آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

واکاوی الگوهای پیوند از دور، پیش بینی نوسان بارش/ دمای میانگین فصلی ایران طی 10 آبان الی 10 دی 1395 + نقشه های استانی



واکاوی الگوهای پیوند از دور

میانگین دمای پهنه های آبی همسایه (پنج دریا) در ماه سپتامبر 2016 حدود 26.3 درجه سلسیوس بوده که نسبت به نرمال 0.9 درجه گرم تر و نسبت به سال گذشته 0.9 درجه سردتر بود. میانگین دمای شمال اقیانوس هند طی مدت یاد شده 27.3 درجه سلسیوس بوده که نسبت به نرمال 0.2 درجه گرم تر و نسبت به سال گذشته 0.9 درجه سردتر بوده است. نمایه شیو دمای سطحی آب بین دو سوی اقیانوس هند گرمسیری (IOD) در این ماه نیز منفی بوده و به 0.97- رسیده است (سال گذشته 0.9+ درجه). میانگین دمای پهنه گسترده اقیانوس آرام گرمسیری (25.0)، 0.1 درجه نسبت به نرمال و 2.3 درجه نسبت به دوره مشابه سال گذشته، سردتر بوده که نشاندهنده فاز خنثی تا لانینای ضعیف می باشد (0.1- درجه سردتر از ماه گذشته). برونداد مدل های مراکز هواشناسی ملی و جهانی، نشان دهنده ادامه شرایط خنثی تا لانینای ضعیف در فصل پاییز می باشد سایر رکوردهای مهم: گرمترین اقیانوس آرام شمال شرقی، بالاترین شاخص اطلس شرقی (EA)، بیشترین ماندگاری فاز مثبت نوسان شبه دوسالانه (QBO)، (همه رکوردها در 65 سال گذشته).


پیش بینی نوسان بارش/ دمای میانگین فصلی ایران

پیش بینی می شود بارش میانگین کشور در ادامه پاییز (آبان+آذر) بویژه در نیمه جنوب غربی کشور کمتر از نرمال و سال گذشته و در نوار شمالی کشور نزدیک نرمال باشد.  از پایان فصل پاییز  و طی فصل زمستان - بویژه از میانه دی تا اوایل اسفند و در حوضه زاگرس بزرگ و نواحی جنوبی کشور - بهبود شرایط بارش پیش بینی می شود. بارش انباشتی سال آبی آینده (48 ایستگاه و تا تیر)، حدود 240 تا 300 م م برآورد می گردد که 10 تا 20 درصد کمتر از نرمال خواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/lw3qnd1xdt5jtp3scq18.png

  

بر اساس برونداد مدل پیش بینی بلند مدت این مرکز، چشم انداز بی هنجاری فضایی بارش دو ماه آینده، بر حسب ؛ "میلیمتر ماه" طبق نگاره های 1 تا 2 و دورنمای دما و بارش میانگین نه ماه آینده طبق نگاره های 4 و 5 می باشد:


چشم انداز بارش 11 آبانماه الی 10 آذر 95چشم انداز بارش 11 آذر الی 11 دی 95



http://up.iranjoman.com/images/o9735aex75rnr1dwyr3g.png



* بولتن های صادر شده در انتهای ماه های شهریور، آذر، اسفند و خرداد ملاک نهایی و درست تری برای ارزیابی پیش بینی فصل پس از آن می باشد.


نظرات 1 + ارسال نظر
ahmad چهارشنبه 12 آبان 1395 ساعت 11:03

مرسی مهرداد جان به امید زمستان.....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد