آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

چشم انداز بارش و دمای کشور طی 14 روز آینده + تحلیل ویژه و اولیه موج قدرتمند مدیترانه ای (سامانه بلاکینگ/ Blocking)



با توجه به آخرین خروجی مدل های بارشی حاصل از برونداد اسمبل مدل پیش بینی آب و هوا منطقه اروپا (ECMWF) موسوم به EPS از نمایه Control طی 14 روز آینده سیمای بارش کشور بدین صورت تشریح می گردد:


1- طی 7 روزه اول؛ 27 آذر لغایت 3 دی 95 عمده بارندگی ها در سطح کشور بر روی شمال غرب، میانه غربی (شمال زاگرس)، جنوب غربی زاگرس، سواحل دریا خزر، دامنه های البرز پیش بینی می شود. هسته برآینده بارش ها در این مدت بر روی سواحل جنوب غربی  خزر شامل استان های گیلان و غرب استان مازندران با محدوده بارشی بین 50 الی 60 میلی متر پیش بینی می شود. ریزش ها در ارتفاعات واقع در استان کرمان و شمال شرق کشوراز نواحی ثانوی بارش های کشور را نشان می دهد. در بخش هایی از مرکز و شرق کشور بارش هایی با توزیع و شدت پراکنده  دیده می شود.


2- طی7 روز دوم؛ 4 الی 10 دی 95 گسترش بارش ها را بر روی نواحی مرکزی و بخش هایی از جنوب کشور خواهیم داشت. منطقه اصلی بارندگی در این برهه زمانی را در نیمه غربی کشور متمرکز بر روی رشته کوه های زاگرس تشکیل می دهد، بطوری که 2 هسته اصلی بارش در این بخش از کشور واقع می باشد:

الف - جنوب غرب کشور متمرکز بر دامنه های زاگرس مرکزی شامل استان های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و نواحی مرتفع شرق خوزستان با بیشینه بارش بین 50 الی 60 میلی متر.

ب- جنوب آذربایجان های غربی و شرقی، غرب کردستان و کرمانشاه با بیشینه بارش بین 40 الی 45 میلی متر.


http://up.iranjoman.com/images/xde9c6d853qqxfx8d66.png


محدوده بارندگی ها در چشم اندازهای 8 الی 14 روزه آینده نشان دهنده گسترش بارندگی ها به بخش های مرکزی و نواحی از جنوب کشور می باشد. نکته مهمی که در نقشه های این برهه دیده می شود، خط همگرایی قوی از حوضه دریا سرخ (RSCZ) و جریان بارشی ست که از سوی دریا مدیترانه به بخش های غربی کشور گسیل می گردد که در ادامه به بررسی الگوی این چشم انداز خواهیم پرداخت.


بطورکل طی 14 روز آینده در بخش هایی از جنوب، جنوب شرق، مرکز، شرق و زون شرقی نیمه شمالی کشور میزان بارش ها کمترین میزان را خواهد داشت. استان هایی همچون سمنان، غرب استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق استان فارس، هرمزگان، یزد و بخش های از استان اصفهان در این مناطق واقع هستند.

 

 بر اساس خروجی مدل های مقایسه متوسط دمای هوا با مقادیر بلند مدت طی 7 و 8 الی 14 روز آینده بیانگر نابهنجاری منفی (سرمایش) در بخش های وسیعی از کشور می باشد. نواحی شمال غرب، دامنه های مرکزی و جنوب غربی زاگرس، دامنه های البرز، بخش هایی از نیمه شمالی و مرکز کشور به طور متوسط دارای دما هوا سردتر از نرمالی طی 14 روز آینده خواهند بود. بیشترین میزان سرمایش دما هوا طی 7 روز آینده منتهی به جمعه 3 دی 95  از آن دامنه های غربی البرز شامل  شمال غرب کشور استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان ، غرب استان قزوین و گیلان خواهد بود که در برخی از این نواحی تا 10 درجه سلسیوس میانگین دمای هوا کمتر از نرمال های بلند مدت خواهد بود. این در حالی ست که در دامنه های جنوب شرقی زاگرس، بخش های جنوب شرقی و میانه جنوبی کشور دمای هوا از 0.5 تا 2 درجه سلسیوس فراتر از نرمال های بلند مدت دیده می شود. استان هایی همچون سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان و شرق استان فارس از جمله استان هایی هستند که بطور کل از میانگین دما هوای گرمتر از نرمالی برخوردار خواهند بود.


http://up.iranjoman.com/images/stenwtx14vb4wvkwa8p0.png


طی 8 الی 14 روز آینده منتهی به 10 دی 95 گرچه از شدت میزان سرمایش هوا در بخش های شمال غرب، غرب و جنوب غرب و بطور نسبی بر روی سایر نیمه شمالی کشور کاسته می شود، اما همچنان بخش وسیعی از کشور تحت هوای سردتر از نرمال واقع می باشد. بیشترین  میزان سرمایش نیز همچنان در این دوره بر روی دامنه های غربی البرز استان هایی همچون جنوب شرق استان آذربایجان شرقی، جنوب استان اردبیل، گیلان، زنجان، کردستان و غرب استان قزوین می باشد.


در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، غرب کرمان، جنوب استان یزد و بخش هایی از 2 استان خوزستان و ایلام به طور متوسط از دما هوا فراتر از نرمال طی 8 الی 14 روز آینده برخورار می باشند.


بررسی اجمالی سیر تحولات الگوهای تراز میانی جو مربوط به سامانه روزهای نخست دی 95:


همانطور که در نقشه ذیل مشاهده می گردد طی روز سه شنبه 30 آذر 95 گسترش محور فرود بلندی را از مرکز ناوه فعال ورتکس قطبی مستقر بر روی سیبری روسیه را بر روی ناحیه قفقاز و دریا سیاه خواهیم داشت که این منطقه محل فعالیت چرخندی توده های آب و هوای کم ارتفاع می باشد و با چرخش پادساعتگرد خود موج هایی را بر روی فراز کشور عبور می نماید، یکی از این امواج در اواسط هفته جاری (سه شنبه 30 آذر) از سطح کشور عبور و تاثیر گذاری نماید.


یک منطقه فعال دیگر بر روی دریا سیاه واقع شده است که سامانه مورد بحث و تعقیب ما در این نوشتار می باشد.(شماره 1) مرکز واچرخند قوی بر روی اسکاندیناوی بعنوان یک پرفشار بلاک کننده (مانع / Blocking) سبب دو شاخه شدن امواج غربی بر روی اروپا می گردد. ساختار ایجاد شده توسط پرفشار عمیق اسکاندیناوی که از بروز فاز مثبت شاخص scand ایجاد می گردد، سبب فرارفت هوای گرم بر روی غرب اروپا و ریزش هوای سرد در غالب الگوهای شمال غربی لایه تراز میانی بر روی شرق قاره و غرب روسیه می گردد که به محل استقرار مرکز کم ارتفاع دریا سیاه - ترکیه ختم می گردد. (شماره 2) بتدریج برای روز پنجشنبه 2 دی 95 با گسترش منطقه پر ارتفاع اروپا و الحاق با حدود شمالی واچرخند جنب حاره سرتاسر منطقه تحت پشته لایه میانی جو قرار گرفته و بدین ترتیب با کاهش شاخص وزش باد مداری، مولفه حرکت نصف النهاری بر جریانات معمول غربی غالب شده و ناحیه کم ارتفاع به شکل بسته و محصور شده در خواهد آمد. سامانه شکل گرفته ناحیه کم ارتفاع و سردی ست که توسط ناحیه وسیع پر اتفاع و گرمتر عرض های جنوبی از اطراف  احاطه شده است چنین سامانه ای کم فشار بریده یا Cut - Off Low نامیده می شود (شماره 3) .

http://up.iranjoman.com/images/g7xgbwdfjxlca40vhah8.png

و در انتها طی روز جمعه 3 دی ماه مرکز ناوه به شکل بسته بر روی منتهی الیه شرقی مدیترانه مستقر می باشد. چنین سامانه ای دارای موقعیت مناسبی می باشد و به دلیل وجود ساختار Blocking یاد شده برای مدتی بر روی منتهی الیه شرق مدیترانه و ناحیه مهم قبرس مسکون و به کسب رطوبت خواهد پرداخت. با توجه به بررسی الگوهای متوسط فشار سطح دریا (MSLP)، خطوط هم فشار بر روی حوضه دریا سرخ گسترش قابل ملاحظه ای به سوی عرض های شمالی و منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه خواهد داشت که الگوی سامانه را ادغامی دریا سرخ - مدیترانه نشان می دهد.


ویژگی سامانه یاد شده را می تواند بدین صورت نام برد:


1- در ابتدا به صورت یه کم فشار بریده بر روی شرق مدیترانه مستقر شده و از تغذیه رطوبتی مناسبی بر خوردار می باشد.

2- سامانه به صورت ادغامی دریا سرخ - مدیترانه می باشد و با جریات جنوبی همراهی می گرد.

3- به سبب ساختار بلاکینگ یادشده سامانه از تحرک کمی برخوردار می باشد و تا قبل از باز شدن برای مدتی در سطح منطقه ماندگار می باشد.

4- هسته سامانه سرد می باشد، اما امواجی که به سطح کشور ارسال می کند با جریانات گرم و مرطوب جنوب غربی همراه می باشد.


چشم انداز بارش تجمعی مدل ECMWF خروجی شنبه 27 آذر 95 ساعت 15:30 براساس تفکیک استانی کشور:



نظرات 13 + ارسال نظر
مهیار پنج‌شنبه 2 دی 1395 ساعت 13:03

با عرض سلام و خسته نباشید
از اونجایی که بنده اخبار هواشناسی رو به امید بارش برف زیاد دنبال میکنم خواسم از حضورتون بپرسم برف بعدی که در شهر های آستارا و رشت (استان گیلان )میباره کی خواهد بود ؟؟
سامانه های روز شنبه و پنجشنبه هفته بعد میتونن برفی کنن یا نه؟؟

با سلام فعلا شرایط برای بارش برف در این دو شهر مهیا نمی باشد.

مسعود اصفهان پنج‌شنبه 2 دی 1395 ساعت 03:14

با سلام و تشکر از تمام زحمات شما
مقدار بارش برای شهر اصفهان را چه طور پیش بینی می کنید
حتی المقدور به عنوان یه کارشناس این افت بارشی که چندین سال است نصیب شهر اصفهان شده است کمی برای ما نا اهله فن هواشناسی نوضیح دهید
با سپاس

با سلام

در کلانشهر اصفهان مقادیر بارندگی های ناشی از فعالیت سامانه مدیترانه ای تا صبح روز دوشنبه بسیار ناچیز میباشد در نقاطی از اصفهان مقادیر بارش حداکثر به 4 میلیمتر رسیده اما در بیشتر مناطق احتمالا شاهد رگبارهای نچندان قوی مواجه خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این نقشه بارش از مدل ECMWF مراجعه نمائید:

http://up.iranjoman.com/images/qxco9pmhzfkpi1uq0htj.png

محمود چهارشنبه 1 دی 1395 ساعت 20:51

سلام
آیا دلیلی برای عدم بارش در قزوین وجور دارد؟
زنجان و تهران برف خوبی اومده ولی قزوین حتی ذره ای

با سلام

در مورد تهران خیر

ما خود در شهر تهران بارش قابل توجهی نداشتیم حتی مدت زمان بارش در تهران به 3 ساعت مداوم نیز نرسیده است و شرایط برای تمامی ایستگاه ها مقادیر بارش های کمتر از نرمالی را از ابتدای سال آبی جاری نشان میدهند.

به هر حال هر شهر و منطقه شرایط سینوپتیکی خاص خود را می طلبد که تا زمانی که این شرایط فراهم نگردد بارش های موثر و قابل توجهی در آن ناحیه رخ نمی دهد. بطور کل شرایط کاهش بارش ها تضعیف شرایط همگرایی بر روی حوضه دریا مدیترانه و کاهش گردش سیکلونی در منتهی الیه شرق مدیترانه بوده است که در کل از 31 استان کشور حدود 29 استان درجاتی از کاهش بارش های فصل پاییز را تجربه نموده اند.

دلیل این شرایط همبستگی قوی بین بارش دو ماه مهر و آبان و تا حدودی آذر با مولفه های اقیانوسی و جوی شاخص ENSO‌(النینو - شاخص نوسان جنوبی) بوده و بروز فاز لانینا معمولا کاهش بارش های پاییز را در سطح فلات ایران به همراه دارد.

افشین چهارشنبه 1 دی 1395 ساعت 16:31

سلام
ما پایتخت نشینان امسال برف درست و درمون می بیینم :(
دخترم همش میپرسه بابا کی برف میاد :(:(

با سلام هنوز ابتدای فصل زمستان هستیم و زمان برای فراهم آمدن شرایط برای بروز بارش برف در شهر تهران وجود خواهد داشت.
انشاالله که پایتخت بارش برف خوبی دشت کند.

توصیه می کنم بارف برف بعدی هر چند که در نواحی شمالی هر باشد به شمال شرق تهران منطقه مینی سیتی و شهرک قائم تشریف برید مطمئنن براتون خاطره خوبی میشه...

سید یاسر از قم چهارشنبه 1 دی 1395 ساعت 13:10

با سلام سیستم دیروز برای استان ما که افتضاح بود! کلا یکی دو ساعت برف آبکی و پراکنده بارید که اصلا خوب نبود. حالا از شما دوست عزیزم یه سوال داشتم در مورد سیستم دوم که احتمالا از شنبه و یکشنبه وارد استان ما میشه. این یکی هم مثل قبلی بی بخار تشریف داره یا خوبه؟ بارش اون به شکل برف هست در قم یا باران؟ممنوم از جوابی که میدی عزیزم

با سلام

بر اساس نقشه هاو خروجی مدل های آب و هواشناسی استان قم بطور میانگین تا صبح روز دوشنبه 6 دی 95 چیزی در حدود 10 الی 12 میلی متر بارش خواهد داشت که این رقم در نواحی از جنوب و جنوب غرب استان تا 20 میلی متر نیز بالغ می گردد.

به سبب غلبه جریانات جنوبی به سطح استان بارش ها بیشتر به شکل باران خواهد بود اما احتمال ریزش برف نچندان قابل توجه در منتهی الیه جنوب غربی استان طی اوایل هفته آینده وجود خواهد داشت.

مجتبی چهارشنبه 1 دی 1395 ساعت 02:47 http://iranclimate.blogsky.com

سلام.خسته نباشید...میخواستم بپرسم شنبه ۴دی موجی ک میاد برای نقده در اذربایجان غربی حدودا چقدر برف داره؟؟اصلا بارشی داریم؟؟؟

با سلام

بر اساس خروجی آخرین اطلاعاتی که از مدلهای هواشناسی دریافت کردیم شهرستان نقده تا روز دوشنبه شاهد بارش هایی خواهد بود :

http://up.iranjoman.com/images/qxzbe43tqn7vb3mesx4.png

و انتظار داریم این شهر طی اوایل هفته آینده شاهد ریزش برف باشد.

حسین سه‌شنبه 30 آذر 1395 ساعت 12:06

سلام داداش وضع بارشی کاشان در دی ماه 95 چگونه خواهد بود ایا برف چشمگیر در دی ماه کاشان داره یا خیر با تشکر.

حسین سه‌شنبه 30 آذر 1395 ساعت 12:05

سلام داداش وضع دمایی وبارشی شهر کاشان در 3 ماهه ی زمستان 95 چگونه خواهد بود ایا بارش برف در دی ماه کاشان داره یا خیر با تشکر.

عرشیا دوشنبه 29 آذر 1395 ساعت 22:14 http://iranclimate

سلام با عرض خسته نباشید.می خواستم ببینم یاسوج کی برف داره؟

با سلام انشان الله بارش برف را امروز سه شنبه 30 آذر 95 مشاهده خواهید کرد

هیبت نظری یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 19:05

سلام و خسته نباشید
اطلاعاتتون خیلی کامله. دستتون درد نکنه
چهارمحال و بختیاری خصوصا قسمتهای جنوبش کی بارندگی درست و حسابی خواهد داشت.؟! مننون

با سلام انشاالله فردا بارش هایی در این ناحیه رخ خواهد داد. در ضمن برای اواخر هفته نیز جریانات بارشی بر روی استان چهارمحال و بختیاری نیز دیده می شود.

حسین یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 17:03

سلام داداش ایا شهر کاشان شب یلدا سفید پوش میشه یا خیر ایا بارش خوبی داره کاشان سه شنبه یا خیر با تشکر.

با سلام احتمال بروز رگبارهای برف در این برهه زمانی وجود دارد.

بهنام از انرلی یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 12:18

سلام استاد خسته نباشید
احتمال تقویت سیبری در دیماه چقدر است
و احتمال نفوذ آن به شهرهای ساحلی بخصوص گیلان چقدر
آیا ما غیر مستعد های گیلان منتظر موج سرد باشیم
ممنون از زحمات شما

با سلام

به سبب بروز درجاتی از فاز لانینا فراوانی الگوهای مرتبط با فرابار سیبری امسال فزونی بیشتری خواهد داشت و طبیعی ست این افزایش فرکانس الگوهای فرابار سیبری منجر به تاثیر گذاری این سامانه بر روی آب و هوای کشور گردد.

سید یاسر از قم شنبه 27 آذر 1395 ساعت 18:08

سلام در این هفته هوای شهر قم چگونه خواهد بود؟

با سلام

امکان ریزش برف طی روز سه شنبه در سطح شهر قم وجود دارد و بدن ترتیب ماه آذر به پایان می رسد و به نظر نمی رسد برای نیمه دوم هفته بارش قابل ذکری در محدوده شهر قم وجود داشته باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد