آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سامانه بارشی فعال و پر انرژی در راه ست؛ توده هوای بسیار سرد روسی برف و سرما را میمهان خطه شمال غرب و غرب کشور می نماید



همانطور که در بخش های قبلی به آن اشاره شد، به نظر می رسد از نیمه دوم هفته جاری نزدیک شدن یک سامانه فعال دینامیکی را بر روی منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه خواهیم داشت.این سامانه از انرژی مناسبی برخوردار بوده که  با توجه به اینکه با زبانه های کمفشار سطح زمین همراهی می گردد، بنابر این از تغذیه رطوبتی مناسبی برخوردار می باشد. لذا بارش ها در بخش های غرب و شمال غربی کشور به سبب فعالیت این سامانه ناپایدار قابل توجه خواهد بود. محاسبات نشان می دهد که بتدریج با نفوذ جریانات حاصل از این سامانه بازشزا، بارندگی ها از روز چهارشنبه 24 آذر 95 از سمت شمال غرب و جنوب غرب کشور آغاز خواهد شد.با توجه به سرد بودن مرکز سامانه و همراهی آن با توده هوای سرد عرض های شمالی بارش ها غالبا در شمال غرب کشور به شکل برف نمایان خواهد شد. این سامانه طی روزهای چهارشنبه 24 لغایت جمعه 26 آذر ماه 95 در سطح کشور فعال خواهد بود که طی این مدت سبب ریز برف و باران بر روی شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل دریا خزر، دامنه های البرز، تا حدودی شمال شرق و بشکل ضعیف تر در نواحی مرکزی کشور خواهد شد.

http://up.iranjoman.com/images/7x088afjju6xpyg8c6tt.png


همانطور که اشاره شد این سامانه دارای هسته سرد بوده و با توده هوای سرد عرض های شمالی همراهی می گردد. لذا به نظر می رسد با فعالیت این سامانه بارشزا، دمای هوا بتدریج طی نیمه دوم هفته جاری، از سمت شمال غرب و غرب کشور روند کاهشی را خواهد داشت. سر منشا این هوای سرد از جنوب روسیه می باشد. بنابر این باید در نواحی شمال غرب، بتدریج دامنه های مرکزی و جنوب غربی زاگرس برای غالب استان های غربی کشور، همینطوری دامنه های رشته کوه البرز از اواخر روز چهارشنبه تا جمعه کاهش شدید دمای هوا و بارش برف را انتظار داشت که سبب اختلال در تردد جاده های کوهستانی و مواصلاتی خواهد شد.


همچنین کاهش ملموس دمای هوا سبب خواهد شد که میزان مصرف گاز در منطقه شمال غرب کشور افزایش چشمگیری را تجربه نمود و مشکلاتی در خصوص انتقال حامل های سوختی را برای نواحی برفگیر درپیش داشته باشیم.

 

 

http://up.iranjoman.com/images/lpxgy3legywzlbb3wqxa.png

طی روز سه شنبه 23 آذر 95 به سبب استقرار زبانه توده هوای کمفشار بر روی دریا خزر وزش بادهای جنوبی را بر روی سواحل خواهیم داشت که به نظر می رسد افزایش دمای ملموسی طی روز سه شنبه به دلیل پدیده فون (چینوک) بر روی استان های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان در پیش داشته باشیم که این افزایش دمای هوا می تواند با بادهای نسبتا شدید جنوبی همراه باشد.


درحالی که بخش های شمال شرق، شرق، جنوب شرق و پهنه مرکزی کشور از روز سه شنبه تا پنجشنبه 25 آذر 95 شاهد روند افزایش دمای هوا خواهند بود و هوای به نسبت گرمی را بویژه طی روز پنجشنبه در این نواحی خواهیم داشت، طی روز چهارشنبه 24 آذر 95 روند کاهش نسبی دمای هوا در بخش هایی از شمال غرب کشور و غرب سواحل دریا خزر آغاز شده و بتدریج طی اواخر وقت این روز و طی روز پنجشنبه 25 آذر 95 با نفوذ جریانات سرد شمالی کاهش ملموس دمای هوای در شمال غرب و نوار شمالی کشور اتفاق خواهد افتاد. میزان افت دمای هوا طی روز پنجشنبه در منطقه شمال غرب ایران چیزی در حدود 5 الی 10 درجه سلسیوس پیش بینی می شود.


بتدریج کاهش دمای هوا طی روز جمعه بر روی بخش های مرکزی و شمال شرق کشور پیش بینی می شود.


http://up.iranjoman.com/images/jezincfbcphr34jnqsl.png


نقشه های مدل بارندگی نشان می دهند با نفوذ و تاثیر گذاری سامانه بارش زا از سمت شمال غرب و جنوب غرب کشور بتدریج برای روز چهارشنبه 24 آذر 95 ابتدا در بخش های شمال غرب برای استان های آذربایجان غربی، شرقی و بخش هایی از استان اردبیل افزایش ابر بارش های پراکنده باران و برف را خواهیم داشت.همچنین به سبب نفوذ جریانات شمالی بر روی دریا خزر بتدریج از سمت غرب دریا بارندگی ها در سواحل شمالی استان گیان نیز آغاز خواهد شد. همچنین برای استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، شمال خلیج فارس، استان بوشهر و شمال غرب استان فارس به دلیل غلبه جریانات مرطوب جنوبی رشد ابر و بارش های رگباری پراکنده ای پیش بینی می شود.


بتدریج از بعد از ظهر روز چهارشنبه به سمت اواخر وقت بارندگی ها در منطقه شمال غرب ، غرب ، جنوب غرب و سواحل غربی دریا خزر تشدید می گردد که این بارندگی ها به همراه کاهش ملموس دمای هوا از بخش های شمال غرب کشور خواهد بود. لذا بتدریج بارش ها در شمال غرب کشور و سپس سرتاسر دامنه های زاگرس میانی به شکل بارش برف خود نمایی خواهد بود. استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه،لرستان، ایلام، خوزستان، کهکلیویه و بویر احد،شمال استان های بوشهر و فارس آسمان ابری به همراه بارش باران و برف بوده که بارندگی ها بر روی شمال غرب و دامنه های زاگرس جنوب غربی غالبا به شکل برف نمایان خواهد شد.


همچنین به سبب نفوذ بیشتر هوای شمالی بر روی سواحل دریا خزر ضمن کاهش نسبی دمای هوا بارندگی ها در سواحل جنوب غربی خزر تشدید می گردد. 


بر روی دامنه های البرز و همچنین بخش هایی از مرکز و حتی به سمت استان های شرقی تر همچون نواحی از سمنان و خراسان جنوبی وقوع رگبارهای خفیف و پراکنده ای دور از انتظار نخواهد بود.


بیشترین حجم بارش ها از آن جنوب استان آذربایحان غربی و غرب استان لرستان و همینطور بخش های غربی و مرکزی سواحل استان گیلان پیش بینی می شود.


http://up.iranjoman.com/images/z0252xukxvi9bcv0k.png

http://up.iranjoman.com/images/x0ysin8vfacdepi29kk.png


برای روز پنجشنبه 25 آذر 95، دامنه بارش ها گسترده خواهد بود، سرتاسر غرب شامل استان های شمال غرب، غرب و جنوب غرب کشور، سواحل دریا خزز، دامنه های البرز و به شکل خفیف در نواحی از مرکزی کشور با پدیده بارش  مواجه خواهند بود. بارش ها در شمال غرب کشور، دامنه های البرز، تا حدی سواحل دریا خزر در استان گیلان، دامنه های شمالی و جنوب غرب زاگرس به شکل برف ظاهر خواهد شد. میزان بارش برف در شمال غرب و زاگرس شمالی وسیع و گسترده خواهد بود. بیشترین حجم  ریزش برف برای غرب و جنوب غرب استان های آذربایجان غربی و کردستان، ارتفاعات استان گیلان، مازندران، البرز و تهران و جنوب غرب کشور برای ارتفاعات استان های لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، شمال فارس و غرب اصفهان خواهد بود.


بیشترین میزان بارش ها در این روز از آن سوحل دریا گیلان و غرب استان مازندران و همچنین دامنه های زاگرس جنوب غربی شامل استان های لرستان، شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، نواحی از غرب استان اصفهان و شمال فارس خواهد بود.


شایان ذکر می باشد برای اکثر استان های واقع در مرکز و جنوب شرق کشور و همینطور سواحل دریا خزر شاهد وزش باد خواهیم بود که این وزش باد در برخی ساعات شدیدتر خواهد بود. استان های گیلان، مازندران، سمنان، اصفهان، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان  شاهد وزش باد شدید برای روز پنجشنبه خواهیم داشت.


http://up.iranjoman.com/images/2cbsab4jmeeb7wzv9kru.png

http://up.iranjoman.com/images/o2qp06oyz8yks8imkfr.png


برای روز جمعه 26 آذر 95،با عبور سامانه بازشزا از سواحل شرقی دریا خزر از حجم و گستردگی بارش ها در سطح کشور کاسته خواهد شد. بارش های پراکنده ای در برخی از نواحی استان های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان،  اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نواحی از خراسان جنوبی پیش بینی می شود. با عبور این سامانه کاهش ملموس دمای هوا در نیمه شمالی کشور رخ خواهد داد که این ملموسی دمای هوا بیشتر در بخش های شمال شرق و نواحی مرکزی کشور با توجه به روند افزایشی دمای هوا در روزهای اخیر بیش از پیش خواهد بود.

http://up.iranjoman.com/images/8ppro5z74oy6f1sztjj.png

http://up.iranjoman.com/images/l2g4sp06c7wrpjvq5q6.png


بطور کل در طی فعالیت سامانه بارشی یاد شده مناطق اصلی بارش ها بر روی شمال غرب، غرب، جنوب غرب کشور، سواحل دریا خزر و دامنه های البرز خواهد بود. همچنین بارش های ضعیفی در برخی از نواحی مرکزی کشور ناشی از فعالیت سامانه یاد شده پیش بینی می شود. هسته های اصلی بارندگی های ناشی از این توده هوای بارشی از آن سواحل جنوب غربی خزر شامل استان گیلان و غرب مازندران در شمال کشور، جنوب غرب استان آذربایجان غربی و غرب کردستان و نواحی مرتفع آذربایجان ها در زون شمال غرب - شمال زاگرس و بالاخره دامنه های جنوب غربی زاگرس شامل استان لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، غرب استان اصفهان و نواحی مرتفع شمال غرب استان فارس پیش بینی می شود.


بر اساس نقشه های مدل بارش تجمعی برف، بیشترین حجم برف تجمعی در طی مدت زمان فعالیت سامانه از آن ارتفاعات غربی و مرکزی البرز شامل نواحی مرتفع شرق اربیل، جنوب استان های گیلان، مازندران و نواحی مرتفع شمالی استان های البرز و تهران خواهد بود. هچنین حجم گسترده برف در نواحی مرتفع شمال غرب کشور، غرب و جنوب غرب استان کردستان، غرب کرمانشاه، دامنه های جنوب غربی زاگرس شامل استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، غرب استان اصفهان، شمال استان فارس و نواحی مرتفع استان های خوزستان، ایلام و کرمانشاه پیش بینی می شود.


http://up.iranjoman.com/images/298bm0w7vkkj2xmjl7y.png

http://up.iranjoman.com/images/w8m51kulhsdmzaff2623.png


http://up.iranjoman.com/images/y3u4rbjruudo0n1d79pv.png

http://up.iranjoman.com/images/8b09b829osvb8cjvw8zs.png


با خروج سامانه بارشزایی که تحلیل آن را در بالا خواندید در صورت تداوم الگوی مدل های فعلی بلافاصله سامانه دیگری از سمت شمال غرب وارد کشور خواهد شد به نظر می رسد این سامانه نیز سرمایشی خواهد بود. که ترجیحا در فرصت های بعدی راجع به نحو اثر و مناطق تحت تاثیر آن صحبت خواهیم کرد.


نظرات 11 + ارسال نظر
سید یاسر از قم جمعه 26 آذر 1395 ساعت 10:49

سلام چرا چند روز اخیر پست جدید درباره وضعیت هوا نمی گذارید؟ من هر روز به اینجا سر میزنم و منتظر اخبار جدید هستم عزیزم.

با سلام

هستیم در خدمتتون

نواز سه‌شنبه 23 آذر 1395 ساعت 21:04

با عرض سلام وخسته نباشید به شما دوست عزیز که زحمت میکشید واین همه اطلاعات خوب وبه موقع دراختیار ماها قرامیدهید وان شاءالله که امسال بارندگی خوبی برای همه ماها درایران پهناور ببارد وتنها سوالم این است که برای جنوب استان فارس لارستان باراندگی درزمستان 95داریم یا خیر ازقبل سپاسگذارم

با سلام

برخی از مدل های آب و هوایی نشان دهنده درجاتی از کاهش بارندگی ها بر روی بخش هایی از جنوب کشور هستند که البته نمی توان به آن ها اطمینان 100 درصد را داشته باشیم.

اما به هر روی انتظار بر این می باشد با چشم اندازهای خوبی که در طی ماه دی ماه بر روی نیمه غربی و جنوب غربی کشور دیده شده است دامنه بارندگی ها و تاثیرات سامانه های آب و هوایی از سطح استان فارس و جنوب آن کشیده شده و بارش های در شهر شما روی دهد.

مسعود دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 23:44

با سلام و ممنون از سایت خوبتون و مطالب بسیار عالیتون.یک سوال داشتم در کل ارومیه از دوتا سیستم چهارشنبه و شنبه هفته بعد چند سانت حدودا برف داره؟

با سلام
بر اساس مدل های تجمعی بارش برف طی روزهای پنجشنبه تا یکشنبه شب بر روی سطح شهر ارومیه چیزی در حدود 12 الی 14 سانتی متر می باشد که البته نوسانات و تغییرات مدل ها تا روزهای موعود می تواند تلورانسی را بر این میزان مقادیر پیش بینی اعمال نماید.

علی دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 20:22

سلام خسته نباشید
وضعیت شهر پردیس در تهران چطور هست از موج اول و موج دوم؟؟

با سلام

با توجه به آخرین اطلاعات بدست آمده شهر پردیس تهران طی روز پنجشنبه رگبارها باران و برف را تجربه خواهد کرد در مورد سامانه دوم هنوز شرایط تثبیت نشده است اما اطلاعات جدید وقوع بارش های قابل توجه از این سامانه را در این منطقه نشون نمی دهند.

سپهر دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 20:21

سلام ببخشید میخواستم ببینم تهران برای موج اول آخر هفته برف داره؟؟

با سلام بارش برف به طور گسترده در سطح هر تهران مهیا نمی باشد و امکان رخداد بارش های برف به صورت رگبار در نواحی شمالی شهر تهران وجود خواهد داشت.

علی دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 19:54

سلام آیا این سامانه که از شمال غرب و غرب و جنوب غرب وارد کشور میشه برای استان همدان هم بارش داره یا باید منتظر سامانه های دیگه باشیم ممنون میشم توضیح مختصری بدید از بارش فصلی استان همدان چون واقعا بارش ها کم شده ؟

با سلام از اواخر وقت روز چهارشنبه بتدریج بارش ها از سمت نواحی جنوب غربی استان همدان آغاز و طی روز پنجشنبه بارندگی ها را در سطح استان بشکل بارش باران و برف خواهیم داشت.

طی آخرین برونداد مدل های آب و هوایی به نظر می رسد در کل بارش ها در فصل زمستان در استان همدان نرمال و متمایل به فراتر از نرمال های بلند مدت باشد.

سید یاسر از قم دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 15:41

سلام و با عرش تشکر از اطلاعات دقیقی که در اختیار ما میگذارید. یک سوال داشتم! از نظر علمی چه دلیلی وجود دارد که شهر قم با اینکه به تهران و استان سردسیری مثل مرکزی نزدیک است تابستانهای بسیار داغ و پاییز و زمستان کم بارش رو همیشه دارد. و ما زمانی که بچه بودیم مثلا در دهه هفتاد زمستانهای پر برفی رو داشتیم اما حالا چه اتفاقی رخ داده که سالی یک برف اونم به زور در استان میباره؟ممنونم از وقتی که برای ما میگذارید

با سلام و عرض تشکر

در مورد سوال اول شما باید عرض کنم قم در جوار کویر واقع شده در نتیجه گرمایش کویر همواره جزئی از اقلیم این شهر بوده که با توجه به ارتفاع کم این شهر و دور بودن از تاثیر متعادل کننده کوهپایه ها از آب و هوای گرم و خشک در تابستان و زمستان های کم بارش برخوردار هست.

2- سوال دوم بر میگردد به گرمایش سطح جهانی که در مقیاس سیاره ای منجر به بالا رفتن متوسط دمای عمومی کره زمین و درنتیجه تغییر در الگوهای آب و هوای جهانی شده است بخشی از این تغییر کاهش تعداد ساعات بارش و افزایش تعداد ساعات آفتابی و در مقابل آن شدیدتر شدن بارش ها در یک بازه زمانی بسیار کوتاه هست که نتیجه ش خواهد شد کاهش بارش ها بخصوص بارش های جامد مثل برف خواهد بود.

مینا دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 15:23

با سلام و خسته نباشید.
آیا این سامانه و یا سامانه بعدی برای مناطق جلگه استان مازندران برف دارد؟ ممنون

با سلام امکان رخداد بارش برف در شهرها غربی سواحل مازندران محتمل می باشد.

عرشیا دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 14:50 http://iranclimate

سلام آیا در این سیستم یاسوج برف داره؟

با سلام با توجه به غالبه جریانات جنوبی بارش برف بیشتر د نواحی مرتفع پیش بینی می شود و بارش برف زیاد در شهر یاسوج محتمل نیست گرچه وقوع آن در شهر یاسوج رو کامل رد نمی کنیم.

پیمان دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 14:12

سلام, استاد موج دوم برای مشهد میتونه با رش داشته باشه چون گویا کم فشار مانع شده.

با سلام با توجه به نقشه های بارشی از مدل های آب و هوایی احتمالا در صورت تداوم الگوهای آب و هوایی از اواخر وقت روز یکشنبه 28 آذر و طی روز دوشنبه 29 آذر 95 وقوع بارش های پراکنده ای انتظار می رود.

سید یاسر از قم دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 11:48

سلام این سیستم برای شهر قم برف داره؟

با سلام به توجه به الگوهای بارش و دمای سامانه به نظر نمیرسد در سطح استان قم بارش برف رو شاهد باشیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد