آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی فصلی آب و هوای کشور طی پاییز 98 - آپدیت ششم پیش بینی دما - بارش کشور طی فصل بارندگی خزری (سپتامبر - نوامبر 2019)


آپدیت ششم پیش بینی فصلی پاییز 98 با تحلیل وضعیت جوی و پیش بینی دما - بارش کشور در فصل بارندگی خزری (سپتامبر - نوامبر) منتشر شد.

با توجه به روند نسبتا قابل توجه سرمایش دمای سطح آب خزر (CASP SST) طی یک ماهه اخیر و حاکم شدن بیهنجاری منفی SST مقادیر بارندگی ها در ابتدای دوره فصل بارندگی های خزری (SON) گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت خواهد داشت. پیش بینی می شود، از اواخر شهریور و طی ماه های مهر و آبان مقادیر بارش نرمال و فراتر از حد نرمال بلند مدت باشد. برآیند خروجی مدل های آب و هوایی دینامیک و آماری نشان می دهد مجموع بارندگی کل دوره (SON) بر روی کرانه های دریا مازندران نرمال و گرایش به کمی بیش از حد نرمال بلند مدت ست. از نقطه نظر دمایی میانگین دما (SON) نرمال و گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت را نشان می دهد. 

تحلیل شرایط الگوی SST جهانی 

ال نینو ضعیف 2018-19 با سرمایش در اقیانوس آرام شرقی (منطقه Nino3) در حالی که گرمایش SST به سمت غرب جابجا و در نزدیکی Date line (منطقه Nino4) تثبیت شد، محو گردید. الگوی ال نینو مودوکی با گرمایش شمال شرق اقیانوس آرام  توسعه یافته است که نشان دهنده حضور مرحله گرم نوسان دهه ای اقیانوس آرام (+ PDO) است. به طور معمول، یک ال نینو با + PDO همراه است. پیش بینی  CFS V2 برای سه ماهه (SON 2019) نشان می دهد که ال نینو مودوکی تا پایان سال 2019 ادامه خواهد یافت. دفتر هواشناسی استرالیا نیز نشان می دهد ناهنجاری گرمایش  Nino4 و خنثی Nino3 در طول باقی سال 2019 بر حضور ال ال نینو مودوکی تأکید دارد. طبق چشم انداز سه ماهه (SON) رویداد فاز مثبت نوسان چند دهه ای اقیانوس اطلس (+ AMO) نشان داده شده است. 

چرخه فعالیت خورشید 

چرخه خورشیدی 24 با رسیدن کمینه فعالیت خورشیدی در اواخر سال 2018 و 2019 پایان می یابد. جالب توجه است، ناسا پیش بینی می کند طول مدت حداقل فعالیت خورشیدی به طور غیر منتظره طولانی بوده که بین سال های 2022 تا 2023 ادامه دارد. بنابر این حداقل فعالیت خورشیدی به عنوان بخشی از چرخه 11 ساله فعالیتش، کمتر از 2 سال طول می کشد. کمینه فعالیت در چرخه خورشیدی  قبلی (سیکل 23) که در سالهای 2006 تا 2009 اتفاق افتاد نیز به طور غیرمعمول طولانی بود و  حداکثر فعالیت خورشیدی (سیکل 24) بین سال های 2012-2014 در حدود 60٪ بیشینه فعالیت خورشیدی گذشته (سیکل 23) طی دوره آماری 100 ساله بود. در حالی که تأثیر چرخه خورشیدی بر آب و هوای زمین به خوبی شناخته نشده است، مرکز پیش بینی هواشناسی فضایی (SWPC) در وب سایت خود اظهار نظر کرده است همانطور که از پیش بینی فعلی ناسا حکایت دارد، حداقل فعالیت خورشیدی با طول دوره طولانی،  برای چند سال آینده رخ می دهد. که در این هنگام "حداکثر پرتوهای کیهانی" وجود داشته، ذرات پر انرژی که منبع آنها خارج از منظومه شمسی ما است به زمین می رسند. نظریه ای وجود دارد که پرتوهای کیهانی می توانند در جو هسته هایی ایجاد کنند که بذر شکلگیری ابرها ست. اگر واقعیت داشته باشد، تأثیر چشمگیری بر آب و هوا خواهد داشت. 

الگوی جو بر اساس آنالوگ های مشابه 

در اروپا الگوی شرایط خشک در اروپای مرکزی و شمالی ادامه می یابد و خشکسالی در فرانسه و اسپانیا بدتر می شود. تراف تراز فوقانی مستقر بر روی اطلس شمالی واقع در  بخش میانه محصور در آب گرم اطلس شمالی (جنوب گرینلند) باعث می شود الگوی پشته تراز فوقانی به سمت شرق شکل بگیرد و باعث خشکی پاییز 2019 برای اسپانیا و فرانسه شود. در پایین سوی این الگوی پشته، یک مسیر آب و هوای مرطوب بر روی جنوب شرقی اروپا و دریا کاسپین ایجاد می کند.

چشم انداز تأکید می کند که هوای مرطوب فراساحلی در ارتباط با گرم شدن اقیانوس هند ناشی از فاز مثبت دو قطبی اقیانوس هند (+ IOD) است. الگوی + IOD از شرایط آب و هوایی خشک که بسیاری از مناطق استرالیا را تحت تأثیر قرار می دهد پشتیبانی می کند. خشکی در اندونزی که با فرونشست دینامیک هوا در قسمت عقب مکانیسم  چرخه ال نینو مودوکی مرتبط است ، غالب می شود.

بروز الگوی پشته پر ارتفاع بر روی شمال اروپا (اسکاندیناوی) که با فاز مثبت Scand همراه ست سبب بروز هوای سرد از آسیا (سیبری) در غالب تراف مورب تا حوزه کاسپین و فلات ایران خواهد شد به طوری که سیگنال های متوسط دما هوا نرمال تا کمتر از نرمال بر روی کاسپین و بخش های شمالی - شرقی ایران بارز ست.

الگوی نقشه های هواشناسی بر اساس سال های آنالوگ نشان دهنده حاکمیت توده هوای پرارتفاع / پرفشار بر روی شمال اطلس، اسکاندیناوی و گسترش آن تا غرب دریا سیاه می باشد در نتیجه شارش های سرد ناشی از واچرخندی آن بر روی شرق اروپا - غرب روسیه گسترش یافته و بر روی آسیا الگوی سیکلونی بسیار قوی نشان دهنده تقویت ناهنجار ورتکس قطبی می باشد که گسترش جنوب سوی آن تا شمال دریا کاسپین منطقه وسیعی از گردش سیکلونی را بر روی آسیا رقم می زند. 

به دلیل تداوم منطقه آب های سرد بر روی گرمایش شمال اطلس، الگوی سیکلونی کم ارتفاع بر روی میانه اطلس موجب فرارفت هوای گرم بر روی جنوب غرب - غرب اروپا شده و سرتاسر منطقه اروپا با افزایش نسبی ارتفاع ستون جو با بیهنجاری مثبت دما هوا مواجه بوده که متعاقباً ریزش جریانات از منطقه پرارتفاع / فشار اروپا به الگوی سیکلونی بر روی جنوب غرب آسیا / خاورمیانه ختم می گردد. این بی هنجاری منفی ارتفاع جو بر روی نیمه شرقی مدیترانه تا خاورمیانه با الگوی فاز مثبت Scand  / فاز منفی NAO بروز می یابد. در نتیجه مقادر بارش بر روی مسیر مدیترانه تا شمال غرب - غرب ایران باید گرایش به مثبت را نشان دهد. 

الگوی فشار سطحی نشان دهنده جابجای کمفشار قطب شمال بر روی آسیا می باشد که جابجایی زبانه های سطحی ورتکس قطبی به این ناحیه همراه ست، در مقابل بر روی آب های اقیانوس منجد شمالی، شمال شرق اطلس و شمال اروپا آنومالی مثبت فشار سطحی  و گسترش زبانه های آن تا دریا سیاه به چشم می خورد. بر روی میانه اطلس، دریا مدیترانه، سیاه، ترکیه، قفقاز و بخش وسیعی از ایران زبانه های توده هوای کمفشار با بی هنجاری منفی شرایط نسبتاً مناسب بارندگی ها را طی سه ماهه سپتامبر - نوامبر 2019 بر روی کشور نشان می دهد. بر روی منطقه شمال غرب کشور الگوی فشار به جهت بارندگی ها بسیار مناسب بوده و بارش ها گرایش به فراتر از حد نرمال بلند مدت را نشان می دهند. زبانه های غربی فرابار سیبری بر روی غرب آسیا تمایل به وضعیت نرمال و کمی بیش از حد نرمال بلند مدت را نشان داده و همپیوندی آن با زبانه های پرفشار شمال اروپا موجب می گردد که بر روی سواحل دریا مازندران گرچه بیهنجاری منفی فشار یک عامل منفی در بارندگی ها محسوب می گردد، اما به دلیل تسلط الگوی منفی ارتفاع ستون جو بر روی منطقه بارندگی ها گرایش به نرمال را نشان داده که این شرایط بر روی زون شرقی دریا مازندران به دلیل تضعیف نسبی زبانه های کمفشار و  الگوی اچرخندی بر روی شرق کاسپین به نرمال و کمی بالاتر از حد نرمال میل می نماید. 

غالب مدل های مورد بررسی در آمارهای بلند مدت بر شرایط نرمال تا فراتر از حد نرمال بر روی منطقه خلیج فارس، جنوب غرب و بخش هایی از غرب کشور تاکید می نماید. 

الگوی دمایی طی سه ماهه سپتامبر - نوامبر 2019 نشا دهنده سیگنال های بی هنجاری نرمال تا منفی دمایی بر روی کرانه های دریا مازندران، دامنه های البرز و شمال شرق کشور می باشد. همچنین مسیر جریانات همرفت و ابرناکی بر روی دریا سرخ تا جنوب غرب ایران موجب سیگنال های منفی بیهنجار متوسط دما بر روی 1/2 جنوبی نیمه غربی تا بخش های مرکزی کشور را در پی دارد. بر روی جنوب شرق و بخش هایی از شمال غرب کشور الگوهای مثبت بی هنجاری دما هوا را نشان می دهد. 

الگوی بارش بر روی نیمه غربی کشور به سبب فعالیت سامانه های مدیترانه ای نرمال و گرایش به بیش از نرمال بر روی جنوب غرب و شمال غرب کشور را نشان داده و ریزش ها بر روی پهنه فلات ایران در بیشتر مناطق در محدوده  هنجاری بلند مدت می باشد. بر روی کرانه های دریا مازندران بارندگی های سه ماهه سپتامبر - نوامبر 2019 نزدیک به نرمال بلند مدت دیده می شود که بر روی سواحل استان گیلان سیگنال های ضعیف بیهنجاری منفی بارش به چشم می خورد. 


نظرات 9 + ارسال نظر
مهیار یکشنبه 28 اردیبهشت 1399 ساعت 13:07

ایا سال 2021 زمین وارد یخبندان می شود

با سلام

خیر به شایعات توجه نکنید

مهیار یکشنبه 28 اردیبهشت 1399 ساعت 13:05

ایا سال 2021 زمین وارد یخبندان میشود

علی دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 15:50

سلام جناب شهبازی
عالی بوده

فقط یه قسمت رو خیلی متوجه نشدم ، ممکنه بیشتر توضیح بدین ... تشکر

که در این هنگام "حداکثر پرتوهای کیهانی" وجود داشته، ذرات پر انرژی که منبع آنها خارج از منظومه شمسی ما است به زمین می رسند. نظریه ای وجود دارد که پرتوهای کیهانی می توانند در جو هسته هایی ایجاد کنند که بذر شکلگیری ابرها ست.

سلام
با تشکر

بله، خورشید و زمین هر دو میدانهای مغناطیسی خاص خودشون رو دارند، در مور خورشید زمان هایی که خورشید در اوج فعالیت هست میدان مغناطیسی آن هم قوی تر است این میدان مغناطیسی پرتوهای کیهانی رو پراکنده می کنه در نتیجه پرتوهای کیهانی کمتری به جو زمین میرسه در زمان های که خورشید در کمترین میزان فعالیت هست میدان مغناطیسی اون هم ضعیف تر هست در نتیجه در این دوران پرتوهای کیهانی بیشتری به جو زمین میرسه این نظریه بیان می کند که در این زمان پرتوها کیهانی که جو زمین و تحت تاثیر قرار میدن می تونن در تراکم قطرک ها و رشد هستک های داخل ابر تاثیر گذاشته و منجر به افزایش تولید ابر و بارندگی در سرتاسر کره زمین بشن...

سینا یکشنبه 27 مرداد 1398 ساعت 13:42

ممنون از پاسخ استاد
و اینکه میتوان گفت ایا ایران و خاورمیانه برای چند سال از خشکسالی شدید خارج شده؟

قطعیتی وجود نداره
فقط باید با آنالیز مدل های اقلیمی انتظاراتی رو تعریف کرد ولی هیچ وقت در عالم آب و هوا با قاطعیت نمیشه اظهار نظر کرد.

حمید یکشنبه 27 مرداد 1398 ساعت 12:47

با سلام و تشکر
متن بیش از حد تخصصی است و قابل استفاده برای مخاطب عام نیست اگر ممکنه یک صفحه بنویسید که ایا بارشها زیاد میشود یا نه
اگر هدف از تحلیل های هواشناسی اینه که خود کارشناسان هواشناسی مطلع شوند که این نوع نوشتن خوبه ولی اگر قراره مردم هم متوجه بشوند این نوع نوشتن باعث میشه کسی سر درنیاره که چه خبر قراره بشه
در چند خط اگر نتیجه گیری اضافه بشه که بله بارشها زیاد خواه شد ودما بالا یا پایین خوا رفت یا بارشها نسبت به سال قبل زیادتر میشه و.. خیلی خوبه
ساده نویسی و تبدیل کلمات تخصصی به زبان قابل فهم برای مردم مهمه

با سلام

تحلیل ها تخصصی هست

شما از قسمتی که در مورد بارش و دما صحبت شده می توانید استفاده کنید، بارش و دما رو با زبان ساده توضیح دادیم.

رضا یکشنبه 27 مرداد 1398 ساعت 12:40

سلام بارش دامنه جنوبی البرز تهران وشمال تهران ازنظر دما وبارش چی جوریه.

با سلام

بارندگی نرمال و دما جزئی بیش از نرمال خواهد بود که با ریزش های شمالی این گرما پی در پی شکسته خواهد شد.

علیرضا یکشنبه 27 مرداد 1398 ساعت 07:53

با سلام و عرض ارادت خدمت جنابعالی
همراه همیشگی شما باز هم از تحلیل جامعتون لذت بردم دو سوال دارم که عرض میکنم:
در مقالات متعدد خوانده ام که شاخص های بزرگ مقیاس AMO و PDO در فاز منفی رهاورد بهتری برای ایران و خاورمیانه دارند با توجه به اهمیت این شاخص ها که یکی بادهای باران آور اطلس را به سمت ما گسیل می کند و دیگری با مچ شدن شاهخص های دیگر سرما و برف با توجه به پیشبینی انجام شده و تحلیل صورت گرفته چه عواملی با توجه به مثبت بودن دو شاخص در نرمال و یا فرا نرمال بارشی در فصل پاییز نقش دارند؟
سوال دوم در خصوص وضعیت NAO مقالات ضد و نقیضی وجود دارد که گهگاه حالت منفی خوب است یا مثبت ممنون میشم توضیح بفرمایید؟
عذر می خوام طولانی شد.ضمنا در گروه پرشن ودر هم از مطالبتون استفاده می کنم.
با سپاس فراوان

با سلام
تشکر میکنم از توجهتون
همانطور که خودتون هم اشاره داشتید این دو شاخص جز الگوهای کلان هستند و در درازمدت تاثیر گذاری خودشون بر روی الگوهای آب و هوایی رو خواهند گذاشت. در هر برهه زمان یکسری از نوسانات و مولفه های جوی - اقیانوسی همبستگی بیشتر نسبت به مولفه های دیگر بر روی آب و هوای هر منطقه از کره زمین تاثیر گذارند بعنوان مثال طی پاییز ضریب همبستگی مولفه های جوی - اقیانوسی شاخص انسو بسیار بیشتر از دیگر شاخص ها ست. پس در اینجا شاخص انسو ست که الگوهای آب و هوایی رو تغییر میده ...

الگوی شاخص nao در هر برهه زمانی از سال فاز خاصی از شاخص بر روی بارش مناسب هست مثلا ثابت شده فاز مثبت شاخص nao طی آبان ها بارش های بیشتری رو به همراه داره ولی در فصل زمستان معمولا فاز منفی بارانزاست.

سینا یکشنبه 27 مرداد 1398 ساعت 02:06

سلام استاد خسته نباشید
این گفته صحت دارد که اقلیم ها هرچند سال یکبار عوض میشود؟ مثلا یک منطقه مانند ایران چند سال مداوم خشکسالی داشت و چند سال هم ترسالی.
آیا درست است؟

سلام وقت بخیر
نه تنها اقلیم ایران بلکه کل کره زمین علی رغم بینظمی ها و نوسانات شدید اب و هوایی ولی اقلیم دوره های منظمی رو داره که این دوره ها ممکن در بازهای کوتاه مدت، میان مدت و حتی بلند مدت و برای دهه ها تکرار شونده باشه
خشکسالی و ترسالی هم از این قاعده مستثنی نیست

امین یکشنبه 27 مرداد 1398 ساعت 00:12

سلام.بنا به پیشبینی ناسا فعالیت خورشیدی در سالهای 2020 و 2021 هم باز هم کاهش پیدا خواهد کرد؟؟؟آیا کاهش فعالیت خورشیدی در خنکتر شدن تابستانها و سردتر شدن زمستانها موثره؟؟؟

سلام
نظریه های متفاوتی ذکر شده ...
قاعدتا با کاهش فعالیت های خورشیدی باید برآیند کل انرژی ساطع شده از ستاره خورشید به زمین کاهش پیدا کنه و در نتیجه به کاهش دما عمومی کره زمین منجر بشه اما علی رغم اینکه از دهه 80 قرن 20 میلادی سطح مغناطیس خورشید روند نزولی رو داشته ولی همچنان دما کره زمین روند صعودی خودش رو تا به امروز ادامه داده در این مورد نظریه ای که ذکر شده اثر تولید CO2 رو قوی تر از کاهش ورودی انرژی خورشید می دونن که حتی این انرژی کم و کمتر رو هم در جو زمین نگه میداره ولی برخی ها هم اعتقاد دارند جو زمین به زودی به این کاهش ورودی انرژی خورشید واکنش نشون داده و دما زمین روند کاهش رو خواهد داشت و حتی برای دهه های آینده پدیده یخبندان رو مطرح کردند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد