آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی کارشناسان در خصوص در پیش بودن یک دوره عمیق و طولانی کمینه فعالیت خورشیدی



این پیش بینی هفته گذشته توسط هیئت بین المللی کارشناسانی صورت گرفت که در کارگاه سالانه هوا فضا NOAA برای پیش بینی چرخه بعدی فعالیت خورشیدی گرد هم آمدند. اگر این چشم انداز صحیح باشد، شمار کم لکه های خورشیدی بین اوایل ژوئن 2019 تا سپتامبر 2020 به حداقل میزان خود رسیده و پس از آن یک رشد آهسته به سوی حداکثر فعالیت خورشیدی در چرخه 25 را بین سال های 2023-2023 خواهد داشت.



 لیزا اپتون، فیزیکدان خورشیدی سیستم فضایی می گوید:"ما انتظار داریم که چرخه 25 خورشیدی بسیار شبیه به چرخه 24 خواهد بود: یکی دیگر از ضعیف ترین بیشینه ها که قبل از آن کمینه ای طولانی و عمیق روی می دهد"


چرخه خورشیدی مثل یک آونگ است، هر 11 سال یا بیشتر، بین دوره های لکه های خورشیدی با شدت و کم، نوسان می کند. محققان با کشف چرخه فعالیت خورشید در قرن نوزدهم، سیر فعالیت های خورشیدی را دنبال کرده اند. همه چرخه ها یکسان نیستند. بعضی از آنها شدید هستند، با تعداد زیادی از لکه ها و رویداد شراره های انفجاری اما دسته دیگر چرخه ها ضعیف هستند، مانند جدیدترین دوره 24 خورشیدی، که در سالهای 2012-2014 با فعالیت نسبتاً کمی در اوج خود بود.

 

محققان همچنان در حال یادگیری پیش بینی چگونگی فروکش و آغاز فعالیت خورشیدی هستند. طیفی از تکنیک ها و روش های پیش بینی از مدل های فیزیکی دینام مغناطیسی  درون خورشید گرفته تا روش های آماری (مشابه آنچه که توسط تحلیلگران بازار سهام استفاده می شود)، متغیر هستند.


اپلتون می گوید: «ما 61 پیش بینی در مقیاس های زیر را ارزیابی کردیم:


Climatology 

Dynamo 

Machine Learning/Neural Networks 

Precursor Methods

Spectral/Statistical Methods

Surface Flux Transport

و غیره ...

"اکثریت آنها نشان دادند که چرخه 25 خورشیدی بسیار شبیه به چرخه 24 خورشیدی خواهد بود."


"او می گوید:" در اینجا، یک شکل نشان دهنده آخرین حداقل فعالیت خورشید در انتهای سیکل 23 و همچنین موقعیت ما با حداقل فعالیت در چرخه فعلی (سیکل 24) هستیم. "



"همانطور که می بینید - ما به پایین ترین سطوح چرخه فعالیت خورشید اخیر دست نیافتیم - جایی که چند ماه متوالی را بدون هیچ لکه ی خورشید تجربه کردیم. اما طبق پیش بینی ها انتظار داریم که باید به این سطوح فعالیت خورشید [ بین دوره زمانی فعلی  تا پایان سال 2020]  دست یابیم"


در سال های اخیر، در منابع اینترنتی این تصور القا می گردد که کاهش فوق العاده عمیق انرژی فعالیت خورشیدی مانند کمینه فعالیت  70 ساله خورشید در قرن هفدهم، ممکن است زمین را سرد کند و ما را از تغییرات آب و هوایی دور نگاه دارد. با این وجود، این چیزی نیست که ما انتظار داشته باشیم.



اپلتون می گوید: "هیچ نشانه ای وجود ندارد که ما در حال حاضر به حداقل مقدار Maunder در فعالیت خورشیدی نزدیک می شویم." حداقل خورشید عمیق خواهد بود، اما نه آنچه که تصور می شود.