آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی وضعیت جوی کشور طی 5 روز آینده منتهی به چهارشنبه 1 دی ماه 95


نقشه های آینده نگری هواشناسی نشان می دهند با گسترش تراف بلند ناوه عمیق ورتکس قطبی سیبری، منطقه فعالی بر روی شرق مدیترانه، دریا سیاه  و ترکیه شکل خواهد گرفت که امواج ناپایدار ناشی از آن تا اواسط هفته آینده کشور را تحت تاثیرات خود قرار داده و موجب بروز ناپایداری ها به شکل بارش برف و باران در شمال غرب، نواحی از غرب، دامنه های شمالی و جنوب غربی زاگرس، دامنه های البرز، سواحل دریا خزر و سپس شمال شرق کشور خواهد شد. با توجه به اینکه هوای سردی این سامانه ناپایدار را همراهی می نماید، با فعالیت آن به طور متوسط چیزی در حدود 3 الی 4 درجه سلسیوس کاهش دمای هوا در بخش های مختلف کشور بخصوص نیمه شمالی کشور را  طی روزهای واپسین آذر ماه 95 در برخواهد گرفت.  لذا بیشتر بارش های ناشی از این سامانه با توجه به برودت هوایی که به همراه خواهد داشت به شکل برف نمایان می گردد. بارش ها در شمال غرب و شمال و جنوب غرب دامنه های زاگرس، ارتفاعات البرز، نواحی مرتفع استان های ساحلی دریا خزر و شمال شرق کشور به شکل برف نمایان خواهد شد.


لذا در طی هفته آینده به سبب رخداد بارش برف جاده های مواصلاتی در شمال غرب، دامنه های زاگرس، دامنه های البرز و حتی شمال شرق کشور با پدیده بارش برف در برخی نواحی کولاک و اختلال در تردد همراه ست، می طلبد که هموطنان عزیز در تردد از جاده ها و گردنه های برفگیر با تجهیزات کامل زمستانی و آمادگی کامل مسافرت نمایند.



http://up.iranjoman.com/images/8px1rsqmstf28kmh5d40.png

 

 

با گسترش منطقه فعال ناپایدار بر روی حوزه قفقاز، شرق دریا سیاه، ترکیه و مدیترانه و گسترش جریانات شمالی بر روی دریا خزر بارندگی ها بتدریج طی روز شنبه 27 آذر 95 بر روی نوار ساحلی دریا آغاز می گردد، استان های گیلان، مازندران، به شکل خفیف تر در استان گلستان همچنین در استان های واقع در شمال غرب کشور بارش خواهیم داشت، استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان و ارتفاعات دامنه های غربی و مرکزی البرز با پدیده بارش مواجه خواهند بود. بارش ها در اکثر استان های واقع در شمال غرب، شمال زاگرس، دامنه های غربی و مرکز البرز، نواحی مرتفع استان های گیلان و مازندران و گلستان به شکل بارش برف خواهد بود.


شدت بارش ها را بر روی دو استان گیلان و غرب استان مازندران خواهیم داشت، به سبب وزش بادی که بر روی آبهای خزر طی روز شنبه 27 آذر 95 خواهیم داشت آب های سواحل دریا گیلان و مازندران و با شدت کمتر گلستان طی اواخر وقت و روز یکشنبه 28 آذر مواج خواهد بود.


بیشینه شدت بارش برف بر روی دامنه های رشته کوه البرز در استان های گیلان و غرب مازندران  پیش بینی می شود.


http://up.iranjoman.com/images/gd5kdygx6l03d8tgmgwm.png


http://up.iranjoman.com/images/mmkb6ivf3p1ha8sn0s0.png


طی روز یکشنبه 28 آذر 95، با گسترش زبانه های توده هوای پرفشار و تقویت جریانات شمالی بر روی سواحل خزر، تشدید بارش ها را در این منطقه خواهیم داشت. استان های گیلان و مازندران اوج و پیک بارندگی ها را در سطح کشور طی این روز از آن خود خواهند داشت. بارش ها در سرتاسر دامنه های البرز به شکل برف نمایان خواهد شد. نواحی مرتفع استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی منطقه اصلی بارش برف را تشکیل می دهند. بارش های پراکنده ای در سطح استان های واقع در میانه غربی کشور همچون بخش هایی از استان چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، کرمانشاه، همدان، کردستان، نواحی از استان های مرکزی، زنجان، قزوین، البرز تهران و نواحی شمالی استان سمنان، شمال غرب کشور شامل استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل پیش بینی می شود که به سبب برودت هوا در بسیاری از نواحی این استان ها بارش پراکنده برف را خواهیم داشت.


بر روی بخش هایی از جنوب شرق استان خراسان رضوی از اواخر وقت این روز افزایش میزان سرعت وزش باد پیش بینی می شود.


http://up.iranjoman.com/images/b1epb4kk8kwxps0abpba.png


http://up.iranjoman.com/images/q08yfmr7j3teor3df63c.png


طی روزدوشنبه 29 آذر 95، از شدت میزان بارش ها در نوار ساحلی خزر کاسته خواهد شد. اما با ورود یکی از امواج کم دامنه تراز میانی به بخش های غربی کشور برای استان های واقع در میانه غربی، شمال رشته کوه زاگرس به سمت دامنه های غربی و مرکزی البرز وقوع بارش های پراکنده ای را خواهیم داشت. نواحی از جنوب استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام و لرستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، همدان، زنجان، قزوین، البرز،تهران، ارتفاعات البرز، استان های گیلان، مازندران و بخش های مرتفع استان های گلستان، خراسان شمالی و رضوی با بارش پراکنده مواجه هستند. بارش در دامنه های شمال زاگرس، بخش هایی از شمال غرب، دامنه های البرز و نواحی مرتفع شمال شرق به شکل برف نمایان خواهد شد.


در برخی از نواحی مرزی و جنوبی خراسان رضوی، جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان افزایش سرعت وزش باد را خواهیم داشت. همچنین وزش باد بر روی دامنه های مرکزی رشته کوه البرز در جنوب استان مازندران می تواند موجب بروز کولاک در برخی از ساعات طی روز دوشنبه 29 آذر 95 گردد.


http://up.iranjoman.com/images/2e7hdjsybxzfcbkwdwt4.png


http://up.iranjoman.com/images/ha5qre9hu4x6sys8q706.png


طی روزسه شنبه 30 آذر 95، با نفوذ یک موج کوتاه دیگر که این بار کمی عمیق تر از نوع قبلی خود می باشد، بارش ها در بخش های غربی و مرکزی کشور گسترده تر خواهد شد، استان های واقع در بخش وسیعی از غرب و جنوب غرب کشور، دامنه ها غربی و مرکزی البرز، نواحی از مرکز و همینطور بخش هایی از جنوب آذربایجان های غربی، شرقی  و اردبیل و همینطور استان های گیلان و مازندران شاهد آسمانی نیمه ابری تا ابری به همراه پدیده بارش خواهند بود که این بارش ها در بیشتر نواحی غربی، جنوب غرب، استان های واقع در دامنه های رشته کوه البرز، نواحی مرتفع استان های ساحلی خزر  و برخی از نواحی شمال شرق و ارتفاعات مرکز کشور به شکل برف پیش بینی می شود.


تمرکز بارش ها را بر روی دامنه های جنوب غربی زاگرس شامل استان های لرستان و چهارمحال و بختیاری خواهیم داشت که بیشینه بارش برف تجمعی نیز بر روی استان لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، ارتفاعات جنوبی استان های گیلان، مازندران و دامنه های واقع در شمال استان های قزوین، البرز و تهران خواهیم داشت. همچنین برخی از نواحی منفرد استان های یزد، اصفهان، قم نیز با پدیده بارش برف همراه خواهند بود.


حدود جنوبی بارش برف حتی به ارتفاعات شمالی استان فارس نیز کشیده شده و پیش بینی می کنیم در استان های البرز، تهران و قم و اصفهان با پدیده بارش برف مواجه باشیم.


با توجه به پیش بینی های صوت گرفته به نظر می رسد در نواحی از استان های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، جنوب غربی استان اصفهان، یزد، فارس، کرمان و بتدریج برای بخش هایی از میانه شمالی استان سیستان و بلوچستان بر میزان سرعت وزش باد افزوده شده این وزش باد ممکن ست شدید بوده و بروز مشکلاتی در برخی از نواحی استان های یاد شده را فراهم سازد.


http://up.iranjoman.com/images/3od3cgy2xzagvspkpky.png


http://up.iranjoman.com/images/xwzqd2z3goovk2lahtbg.png


چشم انداز بارش تجمع یافته منتهی به 15:30 روز چهارشنبه 1 دی ماه 95 نشان می دهد که بیشترین میزان حجم بارندگی های کل ناشی از فعاایت امواج ناپایدار در طی روز های واپسین آذر ماه 95 از آن استان های گیلان، مازندران خواهد بود که رتبه بعدی متعلق به نواحی مرتفع رشته کوه های شرقی البرز در جنوب استان گلستان، دامنه های غربی البرز مانند نواحی مرتفع زنجان، قزوین، همچنین ارتفاعات استان های آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری  همچنین نواحی مرتفع در شمال استان خراسان رضوی از آن خود خواهند داشت.


بطور کل منطقه اصلی بارندگی ها تا روز چهارشنبه 1 دی 95 بر روی دامنه های زاگرس، البرز، استان های ساحلی خزر به سمت شمال شرق کشور خواهد بود و نواحی وسیعی از مرکز و شرق کشور از بارندگی های پراکنده ای برخوردارخواهند بود.


http://up.iranjoman.com/images/0m30obz9j2w596awiu9e.png


http://up.iranjoman.com/images/kfvv9mxrkj009d8ikww9.png


بیشترین حجم برف تجمعی در طی مدت زمان یاد شده بر روی دامنه های البرز نواحی مرتفع جنوبی استان های گیلان، مازندران و گلستان خواهد بود. همچنین در برخی از نواحی مرتفع در زون غربی البرز هچون اردبیل، زنجان، آذربایجان غربی ، کردستان، کرمانشاه، لرستان و چهارمحال و بختیاری در رتبه بعدی واقع خواهند بود. بطور کل منطقه وسیعی از شمال غرب، غرب، جنوب غرب، امتداد دامنه های البزر، شمال شرق، استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز و نواحی پراکنده ای مرکز کشور ناحیه اصلی بارش برف را تشکیل می هند.


http://up.iranjoman.com/images/zoas4ia0vb4xlez79ajb.png


http://up.iranjoman.com/images/y5kffs1umxpdehxvidwz.png


نقشه بارش تجمعی باران و برف طی 5 روز آینده منتهی به 15:30 روز چهارشنبه 1 دی ماه 95 از برونداد مدل GFS را مشاهده می نمائید:


http://up.iranjoman.com/images/o85nydmv9c7wjiwtsggz.png


انیمیشن الگوی مجموع بارش 24 ساعته از برونداد مدل GFS طی 5 روزه آینده منتهی به 03:30 روز چهارشنبه 1 دی 95:


http://up.iranjoman.com/images/lzlbp4ct54xzfks5xjtq.gif



نظرات 11 + ارسال نظر
میلاد دوشنبه 29 آذر 1395 ساعت 23:26

با عرض سلا م خسته نباشید آیه در هفته ی بعد در استان گیلان شاهد بارش برف هستیم

با سلام

فعلا بارش برف گسترده ای دیده نمیشه و محدود به ارتفاعات استان گیلان هست .

محمد شنبه 27 آذر 1395 ساعت 18:17

ایا محدوده شهریار برای روز های یکشنبه و دوشنبه شاهد بارش برف هستیم

با سلام امکان ریزش برف برای روز سه شنبه بیشتر دیده می شود.

niiil jooon شنبه 27 آذر 1395 ساعت 14:21 http://paleez.tk/

آدم ها دنبال خوشبختی می گردند اما خوشبختی پیدا کردنی نیست ساختنی است... سعادت و خوشبختی رو براتون آرزومندم... خوشحال میشم به منم سر بزنین نیومدین هم اشکال نداره بازم ممنون موفق باشی
98651

نوید شنبه 27 آذر 1395 ساعت 12:09

درود خدمت استاد بزرگوار
میخاستم از خدمتتون سوال کنم که آیا طی روز سه شنبه تو ارتفاعت دربند تهران حدودا چقد برف میتونه رو زمین بشینه
با سپاس ویژه از مطالب فوق العاده مفیدتون

با سلام و عرض ادب؛

جدیدترین تغییرات مدل ها بارش برف تجمعی در حدود 5 سانتی متر در منطقه دربند را نشان می دهند.

سید یاسر از قم شنبه 27 آذر 1395 ساعت 11:46

سلام مثل همیشه عالی حتی عالی تر و جزی تر از همیشه بود.از این بهتر نمیشه. موفق باشید یا علی.

با سلام

سپاس از اظهار محبتتون

ali zare hanjany شنبه 27 آذر 1395 ساعت 11:18

سلام عرض کردم استاد خسته نباشید
تو تجمع ٥ رو آینده بین مدل gfs و exmwf برای ارتفاعات تهران(منطقه دربندسر-شمشک) خیلی اختلاف هست (توی مدل gfs حدود ١٢ اینچ برف درنظر گرفته ولی مدل ecmwf ٣ اینچ برف درنظر گرفته) میخواستم ببینم شما کدومو تأیید میکنین؟؟

با سلام

هیچ مدلی بر مدل دیگر ارجحیت ندارد هر مدل اهمیت خود را دارد. در چنین شرایطی ما به دوستان توصیه میکنیم از برآینده مدل ها استفاده کنند و یه حد میانگینی از این دو را در نظر داشته باشن.

حسین شنبه 27 آذر 1395 ساعت 11:13

سلام داداش ایا 30 اذر 95 شهر کاشان بارش برف خوبی خواهد داشت یا خیر روی زمین میشینه یا خیر با تشکر.

با سلام

بر اساس بررسی هایی که انجام شده احتمال رگبار برف در سطح شهر کاشان طی روز سه شنبه 30 آذر دور از انتظار نیست مقادیر بارش قابل توجه نیستند و می تواند رگبارهای برف رو شاهد باشید.

میلاد شنبه 27 آذر 1395 ساعت 10:31

با عرض سلام ببخشید آیا در روز شنبه ویکشنبه در رشت بارش برف داریم یا نه
با تشکر از شما

با سلام

با توجه به بررسی نقشه های هواشناسی طی روز شنبه بارش باران را در سطح شهر رشت خواهیم داشت انتظار بر این هست بتدریج از اواخر وقت این روز شرایط بارش برف و باران مهیا شده و بارش برف را به شکل موثر طی روز یکشنبه 28 آذر 95 داشته باشیم که بر روی نواحی مرتفع جنوب آن مناسب تر پیش بینی می کنیم.

رضا شنبه 27 آذر 1395 ساعت 09:27

سلام استاد شهبازی برف سنگین یا نیمه سنگین برای دی ماه برای منطقه نیاوران مناطق شمالی تهران پیش بینی میکنید

با سلام پاسخ دادن به این سوال در این بازه زمانی طولانی (یکماهه) و اون هم برای پارامتر خاصی مثل برف که علاوه بر فراهم بودن شروط بارندگی عامل دما را نیز با خود همراه دارد دشوار به نظر میرسد اما به هر حال با قطعیت نسبی می توانیم این آگاهی را به شما دوست عزیز بدهیم که تا نیمه دی ماه بنظر نمی رسد بارش برف سنگین یا گسترده ای در منطقه نیاوران تهران شاهد باشیم.

اما به هر حال توصیه می کنیم به طور مرتب مطالب سایت را دنبال نمائید.

علیرضا شنبه 27 آذر 1395 ساعت 08:58

با عرض سلام و خسته نباشید بابت پیش بینی های خوبتون
خواستم بپرسم طی این هفته گرگان شاهد بارش برف خواهد بود؟

با سلام

بر اساس بررسی هایی که ما انجام دادیم بارش برف محدوده به نواحی مرتفع جنوب استان گلستان بر روی دامنه های شرقی رشته کوه البرز خواهد بود و شرایط برای رخداد برف در شهر گرگان مناسب نمی باشد.

کاهش دمایی در حدود 4 درجه سلسیوس نسبت به امروز در شهر گرگان تا روز دوشنبه خواهید داشت.

فرشاد شنبه 27 آذر 1395 ساعت 02:07

با سلام از شما تشکر میکنم کانال خوبی هست و از کانال شما سپاسگزاری میکنم پیش بینی های دقیق و درستی میکنید و همیشه و هر وقت اخبار و اطلاعات رو هر موقع به اطلاع اعضای کانال میرسونید موفق باشید

با سلام و عرض تشکر
امیدواریم مطالب مفید فایده شما مخاطبان عزیز واقع بشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد