آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سوال مخاطبان عزیزمان ...


اقلیمی اسماعیلی 

 سلام خسته نباشید. دو سوال تخصصی اقلیمی داشتم. اوا اینکه چرا شهر قم با انکه در عرض های شمالی کشور قرار دارد، بسیار گرمتر از شهرهای اطراف است؟ معمولا ایستگاه شکویه قم بعد از اهواز، رکورد ثبت دما را میزنه. از طرفی زمستان های بسیار سرد و خشکی هم داره. سوال دوم اینکه آیا میتوان از این گرما کمی جلوگیری کرد؟ شهرداری قم چند سالی است که شروع به کاشت درخت کرده و قرار است کمربند سبز قم، به زودی دور شهر زده شود. میخواستم بدانم چقدر درخت کاری در اقلیم یک منطقه تفاوت ایجاد میکند. سپاس از پاسخگویی و زحمات  یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ @ ۰۱:۰۳ ب.ظ
با سلام 
در خصوص سوال اول شما باید عرض کنم که شهر قم دارای ارتفاع کمی است (928 متر) چنین ارتفاع کمی در موقعیت جغرافیایی منطقه جنب حاره که ایران در آن قرار دارد باعث میشه که هوا با تابش خورشید به سرعت گرم شود. در صورتی که هوای ارتفاعات از اعتدال برخوردارست. دومین عامل را می توان به اقلیم بیابانی و همجواری قم با کویر دانست که سبب خواهد شد هوای این شهر نسبت به شهرها دیگر هم عرض خود گرمتر باشد. 
در خصوص سوال دوم شما پوشش زمین در رژیم حرارتی تاثیر گذار است. اینکه جنس سطح خشکی، دریا، جنگل و ... باشد می تواند نتایج متفاوتی را داشته باشد. در خصوص پوشش گیاهی، برگ گیان تابش خورشید را منعکس و بخشی را جذب می کند در نتیجه در تلطیف هوا بسیار موثر هست شما وقتی از یک خیابان به محیط یک پارک نزدیک می شوید به تفاوت دما بطور ملموس پی می برید ولی باید توجه داشت پوشش گیانی نمیتواند اقلیم را دچار تغییر نماید چرا که ذات اقلیم منطقه ما این است که به سرعت با تابش خورشید گرم و خشک شود. 
شاخص ها سلیمی
با سلام و خسته نباشید میخواستم توضیح دهید که شاخص های دورپیوندی و دمای اب اقیانوس ها (SST) کدام یک بر اب و هوای ایران موثر است؟ به عبارتی این شاخص ها در چه فازی باشند برای بارندگی ایران خوب است؟ دمای اقیانوس ها چی؟ ایا تاثیری در بارندگی ایران دارد؟ سپاس فراوان جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ @ ۰۸:۳۴ ب.ظ
با سلام شاخص های مهم و تاثیر گذار بر روی آب و هوای کشور طی ماه های سال بر روی نموداری مشخص شدند. در این نمودار میزان همبستگی هر یک از این دورپیوندها بر روی بارش ایران را مشاهده می کنید. هر چه در هر برهه زمانی (ماهها) ضریب همبستگی بیشتر باشد نشان دهنده تاثیر بیشتر آن شاخص بر بارش های آن برهه زمانی است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مسعود وسیله یکشنبه 27 مرداد 1398 ساعت 19:48

سلام
پاسخ شما برای سوال علت گرم بودن قم قانع کننده نبود
علت این موضوع به نظر ناشی از این است که شما بیشتر هواشناس هستید تا اقلیم شناس و نیز اطلاعات زیادی از جغرافیا ندارید
اگه خواستید این نظر بنده را انعکاس دهید و پاسخ را در سه پاراگراف برایتان ارسال دارم
خسته نباشید - سلامت باشید

سلام

خیلی خوشحال میشم نظر شما رو در این خصوص بدونم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد