آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سامانه بندالی سبب روزهای متمادی سرد و بارانی اوایل اردیبهشت؛ هوا بر روی شمال غرب، ارتفاعات زاگرس و البرز برفی می شود ؟!


طبق تحلیلی که در پست گذشته مورخه‌ 27 فروردین 1398(اینجا را ببینید) ذکر شد، الگوی جو بر روی اوراسیا متحمل رخداد پدیده بندال امگا بر روی اروپا شده است که در آن ناحیه پشته به همراه استقرار توده هوای پرفشار بر روی اسکاندیناوی و بازوی راست ساختار بندال مذکور بر روی سرتاسر آسیا واقع شده ست که قائده تراف آن با الگوی گردش سیکلونی بر روی دریا سیاه - ترکیه واقع بوده و امتداد تراف تا شمال دریا سرخ کشیده شده ست. سامانه سیکلونی بر روی دریا سیاه - ترکیه  دائما سبب ارسال امواج ناپایدار توام با بارش های رگباری و کاهش دما بر روی بسیاری از مناطق شمال غرب، غرب، بخش های شمالی، سواحل دریا مازندران، شمال شرق گردیده و این شرایط طی چهار روز آینده تداوم خواهد یافت.

بر روی نواحی عرض های شمالی تراف در بازوی راست ساختار بندال مذکور پیشروی و  گستردگی چرخندی تاوه قطبی (PV) به چشم می خورد. 



علاوه بر آثار بارش های متناوبی که این الگوی بندال برای کشور ما به ارمغان آورده و خواهد داشت، شکل گیری توده هوای سرد و کم ارتفاعی ست که بر روی نواحی استقرار تراف حاکمیت دارد، نقشه های هواشناسی نشان می دهد نفوذ متناوب هوای سردی که با هر ریز موج وارد کشور می گردد، طی نیمه اول تا اواسط هفته پیشرو، بتدریج جای خود را به هوای سرد منسجم  و ماندگاری خواهد داد که بر روی کشور جاری خواهد شد. 


سیستم کمفشار تراز میانی جو طی اواسط هفته بر روی حوزه کاسپین استقرار می یابد، واگرایی حاصل از استقرار ناوه در لایه های میانی تا فوقانی جو به همراه زبانه های توده هوای پرفشار سطح زمین طی روزهای دوم و سوم اردیبهشت 98 شرایط خاص بارندگی را بر روی سواحل مازندران ایجاد می کند، بارندگی های شدید به همراه افت محسوس دما هوا و همچنین وزش باد بر روی فراساحل ایجاب می کند که هموطنان استان های گیلان، مازندران و گلستان آمادگی لازم را جهت مواجه با هوای سرد و بارندگی های گاهاً شدید و دریایی طوفانی و متلاطم  را داشته باشند. 


پدیده بارز و غالب بر روی نواحی مرکزی و دامنه های جنوبی زاگرس وزش باد خواهد بود این وزش باد که تا اواسط هفته میهمان این نواحی خواهند بود در برخی ساعات به صورت لحظه ای شدید خواهند بود، این وزش باد شدید می تواند در برخی از مناطق سبب ایجاد گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا شود. 


 وزش باد طی روز سه شنبه بر روی نواحی شرق و جنوب شرق کشور کشیده شده و هوای این مناطق را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.



خلیج فارس از سمت آب های شمالی بویژه طی روز های روزهای دوشنبه و سه شنبه دوم و سوم اردیبهشت ماه 98 به سبب وزش بادهای شدید متلاطم خواهد شد.شرایط آب و هوای اکستریم (حاد) بر روی نیمه غربی و شمال غرب کشور بیشتر بشکل افت ملموس و شدید دما هوا خودنمایی خواهد کرد.


عمده بارش های برآیند فعالیت ریز موج ها و سامانه اصلی طی 120 ساعت آینده در مناطقی همچون بر روی سواحل دریا مازندران، شمال شرق، شمال غرب، دامنه های جنوب غربی و جنوبی زاگرس اشاره داشت که این بارش ها عمدتاً بر روی شمال غرب، ارتفاعات البرز، دامنه های شمالی و جنوب غربی زاگرس بشکل برف نمایان خواهد شد.  



موجی که طی 24 گذشته عمدتاً بر روی جنوب غرب کشور، دامنه های البرز جنوبی و سواحل دریا مازندران سبب بارندگی شد، با بیشینه بارش 66 میلی متر در درود لرستان تدریجاً از بعد از ظهر امروز از نواحی شمال شرقی خارج شده اما بلافاصله ریز موج دیگری طی اواخر وقت امشب از سمت شمال غرب وارد کشور خواهد شد. فردا علاوه بر شمال غرب، بخش های غرب و جنوب غرب، نوار ساحلی دریا مازندران، شمال شرق و استان های مرتبط با رشته کوه البرز متاثر از این موج با بارندگی های رگباری و پراکنده ای مواجه خواهند بود. عمر این ریز موج نیز کمتر از 24 ساعت بوده و از شنبه شب از سمت شمال شرق کشور خارج خواهد شد. 

روز یکشنبه را می توان روزی با آرامش نسبی جو دانست گرچه طی این روزها از پدیده همرفت عصرگاهی بر روی دامنه های زاگرس و البرز نمی توان چشم پوشی کرد.

موج اصلی بارش از اواخر وقت روز یکشنبه از سمت شمال غرب و غرب وارد کشور شده، کل منطقه شمال غرب، سواحل دریا خزر، استان های واقع بر روی امتداد رشته کوه البرز، حتی نواحی جنوبی غربی و جنوبی همچون فارس و کرمان و بشکل خیلی ضعیف نواحی مرکزی تحت تاثیر واقع خواهند شد. هسته بارندگی ها بر روی سواحل دریا مازندران و مشخصاً استان گیلان خواهد بود. به سبب شدت بارش ها احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها وجود دارد. این سامانه به دلیل همراهی با جریانات شمالی در غالب زبانه های پرفشار با هوای سرد همراهی می گردد در نتیجه طی روزهای دوشنبه و سه شنبه از سمت شمال غرب و غرب هوا به طرز ملموسی سرد خواهد شد و تا روز های نیمه دوم هفته هوای سرد در بیشتر مناطق کشور استقرار خواهد داشت. این هوای سرد سبب خواهد شد بر روی مناطق شمال غرب، شمال زاگرس و ارتفاعات جنوب غربی بارش برف و سپید پوش شدن شهرها و آبادی ها را شاهد باشیم و دما کمینه در ییلاقات به 0 میل خواهد نمود. 

روز سه شنبه از شدت بارش بر روی غرب ، شمال غرب و غرب سواحل دریا مازندران کاسته شده و بر روی نواحی شرقی دریا و شمال شرق کشور فعال بوده و تشدید بارش در شرق سواحل می تواند سبب متقاعد شدن ما برای دادن هشدار به اهالی مازندران و گلستان و حتی برخی از نواحی خراسان شمالی گردد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد