های پرفشار مهاجر اروپایی سبب ریزش هوای سرد بر روی بخش های شمالی - شرقی کشور گردیده که سبب بارندگی هایی در نوار شمالی خواهد شد. در اوایل ماه خط کانتری هم ارتفاع 585 ژئوپتانسیل دکامتر بعنوان حد شمالی (بیرونی) پشته پرارتفاع جنب حاره از بخش شمال دریا کاسپین عبور می کند و بیهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل در سراسر حد فاصل بالکان تا کاسپین و نواحی غربی خاورمیانه مثبت می باشد. در مقایسه، طی انتهای شهریور ماه خط کانتری 885 ژئوپتانسیل دکامتر از جنوب دریا کاسپین عبور می کند و عملاً شمال غرب تا شمال شرق ایران از محدوده توده هوای پرفشار جنب حاره خارج خواهد شد، پربند 588 ژئوپتانسیل دکامتر از میانه غرب تا جانب شمال مرکزی کشور عبور کرده و پربند 591 ژئوپتانسیل دکامتر نیز محور خواهد شد.

بطور کل طی یکماهه شهریور ماه، میانگین ارتفاع ژئوپتانسیل تراز 500 هکتوپاسکال بر روی حدفاصل دریا سیاه تا کاسپین بالاتر از حد نرمال بلند مدت بوده و این بی هنجاری مثبت ارتفاع تا شرق دریا مدیترانه، نواحی غربی خاورمیانه و ایران گسترش خواهد یافت. این شرایط نشان می دهد همچنان منطقه تحت تاثیر فشار زیاد جنب حاره واقع می باشد. 

در طی نیمه نخست شهریور ماه بارندگی ها بر روی شمال غرب، کرانه های دریا مازندران، ارتفاعات واقع در رشته کوه البرز و  شمال شرق متمرکز بوده و در بخش موسمی جنوب شرق بارش ها در جنوب شرق و جنوب شامل نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و نواحی از استان های کرمان، هرمزگان و فارس متمرکز خواهد بود.

مقادیر بارش در نیمه اول شهریور ماه بر روی شمال غرب، نوار ساحلی دریا مازندران و ارتفاعات البرز گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت را نشا ن می دهد. این میزان کاهش بارش بر روی نوار ساحلی دریا مازندران از شرق به سمت غرب دریا بیشتر خواهد بود بطوری که در منتهی الیه شرقی استان مازندران 2.5- میلی متر، مرکز آن 15- میلی متر و در استان گیلان به 45 میلی متر بالغ می گردد، این ناهنجاری منفی بارش ها در شمال غرب کشور بین 5 تا 10 میلی متردر 15 روز پیش بینی می شود.

بر روی نیمه شرقی استان گلستان تا ارتفاعات واقع در شمال شرق کشور بارش ها نرمال و قدری بیش از نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.

در ناحیه موسمی جنوب شرق - جنوب کشور بارش ها عمدتاً نرمال اتفاق خواهد افتاد تنها در بخش هایی از کرمان و شمال هرمزگان تا 2.5 تا 5 میلی متر کمتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.

در هفته اول شهریور ماه متوسط دما هوا بر روی شمال غرب، غرب بخش هایی از مرکز، جنوب شرق و نوار ساحلی دریا مازندران گرمتر از حد نرمال بلند مدت می باشد، در حالی که شمال شرق، بخش هایی از شرق، ارتفاعات مرکزی تا شرقی البرز، نیمه جنوبی کشور متمرکز بر روی دامنه های جنوب غربی تا جنوبی زاگرس، نوار ساحلی جنوب کشور و خلیج فارس خنکتر از حد نرمال بلند مدت دیده می شود. 

از اواخر هفته اول شهریور ماه با کشیده شدن ناوه کم ارتفاع به روی شرق دریا کاسپین و آسیا میانه و ریزش جریانات شمالی از میزان آنومالی مثبت گرمایی بر روی شمال غرب و سواحل دریا مازندران کاسته شده، بر روی نواحی از شمال غرب، نوار ساحلی دریا مازندران، استان های مرتبط با دامنه های البرز، شمال شرق، شرق کشور، بر روی نوار جنوبی کشور و مناطقی از ارتفاعات جنوب و جنوبی غربی زاگرس همچون مناطقی از کهکیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان، یزد نیز متوسط دما هوا خنکتر از حد بلند مدت پیش بینی می شود. بیشترین تاثیر هوای خنک شمالی طی هفته دوم شهریور ماه بر روی شمال شرق و دامنه های البرز شرقی می باشد.

بر روی عمده مناطق واقع در سرتاسر دامنه های زاگرس از استان آذربایجان غربی، میانه غرب، جنوب غرب، مرکز به سمت جنوب شرق کشور به طور کل میانگین دما هوا گرمتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود. 

طی شهریور ماه هسته بارندگی ها بر روی سواحل دریا مازندران در 2 استان گیلان و مازندران با بیشینه 110 الی 150 میلی متر در 31 روز بالغ خواهد شد. به طور کل منطقه بارندگی ها بر روی نوار شمالی شامل شمال غرب، سواحل دریا مازندران، ارتفاعات البرز به سمت شمال شرق کشور متمرکز بوده و ریزش های موسمی بر روی مناطقی از سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس واقع می باشد. بر روی سرتاسر رشته کوه زاگرس از نواحی غرب تا جنوب غرب همچنان پتانسیل رخداد رگبارهای همرفتی را طی شهریور ماه خواهند داشت. 

مقادیر بارش های برآورشده طی شهریور ماه بر روی نوار ساحلی دریا مازندران کاهش را نسبت به بلند مدت نشان می دهند. این کاهش بارش ها در 2 استان گیلان و مازندران تا 60 میلی متر در سی روز برآورد می گردد. این کاهش بارش در شمال غرب کشور عمدتاً بر روی اردبیل و ناحیه شمالی آذربایجان شرقی دیده می شود. در شمال شرق کشور بارندگی ها عموماً در محدوده نرمال بلند مدت بوده در استان گلستان مقادیر بارش یکماهه در غالب مناطق آن گرایش جزئی به کاهش را نشان داده و در بخش جنوب غربی استان نرمال می باشد.   

در سایر مناطق کشور عمدتاً بارش ها در محدوده هنجار می باشد و تفاوت فاحشی نسبت به سطح هنجارهای بلند مدت نشان نمی دهد.

میانگین دما هوا در شهریور ماه بر روی شمال شرق و بخش هایی از شرق، دامنه های مرکزی تا شرقی البرز، شرق دریا مازندران و در جنوب کشور بر روی نوار جنوبی کشور نرمال و خنکتر از حد نرمال بلند مدت می باشد. این خنکی هوا بر روی بخش های ذکر شده شمال کشور و منطقه خلیج فارس بین 0.5 تا 1.5 درجه سلسیوس کمتر از نرمال پیش بینی می شود. این در حالی ست که در شمال غرب، غرب دریا مازندران، بخش های غربی، مرکز و میانه جنوب تا جنوب شرق کشور دما گرمتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود. گرمترین استان های کشور طی شهریور ماه 98 آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، اصفهان، یزد و کرمان که این بیهنجاری گرمایشی در برخی از مناطق آنها تا 4.5+ الی 5+ درجه سلسیوس برآورد می گردد. 

نظرات 3 + ارسال نظر
امین چهارشنبه 30 مرداد 1398 ساعت 21:50

سلام.خیلی ممنون از توضیحات عالی.آیا احتمالا مهر ماه هم دماها در شمالغرب گرمتر از نرمال خواهد بود؟؟در دو ماه اول پاییز شاخص انسو الینوی مودوکی و از آذر ماه خنثی خواهد شد؟؟؟

با سلام

بله مهرماه هم برآیندها نشون میده کرایش به گرمتر ا حد نرمال هست.
طی سه ماهه آینده الگوی پهنه اقیانوس آرام تیپ مودوکی رو خواهد داشت.

رضا چهارشنبه 30 مرداد 1398 ساعت 20:59

سلام این پرفشار جنب حاره ای از دستش خلاص میشیم؟ چرا فقط روس ایران خیمه میزنه؟

سلام

روند عقب نشینی پرفشار جنب حاره از شهریور شتاب بیشتری به خودش میگیره ... ایران روی کمربند جنب حاره نیمکره شمالی واقع شده و در اینجا طی فصل تابستان محل نزول دینامیکی جو و در نتیجه فرونشست هوا ست به علاوه اینکه خاورمیانه در مجاورت منطقه مونسون شبه قاره واقع هست که واچرخندی روی ایران و خاورمیانه تشدید میکنه

حمیدرضا چهارشنبه 30 مرداد 1398 ساعت 19:17

ممنون از شما استاد عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد