آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

بررسی آخرین برونداد الگوهای پیش یابی و آینده نگری طی 5 روز آینده

عرض سلام و وقت بخیر خدمت همه گرامیان:


براساس بررسی آخرین برونداد الگوهای پیش یابی و آینده نگری ناوه عمیق ارسالی از تراف تاوه قطبی، از شمال بالکان موقعیتی جنوبغرب سو گرفته که زبانه بلند آن تا شرق مدیترانه، و دریای سیاه را پوشش داده و طی 5 روز پیش رو امواجی را به کشور ما ارسال میکند. سلول مرکزی و بسیار سرد تراف مذکور در بررسی الگوی بی هنجاری ارتفاع در تراز میانی با مرکزیت حلقه کانونی 492 هکتوپاسکال، سلول بسیار سرد تاوه را در محور اصلی آن در محدوده سیبری مستقر کرده است. که با الگویی واچرخند و مورب منجر به تشکیل کمفشارهای نسبتا فعالی در محدوده جنوب دریای سیاه، شمالشرق مدیترانه و شرق ترکیه و عراق میگردد.



یکی از امواج مذکور که با کانون 1006 هکتوپاسکال در سطح زمین مطالعه گردید، از امروز صبح(شنبه صبح) از سمت شمالغرب کشور منجر به بارش برف و هوایی مه آلود شده است، که تدریجا با گسترش موج مذکور از بعدازظهر سواحل شمالی کشور از سمت استان گیلان و سپس با کمی تاخیر از امشب البرز غربی مناطقی از زنجان و قزوین و ارتفاعات البرز مرکزی تا نیمه شب در سیطره عملکرد موج مذکور قرار گرفته که پیامد آن بارش برف و باران و افت نسبی دما در مناطق تحت تاثیر خواهد بود، دامنه موج اول ارسالی به جز شمالغرب، بخشهایی از کردستان و شمال کرمانشاه، دامنه های غربی البرز، سواحل شمالی دریای کاسپین و بتدریج بخشهایی از ارتفاعات شمال سمنان و شمالشرق کشور خیلی گستردگی در سطح کشور نخواهد داشت.

  


بارشها طی این مدت در مناطق مستعد ساحلی دریای کاسپین با احتمال بارش برف از شنبه شب به بعد تا دوشنبه خواهد بود و در مناطق غیرمستعد بارش مخلوط و یا باران پیش بینی میشود در سایر نقاط بارشها عمدتا به شکل برف خواهد بود.


الگوی تراف تاوایی پتانسیل بخوبی واچرخند روسی در تفکیک محدوده تاوایی مثبت و منفی تا شرق مدیترانه از دید الگوی امریکایی WXMAPS نشان میدهد:



اما طولی نخواهد کشید که مجددا شاخه دیگری از این تراف بلند و واچرخند روسی، در مدیترانه شرقی تشکیل شده و طی دوشنبه تا چهارشنبه شب مناطق بیشتری را تحت بارشهایی با غالبیت برف قرار خواهد داد. بارشها در این موج در سواحل شمالی شدت کمتری داشته، اما بارشها با گسترش بیشتر به سراسر غرب و شمالغرب کشور، بخشهایی از جنوب غرب، دامنه های زاگرس، مناطقی از جنوبغرب، مرکز کشور، سراسر استانهای دامنه البرز، زنجان، قزوین، کرج، تهران و بتدریج بخشهایی از سمنان و شمالشرق کشور و مناطقی از شرق کشور نیز خواهد رسید.


این بارشها علی رغم گستردگی در مناطق تحت تاثیرشان به جز مناطقی از شمالغرب، البرز غربی، ارتفاعات البرز، بخشهایی از غرب، بخشهایی از دامنه های زاگرس، در بقیه مناطق از شدت کمتری برخوردار بوده و اگرچه بارشها با غالبیت برف میباشد، اما توقع برف سنگین در مناطق داخلی تر کشور با توجه به عدم فرود مناسب ناوه تراز میانی جو و دسترسی نسبتا ضعیف به تراف رطوبت در برخی ترازهای جوی نداریم.


براین اساس میزان بارش برف برای جنوب و مرکز شهر تهران بین 2 تا 5 سانت و در شمال شهر این میزان طی عملکرد موج مذکور براساس آخرین الگوهای پیش یابی فعلی حدود 10 سانت تا شمالی ترین مناطق شهر پیش بینی می شود. بارشها در البرز غربی از شدت و میزان بهتری برخوردار بوده و ارتفاعات شمالی و شرقی البرز نیز برف نیمه سنگین را تجربه خواهند کرد.


افت دما در سطح کشور تا اواسط هفته پیش رو با نفوذ کانترهای قطبی، بین 4 تا 6 درجه به طور متوسط رخ خواهد داد. و بارشها در نقاط مستعد به جز مناطق گرمسیری به شکل برف نمایان خواهد شد.



طبق آخرین معادلات ارزیابی شده، موج بارشی فعال تر دیگری از انتهای همین هفته و اوایل هفته بعد از سمت غرب کشور وارد شده که احتمالا با توجه به دسترسی بهتر به منابع رطوبت رسان و انحنای مناسب تر خطوط هم ارتفاع مطالعه شده و بهبود نوسانات مهم دور پیوندی همچون AO(نوسان شمالگان) و NAO(نوسان اطلس شمالی) ، و تضعیف پرارتفاع در عرضهای غربی و جنوبی تر، از شدت عملکرد و گستردگی بهتری برخوردار می باشد، که انشالله پست دیگری در انتهای همین هفته جهت بررسی و تحلیل موج مذکور برای آگاهی شما عزیزان منتشر خواهم کرد.


با تشکر از همه گرامیان و توکل به خدای منان...

نظرات 1 + ارسال نظر
سید یاسر از قم یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 00:30

سلام خبرهای خوبی داشتی. منتظر پستهای بعدی شما درباره این سیستم و سیستمی که آخر هفته میاد هستیم. مثل اینکه کم کم باید منتظر برف باشیم. روز به روز حرفه ای تر و دقیق تر داری اخبار رو در اختیار ما میذاری. خیلی آقایی در پناه خداوندباشی

با سلام و عرض تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد