آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل نقشه های هواشناسی 14 روز آینده (طی هفته سوم الی چهارم آبان 1395) + نقشه ها



بررسی نقشه های پیش یابی و آینده نگری نشان می دهند، کشور طی هفته های سوم و چهارم آبان 95 (14 روز آینده) تحت حاکمیت پر ارتفاع تراز میانی جو واقع خواهد بود که این شرایط با افزایش ساعات آفتابی و پایداری جو در بخش های مرکزی، شرقی و نیمه جنوبی کشور همراه بوده و ارمغان آن تداوم و استمرار آب و هوای خشک در این نواحی خواهد بود. بنظر می رسد که این شرایط با عبور موج های تراز میانی جو و فراهم آمدن نسبی شرایط منجر به وقوع ناپایداری های منجر به بارش های رگباری و پراکنده در بخش جنوب غرب، نواحی از غرب، دامنه های البرز و نوار شمالی کشور طی هفته سوم آبانماه خواهد شد.


از اواخر هفته سوم آبانماه با تعمیق تراف یک ناوه عمیق بر روی منطقه اروپا و گسترش آن به سمت عرض های جنوبی منجر به تشدید پر ارتفاع در سطح منطقه و ایران از سمت بخش های غربی خواهد شد، این پشته القائی طی غالب برهه هفته چهارم آبانماه 95 در سطح منطقه و ایران تسلط یافته که منجر به بالا رفتن متوسط دما هوا و تداوم شرایط خشکی بر روی نیمه جنوبی، مرکز و بخش هایی از جنوب غرب و غرب کشور خواهد شد.


http://up.iranjoman.com/images/ydslmdwvfuii3k5xx799.png


از نظر دمایی بطور کل الگوهای دما هوا در سطح کشور متاثر از شرایط تراز میانی و سطح زمین نشان دهنده فراتر از نرمال بودن آن خواهد بود. این فرانرمال دمایی طی نیمه اول هفته سوم آبانماه 95 با عبور امواج ناپایدار ناشی از موج تراز میانی از جنوب غرب و بخش های شمالی کشور منجر به کاهش نسبی و موقتی دمای هوا بخصوص در نواحی که در آنها بارش رخ می دهند، خواهد شد. بتدریج از اواسط این هفته، روند افزایش دمای هوا از سمت غرب کشور آغاز شده و با کشیدگی خطوط هم ارتفاع و نفوذ زبانه های پرفشار در بخش های شرقی چربش به سمت دماهای کمتر از نرمال پیش بینی می شود. بتدریج با تشدید پر ارتفاع جنب حاره از اواخر هفته سوم و طی هفته چهارم آبانماه 95 بر میزان دماها در غالب نواحی کشور افزوده خواهد شد. این افزایش دما در نوارشمالی کشور بسیار ملموس خواهد بود و بتدریج این افزایش دمای هوا بر روی نواحی شرقی کشور نیز تسلط خواهد یافت.


به نظر می رسد از اواخر هفته چهارم آبانماه 95 با ورود یک سامانه ناپایدار مجددا روند کاهش دما و بروز ناپایداری ها از سمت شمال غرب و بخش های شمالی کشور آغاز گردد.

 

نقشه های پیش یابی بارش تجمعی 7 روزه طی هفته سوم آبانماه 95 نشان دهنده گذر یک موج تراز میانی جو طی نیمه اول تا اواسط هفته می باشد که با بروز ناپایداری ها بشکل رشد ابر، رگبارهای پراکنده و کاهش نسبی دما بر روی دامنه های رشته کوه زاگرس و همچنین نوار شمالی کشور همراه خواهد بود.

 http://up.iranjoman.com/images/u5v5wtmpct5ympay5bt9.png


بوازات ورود موج ترازمیانی جو در طی اوایل هفته سوم آبانماه 95، با نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار بر روی سواحل دریا خزر ضمن کاهش نسبی دما بر روی نوار شمالی کشور منجر به تقویت بارش ها در نوار ساحلی استان گیلان و  مازندران خواهد شد. شدت ناپایداری ها برای روز یکشنبه 16 آبانماه 95 پیش بینی می شود. بارش ها بر روی دامنه های زاگرس مرکزی شامل استان چهارمحال و بختیاری و شرق خوزستان به نسبت بارزتر پیش بینی می گردد. این موج با حرکت به سمت شرق تضعیف یافته و منتج به بارش های خفیفی بر روی نواحی مرکزی و شمال شرق کشور خواهد شد.


سرانجام این سامانه روز چهارشنبه 19 آبانماه 95 از مرز های شمال شرقی کشور خارج خواهد شد.


بر اساس نقشه های بارش تجمعی 7 روزه در طی هفته سوم آبانماه بر روی استان های واقع در حاشیه دامنه های زاگرس (بویژه دامنه های مرکزی)، ارتفاعات البرز و نوار ساحلی خزر و بشکل خفیف بر روی استان های مرکزی کشور بارش رخ خواهد داد که بیشترین میزان بارش بر روی دامنه های زاگرس مرکزی و ارتفاعات البرز  و سواحل دریا خزر پیش بینی می گردد.


http://up.iranjoman.com/images/70r5igc4ejk2mkbncg90.png


طی هفته دوم آبانماه 95 با تقویت جریانات پایدار تراز میانی جو شرایط آرام در سطح کشور گسترش خواهد یافت. نتیجه آن کاهش سطح بارش ها و شرایط آب و هوایی خشک به همراه روند افزایش دمای هوا خواهد بود. بنظر می رسد در اواخر هفته چهارم آبانماه 95 با ورود یک موج جدید شروع جدید بارش ها از سمت شمال غرب کشور داشته باشیم که بتدریج بر روی نوار ساحلی خزر و دامنه های البرز و بسیار خفیف بر روی نواحی از دامنه های مرکزی زاگرس تاثیر گذار خواهد بود.


نمونه ای از الگوی غالب در طی هفته چهارم آبانماه 95 به شکل تسلط پر ارتفاع تراز میانی منجر به تداوم پاییداری و افزایش دما بتدریج از سمت غرب کشور :


http://up.iranjoman.com/images/bcug5898mt0ki40tvddi.png


بر اساس نقشه های معرف نابهنجاری مجموع بارش 7 روزه آینده نشان دهنده نابهنجاری منفی (کمتر از نرمال) بارش بر روی بخش های غربی، شمال غرب و سواحل دریا خزر می باشد. طی هفته چهرام با نفوذ یک سامانه جدید از سمت شمال غرب کشور از نابهنجاری بارش در این بخش از کشور کاسته شده و تمرکز نابهنجاری منفی بارش بر روی دامنه های زاگرس بویژه جنوب غرب کشور متمرکز خواهد شد.


در سایر نواحی مجموع بارش کم و بیش در محدوده متوسط واقع خواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/r8n6wp26up7l0dkh115m.png



نقشه پیش یابی بارش برف تجمعی طی هفته های سوم و چهارم آبانماه 95 را در ذیل مشاهده می نمائید:


بارش برف تجمعی در چشم انداز هفته چهارم آبانماه 95 ناشی از پیش بینی ورود یک موج ناپایدار و سرد از شمال غرب کشور می باشد.


http://up.iranjoman.com/images/94734j2eotoiuekwammk.png


همانطور که ذکر شد با فعالیت موج تراز میانی جو طی اوایل تا اواسط هفته سوم آبانماه 95 کاهش نسبی دما از سمت بخش های غربی آغاز شده بتدریج نوار شمالی و نواحی مرکزی از این افت نسبی دما برخوردار خواهند شد و بتدریج بر روی نواحی شمال شرق و شرق کشور گسترش خواهد یافت. بر اساس نقشه های پیش یابی نابهنجاری متوسط دما 7 روزه طی هفته سوم آبانماه 95 متوسط دمای هوا بر روی بخش های جنوب شرق و دامنه های جنوب شرقی زاگرس کشور بالاترین نابهنجاری مثبت (گرمتر از نرمال) را تجربه خواهند کرد. بطور کل بر روی استان های واقع در دامنه های زاگرس درجاتی از متوسط دمای هوا فرانرمال را خواهند داشت.


به سبب ماندگاری بیشتر هوای سرد شمالی بر روی شمال شرق و دامنه های شرقی البرز متوسط دمای هوای 7 روزه طی هفته سوم آبانماه 95 در این بخش از کشور نابهنجاری منفی متوسط دمای هوا را شاهد خواهیم بود.


http://up.iranjoman.com/images/wc46g15st88dpkh192n.png


در طی هفته چهارم آبانماه 95 با گسترش جریانات پایدار در لایه های میانی جو و تضعیف نسبی زبانه های توده هوای پرفشار روند افزایش دما را خواهیم داشت. این افزایش دما از سمت غرب شدت یافته و بتدریج بر روی سایر نواحی شرقی تاثیر گذار خواهد بود.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد