آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل شرایط آب و هوای کشور طی 14 روز آینده


طی 14 روز آینده متوسط دما هوا بر روی شمال شرق، شرق، دامنه های مرکزی تا شرقی البرز، نوار جنوب کشور و ارتفاعات جنوبی رشته کوه زاگرس گرایش به خنکتر از حد نرمال بلند مدت و در مقابل نیمه غربی، شمال غرب و نوار ساحلی دریا مازندران متوسط دما هوا گرمتر از حد  نرمال را تجربه خواهند کرد. بارش در همین مدت بصورت ریزش های ناچیز بر روی سواحل دریا مازندران، نواحی شمالی آذربایجان های غربی، شرقی و اردبیل، ارتفاعات مرکزی زاگرس و بخش هایی از استان های هرمزگان، جنوب شرق فارس و کرمان می باشد که مقادیر آن بر روی نوار شمالی کشور گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت را نشان می دهد.

 با توجه به مدل های هواشناسی با حاکم شدن پشته پرارتفاع/ پرفشار بر روی عرض های جغرافیایی بالا بر روی غرب روسیه و الگوی چرخندی بر روی دریا سیاه محور کمربند پرارتفاع جنب حاره به طرف شمال - غرب جابجا شده و سرتاسر غرب آسیا تحت پرارتفاع ستون جو واقع خواهد شد و موجبات شکل گیری هوای گرم بر روی بخش های غربی - شمالی کشور می گردد. اما به دلیل ریزش جریانات بر روی آسیا میانه ضلع شرقی کمربند جنب حاره عقب نشینی کرده و باعث استقرار هوای خنکتر بر روی  بخش های شمال شرقی - شرقی کشور می گردد. بلاک شدن مسیر عبور توده هوای آب و هوایی بر روی کاسپینکاهش بارندگی ها را بر روی کرانه های دریا مازندران و سایر نوار شمالی کشور در پی خواهد داشت. 

الگوی پیش بینی مقادیر بارندگی 15 روزه نشان دهنده کاهش مقادیر بارش بر روی شمال غرب و کرانه های دریا مازندران می باشد. بیشترین کاهش بارش مربوط به استان گیلان با مقدار حدودا 35 الی 45 میلی متر در 15 روز آینده می باشد.  

طی هفته پیشرو مقادیر بارش بر روی نوار شمالی کشور گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت را تجربه خواهد کرد که میزان آن بین 5 تا 25 میلی متر در 7 روز می باشد. 

مقادیر بارندگی طی هفته اول شهریور ماه 98 همچنان کاهش نسبت به حد نرمال بلند مدت را بر روی نوار شمالی کشور نشان می دهد.

الگوی متوسط دما هوا طی هفته پیشرو بیهنجاری منفی را بر روی شمال شرق، شرق، ارتفاعات شرقی تا مرکزی البرز، کرانه های نوار جنوبی و ارتفاعات زاگرس جنوبی و در مقابل بر روی نیمه غربی، شمال غرب و سواحل دریا مازندران هوای گرمتر از نرمال را پیش بینی می کند. بی هنجاری منفی دما بر روی شمال شرق و استان خراسان رضوی تا 4- درجه سلسیوس کمتر از نرمال بلند مدت و بر روی شمال غرب کشور تا 6.5+ درجه سلسیوس پیش بینی می شود. 

طی هفته اول شهریور ماه 98 همچنان الگوی دمایی مشابه هفته آخر مرداد ماه با بیهنجاری گرمایشی بر روی نیمه غربی - نوار ساحلی دریا مازندران و سرمایش شمال شرق - دامنه های جنوبی زاگرس، ارتفاعات البرز شرقی - مرکزی و نوار جنوبی کشور خودنمایی خواهد کرد. 

نظرات 2 + ارسال نظر
سعید دوشنبه 28 مرداد 1398 ساعت 17:09

سلام از اینکه جنابعالی دوباره در وبسایت فعالیت میکنید خوشحالم مطالبتان بسیار مفید است متشکرم

سلام

ممنونم

امین دوشنبه 28 مرداد 1398 ساعت 10:54

سلام.پس با این حساب شمالغرب شهریور گرمی خواهد داشت؟؟؟سوال دوم اینکه آیا در زمستان فاز لانینا خواهیم داشت چون برخی الگوها به لانینا اعتقاد دارن

سلام

بله شهریور بر روی شمالغرب کشور گرمتر از شرایط عادی بوده و بروز فاز خنثی با نواحی از آب های سرد رو داریم که لانینا محسوب نمیشه ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد